Migreeni

restless
MInä kärsin. Oireena on takaraivossa tuntuva sykkivä kipu ja raju pahoinvointi. Kipu kestää noin 12 tuntia pahimmillaan. Siihen ei oikeen auta muu kuin pimeä huone ja lepo ämpärin kanssa, että voi oksentaa välillä. Lääkityksenä on zomic, mutta auttaa heikonlaisesti. Minulla ei tule auraoireita. Valon ja melu pahentavat särkyä.

:wave: migreeniä täälläkin. Otsalla tai silmien takanatoispuoleisesti jyskyttävää kipua. Tummat viinirypäleet mm aiheuttaa helposti kohtauksen. Ei aura-oireita. Rajua oksentamista, tuntuu että kallo halkeaa kirjaimellisesti. Lepo viileässä, pimeässä, hiljaisessa ja hajuttomassa paikassa ämpärin kera. <- yhtälö lapsiperheessä mahdoton, mutta yritystä on. Kohtaus saattaa kestää 2 vrk. Lääkkeenä Imigran tabletit.

Isomasu
Mulla migreeni todettiin vasta rakausaikana. Nyt vauveli on 3 kk. Kohtauksia mulla on ollut jo noin 10 vuotta. Kohtaus alkaa usein käsien ja pohkeiden voimattomuudella. Sitte alkaa silmissä - usein vain toisessa - näkyä väreilevä kuvio, joka silmän näkökentän yli hitaasti kulkiessaan tarkentuu sellaiseksi sahalaidaksi. Silmän näkökenttä myös supistuu kuvion aikan. Jonkin ajan kuluttua alkaa päänsärky, joka voi olla pirullisen kova silmäntaussärky tai jomottava takaraivokipu. Välttämättä kohtaukseen ei liity päänsärkyä.
Mulla ei ole migreeniin määrätty mitään lääkitystä, vain lepoa. Kahvin liiallinen kittaaminen aiheuttaa usein.

Minä yksi uhreista. Mulla voimakkaitakin auraoireita. Mukaanlukien käytöshäiriöitä, muistamattomuutta, lukemis/ymmärtämisvaikeuksia. Herkistyn hajuille ja valoille. Aurat silmissä ym.
Raju toispuoleinen päänsärky tulee kun tulee. Naprokseenia nyt lääkkeenä. On ollut myös imigran injektiot, mut nyt imetysaikana ei voi käyttää. Juu ja pahoinvointia estävä lääke sekä diatsepaamia kun oikein raju kohtaus. Mulla menee silloin tällöin puhekyky jopa vuorokaudeksi ja halvausoireitakin on tullut. Sitten istutaan keskussairaalan ensiavussa turhaan ko lopputulos on se migreeni kuitenkin. Lääkärit tietty pelkää et oo´n verenvuoto aivoissa.

Yhteistyössä