mikä avuksi??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Julia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Julia

Jäsen
16.12.2004
98
0
6
Meidän 1v6kk tyttö on alkanut puremaan ja lyömään(toisinaan myös potkimaan)kaikkia,etenkin pikkuveljeään(5kk). Välillä puree pientä sormista tai varpaista niin että veret tulee. On jopa nenästä purrut joskus. Yritän vahtia,mutta joka sekunti se ei onnistu. Kielletty ja toruttu on kovasti joka kerta,ja joskus pahastikkin hermostuttu,mutta mikään ei auta. Tyttö vaan yrittää heti uudelleen purra tai lyödä joko vauvaa,tai sitä joka toruu tai sitten loukkaantuu todella pahasti. En kertakaikkiaan ymmärrä,mitä tekisin. Joku neuvoi puremaan takaisin,mutta minusta se kuulostaa aika kauhealta..ei ole oikein minun tapani toimia..

Kokeiles tällaista käytäntöä puremistilanteissa:
Purijalle tiukka EI (silmiin katsottuna) ja esim. sormi pystyssä, sitten laitat purijan istumaan ja käännät selkäsi hänelle ja annat kaiken huomion ja lohdun lapselle, kehen sattunut (olet täysin kiinnittämättä huomiota purijaan myös muut mahdolliset paikalla olijat antavat sympatiansa purettuun ja eivät huomaakkaan purijaa) - jos purija yrittää nousta, taas kielto ja huomio lohdutettavaan. Jonkun hetken päästä esim. kun lohdutettava rauhoittunut, otat purijaa kädestä kiinni ja viet tekemään jotain esim. palapeliä tai lukemaan kirjaa, sanoen purijalle "Nyt teet tässä palapeliä." tai "... luet kirjaa." eikä mitään muuta - ei edes puremisesta enään toruta tms. Ja aina puremistilanteen sattuessa toimit samalla tavalla.
Olen lastenhoitaja pienten ryhmässä ja olen saanut tämän ohjeen siellä erikoislastentarhanopettajalta - ja voin sanoa, että on toiminut, kun on tiukkana ja johdonmukainen.
Toivottavasti tästä neuvosta olisi teillekin apua ja voimia tämän pahan tavan pois "karsimiseen"
:hug: .

Taitaa olla vähäsen mustis tämä isosisko! oon käsittänyt että tenavat kerjäävät huomiota (varsinkin jos taloon on tullut pikkuvauva joka vie paljon vanhempiensa ajasta) ja jos huomiota ei saa hyvällä niin sitten yritetään pahalla..! ehkä pikkuveljen voisi viedä jollekin sukulaiselle vähäksi aikaa hoitoon niin vanhemmat voisivat mennä vaikka retkelle isomman kanssa.