Mikä ihme siinä on? *imetysjupinaa*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jupisija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jupisija

Vieras
Mikä ihme siinä on, että sellaisten äitien, joilta tulee maitoa runsaasti ja liiankin kanssa, pitää valittaa tätä maidonrunsautta ja valumista sellaiselle äidille, jonka imettäminen oli pelkkää takkuamista ja maitoa ei todellakaan koskaan kaikista keinoista huolimatta tullut tarpeeksi?

Mikseivät yhtään voi ajatella? Varsinkaan kun tietävät, kuinka harvitti kun maitoa ei tullut ja nyt sitten kertovat kuinka maitoa suihkuaa ja on joka paikassa, ja kuinka pitää pumpata liiat pois ym ym ym. Ihan kun kiinnostais heidän maidonrunsautensa.

Ja sitten kun sanon, että miellummin liikaa maitoa kuin tunnin imetyssessio kahden viikon ikäisen vauvan kanssa ja tuloksena 20 ml (syöttöpunnitusvaa'an mukaan), niin ovat ihan hiljaa...

:) No kaikki ei katsos ole niin viisaita, että ymmärtäisivät ettei kaikilta tule sitä maitoa ihan valtoimenaan.

nimim. eräs, joska ei koskaan edes liivinsuojuksia tarvinnut, vaikka etukäteen niitä hamstrasi, koska "sitä maitoa sitten tulee joka paikka täyteen"

Niinpä niin tosiaan jos sitä maitoa tulee ja suihkuaa ympäriinsä niin sekin voi olla iso ongelma, myös sille vauvalle, kun maitoa tulee tulvimalla, niin vauva joutuu syömään hotkimalla ja sitten menee ilmaa mahaan ja maha on kipeä yms. Jokaisella kun on ne omat ongelmat.

Alkuperäinen kirjoittaja Hannah:
:) No kaikki ei katsos ole niin viisaita, että ymmärtäisivät ettei kaikilta tule sitä maitoa ihan valtoimenaan.

nimim. eräs, joska ei koskaan edes liivinsuojuksia tarvinnut, vaikka etukäteen niitä hamstrasi, koska "sitä maitoa sitten tulee joka paikka täyteen"

Hah!! Mä hamstrasin niitä kanssa, ja ostin myös maidonkerääjät. Enpä ole kumpiakaan tarvinnut.

Liivinsuojuksilla on muuten tosi kätevä puhdistaa peilit. Kastele toiselta puolelta, pyyhi, ja kuivaa kostealla puolella. Eivät nukkaa.

sä en niinku osaa ajatella asiaa niin, että jollekin on yhtä suuri ongelma liiallinen maidontulo, kuin toiselle maidon tulemattomuus... tuliko kenties ollenkaan mieleen, että tämä/nämä, joilla maitoa tulee liikaa, ehkä ajattelevat voivansa jakaa maito-ongelmansa toisen maito-ongelmaisen kanssa. -jopa sellaisen maito-ongelmaisen kanssa, jolla ongelma onkin päinvastainen...

Se että liivinsuojia ei tarvitse, ei ole välttämättä merkki etteikö tulisi tarpeeksi maitoa.

T. kaksi täysimetettyä (tai siis toista parhaillaan) ja koskaan ei pisaraakaan ulos valu eli takaiskuventtiilitissit :D

En ole väittänytkään, etteikö runsas maidontuotanto voisi olla iso ongelma.. Mä en vaan tajua miks mulle pitää siitä valittaa (tietävät mun imetyspettymyksen). Kai niitä nyt olis muitakin joille asiasta valittaa.. Varsinkaan kun mulla ei ole mitään kokemusta asiasta niin ei musta ole edes mitään apua.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Hah!! Mä hamstrasin niitä kanssa, ja ostin myös maidonkerääjät. Enpä ole kumpiakaan tarvinnut.

Liivinsuojuksilla on muuten tosi kätevä puhdistaa peilit. Kastele toiselta puolelta, pyyhi, ja kuivaa kostealla puolella. Eivät nukkaa.

Siis tarkoitin että kuivaa kuivalla puolella tietenkin.

En ole väittänytkään, etteikö runsas maidontuotanto voisi olla iso ongelma.. Mä en vaan tajua miks mulle pitää siitä valittaa (tietävät mun imetyspettymyksen). Kai niitä nyt olis muitakin joille asiasta valittaa.. Varsinkaan kun mulla ei ole mitään kokemusta asiasta niin ei musta ole edes mitään apua.

Mutta sinä saat kuitenkin niille valittaa?

Saanko kysyä miksi sinä valitat (??) heille?
Ehkei heitä ei kiinnosta....

ehkä yrittävät omalla tavallaan lohduttaa sua. ts. että ei sekään niin herkkua ole, että maitoa tulee liikaa...

No olethan mitä ilmeisemmin itsekin valittanut heille huonosta maidontulosta, kerran he siitä tietävät. Miksi valitit heille kun eihän heilläkään ole mitään kokemusta huonosta maidon tulosta. Olisit varmasti voinut valittaa jollekin toiselle.

tiedätkö yhtään miltä tuntuu ku vauva meinaa tukehtua siihen maitoon ku sitä tulee paineella...
tiedätkö sitä että kuinka kiva on olla liivit ja suojat märkänä koko ajan ja vähän väliä vaihtamassa, ja sitten kun se tulee vielä paidankin läpi...
tiedätkö yhtään miten kivaa on kuulla lääkäriltä että sun täytyy lopettaa imetys liika tuotannon vuoksi koska laatu on heikkoa...

mä kärsin tuosta esikon aikana...
ja olin todella kiitollinen että sain rakkaalle ystävälleni asiasta purkaa...
eiköhän jokaisella ole oikeus jollekkin kertoa asiasta..
jos ei halua valituksia kuulla niin täytyy olla yksin ;)

vaikka kylläpä mä ymmärrän sinua..
itselläni on liika painoa ja kaverini jolla näkyy luut tuskailee "läskiensä" kanssa..
kupoliin ottaa ja rankasti...

Hei,

Saanko lohdutuksen sanana sanoa tähän hieman rohkaisua. Meidän 1 tunnin imetyssession syöttöpunnitustulos taisi 15 g ja kerran jopa miinusta. Meillä kesti 3 viikkoa saavuttaa syntymäpaino. Olin aivan onneton ja lopussa imetyksen kanssa. Ja meillä on nyt pikkumies, jota on täysimetetty 6 kk lukuunottamatta ihan alkua, jolloin jouduin sitä lisämaitoa antamaan. Eli imetys voi silti onnistua, vaikka alku on kankeaa.

Mulla ei koskaan ole suihkunnut maito rinnoista eikä sitä liioin ole valunut mihinkään muuallekaan, liivinsuojat ovat tässä maitotaloudessa olleet aivan turhat, mutta silti meillä on lähes 9 kiloinen täysimetetty nuori mies tässä taloudessa.

Onhan vauvasi kielijänne katsottu (ettei ole liian kireä, silloin on vaikea imeä)? Jos kielijänne on kunnossa, niin suosittelen seuraavaa. Annat imetyksen perään aina ihan hippusen lisämaitoa (esim. 20-30 ml, että vauva rahoittuu). Sitten imetät mahdollisimman pian uudelleen (alle 2 h väliä). Ja muistat imettää/imetät öisin. Pyrit pitämään lisämaitoannokset mahdollisimman pienenä mieluiten alle desi, max. 2dl päivässä, mutta annat sitä, että vauva rauhoittuu ja jaksaa odottaa seuravaa imetystä ja jaksaa imeä. Jonkun aikaan menee (ehkä viikko parikin), mutta kyllä se maito sieltä pikkuhiljaa nousee.

Imetystee on ainakin hyvä lumelääke ja rintojen lämmittäminen esim. kauratyynyllä ennen imetystä auttaa herumiseen.

Ja muistat, että imetys ei ole mikään hyvän äidin mitta, tarvittaessa aivan loistovauvoja kasvaa korvikkeellakin. Nämä vinkit siis, jos haluat ja jaksat jatkaa imetystä! Onnea matkaan, äläkä välitä muista!

Kiitos vinkistä! Löytyypä nyt käyttöä noillekin ja saa pois kaapista kuleksimasta.

Mutta vakavasti ottaen, ymmärrän kyllä, että ongelma voi olla toisinkin päin. Se vaan joskus ärsyttää, jos toinen ei sitten millään tajua että se maidon määrä ei ole vakio kaikilla.

No heillä kuitenkin imetys onnistuu, mulla se ei onnistunut. Tietävät kuitenkin, että harmitti silloin kun ei onnistunut, vaikka en heille asiasta suuremmin valittanutkaan.

Ja varmasti suurin osa meistä valitsisi ennemmin sen, että maitoa tulee yli tarpeen (eli joutuu osan pumppaamaan) kuin että se ei riittäisi alkuunkaan.

Maidon suihkuaminen ei ole sama, kuin runsas maidon tulo. Maidon tulon tasaannuttua lapselle riittäväksi loppuu suihkuaminenkin.
Eikä ole kyllä ihme, että maito suihkuaa, jos aina lypsää ja tihentään heruus välejä.

Ja varmasti suurin osa meistä valitsisi ennemmin sen, että maitoa tulee yli tarpeen (eli joutuu osan pumppaamaan) kuin että se ei riittäisi alkuunkaan.

No ei silloin kyllä kannata pumpata, jos sitä maitoa suihkuaa. Totta kai se on ikävää, jos maidonmäärä ei ole riittävä, mutta ei se varsinaisesti mitään herkkua ole sellainenkaan että vauva tukehtuu rinnalle, oksentelee maitoja kun tulee liian kovalla paineella, rinnat on kipeät ja maito alkaa itsekseen suihkuta parin metrin päähän, jos erehtyy olemaan hetken ilman vaatteita. Ja pumppaaminen sitä tilannetta ei auta, pahentaa vaan.

eikös jokaisella ole omat ongelmansa, jotka itsestä tuntuvat isoilta, kun ovat omalla kohdalla. eihän se tarkoita, ettei ymmärrä toisen ongelmaa.

voisihan joku kehitysmaan äitikin sanoa, että mitäs valitat, kun kaupasta saat ja on varaa ostaa korvikkeita, kun kaikilla ei ole edes puhdasta vettä taikka ruokaa.

...näin kärjistetysti!

tsemppiä vaan!

Yhteistyössä