mikä hitto haisee pesukoneessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pyykkäri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pyykkäri

Vieras
pyykki ei tuoksu raikkaalta... ei niin kamalan pahallekaan, mut... kone haisee sisältä viemäriltä... viemärit putsattu, ei tukoksia... mikä neuvoksi? rakastan puhtaan pyykin tuoksua, tahdon sen takaisin! MITÄ TEEN TOLLE KONEELLE? neuvoja pliiiiiiiiiis!

Oletko jo pessyt sitruunahapolla? (100g ja 90 astetta)

Sitten, jos olette viemäriverkossa, niin vaihdat pesujauheen fosfaatilliseen.

Sit muistaakseni joku täällä kertoi, että piti putsata veden TULOletku, niin epäloogiselta kuin se kuulostaakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Annipanni:
Mä pesin tänään sillä sitruunahapolla, apteekista eikä maksanut paljoa! Lisäksi putsasin koneen suodattimet ja rätillä kaiken muun mihin ylsin.

anteeks tyhmyyteni... suodattimet... missä ne sijaitsee? ;)

Onko pesujauheessasi zeoliittia? Se kerääntyy koneeseen ja kone alkaa haista ummehtuneelta. Kannattaa käyttää pesujauheita joissa ei ole zeoliittia niin pesukone kestää kauemmin ehjänä. Pahan hajun saa pois sitruunahapolla. Apteekista vaan 100g pussillinen koneeseen ja 90 asteen ohjelmalle. Sitten vielä toisen kerran 90 asteelle kera pyykinpesuaineen niin sakat puhdistuvat.

Alkuperäinen kirjoittaja pimmi84:
Vaihda pesuaine...
Meillä ainakin autto ku vaihdoin semmoseen jossa ei oo mitään noita pesukoneeseen kertyviä aineita.

voi hyvin olla syynä... käytin ennen nestemäistä, nyt hetken käyttäny jauhemaista... vaihtoon siis!!!

Juu ja tosta pesukoneen suodattimesta.. Meidän kone on 10 vuotta vanha ja olen aina ohjeen mukaisesti edessä olevan luukun avannut, kääntänyt suodatinta niin että vesi lirisee sieltä pois ja sitten kun vettä ei enää tule, olen kääntänyt suodattimen kiinni. viime talvena kone meni totaalisen tukkoon ja rupesin sitä suodatinta taas kääntelemään, sattuikin niin, että käänsin vähän enemmän voimalla ja siinäpä mulle selvisi, että en ollutkaan KOSKAAN oikeasti avannut sitä suodatinta, vain vähän raottanut vaan;

Koneesta syöksyi suodattimen jälkeen lattialle haisevaa paskavettä täynnä harmaata nukkaa ja kolikoita jne. koko kodinhoitohuoneen ja olohuoneen lattiallinen (juu-u, meidän khh:ssa ei ole viemäriä lattiassa!) Raikastui muuten pyykkikin, kun opetteli putsaamaan vehkeen oikein.

Suodattimen paikka riippuu koneesta; meillä päältä täytettävän suodatin on edessä alhaalla lattian rajassa. Oisko sulla koneen ohjeet vielä tallella?

Älä käytä koneen puhdistuksen jälkeen enää zeoliittia sisältävää pesujauhetta! Tärkeää on pestä kone tyhjänä 90asteessa säännöllisin väliajoin ja jos tuon sitruunahappokäsittelyn tekee niin kannattaa ennen toista pesua puhdistaa nukkasihti (meillä ainakin koneen etuseinämässä alhaalla).

Kannattaa myös tutkia se luukun tiiviste. Siinä on sellasia "poimuja" minne voi alkaa muodostua hometta yms jos jää jatkuvasti kosteeksi pesujen välillä tai pitää luukkua kiinni ja jää kosteeksi kone sisältä.

Jos pesukoneen kumitiivisteeseen on tullut hometta, siinä ei auta muu, kuin vaihtaa tiiviste. Sitruunahapot yms. eivät enää tehoa, koska home imeytyy kumiosan sisälle ja vaikka pinta puhdistuisi, nousee home uudestaan pintaan. Itse juuri tiivisteen vaihtaneena sanoisin, että aivan hirveä homma! Sormenpäät ovat ihan verillä. Miehen sormet mm. eivät mahtuneet rakoon, johon tiiviste piti saada, joten pienempisormisena aloin hommiin. Täytyy sanoa, että lähellä oli, että tilattiin joku huoltofirma laittamaan kumi paikoilleen. Lähes 4 tuntia ährättyäni ja käänneltyämme konetta jopa ylösalaisin, että kumin sai paikalleen myös luukun yläosasta, on kumi viimein asennettu. Mutta todellakaan homma ei ole helppo ja tarkkoja ohjeita ei ole missään tarjolla. Irti tiivisteen saa vielä helposti, mutta paikalleen laittaminen onkin sitten toinen juttu. Pitkää pinnaa ja hyviä näppivoimia tarvitaan!

Meillä kanssa haiseva kone, hyviä vastauksia ja heti illalla kokeilemaan. Onko teillä haju jäänyt ihan pyykkiinkin? Meillä nimittäin pyykki hasee pahimmillaan aivan märälle koiralle. Ja onko pesukoneessa jotain muuta puhdistettavaa osaa kuin tiivisteen kumi, nukkasihti ja pesuaine lokero? Nämä olen aina pessyt, mutta miten tuon tuloveden letkun oikein voi pestä??

Yhteistyössä