Mikä ihme on, että hemoglobiiniarvo ei pysy ylhäällä, jos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "odottaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"odottaja"

Vieras
ei syö säännöllisesti päivittäin kolmea rautakapselia ( Obsidan )?

Tänään kävin neuvolassa ja arvo jälleen 105. Kaksi viikkoa sitten arvo oli vielä 113.

Tällä välillä on ollut 3-4 päivää etten ole rautaa syönyt + muutama päivä, että olen syönyt 1-2 rautakapselia.

Mutta ihmettelen tätä miksei hemppa pysy hyvänä?

Ekankin kohdalla vuosia sitten ei ollut hemoglobiinin kanssa mitään ongelmia.

Vuonna 2011 kävin työterveydessä ja siellä oli jo hemppa-arvo alhainen. Kävin kerran tai kaksi kontrollissa, mutta sitten annoin asian olla.

Viime syksynä, kun aloitin tätä tokaa odottamaan, arvo olikin vain 94. Siitä se on sitten rautaa syömällä noussut, mutta jos et säännöllisesti syö, se laskee oitis kuin lehmänhäntä.

Helmikuussa otettiin myös keliakiakoe ja ei ole keliakiaa. Myös B12-vitamiinin ja foolihapon tasot olivat ok lukemissa, vain rautaan liittyvissä jutuissa oli puutteita. Esim; rautavarasto-arvot tms.

Syötkö c-vitamiinia? Se mahdollistaa raudan imeytymisen. lisäksi 2h väliä kaikesta syömisestä ennen ja jälkeen rautapillerin olisi hyvä. Tosin en tiedä, kun niin usein syöt lisän.

käytätkö runsaasti maitotuotteita?
maito estää raudan imeytymisen.
ps. kannattais mennä niihin kontrolleihin. jos ei kontrollit pidä, niin selvittävät asiaa enempi.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;28355890:
Ruisleipää olen kyllä jo jonkin aikaa syönyt.

Mut huom! Sen ruipparin kanssa ei saa juoda tai syödä maitotuotteita eikä kahvia! Aikasintaan 2tunnin pääst. Itselläni nous paris viikossa 109 -> 123 kun jätin kahvin pois aamupalasta.

reuna, syön tässä samalla Triobea eli b12vitamiinia + foolihappoa sekä mamavitamiinia missä on kaikki vitamiinit ja kivennäisaineet. olen ottanut raudan aina ruoan kanssa. noin sitä tehtiin vanhustenkin parissa, kun heitä vielä viime syksynä hoitelin. eli raudan he saivat lounaan aikaan.

henni, kun olen nuokin jättänyt minimiin. eli vain välipalalla kolmen maissa syön jotain maitotuotetta.

Vaihda toiseen rautavalmisteeseen. Obsidan on huono.

T. Yks jonka hb oli raskausaikana 78-98 jolloin sain rautaa suoneen ja synnytyksen jälkeen 53 jolloin 2 pss punasoluja suoneen. Sen jälkeen on Hb pysynyt.

Molemmissa raskauksissa sama juttu.

obsidan ohje sanoo (kurkkasin juuri uteliaisuudesta:) ) että imeytyy parhaiten tyhjään mahaan otettuna. Ruuan ja juoman kanssa suositellaan vaan jos tulee vatsaoireita

henni, itselle tulee tyhjään vatsaan otettuna oireita ja muutenkaan en osaa ottaa lääkkeitä ilman ruokaa. Retaferia olen kanssa kokeillut, mutta pitempään käytettynä, se aiheuttaa huonoa oloa. Nestemäisistä valmisteista ei ole ollut apua eikä myöskään pureskeltavasta Maltoferista.

[QUOTE="Vieras";28356011]Osta sitä nestemäistä rautalisää Flori??? Mulla ei oo missään raskaudessa pysyny hemppa ylhäällä tabuilla, mut tolla litkulla pysyy.[/QUOTE]

Floravital ja sitä pari kertaa vuorokaudessa.

Obsidaniin en koskisi missään tapauksessa:
Simmons

itse hoidan munuaispotilaita, heillä on monesti rautavarastot nollissa.. ja tämän vuoksi sit myös se hb tietty matala.
ite otin raskausaikana rautatabletin appelsiinimehun kanssa kun kävin aamuyöllä pissalla. oli varmasti tyhjä maha. ja jaksoi aamullakin vähän paremmin herätä kun oli jo saanut jotain sokerista elimistöön

henni, minulla on myös raskausdiabetes, joten en voi mitään mehuja alkaa kittaamaan aamuyöstä, ne nostavat aamun paastosokerin taatusti yli suositus-arvojen.

..itseasiassa kannattaa kokeilla...? =) Niiden sokereiden suhteen siis. Ei yks tai kaks yötä kokeiluna haittaa pidempiaikaisiin arvoihin.
Nehän neuvoo, että kannattaa syödä pieniä aterioita säännöllisesti? ...Jooooten, miksi yö olisi siitä poikkeus..?

Sinulla on raskausdiabetes. Mutta ykköstyypin diabeetikoilla (juu tiedän, ovat aivan eri asia mutta) laskee verensokeri matalimmilleen juuri aamuyöllä (heillä insuliinin vuoksi). mutta energiaa kuluttava sikiö ajaa saman asian. Eli siis. aamuyöllä verensokeri voi laskea liian alas, jolloin maksa alkaa irrottamaan sokeria elimistön käyttöön, jonka vuoksi aamulla verensokeri onkin sitten taas korkeammalla.
no juu. ei saa neuvoa tämmöistä. ei ole minkään hoitosuosituksen mukaista. mutta en myöskään ymmärrä miksi koko yö pitäisi paastota...? :/ heh tsemppiä sulle :) tarttee mennä nukkuu ja lopettaa nämä huonot ehdotukset

Hengästyttääkö ja väsyttääkö sinua? muistan tuon tunteen...

Floravital nosti hb:n raskausaikana. Valitettavasti obsidanei mullekkaan auttanut. Suosittelen fliravitalia. Löytyy luntaistuotekauspoista, mutta kannattaa ostaa marketista (anttila/prisma), koska siellä on edullisempaa. Jaksamista!

[QUOTE="Mama";28356128]Hengästyttääkö ja väsyttääkö sinua? muistan tuon tunteen...

Floravital nosti hb:n raskausaikana. Valitettavasti obsidanei mullekkaan auttanut. Suosittelen fliravitalia. Löytyy luntaistuotekauspoista, mutta kannattaa ostaa marketista (anttila/prisma), koska siellä on edullisempaa. Jaksamista![/QUOTE]

Sori kirjoitusvirheet. Siis Floravital, nestemäinen pullo pahvilaatikossa. Laatikon päällä muistaakseni yrttien kuvia.

Vähän yli sata on raskausaikana jos ei nyt hyvä niin vielä ihan siedettävä. En tunne ketään jolla olisi ollut normaali hemppa (siis se mikä heillä yleensä on tyypillinen) raskausaikana rautalisästä huolimatta.

Noista rautavalmisteista imeytyy ehkä 10% ja jos varastot ovat tyhjinä, niin eihän se riitä mihinkään. Itselläni on verenvuotoanemia ja saan parin kuukauden välein gramman rautaa suoraan suoneen, mutta silti hemppa oli viime mittauksissa vain vähän yli sata.

En tiedä, voiko tuota suoneen annettavaa antaa raskausaikana, kun rauta on kuitenkin myös aikamoinen myrkky. Kysy lääkäriltä, jos ei muu auta ja hb laskee uhkaavasti.

Obsidan ei tee mulke ku mahavaivoja. Maltofer toiminut paremmin. Pari kertaa kuussa voi maksaa syödä ilman ongelmia. Rusinat, parsakaali, pinaatti, mansikat jne.myös rautaruokaa. Sainhan mie kerran 4 pussia vertakin, eikä hb noussut mitenkään järkysti, vissiin 80 => 110 tms.

Yhteistyössä