mikä ihme voi aiheuttaa vähän väliä ripulia aikuiselle ihmiselle?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
nyt taas viikko ollut väliä edellisestä "taudista". yhden vuorokauden noin aina kestää, istun pytyllä ja tyhjennän itseni täysin... muulla perheellä ei mitään vaivoja. tätä jatkunut jo yli puoli vuotta ja nuiden " tautien" väli on 1-4vkoa... mitä ihmettä voi olla? paksusuolentähystykseen ja verikokeisiin menossa, mutta siihen menee vielä ainakin pari viikkoa

Ettei olisi puhjennut laktoosi-intoleranssi? Oletko jotain tavallisesta poikkeavia ruokia tai käyttänyt jotain erikoisempia ruoka-aineita? Mausteet? Voi olla ihan joku virus, joka menee ohi sitten kun on mennäkseen. Tai salmonella? Siihenkinhän on mahdollisuus.

Muista hyvä käsihygienia, ja esim. ovenkahvat yms. tollaset mihin paljon kosketaan, olis hyvä pyyhkiä jollain puhdistavalla ihan päivittäin, jos ripuli kerran jatkunut jo pitkään..

Oletko kokeillut maitohappobakteereja? Tosin on niin, että niitä ei välttis kannata syödä, jos onkin joku tulehdus joka vaatii hoitoa tai bakteeri, jonka poistuminen elimistöstä saa aikaan tuon kierteen loppumisen.

Miten maha on ennen ripulikierrettä toiminut? Jos on ollut kova ummetus, voi se purkautua ripulointina...

Stressiä?

ripuli tulee vuorokaudeksi, sen jälkeen kaikki on ok. ei mitään oireita ennen kuin tulee seuraava ripulitauti. verikokeista katsovat keliakian, mut lääkärin mukaan ei viittaa siihen, koska ei ole jatkuvaa oireilua. maitohappobakteereja syön.

ei ole ollut ummetusta, normaali vatsantoiminta ollut, mikä tarkoittaa minulla hiukan erikoista vatsantoimintaa johtuen divertikkeleistä, joita minulla 10v sitten todettu.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22795688:
Entäs sellainen mahdollisuus kuin aspartaami?

Eli niinä päivinä kun 'tauti' alkaa, oletko nauttinut jotain poikkeavaa normaalsita valiosta, kuten esimerkiksi jotain light limukkaa tai semmoista?

Niin joo! Mun vatsa ei kestä aspartaamia ollenkaan ja oireilee muuten just noin.. Ensin tulee vatsa kipeeksi ja sitten joutuu istumaan pytyllä ties miten kauan ja usein.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22795688:
Entäs sellainen mahdollisuus kuin aspartaami?

Eli niinä päivinä kun 'tauti' alkaa, oletko nauttinut jotain poikkeavaa normaalsita valiosta, kuten esimerkiksi jotain light limukkaa tai semmoista?

en ole tietoisesti ainakaan käyttänyt aspartaamia. en ikinä esim light-limsoja, enkä muutenkaan huomaa mitään ruoka-ainetta, jota olisin aina käyttänyt.

pienin väli siis tuossa ripuloinnissa on ollut viikko, enimmillään 5viikkoa, ei siis mitenkään säännöllistä. kylläkin osuu lähes aina viikonlopulle ruo ripulointi, että en tiiä, voisiko olla sitten "henkisen puolen" juttuja.

[QUOTE="vieras";22795902]pienin väli siis tuossa ripuloinnissa on ollut viikko, enimmillään 5viikkoa, ei siis mitenkään säännöllistä. kylläkin osuu lähes aina viikonlopulle ruo ripulointi, että en tiiä, voisiko olla sitten "henkisen puolen" juttuja.[/QUOTE]

Mulla ainakin on... Ennen tanssiharjoituksia usein tuo "yllättää", varsinkin, jos on joku näytös tulossa. Kampaajalle meno jännittää, hammaslääkäriin meno jännittää. Joitain ihmisiä jännittää pikkuasiat. mua kyl helpotti heti, kun tajusin, että mitä se oikein on.

Yhteistyössä