Mietin, että JOS olen raskaana...niin jatkan

pisteiden laskua. Lisään 5p päiväpisteisiin lisää, niin luulen että se on ihan sopiva määrä yleensäkin syödä päivässä. =)
Kun nyt 22 pisteellä ei ole nälkä ollenkaan.

Tieten jos tuntuu että ei tarvi syödä päivässä kuin sen 22p eestä, niin en aio pakottaa syömään enempää...

namiskuukkeli
Mulle sanottiin että raskauden aikana energiatarve lisääntyy vain yhden juustoleivän + maitolasillisen verran, eli ei paljoa mitään (kuinka paljon on tuo sitten pisteissä, en tiedä.. mulla oli käytössä vihree-keltanen-punanen systeemi, ja se oli hyvä.. koska nythän pisteet saa käyttää kaikki vaikka mihin. tuota värisysteemiä kun käytti niin tuli syötyä hyvin ja monipuolisesti, kun oli tietty määrä syötävä jokaista väriä :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2005 klo 17:08 namiskuukkeli kirjoitti:
Mulle sanottiin että raskauden aikana energiatarve lisääntyy vain yhden juustoleivän + maitolasillisen verran, eli ei paljoa mitään (kuinka paljon on tuo sitten pisteissä, en tiedä.. mulla oli käytössä vihree-keltanen-punanen systeemi, ja se oli hyvä.. koska nythän pisteet saa käyttää kaikki vaikka mihin. tuota värisysteemiä kun käytti niin tuli syötyä hyvin ja monipuolisesti, kun oli tietty määrä syötävä jokaista väriä :)

Elikäs eikös juustovoileivän vois laskee näin:

leipä 1p
margariinia 0.5p
juustoa1p
maitoa 1p
ja vois heittää jotain makkaraaki ja jotai päälle, nii lähelä viittä! ;)

AkateeminenMamma
Ensimmäisellä kolmanneksella energiaa ei tarvita LAINKAAN lisää (eli viikot 0-12)

Keskikolmanneksella (vko12-28 ) lisäenergiaa tarvitsee n. 200kcla eli esim.: täysjyväruisleipä viipale + 1tl margariinia, vähärasvainen kinkkuviipale, vähärasvainen juustoviipale, kurkkua tms. ja lasillinen rasvatonta maitoa (tuosta tulisi kai aika tasan 170kcla)

Jos raskauden lähtöpainossa on ollut jo ylimääräistä niin silloin kalorimääräistä energiaa ei äiti tarvitse lisää lainkaan vielä keskikolmannekselllakaan - tärkeää on huolehtia, että syö vähintään sen puoli kiloa kasviksia per pvä ja että kalsiumia tulee nautittua (mielellään vähärasvaisista maitotuotteista ennemmin kuin pillerinä) hieman enemmän kuin tavallisten suositusten mukaan. Vauvahan imee kyllä tarvitsemansa ravintoaineet yksipuolistakin ravintoa syövän äidin elimistöstä mutta silloin se on kaikki äidiltä pois ja se ei ole hyväksi muutenkaan mutta ei raskaudellekaan.

Viimeisellä raskauskolmanneksella lisä energiantarve on n. 300-500kcla eli tuon leipäesimerkin lisäksi pari reilunkokoista hedelmää tai annos vähärasvaista jugurttia myslin ja marjojen/hedelmien kanssa.

Jos äidillä on reilusti ylipainoa niin koko raskauden ajan tulee noudattaa ihan vain normaalia ihmisruokavaliota niin ravintokoostumukseltaan kuin kalorimääriltään (suomalainen normaalimittainen nainen liikuntatottumuksista ja työn rasittavuudesta riippuen n. 1800 - 2600kcla/pvä ). Kyllä hyvinvoiva odottaja voi olla ihan miettimättä, että nyt pitäisi tarkoituksella ja kaloreita laskien varmasti syödä se niin ja niin monta kaloria enemmän. Niin tulee tehdä vain, jos äiti on lähtöjään liian laiha - silloin on imetyksen onnistumisen kannalta hyvä, jos äiti saa kerättyä vähän lisää rasvaa kehoon odotusaikana.

Syömistä ja kalorimääriä ei siis tarvitse miettiä, kun vaan syö normaalisti! Miettimistä on, jos omat tottumukset on vinksallaan tai energiantarve muista terveydellisistä syistä kasvanut tai kulutus liikuntahatrrastusten tai työn takia erityisen suurta.

Kaikille onnea odotukseen ja painonhallintaan!

Yhteistyössä