Mikä auttaisi jaksamaan arjessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "stressaaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"stressaaja"

Vieras
Meillä on neljä lasta, nuorin himpun alle 2kk ja vanhin 9v. Mies käy töissä, itse olen ollut viimeiset 5v kotiäitinä.
Harrastan lenkkeilyä (nyt en ole tosin moneen viikkoon päässyt lenkille), lukemista ja käsitöitä, eli kovin kotikeskeisiä juttuja.
Kärsin unettomuudesta, vaikka vauva nukkuu niin itse en osaa/saa nukuttua. Monesti tulee itku jo valmiiksi kun herään yöllä syöttämään vauvaa, kun tiedän etten saa unta taas vähään aikaan. Mies kyllä auttaa viikonloppuisin yösyötöissä (korvikevauva) tai heräämällä vauvan kanssa aamulla että saan nukuttua vähän pitempään.
Stressaan tosi paljon esim. siisteydestä. Saan kamalat hepulit kun lapset sotkee jos olen juuri siivonnut. Hassu juttu, en nimittäin ennen lapsia välittänyt jos sattui olemaankin siivoukset tekemättä...
Moni tekemätön asia ahdistaa, enkä silti saa niitä tehdyksi (yleisimmin kodinhoitoon liittyvät asiat)
Tuntuu että olen koko ajan väsynyt ja kireä, huudan lapsille, itkeskelen usein ja käyn jotenkin ylikierroksilla (en osaa vaan "olla", koko ajan pitää suorittaa, tehdä, olla hyvä jossain). Miehelle en ole mitään puhunut, näkeehän se että väsynyt olen, mutta ei tiedä mitään mitä ajattelen, tunnen tms. Ystäviä ei ole joiden kanssa arkea voisi piristää kahvitteluilla tms.
Välillä pelkkä vauvanhoitokin tuntuu raskaalta, ja muutamana yönä (hävettää tunnustaa!) vauva sai olla yöllä syömättä kun en kertakaikkiaan jaksanut lähteä lämmittämään maitopulloa.
Tuntuu että arjen pyörittäminen on välillä niin vaikeaa, mistä sitä saisi voimia ihan näihinkin yksinkertaisiin asioihin? Miten voisi oppia ottamaan rennommin ja lopettaa stressaamisen tuon siivouksenkin kanssa?

Neuvolan perhetyöntekijä - kysy neuvolasta ?
Lepohetki sukulaisilta, mummoilöta , tädeiltä tms ?
Viikonloppuna miehelle vaika yhden yön syöttövuorot ja menet itse nukkumaan jonnekin ...

Siis yksinkertaisesti ihminen ei pärjää (hyvin) ilman kunnon yöunia. Ainakaan kovin kauaa . Se jo alkaa masentaa ja tuntua ankelat kun päässä humisee unenpuutteen takia...
Et ole kummallinen tai edes heikko.

Auttaisiko muutaman yön nukkuminen, jos mies jaksaisi muutamana yönä herätä? Kyllä ihmisen on todellakin saatava nukuttua! Soita neuvolaan ja kysy, onko kunnalla mitään apuja tai että olisiko unilääkkeestä hyötyä vaikka viikonloppuna, kun mies heräilisi?

Itsekin tykkään siisteydestä, mutta niinkuin jossain neuvolan oppaassa oli, lapset tuskin muistavat, oliko kotona siistiä vaan muistavat ennemmin yhteisen ajan:) Lapsille siis siisteys ei ole niin tärkeää ja se varmaan on niin kuin itse oivalsit, se, mitä voisi vähentää. Eipä sekään ole niin helppoa, kun oma pää vaatii siisteyttä, mutta jos vaan yrität kestää lievää sotkua ajatellen, että se on nyt parasta ja menet sen sijaan vaikka lenkille- se voisi ehkä auttaa nukahtamiseenkin.

Pitäisi varmaan mennä muualle nukkumaan viikonloppuna, se vaan ei ole käytännössä mahdollista eikä hotelliinkaan ole varaa mennä sen takia.
Tukiverkkoa ei ole, ainakaan sellaista johon tässä "hädässä" voisi turvata.
Eipä nuo ole auttaneet mitään vaikka mies onkin noussut vauvaa syöttämään, tilanne nollaantuu viimeistään kahden yön päästä ja ollaan taas siinä mistä lähdettiinkin.Tuntuu vaan entistä vaikeammalta nousta kun on saanut kaksikin yötä nukkua edes jotenkuten. :/

täällä iha sama tilanne, mut mulla ei ole edes kun 2 lasta, toinen 3 ja toinen 3kk ja pakko on nyt mennä mielenterveysklinikalle, ei jaksa enää...2 yötä on muut hoitanut vauvaa muuten minä ja sen huomaa mun käytöksestä...en vain ole vahva

Mulla on kaksi lasta ja oli aivan sama meininki: unettomuus, pakko siivota ja suorittaa, ärtyisyys ja itkuisuus. Diagnoosi: masennus. Nyt syön lääkkeitä neljättä kuukautta ja alkaa helpottaa. Kun katson aikaa taaksepäin niin tajuan että olipas paska olo viimeiset puoli vuotta. Teeppä masennustesti netissä. voipi olla sitäkin. kuulostaa myös tosi hurjalle ettei sinulla ole muuta elämää kuin kodin ympärillä pyörivä. Mä en jaksaisi päivääkään jos ei olisi ystäviä ja harrastuksia.

Mitä jos jättäisit , joskus siivouksen miehellesi ? Lähtisit lasten kanssa siksi aikaa pois / veisit hoitoon jos mahdollista .. Arki alkaa tuntumaan todella raskaalta , jos aina on samat asiat edessä ..

[QUOTE="mä vaan";24380127]kuulostaa myös tosi hurjalle ettei sinulla ole muuta elämää kuin kodin ympärillä pyörivä. Mä en jaksaisi päivääkään jos ei olisi ystäviä ja harrastuksia.[/QUOTE]

Pakkohan se on jaksaa kun ystäviä ei ole. Eikä taida olla mitään sellaista harrastusta jota haluaisin kodin ulkopuolella harrastaa.
Welcome to my poor life!

Mitä jos jättäisit , joskus siivouksen miehellesi ? Lähtisit lasten kanssa siksi aikaa pois / veisit hoitoon jos mahdollista .. Arki alkaa tuntumaan todella raskaalta , jos aina on samat asiat edessä ..

Mies on jo päivät töissä, tuntuu liialta vaatia vielä siivoomaan. Vaikka kyllähän tuo imuriin tarttuu jos pyydän. Itsenäisesti tuo ei siivoa, jos en minä siivoilis tai sanois miehelle että siivotaanko niin p.askaan hukuttais.

[QUOTE="aloittaja";24380219]Mies on jo päivät töissä, tuntuu liialta vaatia vielä siivoomaan. Vaikka kyllähän tuo imuriin tarttuu jos pyydän. Itsenäisesti tuo ei siivoa, jos en minä siivoilis tai sanois miehelle että siivotaanko niin p.askaan hukuttais.[/QUOTE]

Sinä hoidat lapsia 24h/ vrk . Ei olisi mielestäni liikaa vaadittu, jos joskus pyytäisit siivoamaan? Tai antaisiko taloudellinen tilanne ottaa joskus siivoajan ? Ja tärkeintä olisi kertoa miehellesi tuntemuksistasi .

Sinä hoidat lapsia 24h/ vrk . Ei olisi mielestäni liikaa vaadittu, jos joskus pyytäisit siivoamaan? Tai antaisiko taloudellinen tilanne ottaa joskus siivoajan ? Ja tärkeintä olisi kertoa miehellesi tuntemuksistasi .

Eipä taida olla ulkopuoliseen siivoojaan varaa, ja toisaalta eipä taida antaa ylpeys periksi semmoista palkata vaikka varaa oliskin... Sitä kun ajattelee että itse on pärjättävä, omin avuin, vaikka sitten pää kainalossa.

Yhteistyössä