Mikä hitto meijän koiraan iski eilen illalla????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "xxx"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

"xxx"

Vieras
ikää 9v ja 99,9prossaa ajasta koiruus ottaa kaiken täysin tyynesti. Sille saa toiset koirat äristä ja käydä päälle ja tää on täysin välinpitämätön. Lapsiakin korkeintaa nuolasee.

Eli hyvin tyyni ja rauhallinen koiraherra.

Mutta eilen iltalenkillä. Yleensä toiset koirat ohitetaan, korkeintaan vilkaisee. Koira kulki vieressäni vasemmalla puolella. Tien toiseltapuolelta meni kultsu ohitse, myös omistajan vasemmalla puolella.

Kumpikaan koira ei välittänyt toisistaan, kunnes täysin yllättäen miun koira nykäs toista koiraa kohti ja alkoi rähisee. Ja tää oli oikeesti varmaan eka kerta kun noin teki.

Mie olin aika järkyttynyt mutta iskin koiruuden puskaan maate ja tein hyvin selkeeksi ettei noin tehdä ikinä. Siitä paikasta käännyttiin kotio enkä koiralla sallinut enää muutakuin vieressä kävelyä. Suoraan kotia, ei mitään haistelua tai koivennostoa enää.

Mutta mitä hittoa toi ärinä oli. Täysin koiruuden normikäytöksen vastaista. Vieläkin vähän epätodellinen olo sen suhteen.

Tänään koiruus ollut taas ihan normi itsensä.

Onko ihan poissuljettu asia, että koiraan olisi sattunut? Tassuun tms. Koira voi reagoida kipuun yllättävällä tavalla. kaukaa haettua kenties, mutta koirista ei aina tiedä.

Ei ainakaan valita mitään, ei onnut tms eikä päällepäin näy mitään. Sitä itsekkin ensin mietin. Ja tänään köytös ollut tosiaan normaalia.

Sitten tietty jos toi toistuu useammin niin on vietävä tohtorille tarkastamaan ettei mitään sisäistä ole mitä näin maallikkona ei päällepäin näe. Mutta näin yhdestä kerrasta en vielä taida aikaa varata.

Vanhoilla koirilla alkaa tulla jos jonkinmoista. Voi olla jatkuvaa kipua, jota koira ei näytä mutta joka saa sen herkemmäksi reagoimaan ts. pinnan kireälle. Näkö ja kuulo voi huonontua jolloin koira voi väärinymmärtää vastaantulevan koiran eleet ja ilmeet -> reagoida väärinkäsityksen mukaan.

Ja onhan sitä jos jonninmoista sairautta (Esim. kasvain päässä) joka muuttaa luonnetta. Mun mielestä myös vanhoilla koirilla alkaa tulla ns. dementiaa/höperyyttä, vähän niinkuin ihmisilläkin voi olla. Mitään virallisnimistä tietoa en osaa tästä sanoa. Mikäli mitään vastaavaa epänormaalia vielä esiintyy, veisin kunnon tutkimuksiin.

Ei ainakaan valita mitään, ei onnut tms eikä päällepäin näy mitään. Sitä itsekkin ensin mietin. Ja tänään köytös ollut tosiaan normaalia.

Sitten tietty jos toi toistuu useammin niin on vietävä tohtorille tarkastamaan ettei mitään sisäistä ole mitä näin maallikkona ei päällepäin näe. Mutta näin yhdestä kerrasta en vielä taida aikaa varata.

Koira ei näytä kipua. Jos kipu on esim. lonkissa tai selässä, sitä ei huomaa ennen kuin koiran käytös muuttuu poikkeavaksi tai esimerkiksi haukkumisääni muuttuu. Koira ei yleensä vaikuta surkealta tms. vaikka kipu olisi kovaakin.

Kyl toi valittaa yleensä jos on kipeä. Ja osaakin olla surkeana meille silloin. Se täs muutama talvi sitten repi tassunsa jäihin ja oli ihan hyvin parantumassa kun oli sidostarpeet loppu. Ja kaapista löytyi sitten pinkkiä käärettä tassuun. Voi herttanen että se väärä väri jo sai koiran surkeaksi ja kauhee valitus isännälle kun hää kotiutui töistä.

Mutta koska mitään muuta poikkeavaa käytöstä ei ole ollut kuin tuo eilinen niin en nyt ekana kiikuta tohtorille vaan seurailen kuten jo kirjoitin.

Kyl toi valittaa yleensä jos on kipeä. Ja osaakin olla surkeana meille silloin. Se täs muutama talvi sitten repi tassunsa jäihin ja oli ihan hyvin parantumassa kun oli sidostarpeet loppu. Ja kaapista löytyi sitten pinkkiä käärettä tassuun. Voi herttanen että se väärä väri jo sai koiran surkeaksi ja kauhee valitus isännälle kun hää kotiutui töistä.

Mutta koska mitään muuta poikkeavaa käytöstä ei ole ollut kuin tuo eilinen niin en nyt ekana kiikuta tohtorille vaan seurailen kuten jo kirjoitin.

Se on vähän eri juttu :D Kyllä meidänkin vanhus osasi olla hyvin toipilasta ja surkeeta kun käpälä oli rikki. Mutta sitten kun sillä alkoi selkä vaivata vanhuudessa, kipu tuli esiin vasta kipukohtauksien ja äänen menetyksen myötä. Ja koko ajan se oli iloinen, pirteä itsensä. Kroppa vaan lopetti toimimasta.

Kannattaa vaan pitää mielessä. Mulle tuli yllätyksenä viime syksynä tuo. Ei sitä heti tartte lääkäriin viedä, mutta tuollaiset persoonallisuuden muutokset kielii kyllä jostain.

Tietenkin sitten viedään jos tulee useammin, käytös selkeesti muuttuu.

Mutta toisaalta, ei siihenkään voi luottaa että sairaan koiran käytös muuttuu. Meidän toinen karvakorvamme jouduttiin lopettamaan juhannuksena syövän takia. Ja vasta viimeisen kuukauden aikana alkoi sairaus näkyä käytöksessä.
Syöpä oli kuitenkin jo ollut tiedossa pitkään, koiraa oli leikattu yms.

Eihän sillä ole kuulon alenemaa? Meillä on kans 9v koira, joka ei ole koskaan välittäny muista vastaan tulevista koirista, mutta nyt sillä on alkanu kuulo heiketä, ja on vähän samallai alkanu käyttäytyä hihnassa. Siis näkee, et edestä tulee vastaan toinen koira, mut kun se menee selän taakse, niin varmistaa murinan kans, ettei se hyökkää takaa päin, kun ei kuule kunnolla varsinkaan takaapäin tulevia ääniä. Ja minä olen ihan suoraan yhdistäny tän hihnassa käyttäytymisen muutoksen tuohon kuulon heikkenemiseen.

Tuo kipu-juttu voi olla toinen, mistä muut näköjään jo mainitsikin.

Tietenkin sitten viedään jos tulee useammin, käytös selkeesti muuttuu.

Mutta toisaalta, ei siihenkään voi luottaa että sairaan koiran käytös muuttuu. Meidän toinen karvakorvamme jouduttiin lopettamaan juhannuksena syövän takia. Ja vasta viimeisen kuukauden aikana alkoi sairaus näkyä käytöksessä.
Syöpä oli kuitenkin jo ollut tiedossa pitkään, koiraa oli leikattu yms.

Niinpä :/ Sitä tarkotinkin tuolla, että sitä kipua ei välttämättä huomaa. toivottavasti teidän rekku on ihan kunnossa! :)

Eihän sillä ole kuulon alenemaa? Meillä on kans 9v koira, joka ei ole koskaan välittäny muista vastaan tulevista koirista, mutta nyt sillä on alkanu kuulo heiketä, ja on vähän samallai alkanu käyttäytyä hihnassa. Siis näkee, et edestä tulee vastaan toinen koira, mut kun se menee selän taakse, niin varmistaa murinan kans, ettei se hyökkää takaa päin, kun ei kuule kunnolla varsinkaan takaapäin tulevia ääniä. Ja minä olen ihan suoraan yhdistäny tän hihnassa käyttäytymisen muutoksen tuohon kuulon heikkenemiseen.

Tuo kipu-juttu voi olla toinen, mistä muut näköjään jo mainitsikin.

Mistä muusta olet huomanntu tuon kuulonalenemisen. Se nimittäin vois olla hyvinkin mahdollista, tai sitten se ei vaan viiti aina kuunella mua... Sen se kyllä kuulee kyn 1v menee elukoitten ruokakaapille.....

Mistä muusta olet huomanntu tuon kuulonalenemisen. Se nimittäin vois olla hyvinkin mahdollista, tai sitten se ei vaan viiti aina kuunella mua... Sen se kyllä kuulee kyn 1v menee elukoitten ruokakaapille.....

Yksinkertaisesti siitä, että se ei kuule :D NO, ei kun esim. pihalla, jos se on selin ihmiseen, ja sitä huutaa, niin se ei enää reagoi. Edestä päin tulevat äänet se kyllä kuulee suht hyvin. Sisällä se nukkuu tosi siki, ja semmosta vanhan koiran unta, eikä siis herää, vaikka viereen menis seisomaan, vaikka aiemmin on vähintään avannu silmät, tai höristäny korvia.

Mun e´päilyt kuulon heikkenemisestä lopulta vahvisti semmonen juttu, et meidän naapuri oli ostanu kissan karkottimen, mikä päästää liiketunnistimen avulla siis niin korkeen äänen, ettei ihminen kuule sitä, mut kissa (ja myös koirat ) kuulee. Naapuri esitteli laitetta tuossa meidän tonttien rajalla, ja koira oli siinä mun vieressä. Naapuri laitto laitteen päälle, itsellä tuntu paineentunne korvissa, mut tää koira ei reagoinu siihen mitenkään. Toinen meidän koira luimisteli korvia häkissä.

ok kiitos, pitääpä seurailla tuotakin mahdollisuutta. Toi on kyllä aina nukkunut sikeesti, lisäksi potkii ja uikuttaa unissaan. Näkee unia niin että muutkin sen huomaa, ja kuulee.

Toivotaan nyt kovasti ettei tuolla mitään olisi ja saisi vielä muutaman vuoden sulostuttaa meidän elämäämme.

Yhteistyössä