Mikä avuksi lapsen yskään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liisa lissukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liisa lissukka

Vieras
5v on jo kaksi viikkoa kärsiny pahasta yskästä. Hunajaa ei suostu ottamaan missään muodossa.

Joo, yskä lähtee yskimällä. Meillä ei ole kukaan nukkunut pariin viikkoon kunnolla kun pahimmat yskäpuuskat on yöllä. Siihen herää lapsi itse sekä koko muu perhe pikkusisaruksia myöten. Välillä jo yökkii, kun yskä on niin voimakasta.

Nyt siis hyvät neuvot kehiin, että saataisiin edes yksi yö nukuttua ilman heräilyjä.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24843421:
sängyn päätä ylös ja ilmankostuttaja ja sipulia sukkiin jalkaan ja tyynytn viereen

Nuo oon todennu nuhaan tepsiviksi keinoiksi, mutta yskään?

No, yrittänyttä ei laiteta. Hypin vaikka päälläni, jos se auttaa.

Ylipuhu lapsi ottamaan sitä hunajaa. Selitä, miksi se on tärkeää - 5 v on jo suht iso ja ymmärtänee.

Sipulisilppua esim. yöpöydälle kuppiin tai sideharsoon sängyn reunalle, ilmaa kosteammaksi (jos ilmankostuttajaa ei ole niin pyykkiteline ja märät pyykit lapsen huoneeseen), ikkunaa raolleen, ja pääpuolta koholle. Se auttaa kyllä myös, mutta hunaja on ainakin meillä tehokkaimmaksi todettu yskänlääke (kera Ventolinen, meillä kun on astmataipumusta).

päällään hyppiminen ei auta, mutta höyryhengitys tepsii, yskänlääke ja vics vaporubbia rintaan ja selkään (irroittaa liman) ja sisällä pysyminen parina päivänä. eiköhän yskä tokene

vics vaporubbia tai yskänlääkettä ei nyt ole enkä niitä pääse hakemaan. Testaamme siis höyryhengitystä, sipulia ja sängyn kohottamista. Taidan pyöräyttää koneellisen pyykkiä pikaisesti, että saan kosteutta huoneeseen.

Jos ei kohta ala helpottaa, kuskaan tuon lääkäriin.

Alkaa vähän kaikilla olemaan pinna kireänä noiden öiden takia.

Turha sitä lääkäriaikaa yrittää saada parin viikon yskän jälkeen. Parin viikon yskä kun ei vielä ole edes ns. pitkittynyt yskä. Eri asia on sitten, jos nousee kuume, tulee hengenahdistusta tai rintapistosta. Mikäli kyseessä on mykoplasmainfektio, ei sitä kannata sen kummemmin hoitaa antibiooteilla kuin normi yskääkään, ellei tulehdus leviä keuhkoihin. Tosta mykoplasmasta vouhkaaminen on ihan turhaa.

Ap:lle ei ole kyllä vinkkejä antaa yhtään enempää kuin mitä olet jo saanutkin. Sängyn pääty koholle ja ilmankosteus sopivaksi. Se hunaja on yllättävän tehokas, joten jos vain saisit lapsen sitä ottamaan... Voihan niitä apteekin yskää hillitseviä lääkkeitä kokeilla, mutta eipä niistä useinkaan juuri hyötyä ole.

Ai, kyllä olen itselleni saanut lääkärinajan kun yskä piti hereillä kaksi yötä. Lapselle riitti yö. Toki yksityiselle pääsee vaikka ekasta kröhäisystä. Mä itse tykkään käydä aina lääkärissä kun se sulkee pois sitten ne lääkkeillä tapettavat pöpöt.

Yhteistyössä