Migreeni ja puhehäiriö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puhetta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
juurikin yksi migreenille tyypillinen piirre on puhehäiriöt, erilaiset puutumiset yms. migreenihän on periaatteessa aivoissa oleva häiriötila ja rajuudesta riippuen saattaa aiheuttaa mitä kummallisimpia oireita.

Mulla migreeni ja tiedän sen siitä että siinä vaiheessa kun vasta vähän särkee päähän, niin kieli takeltelee ja puhe on "hieman" ontuvaa. Vähän ajan päästä (jos ei ota lääkettä ajoissa) maataankin sitten kuoleman kielissä vaihtoehtoisesti joko pilkko pimeässä makuuhuoneessa tai vessan kylmällä lattialla.

Migreeni voi aiheuttaa erilaisia juttuja, vakaviakin, joten migreeniä tulisi ainaa hoitaa parhaalla mahdollisella tavalla. Mulla migreeni on aiheuttanut vuosia sitten vakavan jutun, muttei siitä tässä nyt enempää, en ehdi kirjoittaa, mutta jos sinulla ei ole vielä lääkitystä migreeniin niin suosittelen käyntiä lääkärissä! Jos haluat kuulla tarinani niin voit laittaa mulle y-viestiä niin vastaan toisella kertaa ajan kanssa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Nipu:
Myös hemipleginen migreeni saattaa tätä tehdä.

No jos sellainen olisi, niin olisi varmasti maininnut, koska hemipleginenhän aiheuttaa hetkellistä halvaantumista, esim käsi tai jalka toisella puolella.

Alkuperäinen kirjoittaja puhetta:
onko muita kommentteja?
vähän hirvittää nuo häiriöt vaikka ollu vasta kerran...

http://www.migreeni.org/perustietoa/migreeni.html
hemipleginen..
Mulla oli aiemmin ns. normaali migreeni...mut sit vaikeutu oiret ja tuli toi just takeltelut tasapainottomuudet ym...
sukurasitteiden takia sulettiin mri/mra:lla pois vakavemmat..ja nyt on tod.näkösesti hemiplegisen diagnoosi tulossa(löytyy tuolta).
Se voi kuullostaa hurjalta ja tuntuukin mut sen kaa oppii elämään.
Kannattaa kysyä kuitenkin lääkäriltä jos epäilyttää.
Jos sulla tulee lisää noita juttuja niin kandee kirjata ylös kaikki oireet.

Mulla aina puhe vaikeutuu ja alan änkyttää migreenikohtauksen aikana. Mut yleensä jos migreeni alkaa muuttua, niin lääkärissä kannattaa käydä. Itse juuri kävin neurologilla kun oireet ovat muuttuneet. Lääkitystä lisää vain :attn: .

Minulla on migreenin yhteydessä puhehäiriöitä, puutumisia yms. Oletko käynyt neurologilla säännöllisesti ja pidätkö päiväkirjaa oireistasi + kohtauksistasi? Itse olen käynyt samalla neurologilla 10 vuotta ja pidän päiväkirjaa. Migreenini on muuttanut 3 kertaa muotoaan ja nyt minulle on vihdoin löydetty oikeanlainen estolääkityskin. Lisänä on vielä täsmälääkekin. Kannattaa ottaa tosissaan se hoito, koska minun tapauksessa oli vaarana, että ne ennakko-oireet olisivat saattaneet kroonisoitua eli esim. puutumiset sekä näköhäiriöt. Minulle on tehty kaksi kertaa magneettikuvaus, jotta sillä on suljettu kaikki mahdolliset vakavammat jutut pois. Paha migreeni rajoittaa aikalailla elämää...nimimerkillä kokemusta on.

Mulla on joskus n. 1-2vuotta sitten ollut migreeniä,ennen ei ollut. Tuli 2-3 kertaa silloin migreeniä, ja alkoi aina toisen käden puutumisella, ja sitä kesti jonkin aikaa. Hetken päästä käsi tuli kuntoon, jolloin puhe tökkis ja joitain sanoja en pystynyt sanomaan.
Se oli kamalaa!!
Enään ei oo taas migreeniä ollut ollenkaan.

Mulla oli migreenin oiteita, näköhäiriöitä, sormien puutumisia, sanojen takeltua ym. Tuli kohtauksina ajoittain. Kävin neurologilla ja ei ollutkaan migreeniä vaan hartiat niin jumissa, ettei veri kiertäny kunnolla (?). Aloin käymään säännöllisesti hierojalla, ja nyt pysyny päänsäryt poissa.

Tätä edelsi pitkä BodyPump kausi, ja lihakset meni jumiin.. ja aina hartiat aika jumissa muutenkin. Hieronnat oli kesän ajan parin viikon välein ja kun alko helpottaa nin ne tietysti jäi.. järkevämpää ois käydä jatkuvasti säännöllisesti hierotuttamassa, jotta pysyis kroppa kondiksessa.

Mulla on puhehäiriö ja kaikki muutki mahdolliset migreenioireet. Oireet on pahoja. Oon ollu sairaalassa tutkittavana ku on luultu, että on jotain pahempaa. Ainakaan vielä ei oo löytyny mitään ihmeellisempää.

Mulla pahimmissa kohtauksissa puheen tuottaminen on vaikeaa, sanat menee sekaisin ja nivelet lukittuu. En siis pysty kävelemään. Näitä kohtauksia ei ole usein, yleensä lääkkeet tehoaa ajoissa. Viimeisestä on aikaa jo neljä vuotta. Semmoisia vähemmän-pahoja kohtauksia mulla onkin sitten joka kuussa.

Migreenikohtaus alkaa usein just yöllä. Yleensä herään yöllä ja tajuan että pää on kipeä, mutta aina vaan kuvittelen että kipu menee ohi kunhan nukahdan. No, ei se mene. Aamulla ku herään niin pää onkin sitten jo niin kipeä et päivä lähtee käyntiin oksentamalla.. :x