Mihin aikaan teidän teini-ikäiset liikkuvat yksin ulkona?

vierailija
Kyllä illalla pitäisi voida kulkea turvallisesti, ei sitä kukaan väitäkään, mutta meillä koetaan, että tämän syksyn aikaiset tapahtumat ovat johtaneet siihen, että näin ei enää ole ja sen vuoksi mielellämme kuskaamme lasta. Voin varmasti sanoa, että teini ei tätä aina haluaisi ja kenties jopa nolottaa, mutta kun olemme menneet hakemaan esim sieltä elokuvista, yllättäen auto on tullut täyteen kavereita, jotka asuvat samalla suunnalla.
 
Kyllä illalla pitäisi voida kulkea turvallisesti, ei sitä kukaan väitäkään, mutta meillä koetaan, että tämän syksyn aikaiset tapahtumat ovat johtaneet siihen, että näin ei enää ole ja sen vuoksi mielellämme kuskaamme lasta. Voin varmasti sanoa, että teini ei tätä aina haluaisi ja kenties jopa nolottaa, mutta kun olemme menneet hakemaan esim sieltä elokuvista, yllättäen auto on tullut täyteen kavereita, jotka asuvat samalla suunnalla.
Just jotain tällaista mä tarkoituksena, että tarvittaessa autetaan myös oman nuoren kaveria ja hänen vanhempiaan, tuomalla kotiin, jos kaverin vanhemmat eivät pääse hakemaan.
 
22.30 ei ole mitenkään erityisen myöhä, etenkin jos seuraavana aamuna on myöhäisempi ylösnousu, kotimatka on lyhyt tai kyseessä on joku erityistapaus, että ollaan myöhempään kotoa poissa. Puolen yön jälkeen olisi minusta liian myöhä tuon ikäiselle.
Sinulla ei ole nähtävästi omia lapsia, joten ei ehkä kannata tulla opettamaan teinien vanhempia.
Vanhempiakin on näköjään niin erilaisia. Teini-ikäiset (ja lapset yleensäkin) tarvitsevat paljon untakin ja jos kotiin tullaan esim 22.30 niin tuskinpa heti nukkuun menisi vaan kello voisi olla jotain 23.30.

JussiV tuskin tässä opettaa ketään vaan pohtii ja miettii tätä kotiintulo- yms juttua. Ainahan tämä tosin on mennyt näin, omassa nuoruudessakin toiset meni (tai piti mennä) ajoissa kotiin, toiset ei.

Kyllähän sitä monesti miettii onko poikien "turvallisempaa" ja helpompaa liikkua tuolla ulkona kuin tyttöjen. Harvemmin poikia esim raiskataan vaikka tässä nyt ei olekaan pelkästään siitä kyse. Harvemmin poika houkutellaan autoonkaan oli sitten pieni tai isompi.
 
vierailija
No mun mielestä aikuisen on tehtävä valintansa itse ja esimerkiksi mun vaimo ei varmasti ulkona liiku yksin pimeällä kävellen, jos tarvii käydä esim. kaupassa, käy autolla.
Tampereella sairaanhoitajat pelkäävät parkkipaikalla töihin mennessään ja kotiin lähtiessään, kun vokin asukkaat vaanivat. Pitääkö mielestäsi siis naisten lopettaa työssä käynti kokonaan? Vai hankitaanko kaikille henkilökohtainen saattaja, kuten monissa muslimaissa on tapana?
 
Tampereella sairaanhoitajat pelkäävät parkkipaikalla töihin mennessään ja kotiin lähtiessään, kun vokin asukkaat vaanivat. Pitääkö mielestäsi siis naisten lopettaa työssä käynti kokonaan? Vai hankitaanko kaikille henkilökohtainen saattaja, kuten monissa muslimaissa on tapana?
Mun mielestä tähän on muiden, kuin asianosaisten, turha antaa vastauksia. Jokainen aikuinen joutuu itse miettimään liikkumiset omalla kohdallaan. Lisäksi vanhemmat lastensa kohdalla. En halua ketään pakottaa toimimaan tietyllä tavalla, mutta toivottavasti vielä olen osannut vastata perustella, miksi mun mielestä ei ole järkevää antaa nuorten olla yksin yökausia ulkona. Jokaisella on oikeus mielipiteeseen, ja jopa mahdollisuus muuttaa mielipidettään.
 
Vanhempiakin on näköjään niin erilaisia. Teini-ikäiset (ja lapset yleensäkin) tarvitsevat paljon untakin ja jos kotiin tullaan esim 22.30 niin tuskinpa heti nukkuun menisi vaan kello voisi olla jotain 23.30.

JussiV tuskin tässä opettaa ketään vaan pohtii ja miettii tätä kotiintulo- yms juttua. Ainahan tämä tosin on mennyt näin, omassa nuoruudessakin toiset meni (tai piti mennä) ajoissa kotiin, toiset ei.

Kyllähän sitä monesti miettii onko poikien "turvallisempaa" ja helpompaa liikkua tuolla ulkona kuin tyttöjen. Harvemmin poikia esim raiskataan vaikka tässä nyt ei olekaan pelkästään siitä kyse. Harvemmin poika houkutellaan autoonkaan oli sitten pieni tai isompi.
Onneksi edes joku tajusi mun pointin.
 
  • Tykkää
Reactions: famipala
vierailija
Yhteenvetona tästä kahdeksan sivun paskanjauhannasta:
- Et missään nimessä halua syyllistää tapauksen vanhempia, kunhan vain ihmettelet, miksi kukaan ei asiaa ole alkanut keskusteluissa kauhistelemaan.
- Jos alle 18-vuotias raiskataan ilta-aikaan, on se vanhempien syy
- Jos yli 18-vuotias raiskataan ilta-aikaan, on se oma syy
- Jos ulkoilee ilman järkevää syytä yhdeksän jälkeen, on se turhaa luuhaamista
- Naisten pitäisi pysyä kotona ilta-aikaan, ellei saa saattajaa itselleen.
 
vierailija
Vanhempiakin on näköjään niin erilaisia. Teini-ikäiset (ja lapset yleensäkin) tarvitsevat paljon untakin ja jos kotiin tullaan esim 22.30 niin tuskinpa heti nukkuun menisi vaan kello voisi olla jotain 23.30.

JussiV tuskin tässä opettaa ketään vaan pohtii ja miettii tätä kotiintulo- yms juttua. Ainahan tämä tosin on mennyt näin, omassa nuoruudessakin toiset meni (tai piti mennä) ajoissa kotiin, toiset ei.

Kyllähän sitä monesti miettii onko poikien "turvallisempaa" ja helpompaa liikkua tuolla ulkona kuin tyttöjen. Harvemmin poikia esim raiskataan vaikka tässä nyt ei olekaan pelkästään siitä kyse. Harvemmin poika houkutellaan autoonkaan oli sitten pieni tai isompi.
Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, jos seuraavana päivänä koulu alkaa vaikka klo 10, niin puolen yön aikaan nukkumaan meno on ihan riittävä.

Tilastollisesti pojat ja miehet joutuvat useammin tuntemattoman henkilön väkivaltaisen hyökkäyksen kohteeksi. Joten kannattaa miettiä asiaa myös poikien ja miesten kannalta.
 
vierailija
Tää Jussihan on ihan häppärin tasoinen jankkaaja... ei omia lapsia mutta töissä kasvattaa....
Totta. Täällä palstalla on parikin jankkaajaa (muutamilla eri nikeillä) ja tyyli aina sama. Luulen että kyseessä on joku totaalinen nolife, joka viihdyttää itseään provoamalla kaksplussalla. Mitä enemmän tunteita hän viesteillään saa aikaan, sitä onnistuneempi fiilis hälle tulee itsestään.
 
No mun mielestä aikuisen on tehtävä valintansa itse ja esimerkiksi mun vaimo ei varmasti ulkona liiku yksin pimeällä kävellen, jos tarvii käydä esim. kaupassa, käy autolla.
Päätätkö sä sun vaimon puolesta mitä se saa tehdä ja mitä ei?

Luuletko, että kellonajasta jankkaaminen palstalla auttaa raiskauksen uhria? Mun mielestä sä olit narissut jossain ketjussa, että raiskaajien taustoista keskustelu ei auta mitenkään raiskattua tyttöä, mutta sensijaan sun mielestä on sopivaa kiertäen arvostella täällä kellonaikaa, jolloin hän liikkui ulkona ja päivitellä, miten teillä EI AINAKAAN tehtäisi näin.
Melkosen tekopyhää, sanoisinko?

Itse en henkilökohtaisesti usko, että kellonajalla on juurikaan merkitystä. Raiskaus tapahtuu, kun on sille otolliset olosuhteet. Aika voi olla varhainen aamu, päivä tai ilta.
 
Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, jos seuraavana päivänä koulu alkaa vaikka klo 10, niin puolen yön aikaan nukkumaan meno on ihan riittävä.

Tilastollisesti pojat ja miehet joutuvat useammin tuntemattoman henkilön väkivaltaisen hyökkäyksen kohteeksi. Joten kannattaa miettiä asiaa myös poikien ja miesten kannalta.
Tapansa ja aikansa jokaisella milloin nukkuun mennään. Kaikilla se koulukaan ei ole välttämättä 15min kävelymatkan päässä.

Tilastollisesti ehkä joo mutta yhtälailla naista voidaan vaikka tuikata puukolla jos joku tulee vaikka pummiin tupakkaa eikä sitä ole antaa tai ei halua antaa. Kumpi sitten on parempi, miehillä väkivaltainen hyökkäys vai naisilla raiskaus.

Tai joku päättää yhtäkkiä tuikata ketä tahansa puukolla joka nyt sattuu sillä hetkellä lähellä oleen.
 
Viimeksi muokattu:
Yhteenvetona tästä kahdeksan sivun paskanjauhannasta:
- Et missään nimessä halua syyllistää tapauksen vanhempia, kunhan vain ihmettelet, miksi kukaan ei asiaa ole alkanut keskusteluissa kauhistelemaan.
- Jos alle 18-vuotias raiskataan ilta-aikaan, on se vanhempien syy
- Jos yli 18-vuotias raiskataan ilta-aikaan, on se oma syy
- Jos ulkoilee ilman järkevää syytä yhdeksän jälkeen, on se turhaa luuhaamista
- Naisten pitäisi pysyä kotona ilta-aikaan, ellei saa saattajaa itselleen.
Juu ja otsikkona oli kuitenkin mihin aikaan teini-ikäiset liikkuvat yksin ulkona. Jos vain tuosta oltais puhuttu, ketju olis varmaan vaan 3-sivuinen.
Vähän menty aiheesta ohi kun puhutaan koko ajan vain raiskauksista. Sekin voi tapahtua aamulla tai päivällä kuten monet väkivallanteotkin.
 
vierailija
Juu ja otsikkona oli kuitenkin mihin aikaan teini-ikäiset liikkuvat yksin ulkona. Jos vain tuosta oltais puhuttu, ketju olis varmaan vaan 3-sivuinen.
Vähän menty aiheesta ohi kun puhutaan koko ajan vain raiskauksista. Sekin voi tapahtua aamulla tai päivällä kuten monet väkivallanteotkin.
niinpä, ja mun lapsella (10v tyttö ) ei näytä olevan oikeutta pelätä niitä supisuomalaisia teiniääliöitä, jotka hengailevat läheisen koulun edustalla, kun tyttö on harrastukseensa menossa? Isä kävi tytön kavereineen jo kerran klo 17 aikaan sieltä hakemassa kun eivät uskaltaneet ulos mennä ja isällekkin huudeltiin homoa jne
pitäisi olla mamuja et huoli lapsen turvallisuudesta olisi jotain kiinnostavaa.
 
  • Tykkää
Reactions: famipala
vierailija
Juu ja otsikkona oli kuitenkin mihin aikaan teini-ikäiset liikkuvat yksin ulkona. Jos vain tuosta oltais puhuttu, ketju olis varmaan vaan 3-sivuinen.
Vähän menty aiheesta ohi kun puhutaan koko ajan vain raiskauksista. Sekin voi tapahtua aamulla tai päivällä kuten monet väkivallanteotkin.
Joo, otsikko ok. Mutta heti aloituksessa kirjoitetaan:
Tuli vaan mieleen, kun en juurikaan ole esim. Kempeleen raiskaustapauksen kommentoinnissa ihmettelyä siitä, miksi tyttö oli myöhään illalla yksin liikkeellä. En uhria halua tästä syyllistää, vaan ihmettelen, miten joillakin vanhemmilla on tapana antaa nuoren liikkua yksin ulkona yöllä.

Aika klassinen tyyli, jossa painokkaasti kielletään sortumasta johonkin, vaikka juuri niin tehdään. Samaa tekniikkaa käytetään usein aloittamalla lauseet sanoilla "en halua olla ilkeä, mutta" tai "en tarkoita mitään pahaa, mutta", ja sitten ladataan se ilkeys siihen perään.

Kaikkiaan tosi tympeää, jos jotakuta ihmetyttää, kun muut eivät ole sortuneet tuomitsemaan ja haukkumaan vanhempia.
 
  • Tykkää
Reactions: famipala
vierailija
Keiden lapsia ovat ne nuoret, jotka hengaavat arjet ja viikonliput juna-asemalla/metro-asemalla/ ostareilla/ tms... Kaljapullot käsissä, röökit huulessa. Hakataan ja uhkaillaan ohikulkevia. Rikotaan pysäkkejä yms... Ihan suomalaisista nuorista kyse. Tytöistä ja pojista.

Ovatko nämä näiden vanhempien lapsia, joilla on vain oikeuksia muttei vastuuta lainkaan?
 
  • Tykkää
Reactions: famipala
vierailija
Keiden lapsia ovat ne nuoret, jotka hengaavat arjet ja viikonliput juna-asemalla/metro-asemalla/ ostareilla/ tms... Kaljapullot käsissä, röökit huulessa. Hakataan ja uhkaillaan ohikulkevia. Rikotaan pysäkkejä yms... Ihan suomalaisista nuorista kyse. Tytöistä ja pojista.

Ovatko nämä näiden vanhempien lapsia, joilla on vain oikeuksia muttei vastuuta lainkaan?
ne on näiden "enhän mä voi kokoaikaa tietää missä ne on"-vanhempia,jotka ei halua tutustua lastensa kavereihin ja heidän perheisiin.Kavereita ei saa tuoda kotiin edes pienenä-kun ei vaan jaksa työpäivän päätteeksi, ja tuossa tulos..
ei tietysti pidä aina paikkaansa, mut tässä kohta 30v äitinä oloa takana, ja lapsia ja heidän kaveripiiriään jne seuranneena niin aika yleinen juttu kuitenkin
 
En
Päätätkö sä sun vaimon puolesta mitä se saa tehdä ja mitä ei?

Luuletko, että kellonajasta jankkaaminen palstalla auttaa raiskauksen uhria? Mun mielestä sä olit narissut jossain ketjussa, että raiskaajien taustoista keskustelu ei auta mitenkään raiskattua tyttöä, mutta sensijaan sun mielestä on sopivaa kiertäen arvostella täällä kellonaikaa, jolloin hän liikkui ulkona ja päivitellä, miten teillä EI AINAKAAN tehtäisi näin.
Melkosen tekopyhää, sanoisinko?

Itse en henkilökohtaisesti usko, että kellonajalla on juurikaan merkitystä. Raiskaus tapahtuu, kun on sille otolliset olosuhteet. Aika voi olla varhainen aamu, päivä tai ilta.
En todellakaan päätä asioista vaimoni puolesta, jonka varmasti olisit sisälukutaitoisena huomannut, jos kaikki viestit ajatuksella luet. Toki tuosta siteeraamastasi viestistä sen käsityksen saattoi saada. Hän ei siis itse halua liikkua enää ulkona pimeällä.
 
Keiden lapsia ovat ne nuoret, jotka hengaavat arjet ja viikonliput juna-asemalla/metro-asemalla/ ostareilla/ tms... Kaljapullot käsissä, röökit huulessa. Hakataan ja uhkaillaan ohikulkevia. Rikotaan pysäkkejä yms... Ihan suomalaisista nuorista kyse. Tytöistä ja pojista.

Ovatko nämä näiden vanhempien lapsia, joilla on vain oikeuksia muttei vastuuta lainkaan?
Ilmeisesti suurimmaksi osaksi kyllä.
 
Juu ja otsikkona oli kuitenkin mihin aikaan teini-ikäiset liikkuvat yksin ulkona. Jos vain tuosta oltais puhuttu, ketju olis varmaan vaan 3-sivuinen.
Vähän menty aiheesta ohi kun puhutaan koko ajan vain raiskauksista. Sekin voi tapahtua aamulla tai päivällä kuten monet väkivallanteotkin.
Olet osunut asian ytimeen. Jos täällä luettaisiin otsikko ja kirjotettaisiin otsikosta, ei olisi tarvinnut jauhaa 8 sivua otsikon vierestä.

Munkin kärsivällisyydellä on rajansa ja on muutenkin tekemistä kuin palstalla notkuminen, joten saatte jatkossa jauhaa paskaa ihan vapaasti, mulla ei otsikon aiheesta ole enää mitään kirjoitettavaa, jos luette viestit, ymmäträtte ehkä mun ajattelua tai sitten ette. Mä en tähän ketjuun enää tule kommentoimaan.
 
  • Tykkää
Reactions: famipala

Yhteistyössä