mikä ihme on ihmisessä vikana joka juo raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
en ymmärrä! miksi riskeerata lapsen terveys kun 10kk on niin lyhyt aika olla ottamatta.
eräs ihminen on juonut koko raskausajan. ottanut pohjia kun kaverit juo sekä baarissa tilannut väkäviä.
juo väkeviä ja sanoo että ottaa vaan colaa tai spritee.
nyt on sitten tullut ongelmana se että lapsi on liian pieni ja on nyt seurannassa. toivottavasti vauvalla ei olis hätää.
eikä ole kyseessä edes alkoholisoitunut ihminen,vaan nuori joka ehkä hukassa ja sekaisin raskaudesta,entiedä.
eihän tämä mulle toki kuulu,mutta ahdistaa lapsen puolesta.

<aaaaaaaaaaaaarrrrggghhhhh!!!! Sanos muuta.. Asiaan pitäisi kyl puuttua. Esim. neuvoloiden seulonnoissa ei alkoholin käyttö monesti tule edes huomattua, jos äiti laittaa rastin ruutuun "en juo". Mä en usko tuohon että asia ei kuulu toiselle, musta nykyaikana puututaan ihan liian vähän. Se on palvelus myös äidille, kun kohtaa juomisensa seuraukset, puhumattakaan vauvasta. Se on täysin syytön.

a) Ihminen jonka mielestä omat tarpeet on aina tärkeämmät kuin muiden tarpeet.
b) Älykkyysosamäärällisesti tyhmä ihminen. Joka ei pysty käsittämään riskejä.
c) Noiden sekoitus.

Muakin ahdistaa mainitsemasi lapsen puolesta :-/

mainitsemasi ihmisen ongelman nimi on alkoholismi.
tai sitten hän on vain typerä, lapsellinen, ymmärtämätön, että hän oikeasti vahingoittaa lasta, kun yrittää jatkaa nuoruuttaan, eikä pysty laittamaan siihen taukoa edes raskauden ajan.

kannattaisi ottaa vaikka nimettömänä yhteyttä neuvolaan ja kertoa kaverin alkoholin juomisen määrästä, tietävät seurata ja varautua kun vauva syntyy.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en ymmärrä! miksi riskeerata lapsen terveys kun 10kk on niin lyhyt aika olla ottamatta.
eräs ihminen on juonut koko raskausajan. ottanut pohjia kun kaverit juo sekä baarissa tilannut väkäviä.
juo väkeviä ja sanoo että ottaa vaan colaa tai spritee.
nyt on sitten tullut ongelmana se että lapsi on liian pieni ja on nyt seurannassa. toivottavasti vauvalla ei olis hätää.
eikä ole kyseessä edes alkoholisoitunut ihminen,vaan nuori joka ehkä hukassa ja sekaisin raskaudesta,entiedä.
eihän tämä mulle toki kuulu,mutta ahdistaa lapsen puolesta.

arvaa kuinka paha mieli tuli kun synnärillä moneen kertaan ja eri hoitajat kysyivät "etkai vaan ole juonut sittenkin raskausaikana" kun vauva näin itkuinen ja levoton. lopetin heti tupakoinnin ja tippaakaan en raskausaikana juonut. luin kaikki tuoteselostukset tosi tarkkaan etten vaan kiellettyä syö. olin tosiaan ehkä liiankin tarkka mutta kymmenen pisteen poju tuli. :) muistan kun vahingossa karkkipussista söin lakun ja tuli kamala "morkkis" :laugh:

ei sitä juomista todellakaan neuvolassa tunnusteta.
en usko että on sitä nytkään kertonut kun on todettu ettei se vauva kasva.
voisikohan lääkärit jopa hyötyä siitä tiedosta jos sen kertoisi?
mitä jos lapsi ei kasva? otetaan ulos kohdusta? tuhoja on varmasti tullut kun on juonut koko raskausajan viikonloppuisin ja raskaus on nyt muistaakseni 33viikolla.

mun veljen ex muija joi ku odotti heitin yhteistä muksua viimesillään ni raakaa kossuu pullosta..ite olin sillo 15v ja olin ihan järkyttynyt :o itse myönnän ottaneeni pari kertaa siidderiä ku kolmatta odotin..syy oli se ku mun veli oli juuri kuollut..en silti pidä hyväksyttäv¨änä mutta tein kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja pieniJahentoOte:
arvaa kuinka paha mieli tuli kun synnärillä moneen kertaan ja eri hoitajat kysyivät "etkai vaan ole juonut sittenkin raskausaikana" kun vauva näin itkuinen ja levoton. lopetin heti tupakoinnin ja tippaakaan en raskausaikana juonut. luin kaikki tuoteselostukset tosi tarkkaan etten vaan kiellettyä syö. olin tosiaan ehkä liiankin tarkka mutta kymmenen pisteen poju tuli. :) muistan kun vahingossa karkkipussista söin lakun ja tuli kamala "morkkis" :laugh:

Kristus sentään :o onko noin törppöjä hoitajia olemassa? Eihän se sitä sano että kaikkien levottomien ja itkijöiden äidit olis odotusaikana juoppoja.

Mäkään en ekaa odottaessani uskaltanut syödä lakua ollenkaan *reps!*
Tokaa ja kolmatta odottaessa söin välillä jopa pussillisen. Tosin tupakoinnin lopetin jokaisen kohdalla ja pidin nollalinjaa alkoholista, mutta lakuun tosiaan retkahdin silloin tällöin.

Kertookohan raskausaikaan dokailevat äidit sitten ylpeänä lapsilleen että heidän vammansa tai heikkopäisyys johtuu viinasta jota äippäliini dokas raskausaikaan :)? Vai vihelteleekö ne vaan ja taputtaa lasta päähän ja säälii ja ihmettelee mistä heikkous johtuu, eikä todellakaan tunnusta dokailuaan. Jota silti ylpeänä monetkin mammat täällä palstalla huutelee kasvottomana.
Mä veikkaan ettei ne kerro ja eivät ehkä edes syytä itseään...

en voi minäkään ymmärtää tuollasia ihmisiä!! ite kun sain tietää olevani raskaana en kertaakaan alkoholiin koskenut. kyllähän nyt jokaisen PITÄIS ymmärtää olla ottamatta!!!
raivostuttavaa.............

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja pieniJahentoOte:

Kristus sentään :o onko noin törppöjä hoitajia olemassa? Eihän se sitä sano että kaikkien levottomien ja itkijöiden äidit olis odotusaikana juoppoja.

no sanos muuta.. hiukan olin pettynyt hoitajiin.. :(

nykyään kyllä ollaan selvillä alkoholin vaaroista odotusaikana.
ainoostaan siitä kiistellään tekeekö siideri sillontällön haittaa. mutta kunnon juominen tekee varmasti.
lapsen elämä siinä on piloilla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ei sitä juomista todellakaan neuvolassa tunnusteta.
en usko että on sitä nytkään kertonut kun on todettu ettei se vauva kasva.
voisikohan lääkärit jopa hyötyä siitä tiedosta jos sen kertoisi?
mitä jos lapsi ei kasva? otetaan ulos kohdusta? tuhoja on varmasti tullut kun on juonut koko raskausajan viikonloppuisin ja raskaus on nyt muistaakseni 33viikolla.

Siitä on semmonen hyöty että

a) sairaalassa tiedetään varautua kun vauva syntyy, vauva voi olla vammainen, pieni, potea krapulaa ja vaatia tehohoitoa tai ns. FAS-lapsi

b) äidille pidetään aiheesta tiukka keskustelu,k errotaan faktat.

c) jos äiti jo nyt odotusaikana käyttää alkoholia noin paljon, onko hän ihan oikeasti kyspä vanhemmuteen ja kykeneva huolehtimaan lapsesta? Ettei vain edessäsi olisi tapaus, joka jättää vauva kotiin yksin nukkumaa ja lähtee lähikapakkaan? Jos lapsi on fas- tai muutoin vauroitunut vauva, hänen hoitamisensa on haastavampaa kuin ns. terveen lapsen.

d) vauvan kehtitystä seurataan ja mahdollisiin ongelmiin puututaan ajoissa, esim. motorinen kehitys, puhe, koulussa pärjääminen.

nykyään kyllä ollaan selvillä alkoholin vaaroista odotusaikana.
ainoostaan siitä kiistellään tekeekö siideri sillontällön haittaa. mutta kunnon juominen tekee varmasti.
lapsen elämä siinä on piloilla.

Kun lääkäritkään eivät osaa sanoa, mikä määrä on ns. turvallinen määrä alkoholia raskausaikana sikiölle. Jos ottaa koko aikana yhden annoksen, ja missä vaiheessa raskautta, ei voida todistaa että se ei haittaisi. Jos ottaa kaksi annosta jne jne...

Siksi sanovat, ettei kannata ottaa ollenkaan, se on kaikkein turvallisinta. Alkoholi on kuitenkin semmonen aine, joka ei ole välttämätöntä, emme tarvitse sitä edes normaaliaikana, miksipä sitten raskaanakaan!

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Eipä se alkoholistille ole mitenkään yksinkertaista lopettaa juomista edes raskausaikana.

hän ei ole alkoholisti. menee kavereidenmukana vaan. ilmeisesti pelkää jäädä yksin.

No kyllä mun mielestä ihmisellä on jonkinmoinen alkoholiongelma jos ei voi raskausaikana olla juomatta.

jos ja kun raskaus todetaan ajoissa (niinkun hänkin sai tietää )
niin pitää sitoutua kantaan siitä lapsesta myös huoli. myös odotusaikana.
jos ei ole valmis olemaan selvinpäin niin pientäaikaa elämästä ni ei voi olla valmis vanhemmuuteen.
raskauden ois voinut keskeyttää jos ei ole valmis.
ja vaikka keskeytys onkin väärin joidenkin mielestä niin tilanteessa jossa lapsi altistetaan tämmöiselle se olisi ollut varmasti parempi vaihtoehto.

Yhteistyössä