Mikä ikäisiä lapsia vielä patistelette lukemaan kokeisiin/luette kokeisiin yhdessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pipsis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pipsis

Vieras
Meillä on neljäsluokkalaisen kanssa jatkuvaa vääntöä kokeisiin lukemisista!
Tänään esim:

"Sun pitäis lukea siihen enkun kokeeseen?"
"Joo-joo, älä koko ajan sano siitä"

2h myöhemmin:

"Luepa nyt siihen kokeeseen!"
"Joo-joo, ihan kohta"
"Nyt!"
"No enkä *vikinää* kun mul on nyt just täs kesken".
"No luet sit heti sen jälkeen!"

20 min myöhemmin:

"Nyt varmaan sait sen jutun jo tehtyä, alahan lukee kokeeseen!"
"Mut mä just alotin yhtä toista juttuu"
"Nyt ei auta, ala lukea"
*nyyhkintää ja ärinää* "Mikä se koealue ees oli, emmä osaa näitä!"
"Se on sivut xx-xx, ala lukea"
*hiljaisuus*

20 min myöhemmin:

"Joko sä luit?"
"Ai niin... Mä unohdin"
"NYT LUET!"
"Okei"
(katson että ottaa kirjan käteen, mutta 5 min päästä on lopettanut ja menen väliin, alamme lukea yhdessä)

15 min yhteisluvun jälkeen pojan hermo on jo katkennut ja kirja lentänyt seinään. Enkku on TYPERÄÄ Ja äiti on niiiiiin typerä kun kyselee ja pakottaa lukeen.

Meillä samanlaista nelosluokkalaisen kanssa...Nyt yritän siirtää vastuuta pikkuhiljaa lapselle itselleen ja toivon hänen huomaavan opiskelevan vain itseään varten.

Ei ole tarttenu vielä patistella kun esikoinen on vasta ekalla, mutta itse olisin ap:nä varmaan alkanu kysellä enkun sanoja lapselta sen ensimmäisen kahden tunnin jälkeen jos lapsi ei ole saanut itse mitään asian hyväksi tehtyä.

ei oo tarvinnu patistella koskaan kokeisiin lukemaan,ainoastaan olen kysynyt tai muistuttanut,että onhan luettu..eikä olla luettu kokeisiin kolmannen jälkeen yhdessä ollenkaan,lapsi lukee itsenäisesti ja tuo kotiin 8-9,5 koenumeroita :)

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;24842886:
En koskaan patistele, eikä meillä lueta lukemalla koskaan kokeisiin. Jos on ollut tunneilla hereillä, niin silloin pitäisi osata ihan hyvin kokeen aiheet. :)

tämä toimii mun tytön kohdalla kanssa :) ..itselläni ei aikanaan auttanut mikään,kuuntelin tunnilla,tein tehtävät ja luin lukemalla kokeisiin..silti tuli huonoja numeroita..

Äitini muistutti meitä kaikkia neljää lasta aina kokeita ennen ihan lukion loppuun asti ja kuulusteli useimmiten koealueen kokeita edeltävänän iltana. Kirjoitimmekin kaikki loistavin tai hyvin arvosanoin ylioppilaiksi. Minusta kuukulustelu oli mukava yhdessä olohetki kahden äidin kanssa ja kertoi että äiti välitti siitä mitä teemme ja mitä meistä tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;24842886:
En koskaan patistele, eikä meillä lueta lukemalla koskaan kokeisiin. Jos on ollut tunneilla hereillä, niin silloin pitäisi osata ihan hyvin kokeen aiheet. :)

Toimii toisilla, toisilla ei. Etenkin enkussa tämä ajatustapa ei valitettavasti läheskään aina toimi.

[QUOTE="ope";24842967]Toimii toisilla, toisilla ei. Etenkin enkussa tämä ajatustapa ei valitettavasti läheskään aina toimi.[/QUOTE]

Meillä on sitten käynyt hyvä flaxi, kun on toiminut kolmella pojalla jo kauan. :)

No meillä kolmos- ja kakkosluokkalainen. Tuolla nuoremmalla ei vielä sellaisia kokeita ole ollut joihin olisi tarvinnut varsinaisesti lukea. Kolmosluokkalaista tulee aina kyllä patisteltua ja yritän myös esim yllin läksyn kysellä jo silloin kun se tulee läksyksi. Samoin kertotauluja olen varmaan kyllästymiseen asti jankannut lasten kanssa. Meillä ainakin jos en patistele/kysele tahtoo tuo "lukeminen" jäädä, vaikka muuten läksyt tekevätkin.

Herra 15 vee...saa ihan surutta komentaa lukemaan,ikuinen virsi "ei oo annettu koealuetta"..Varmasti on annettu!!Ja kun sit komentaa lukemaan vaikka koko kirjan niin miten ollakkaan, kummasti löytyy koealueet! Se on taas koittanut laittaa koulunsa läskiksi - enkä minä tiiä mitä sen kanssa pitäs tehä *suututtaa*

Herra 12 vee..Lukee kun jaksaa ensin raukuttaa sata kertaa...Historia,biologia luetaan mp3: lle, ja siitä kuuntelee sitten. Siis kka lukee..

Meillä samanlaista nelosluokkalaisen kanssa...Nyt yritän siirtää vastuuta pikkuhiljaa lapselle itselleen ja toivon hänen huomaavan opiskelevan vain itseään varten.

Mun käsityksen mukaan sitä vastuuta pitää antaa jo ekaluokkalaiselle.
En ole koskaan lukenut lasten kanssa kokeisiin, olen kysellyt jos ovat pyytäneet.
En myöskään pakkaa lapsen koulureppua tai tarkista onko kaikki mukana!

En oikeastaan patista, kysyn vain että oottehan lukenu. Kun vastaavat että juu, asia on selvä.

Kuulustellu olen aina enkä tunnu pääsevän siitä eroon ikinä (lapset 15 ja 13) :). Pitäiski varmaan ajatella, että se on sellainen yhteinen äiti-lapsi -hetki. Se kuulustelu on vain niin vaikeaa välillä... ei ittekää osaa.