Mikä juurihoidetussa hampaassa sattuu??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kipuilee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kipuilee

Vieras
ylähammas juurihoidettu 7 vuotta sitten yksityisellä,ollut oireeton.
Nyt raskausaikana lohkesi (söin vieläpä jotain pehmeää!).etureunasta pala poissa.Kunnallisella lääkärillä kävin ja sanoi että hoidetaan se kyllä ennen kuin murenee enemmän,mutta ensin on hoidettava 2 paikkausta ja 1 juurihoito,näihin ajat parin viikon välein.
Mikä ihme tuohon juurihoidettuun nyt sattuu?Siis ikeneen tämän juurihoidetun ja seuraavan hampaan välissä!Äsken puhdistin välit langalla nyt koskee ihan pirusti :/
Noin paha ientulehdus?
Vai olenko erehtynyt ja tämä hammas ei olekaan juurihoidettu vaan pelkästään paikattu(ei voi tarkastaa mistään kun yksityisellä hoidettu).

Olen ollut 99% varma että tämä on se juurihoidettu,mutta...?
Mikä tälle hoitona on,paikkaus?Poisto?
Ongelma onkin se,että hyvälle kunnalliselle ajat menee syyskuuhun,enkä voi odottaa.Joudun menemään yksityiselle,ja hän on joka hampaan varmasti juurihoitamassa.Asiakkaan etua ei niinkään ajattele.

mulla ei juurihoidettua hammasta varsinaisesti ole särkenyt, mutta se on koputusarka. jos hammasharjalla menee pahasti sohasemaan niin tähtiä näkyy. en tiedä mikä on vialla, liekö sekään ihan normaalia.

soitahan aika.särkypäivystyksessä antavat vaan ensiavun, tuskin lähtevät pois repimään. lääkepaikkaa ja mahd. antibiootteja ja aika juurihoitoon.

Joo tuohon päivystykseen olen joutunut turvautumaan aika usein kun muita aikoja ei saa,ja tuntuu jopa että en ole ´tervetullut´kun luulevat ilmeisesti että käytän vain heidän päivystystään.
Yksityiselle aika vasta 2 viikon päästä,en uskalla jäädä odottamaan.Ja kipeä tuo ien on ollut jo 4 päivää :(

En lähde enää juurihoitoon tuon hampaan kanssa.
Näissä muissakin hampaissa niin paljon tekemistä,että ei onnistu.Tehdäänkö oikeasti juurihoitoja jo juurihoidettuun hampaaseen?Juurikanavathan on jo täytetty!
Googlella löysin sivunkin joskus jossa kerrottiin että n.80 & juurihoidetuista hampaista poistetaan 10 vuoden sisällä tms...

En lähde enää juurihoitoon tuon hampaan kanssa.
Näissä muissakin hampaissa niin paljon tekemistä,että ei onnistu.Tehdäänkö oikeasti juurihoitoja jo juurihoidettuun hampaaseen?Juurikanavathan on jo täytetty!
Googlella löysin sivunkin joskus jossa kerrottiin että n.80 & juurihoidetuista hampaista poistetaan 10 vuoden sisällä tms...

Mulla kanssa särkee. Tosin tehtiin juurihoito edellispäivänä ilman puudutusainetta, kerran aiemmin oli hoidettu eikä muka ole hermoja jäljellä mutta näemmä oli. Nyt on puruarka, eiköhän se tästä. Jos ne ei olekkaan saaneet kaikkia hermoja pois ja on nyt tulehtunut tms?

Mulla myös juurihoidettu hammas edellisellä paikkakunnalla 10v sitten. Ja nyt täällä tosella paikkakunnalla hammaslääkäi kyllä näki mikä hammas juurihoidettu.

Vaikka juurihoidettu hammas onkin tavallaan "kuollut" hammas, tuntuu se aivan normaalilta eikä mitenkään erotu elävistä hampaista. Juurihoidetun hampaan välittämä pureskeluaistimus on aivan samanlainen kuin juurihoitamattomassa hampaassa. Toisaalta hammasytimen hermot on poistettu, joten esimerkiksi hampaan reikiintyessä uudelleen ei varoittavaa vihlomista tai särkyä tunnu. Koska juurihoidetunkin hampaan kärkeen voi tulla tulehdus jos juuritäytteen alueelle pääsee paljon suun bakteereita (esimerkiksi hampaan reikiintyessä), ovat hammaslääkärin suorittamat säännölliset tarkastukset tarpeen myös juurihoidettujen hampaiden kohdalla.

Mun miehellä poistettiin just juurihoidettu hammas. Juurihoito tehty 25v sitten, että ihan hyvin se on kestäny, nyt sitten oli just se juuri lohjennu, eli ei voitu tehä mitään.

Kipuinen myös:Luulisi menevän parissa päivässä ohi?
Mulla on kyllä juurihoidetut olleet heti oireettomia.
Uskomatonta että näin monen vuoden jälkeen vielä prkle alkaa kipuilla,kivasti tosissaan lohkesi ranskanleipää purressa!!

Kiitos kaikille vastauksista!
Yöunethan tässä menee ja itku tulee taas,kaikki lomat peruttu hammasvaivojen takia,paikat lentelee suusta ja hammaslääkäriin menee rahaa enemmän kuin ruokakauppaan!
Ja kokoajan tulee lisää hoidettavaa,entisiä ei keretä edes tehdä.
Repikööt pois.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Yöunethan tässä menee ja itku tulee taas,kaikki lomat peruttu hammasvaivojen takia,paikat lentelee suusta ja hammaslääkäriin menee rahaa enemmän kuin ruokakauppaan!
Repikööt pois.

sori, mutta pakko mainita tässä kohta että itse aiheutettu.. niin se vaan on, samoin kuin esim. liikalihavuus.

Kipuinen myös:Luulisi menevän parissa päivässä ohi?
Mulla on kyllä juurihoidetut olleet heti oireettomia.
Uskomatonta että näin monen vuoden jälkeen vielä prkle alkaa kipuilla,kivasti tosissaan lohkesi ranskanleipää purressa!!

Mä voisin omalle lääkärilleni ehdottaa että juurihoitaisivat kaikki hampaat niin ei särkisi enää koskaan :laugh: mulla oli joskus yksi hammas josta ei löytynyt yhtä juurikanavaa, ottivat kuvat sun muut jos se ois niissä näkynyt. Puudutus kannattaa pyytää aina, sen oppisin tuolla helvetillisellä hammaslääkärireissulla. Ei ole luottamista lääkäreihinkään jos sanovat ettei pitäisi sattua.

Alkuperäinen kirjoittaja pitäkää huolta itsestänne:
Repikööt pois.

sori, mutta pakko mainita tässä kohta että itse aiheutettu.. niin se vaan on, samoin kuin esim. liikalihavuus.

Huoh, onhan se tosiaan itseaiheutettu, jos saanut äidiltä vauvana karies-bakteerin...

Alkuperäinen kirjoittaja pitäkää huolta itsestänne:
Repikööt pois.

Kyllähän se bakteeri on voitu saada esim. vanhemmilta ja toisilla vaan reikiintyy vaikka miten jynssää ja toisilla vaan ei vaikkei hoitais hampaita hyvin.
Eli ei kaikilla välttämättä täysin itseaiheutettua!!

Minä harjaan kahdesti päivässä,lankaan kerran ja käytän suuvettä.Ruuan jälkeen täysksylitolipastil i,purkkaa en enää pysty syömään.
Enempää en VOI tehdä..?
On mullakin aiemmin hampaat olleet ihan ok,nyt tänä vuonna vasta mennyt päin seiniä,reikiä tulee kuin sieniä sateella...

Tosi ihanaa tämä :/
Mies ei hoida hampaitaan ollenkaan ja ikinä ei ole tarvinnut hammaslääkärissä käydä!Varmaan intissä ollut tarkastus viimeksi,nyt jo 35 v.
Itsellä ajat 2.3 viikon välein eikä riitä nekään,särkypäivtystykseen vähän väliä..

Nyt ei taas koske yhtään,sattui vaan sen 15min lankauksen jälkeen.

Yhteistyössä