Mies työttömäksi - milloin hoitomaksu alenee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietoa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietoa?

Vieras
Osaako joku sanoa, milloin tarkalleen ottaen hoitomaksu alenee, kun mies jää työttömäksi. Nyt maksamme siis täyttä hoitomaksua kahdesta lapsesta. Minä olen osittaisella hoitovapaalla ja teen 4 päiväistä työviikkoa, joten tuloni ovat pienet. Työttömyyden alkaessa siis hoitomaksutkin pienenevät.

Miehen työt loppuvan kuun lopussa, mutta tältä vuodelta on pitämättömiä lomia 15 päivää ja ne maksetaan rahana. Alentuuko hoitomaksu siis heti seuraavan kuun alusta vai vasta 'lomien' jälkeen?

Tuota osapäivähoitoa olen harkinnut, mutta mies käy välillä metsästysreissuilla pidennetyillä viikonlopuilla. Itse en silloin pystyisi hakemaan lapsia aiemmin tai viemään myöhemmin. Enkä voi vaatia, että miehen pitää pysyä 'vankina' kotona työttömyyden ajan. Toiveissa on, että hän saisi pian uuden työpaikan.

Parempi vaihtoehto voisi olla se, että lyhentäisimme hoitoviikon 3 päiväiseksi nykyisestä neljästä päivästä.

Kuntaliitto ja KD supistaisivat päivähoito-oikeutta

MTV3 - Outi Airola

Kuntaliitto ja kristillisdemokraatit ovat valmiita leikkaamaan subjektiivista päivähoito-oikeutta.

Kuntaliiton ja kristillisdemokraattien mielestä oikeutta voitaisiin rajata kokopäiväisestä hoidosta puolipäiväiseen hoitoon niillä perheillä, joista toinen on kotona.

- Lakia pitäisi siltä osin muuttaa, eli ne vanhemmat, jotka ovat kotona esimerkiksi hoitovapaalla tai tämän tyyppisistä syistä, niin heidän lapsilla olisi oikeus osapäiväiseen hoitoon tai kerhotoimintaan, sanoo Anna-Maija Haliseva-Lahtinen Kuntaliitosta.

- Me olemme ryhmässä hyvin perusteellisesti tätä pohtineet ja tulleet siihen tulokseen, että puolipäivähoito olisi tässä tilanteessa riittävä, kertoo kristillisdemokraattien eduskuntaryhmän puheenjohtaja Bjarne Kallis.

Kotona olevien vanhempien oikeus kokopäiväiseen päivähoitoon on noussut tänä syksynä puheenaiheeksi monissa kunnissa. Useissa kunnissa onkin ryhdytty tarjoamaan lapsille kokopäivähoidon tilalle kevyempiä kerho- tai leikkikenttäpalveluja.

Jo kymmenen prosenttia päivähoidossa olevista lapsista tulee kodeista, joissa ainakin toinen vanhemmista on kotona.

Esimerkiksi Vaasassa päivähoidossa on noin 120 lasta, joiden vanhemmista toinen tai molemmat ovat kotona. Nyt vanhempia yritetään saada puhumalla valitsemaan lyhyempi hoitopäivä tai kevyempi kerhovaihtoehto.

- Ongelmana pitäisin sitä, että vanhemmilla on halu pitää näitä ihan pieniä lapsia päivähoidossa. Tuntuu siltä, että vanhemmilla on se tunne, että lapset ikään kuin menettäisivät jotain, jos eivät he eivät ole päiväkodissa.

Päivähoitolakia uudistetaan paraikaa, ensimmäiset muutokset astuvat voimaan vuonna 2011.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tuota osapäivähoitoa olen harkinnut, mutta mies käy välillä metsästysreissuilla pidennetyillä viikonlopuilla. Itse en silloin pystyisi hakemaan lapsia aiemmin tai viemään myöhemmin. Enkä voi vaatia, että miehen pitää pysyä 'vankina' kotona työttömyyden ajan. Toiveissa on, että hän saisi pian uuden työpaikan.

Parempi vaihtoehto voisi olla se, että lyhentäisimme hoitoviikon 3 päiväiseksi nykyisestä neljästä päivästä.

Hei, hei, hei... totta kai voit mieheltäsi vaatia, että harrastus tulee vasta kakkosena ja ensin hoidetaan lapset! Eli niin, että reissulle pääsee jos sun työkuvioihin sopii tai mies hankkii muun hoitajan.

Mikäli teillä on varaa maksaa kokoaikahoidosta, pian varmaan on, niin silloinhan tota ongelmaa ei ole. Ota huomioon myös, että osa-aikahoidosta ei välttämättä niin vain siirrytä takaisin kokoaikaiseen, jos saakin töitä. Ja väärässä voin olla, mutta eikö 3-päivänen viikko ole jo sama kuin osa-aika`?

Siis miksi pitää lapset hoidossa, jos mies kotona? Ihmettelen vaan, en arvostele kenenkään valintoja. Meillä ainakin itsestään selvyys, että jos jompi kumpi kotona, niin silloin lapsetkin kotona.

Meidän päivähoitotoimistossa sanottiin, että maksu alenee heti, kun työt loppuu ja saa laskelman päivärahasta. Jos mies pyytää liitolta laskelman päivärahasta, sen voi toimittaa päivähoitotoimistoon.

Alkuperäinen kirjoittaja öööö:
Siis miksi pitää lapset hoidossa, jos mies kotona? Ihmettelen vaan, en arvostele kenenkään valintoja. Meillä ainakin itsestään selvyys, että jos jompi kumpi kotona, niin silloin lapsetkin kotona.

Meidän päivähoidonjohtaja ei suosittele hoitopaikasta luopumista lomautuksen takia, koska paikkaa ei välttämättä saa takaisin ja lapsi voi menettää tutun hoitopaikan.

Miksi täysi maksu nyt jos sä oot osittaisella hoitovapaalla? Siis onko sun lapset täysiä hoitopäiviä vaikka sä teet lyhennettyä päivää?
Se osittainen hoitovapaa on sitä varten että saa lasten hoitopäivää lyhennettyä.

Päivähoitomaksut putoo heti kun teette uuden sopimuksen tai vaikka irtisanotte hoitopaikat

Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Hei, hei, hei... totta kai voit mieheltäsi vaatia, että harrastus tulee vasta kakkosena ja ensin hoidetaan lapset! Eli niin, että reissulle pääsee jos sun työkuvioihin sopii tai mies hankkii muun hoitajan.

Juuri samaa ajattelin. Jos tilanne olisi toisinpäin, menisitkö pidennetyille viikonloppureissuille? Ja jos tilanne on vielä väliaikainen. Aikuinen joustaa.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Miksi täysi maksu nyt jos sä oot osittaisella hoitovapaalla? Siis onko sun lapset täysiä hoitopäiviä vaikka sä teet lyhennettyä päivää?
Se osittainen hoitovapaa on sitä varten että saa lasten hoitopäivää lyhennettyä.

Päivähoitomaksut putoo heti kun teette uuden sopimuksen tai vaikka irtisanotte hoitopaikat

Maksu otetaan maksimin mukaan, koska tulomme nykyisellään eivät alita tulorajaa, mutta siitä vähennetään 4% kutakin poissaolopäivää kohti eli meidän tapauksessamme saamme hyvitystä neljästä päivästä kuukaudessa. Laskeskelin, että kun miehen tulot putoavat ansiosidonnaiselle, niin maksimihoitomaksuksi tulee n. 150 e/lapsi. Siitä sitten vielä vähennetän nuo poissaolopäivät.

En varmasti ota lapsia pois hoidosta, koska täällä ei samaan paikkaan pääse enää kesken kauden. Hyvästä paikasta pidän kiinni kynsin hampain. Olen aiemmin joutunut retuuttamaan esikoistani kauemmas ja kaiken kukkuraksi huonoon hoitopaikkaan. Sitä riskiä en enää ota.

Kuumimmat

Yhteistyössä