Mikä aiheuttaa meille nämä oireet?! Epätietoisuus tukahduttaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a.p"

Vieras
Meillä on nelihenkinen perhe. Kolmivuotias kuopuksemme on kärsinyt nuhasta siitä lähtien kun muutimme nykyiseen asuntoomme. Nuha on ollut sellaista ruskeaa bakteeriräkää (vs. kirkas allergiaräkä). Olen pitänyt sitä päiväkodista johtuvana, koska muut perheestämme eivät ole oireilleet.

Nyt kesäloman alettua poikamme oireet eivät ole helpottaneet, vaan nuha jatkuu samanlaisena kuin ennenkin. Nyt minäkin olen alkanut kärsiä erilaisista oireista: poskiontelot ovat tukossa ja niissä on paineen tuntua, silmät kirvelevät ja kurkussa kutittaa. Muilla perheenjäsenillä (mies + 5-vuotias lapsi) ei ole oireita. Meillä ei pitäisi olla kosteutta - pinnalliset kosteusmittaukset on tehty. Täällä ei myöskään haise homeelta.

Mikä ihme näitä oireita voi aiheuttaa?! Asumme 70-luvun puolessa välissä rakennetussa kerrostaloasunnossa.

[QUOTE="jenni";24168364]ei sen tartte haista homeelat eikä kosteusviisareiden värähätää jos esim lattian alla on humepesäke.Onko talon katto sellanen tasakattoinen?[/QUOTE]

Tasakatto joo, mutta muilla asukkailla ei ole oireita, ja meillä on kuitenkin tosi iso yhtiö. Kattoa on kunnostettu muutama vuosi sitten.

[QUOTE="a.p";24168382]Tasakatto joo, mutta muilla asukkailla ei ole oireita, ja meillä on kuitenkin tosi iso yhtiö. Kattoa on kunnostettu muutama vuosi sitten.[/QUOTE]

Ei se tarkoita, että kaikille tulisi oireita!

[QUOTE="niin";24168391]Ei se tarkoita, että kaikille tulisi oireita![/QUOTE]

No ei, mutta luulisi ongelman tulleen JOLLAKIN toisella esiin, kun yhtiössä on yli 30 kattokerroksen asuntoa.

Eri ihmisillä on eri herkkyydet. Veikkaan että itsekin olin edellisessä taloyhtiössä eka joka oireili ja joka muutti pois sen takia, että siellä alkoi vesi ym. putkien kotelointien sisällä kasvamaan home. Ja se home ei tosiaan haissut, ainut mistä ulkopuoliset valittelivat jo keväällä (alkusyksystä oli pakko lähteä) oli järjetön kosteus asunnossa. Tosin siinä viimemetreillä "vahingossa" kuulin että yläkerrassa oli ollut vesivahinko kylppärissä, eli tais olla huonosti hoidettu kuivatus, etenkin kun omassakin kylppärissä välillä irtoili laasti katosta.

Home tai sitten muu todellinen sisäilman ongelma.

[QUOTE="niin";24168391]Ei se tarkoita, että kaikille tulisi oireita![/QUOTE]

niin,toiset on herkempiä homeitiöille kun toiset.Tasakattoisissa taloissa on yleensä lähes poikkeuksetta hometta.

[QUOTE="a.p";24168403]No ei, mutta luulisi ongelman tulleen JOLLAKIN toisella esiin, kun yhtiössä on yli 30 kattokerroksen asuntoa.[/QUOTE]

No se ongelma voi olla vain teidän asunnossa esim. lattiassa. Lattiamatosta voi lukemani perusteella lähteä ties mitä myrkkyjä jos betoni on ollut kostea, sama juttu varmaan muillakin materiaaleilla. Eli onko sitä asuntoa viimevuosina remontoitu muista asunnoista poiketen?

Lähtekää pariksi viikoksi lomailemaan muualle ja katsokaa helpottavatko oireet yhtään. Homeelta tosiaan vaikuttaa. Terveys voi mennä loppuiäksi, jos jäätte asumaan siihen.

Jos epäilee (esim oireiden perusteella), että asunnossa on hometta tai joku muu huoneilmaongelma, niin miten sitä ruvetaan selvittään? Mä tiedän, että meidän isännöitsijä tulee kohauttamaan vaan hartioitaan.

[QUOTE="a.p";24168443]Muutkaan ihmiset eivät haista meillä mitään. Vaatteemme eivät haise tms.[/QUOTE]

Voi toki ollakkin näin, mutta useimmiten hometalossa/-asunnossa asuvat eivät homeen hajua itse haista eikä kukaan kehtaa heille tästä kertoa.
Tunnen pari ihmistä joilla hometta aivan selvästi on kotonaan,vaatteet haisevat kuin mitkäkin.
Luulevat itse sitä vain "vanhan talon hajuksi" eikä kukaan kehtaa kertoa suoraan että haisette kuin rankkitynnyri.

Voi hyvinkin olla hometta. Muutimme miehen kanssa syksyllä kaksi vuotta sitten vuonna 2001 valmistuneeseen kerrostaloon ja koko talven olin kamalassa nuhassa tai muuten kipeänä vaikka yleensä olen ollut terve. Lääkärikin epäili hometta mutta koska talo oli niin uusi eikä missään näkynyt vesivahinkoa, niin alettiin miettimään uusia syitä. Olin juuri saanut ajan nenäröntgeniin, kun ostimme astianpesukoneen ja purimme sen tieltä yhden keittiökaapin pois. Sieltä se homekin sitten löytyi. Kosteutta ei kuitenkaan löytynyt ja tultiin siihen tulokseen, että tiskialtaan alapuoleisesta kaapista oli päässyt joskus kaatumaan jotain kaappien alle ja se oli sitten homehtunut aikojen saatossa. Pesimme sotkut pois ja oireet hävisivät saman tien.

Hassuinta tässä on se, että itse en ole millekään allerginen, kun taas miehelläni allergioita on useampi. Silti hän ei reagoinut mitenkään mikä hämmästytti minua. Kannattaa siis ehkä kurkkia keittiökaappien alle, jos siellä olisi samanlainen yllätys kuin meillä.

me asuttiin rivarissa ja tapetoituun seinään alkoi tulla homepilkkuja.Se ei kuitenkaan haissut millekkään.Taloyhtiö ei myöntänyt rakennusvirhettä vaan syyttivät kun meilä oli akvaario(eri huoneessa).Äiti kustansi itse kosteusmittaajat ja monen mutkan kautta taloyhtiö korjautti seinän.6v siiä asuttiin ja mulla oli jatkuvasti korvatulehduksia.Olen sen jälkeen ollut työpaikassa,jossa oli hometta ja korvatulehdukset pamahtivat taas..jos epäileete hometta,minä olen aika hyvä mitari,jos saan korvatulehduksen-teillä on hometta :D

Mitä voin tehdä tässä tilanteessa? En meinaa pärjätä oireideni kanssa. Tietenkin voin mennä lääkäriin, mutta jos vika on asunnossa, ei lääkärissä ravaaminen auta. Tämä huoli vie minulta mielenterveyden. Tarvitsisin mahdollisimman konkreettisia neuvoja, mitä tehdä.

:-( Voi ei, oot varmaan aika ahdistunut. Ootko ottanut allergialääkettä? Ettei kyse ole kumminkin heinistä vaikka?

Entä jos etsitte uuden asunnon?

Tai ootte vaikka pari viikkoo jossain muualla ja koklaatte, muuttuuko olo?

Yhteistyössä