Migreenilääkitys ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jansu82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jansu82

Uusi jäsen
06.03.2013
2
0
1
Eli kyselisin onko jollakin migreeni ja lääkitys, sekä raskaana ja miten lääkkeiden kanssa toimitaan raskausaikana?
Itselläni on ainoana migreenioireena todella kova päänsärky. Ja migreeniä esiintyy aika usein, siksi olen saanut estolääkityksen, sekä kohtauslääkityksen. Estolääkityksenä on Triptyl 10mg 3/ilta. ja kohtauslääkkeenä Sumatriptan sandoz 100mg.
Minulla ei tosiaan normaali särkylääke, vaikka kuinka vahvakin, auta kohtauspäänsärkyyn. Onko olemassa lääkettä jota pystyisi raskaudenkin aikana ottaa? Entä tuo estolääkitys?

Moi, mulla estolääkityksenä betasalpaajat ja kohtaukseen sumatriptaania. Valitettavasti tuota sumatriptaania ei voi ottaa raskauden aikana, ainakaan ensimmäisellä kolmanneksella. Näin minulle vastattiin lääkärissä, kun asiaa ihmettelin. Sallitut särkylääkkeet ovat olleet mulle kuin tyhjää söisi. Estolääkitys vaihdettiin Albetol-merkkiin, mutta sillä hoidetaan mulla myös lievää verenpainetautia, mutta se ei kyllä ole estänyt kohtauksia raskauden aikana.

Eli vastaus kuuluu, kärsi, lepää ja kärsi :) Mä sain ekan kolmanneksen aikana joka toinen viikko migreenin, melkein joka viikko, ja ne kesti aina kolme päivää kerrallaan, kun ei voinut lääkkeitä ottaa. Tokalla kolmanneksella selvisin monta viikkoa ilman, kunnes eilen iski yksi.

MUTTA paras mikä mulla on auttanut on tiukka kahvi (jos vaan pystyy juomaan) heti kun olo alkaa tuntua siltä ja sen kanssa gramma paracetamolia. Tällä olen pari uhkaavaa tilannetta välttänyt. Lääkkeistä parhaiten tehoaa Pamol F imeskelytabletti 500mg x2 kerralla otettuna. Tuo on ollut kuin ihme juttu, koska minkään muun muotoinen paracetamol ei auta!

Tosi voimakkaiden migreenien kohdalla ilmeisesti sumatriptaania voidaan harkita, mutta mä selvisin lopulta tuolla Pamol F:llä ja kahvilla :)

Tsemppiä!

Ok. Kiitos paljon vastauksesta. Tuo estolääkitys pitää varmaan sitten vielä miettiä voiko tuota syödä mitä nyt. Mulla viime raskaudessa Albetol juurikin verenpaineeseen, mutta ei se kyllä mitenkään auttanut tohon migreeniin. Silloin ei vielä oltu mulla migreeniksi päänsärkyä todettu. Täytyypä kokeilla tuota tiukkaa kahvia :) sekä Pamol F.

Minulla myös estolääkityksenä betasalpaaja ja täsmälääkkenä sumatriptania. Nykyään molempia saa käyttää koko raskauden ajan. Varmistin asian viideltä lääkäriltä, kun en meinannut uskoa kun ennen ollut toisin.

Moikka,

Mulla normaalisti migreenilääkityksenä Almogran niminen triptaani ja estolääkityksenä Orloc. Raskauden aikana Almogrania ei saa käyttää. Estolääkitys periaatteessa kävisi mutta vahdettu silti turvallisempaan eli nyt käytössä Propral. Kohtauslääkkeeksi Panacod 2kpl max. 3xvrk. Panacod sisältää paracetamolia ja kodeiinia. Molemmat ovat turvallisia käyttää. Kohtauslääkettä ei ole yksikään lääkäri suostunut kirjoittamaan vaikka periaatteessa kuulemma sumatriptaani kävisi. Mutta tutkimustietoa on vielä aika vähän ja myös teratologisesta sanottiin että esim. 3 yksittäistä käyttökertaa ei näyttäisi olevan vaaraksi mutta aina kun pään verisuonet supistuu lääkkeen vaikutuksesta niin istukan myös. Mulle siis ohjeistettu että jos Panacod ei auta ja kova kohtaus ei hellitä niin sitten ensiapuun ja siellä lääkärin erittäin tarkalla harkinnalla saatetaan antaa sumatriptaania.

Toistaiseksi pärjätty Panacodilla, tehoaa ajoissa otettuna aika hyvin. Mutta kaksi kovaa kohtausta ollut ja vienyt vaan pahimman terän kivusta. Ne kärsitty mutta jos vielä tulee niin kauheat kivut en kyllä tiedä että miten selviän.

Pippurihäntä, täytyy kokeilla tota kahvilla tehostamista jos vielä tulee. Ja ilman muuta Pamol F:ää myös, aina se olisi parempi ilman vahvempaa olla. Yhdessä Panacodissa 500mg paracetamolia, eli tuplana sama paracetamoli määtä kun kahdessa Pamol F:ssä. Toki vielä kodeiini vielä lisänä.

Toivotaan kivuttomia päivä meille kaikille! :)

Moikka.

Mulla estolääkityksenä vaikeaan auralliseen migreeniin Triptyl 10mg ja Lamictal 50mg, kummatkin 1x päivässä. Kun raskaustesti näytti postiivista, lopetin lääkkeet. Tämä oli neurologin kanssa tehty suunnitelma. Foolihappolisän olin aloittanut jo pari kk ennen yrittämisen aloitusta ja sitä olen syönyt siitä asti.

Alkuraskaudessa heti sitten kovat kohtaukset alkoivat, olivat päivittäisiä ja olin sairaalan ensiavussa monen monta kertaa. Sieltä sain ainoastaan helpotuksen, kipulääkkeet suoraan suoneen. Mikään täsmälääkitys ei ole koskaan tepsinyt (panacod siloin tällöin vähän lievittänyt, mutta se kiellettiin raskauden aikana täysin).Siispä estolääkitys takaisin käyttöön ja nyt on ollut jo useampi viikko migreenitön. :)

Kahvia ei todellakaan suositella! kofeiini on yksi suurimmista kohtauksen aiheuttajista + raskaanahan se suositus on että max 2 kuppia päivässä.

Olen käynyt myös akupunktiossa, on ollut apua (raskauspahoinvointiin myös!) Sekä fysioterapiassa, jossa olen saanut kinesioteippaukset hartioihini, ne kun tuppaa mulla olemaan aina jumissa ja sekin kohtauksen helposti laukaisee. Joten kaikki keinot kannattaa kokeilla! ;)

Eli juttele huolella lääkärisi/neurologisi kanssa ja tehkää suunnitelma. Tsemppiä!

Minullakin on migreeni ja normaali estolääkitys Triptyl 20mg, kohtauslääkkeinä Sumatriptan 50-100mg tai pitempään jatkuessa Migard.

Asiasta keskustelin erään neurologian ylilääkärin kanssa, ja hän oli sitä mieltä että Triptyliä voin käyttää hyvällä omallatunnolla jos se on tarpeen. Yritin sitä kyllä lopettaa, mutta pari kertaa viikossa vähintään tulevat migreenit palasivat nopeasti. Nyt syön puolikkaalla annoksella eli 10mg/vrk ja se pitää pahimmat kohtaukset poissa. Noin yleensä migreeni usein helpottaakin raskauden aikana jonkin verran.

Yleislääkäri oli ensin ohjeistanut että Triptyl pitäisi lopettaa viim. paria kuukautta ennen laskettua aikaa, mutta ko. neurologi kenen kanssa juttelin, oli sitä mieltä että 10mg/vrk annoksella ei lapselle mitään haittaa saa aikaiseksi.

Kohtauslääkkeenä olen nyt raskauden aikana pari kertaa joutunut ottamaan yhden sumatriptaanin (50mg) kun ei muut lääkkeet auta. Kahdella ekalla kolmanneksella käytin myös ibuprofeenia tarvittaessa, nyt en ole sitä enää ottanut. Onneksi ei ole nyt muutamaan viikkoon ollut kohtaustakaan.

Mielipiteitä lääkäreilläkin tuntuu olevan useita tästä asiasta, itse ajattelen niin että ei ne jatkuvat pääkivutkaan (migreenikohtauksina varsinkaan) vauvalle hyvää tee. Itse otan siis lääkkeitä jos tuntuu ettei ilman niitä selviä, mutta olen kyllä reilusti onnistunut niitä raskauden ajaksi vähentämään.

Yhteistyössä