mikä auttaa vatsan turvotukseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja inhottavaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.03.2006 klo 19:13 inhottavaa kirjoitti:
siinä se kysymys tuliki :\|

Miekin kaipailen samoja vinkkejä...! Heti aamusta tosi turvonnu ja "plösö-olo"....
Lääkäri käski jättää kaalen, appelsiinin ja tuoreen ruisleivän pois... katotaan sit tehooko... jos ei nii taas lekurille... :/

itellä vaivaa myös vähä ummetus, jos siitä johtuis osittain ja leipä todellakin turvottaa, mutta en syö ku 2 leipää yleensä päivässä. tiedä sit? :/

juotteko paljon vettä? turvotus saattaa johtua siitä että elimistö ei saa tarpeeksi nestettä ja alkaa sen tähden varastoida nestettä elimistöön ja se näkyy ja tuntuu sitten turvotuksena. 2-3 litraa vettä päivässä pitäisi juoda....

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2006 klo 21:37 4 lasta kirjoitti:
juotteko paljon vettä? turvotus saattaa johtua siitä että elimistö ei saa tarpeeksi nestettä ja alkaa sen tähden varastoida nestettä elimistöön ja se näkyy ja tuntuu sitten turvotuksena. 2-3 litraa vettä päivässä pitäisi juoda....

iltaa! niin kovasti yritän juoda paljo vettä ja joka kerta unohtuu ku silmät pitää koko ajan olla neidissä vahtaamassa sen touhaamisia, vilkas tapaus kun on ;) pitäisköhän laittaa joku vesikannu esille että muistais juoda, aamulla sain 2 isoa lasillista juotua ja siihen se sit jäiki :\|

Mulla on työpöydällä litran vissypullo, jonka täytän joka aamu. Ja juon sen päivän mittaan. Joskus parikin kertaa (jos oon käynyt vaikka jumpalla aamusella). Kotona on myös litran vesipullo pöydällä. Otan aina huikan ohimennen.

Leipä tosiaan turvottaa, ja hiiva yleensäkin. Jos vaikka syö paljon vaaleeta leipää/pullaa tms. Vedenjuonti ei välttämättä siihen auta. Yksi vaihtoehto on syödä kuituja vielä ennestään lisää, niin lähtee suoli toimimaan. Tai sitten vähentää. Myös rasvalisä saattaa auttaa. Toisaalta en tiedä onko ap:llä kyse suoliston turvotuksesta, vai ihan oikeesti vatsalaukun. Ilmavaivoja..?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2006 klo 21:50 inhottavaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2006 klo 21:37 4 lasta kirjoitti:

iltaa! niin kovasti yritän juoda paljo vettä ja joka kerta unohtuu ku silmät pitää koko ajan olla neidissä vahtaamassa sen touhaamisia, vilkas tapaus kun on ;) pitäisköhän laittaa joku vesikannu esille että muistais juoda, aamulla sain 2 isoa lasillista juotua ja siihen se sit jäiki :\|

Mä laitan illalla 2-litraisen kannun täyteen vettä ja aamulla eikun latkimaan sitä. klo 17 mennessä olen juonut kannun tyhjäksi niin ei tarvitse käydä yöllä pissillä. pissalla kun joutuu ravaamaan vähän väliä...

kannatta tosiaan kokeilla siihen ummetukseen nestettä ja kuitu lisää... Mut niitäkään ei saa kumpaakaan liikaa ottaa.. Liika kuitukin turvottaa, varsinkin jos elimistö ei ole tottunut runsaaseen kuituun..
En tiiä mikä miun mahan turvottaa.. oon kokeillu totella lekuria ja oon ollu ilman vaaleita jauhoja, leipää, kaalta, appelsiineja, jne, jne... mut ei auta. Ummetusta miulla ei kyl omasta mielestä oo vaikkakin rupsuja tulee aika tiuhaan ja haisee suoraan sanottunu mädäntyneelle...! :ashamed: :(

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2006 klo 22:20 äätä kirjoitti:
Ummetusta miulla ei kyl omasta mielestä oo vaikkakin rupsuja tulee aika tiuhaan ja haisee suoraan sanottunu mädäntyneelle...! :ashamed: :(

Jotain sie sitten syöt, mitä sun vatsa ei oikein osaa kunnolla sulattaa :/ Käytätkö paljon maitotuotteita? Voisit kokeilla niiden vähentämistä, laktoosi-intoleranssia ei välttämättä ole, mutta joillakin ei vaan suoli maidosta tykkää. Eihän se oikeestikaan ole aikuisen nisäkkään ruokaa.. jos ihan tarkkoja ollaan ;)

Toinen on sit punainen liha. Mulla ennen muinoin punainen liha jumi suolistoon ja söinkin yleensä vaan kanaa/kalkkunaa/kalaa. Mut sitten kun jätin pois hiilarit, niin ei punainenkaan liha tuota enää tuskaa vatsalle. En sitten tiedä mikä siinä on. Tai sitten en kestänyt hiilareita (kuten pastaa = vehnää).

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2006 klo 22:26 Selenicereus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2006 klo 22:20 äätä kirjoitti:
Ummetusta miulla ei kyl omasta mielestä oo vaikkakin rupsuja tulee aika tiuhaan ja haisee suoraan sanottunu mädäntyneelle...! :ashamed: :(

Jotain sie sitten syöt, mitä sun vatsa ei oikein osaa kunnolla sulattaa :/ Käytätkö paljon maitotuotteita? Voisit kokeilla niiden vähentämistä, laktoosi-intoleranssia ei välttämättä ole, mutta joillakin ei vaan suoli maidosta tykkää. Eihän se oikeestikaan ole aikuisen nisäkkään ruokaa.. jos ihan tarkkoja ollaan ;)

Toinen on sit punainen liha. Mulla ennen muinoin punainen liha jumi suolistoon ja söinkin yleensä vaan kanaa/kalkkunaa/kalaa. Mut sitten kun jätin pois hiilarit, niin ei punainenkaan liha tuota enää tuskaa vatsalle. En sitten tiedä mikä siinä on. Tai sitten en kestänyt hiilareita (kuten pastaa = vehnää).

Empä juuri maitotuotteita käytä ku juustoo, joskus harvoin juon maitua. Nii ja rahkaa, mut oon ollu ny ilman sitäki ku aattelin et jos liika proteiini vois aiheuttaa sitä turvotusta (epätoivonen.. ehei suinkaan..).. Lihaa en syö olleskaan. Pyrin olemaan ilman perunaa, pastaa, riisiä, maissia, yms. Joskus tulee esim pottu syötyä. On tämmönen "hyvänpäivän karppari".. Hemuihin vaan sorrun liian usein... En saa tarpeeksi energiaa oikiasta ruuasta (kyselin siitä kerran täällä) ja korvaan sitä kai sit iltasin ahmimalla... oon kyl ny yrittäny lisätä rasvan määrää, yms "energiatuotteita" ruokavalioon ja onpa jääny karkin mässäys paljon vähemmälle!! :D

Myös paprika voi aiheuttaa joillekin vatsaoireita. Toisaalta ihan mikä vaan voi aiheuttaa, ne pitäis vaan itse yrittää löytää karsimalla ensin ruoka-aineet minimiin ja parin päivän välein lisätä joku uusi ja katsoa miten vatsa reagoi. Se on tuskastuttavan hidasta puuhaa, mutta sitten kun löytää ne omat ongelmat, niin elämä helpottuu kummasti, kun tietää mitä ei kannata syödä..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2006 klo 22:47 Selenicereus kirjoitti:
Myös paprika voi aiheuttaa joillekin vatsaoireita. Toisaalta ihan mikä vaan voi aiheuttaa, ne pitäis vaan itse yrittää löytää karsimalla ensin ruoka-aineet minimiin ja parin päivän välein lisätä joku uusi ja katsoa miten vatsa reagoi. Se on tuskastuttavan hidasta puuhaa, mutta sitten kun löytää ne omat ongelmat, niin elämä helpottuu kummasti, kun tietää mitä ei kannata syödä..

Näinhän se on.. Ei kai se auta ku testailla ja koittaa löytää jostain tähän syy... Ei vaa tekis mieli kovi karsia ruokavalioo (joka ei muutenkaan oo kovin laaja... :ashamed: ) enempää ku imetän kummiski et jäis vaavalle jotain ravinteita maitoon etes.. =)
Mut pitää testailla... paprika vois muuten olla miulla syy!! Oon nyt n. kk syöny sitä ihan mahottomas, ennen aivan tosi harvoin, ja n. kk:n maha on ollu tollanen pallukka... Siispä jätän pelkän paprikan poies, jospa se se ois! KIITTI tooosi paljon! :hug:

En ole raskaana enkä koskaan ole ollutkaan. En siis tiedä mitä troppia voi imettävät ja raskaana olevat syödä. Joka tapauksessa, apteekissa on myytävänä suolikaasua vähentävää lääkettä ja sitä saa ilman reseptiä. Tuotteen nimi on Cuplaton. Itsellä se auttaa välittömästi. Suolikaasun muodostumista aiheuttaa kaalien ja paprikoiden lisäksi limsat ja vishyt hiilihappojensa vuoksi. Olen lukenut, että jos on paha tapa puhua ruoka suussa, niin sekin lisäisi kaasuja. Itse olen jättänyt purkan puremisen kun nielen samalla hurjasti ilmaa ja perästä kuuluu :(

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2006 klo 10:04 Salla kirjoitti:
En ole raskaana enkä koskaan ole ollutkaan. En siis tiedä mitä troppia voi imettävät ja raskaana olevat syödä. Joka tapauksessa, apteekissa on myytävänä suolikaasua vähentävää lääkettä ja sitä saa ilman reseptiä. Tuotteen nimi on Cuplaton.

Ei varmaan tee haittaa, kun samaa troppia voi antaa vauvoillekin ;)

Yhteistyössä