Mies tiputteli tyynyä vauvan naamalle - pitäiskö huolestua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Harsolla ja tyynyllä on aika paljon eroa..
Harson hyväksyisin mutta en tyynyä. Sukellusrefleksi tulee mutta kestäähän se tämmöisessä leikissä lyhempään kuin sukelluksessa veden alla.

Tyynyä en meillä hyväksyisi sen vuoksi että isommat sisarukset saattaisivat ottaa mallia, ja kun se keskittyminen yhteen leikkiin lapsilla 3v ja 4v on mitä on niin pelkäisin että tyyny jäisi naaman päälle kun ilmenisi juuri sillä hetkellä jotain muuta mielenkiintoista.

jaa säkö jätät vauvan tuon ikäisten kanssa?

Miksi en jättäisi?
Kotiakin on hoidettava, en voi mitenkään olla koko ajan vieressä kun lapset keskenään leikkii.

Sitäpaitsi mun mielestä on hyvä että vanhemmat lapset saavat olla kohtalaisen vapaasti vauvan kanssa.
Ainakin meillä on todettu hyväksi ja näin toimien ei myöskään mustasukkaisuutta ole ilmennyt.
Lapset saa olla vauvan hoidossakin mukana niin paljon kuin mielenkiintoa riittä.

Jo esikoisen kohdalla, kun hän sai pikkuveljen toimittiin näin vaikka ikää hänellä oli vain 1v4kk.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Harsolla ja tyynyllä on aika paljon eroa..
Harson hyväksyisin mutta en tyynyä. Sukellusrefleksi tulee mutta kestäähän se tämmöisessä leikissä lyhempään kuin sukelluksessa veden alla.

Tyynyä en meillä hyväksyisi sen vuoksi että isommat sisarukset saattaisivat ottaa mallia, ja kun se keskittyminen yhteen leikkiin lapsilla 3v ja 4v on mitä on niin pelkäisin että tyyny jäisi naaman päälle kun ilmenisi juuri sillä hetkellä jotain muuta mielenkiintoista.

Mihin tuo perustuu että sukellusrefleksi saa vauvauinnissa laueta vain niin monta kertaa kuin ikää on kuukausina? Siellä kyllä lasketaan ne kaikki lyhyetkin kerrat eli jos kaadetaan vaikka vaan vettä pään päältä.

Kaippa sielläkin pitää jokin sääntö olla ettei ihan tuhottoman montaa kertaa sukelleta.
En tiedä onko sille joku muukin syy vai vaan yleiset säännöt.

Ei ole koskaan sanottu mitään syytä asialle koskaan eikä ole kukaan tullut kysyneeksi. Laukeaahan se sielläkin herkästi monta kertaa siinäkin kun vauva läikyttää vettä ja saa sitä kasvoilleen eikä niitä kertoja kuitenkaan koskaan lasketa.

hmm.. oliskohan siinä säännössä sitten kysymys siitä mikä paine aiheutuu korviin?
Se voisi olla toinen kohtuullisen järkevä syy.

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Murmeli:
Mie sanoisin miehelle että ehkä se harso olisi kivempi tuohon leikkiin, vaikkei se tyyny oliskaan paksu jne.

Joo siis minä kielsin sen eikä mies nyt enää tee. Minä vain mietin, että saattoiko tuosta yhdestä leikkikerrasta olla jotain haittaa?

Mie sanoisin miehelle että ehkä se harso olisi kivempi tuohon leikkiin, vaikkei se tyyny oliskaan paksu jne.

Joo siis minä kielsin sen eikä mies nyt enää tee. Minä vain mietin, että saattoiko tuosta yhdestä leikkikerrasta olla jotain haittaa?

No ei varmasti ole ollut mitään haittaa, jos vauvakin on nauttinut siitä täysin rinnoin!

Jos jossain puhutaan sulkellusrefleksien maksimimäärästä, niin a) tuossa ei välttämättä mitenkään tapahtunut yhden ainoata sukellusrefleksiä ja jos tapahtuikin, niin b) onko niistä liiallisista reflekseistä mitään muuta haittaa kuin että vauva väsyy?

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:

No ei varmasti ole ollut mitään haittaa, jos vauvakin on nauttinut siitä täysin rinnoin!

Jos jossain puhutaan sulkellusrefleksien maksimimäärästä, niin a) tuossa ei välttämättä mitenkään tapahtunut yhden ainoata sukellusrefleksiä ja jos tapahtuikin, niin b) onko niistä liiallisista reflekseistä mitään muuta haittaa kuin että vauva väsyy?

En tiedä. Yritin googlettaa ja löysin tiedon, että tuon ikäisellä sukellusrefleksi on jo kadonnut tai alkaa hiipumaan. En osaa sanoa onko tuolla meidän se vielä refleksi vai onko uinnissa kyse opitusta taidosta. Sen teidän, että heikentynyt on ainakin.

Ja sen tiedon löysin, että jossain luki, että sukellusrefleksin laukeaminen ei ole vaarallista. Siinä ei puhuttu määrästämitään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta mihin perustuu tuo vauvauinnin sääntö siitä, että se saa laueta niin monta kertaa kuin ikää kuukausina?

Mun mielestä se vauvauinnin sääntö on, että saa sukeltaa niin monta kertaa kuin ikäkuukausia. ja se johtuu siitä, että vauva nielee aina vähän vettä ja liika määrä uima-allasvettä kuormittaa munuaisia. siis ei sinänsä liity siihen refleksiin.

Anna lapsen leikkiä isänsä kanssa :D

Mä olen itse todennut, että kannattaa vaan kääntää pää pois ja kuunnella sitä hillitöntä kikatusta :heart: On nimittäin meilläkin välillä aika rajun oloista leikkiä :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vauvauimari:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta mihin perustuu tuo vauvauinnin sääntö siitä, että se saa laueta niin monta kertaa kuin ikää kuukausina?

Mun mielestä se vauvauinnin sääntö on, että saa sukeltaa niin monta kertaa kuin ikäkuukausia. ja se johtuu siitä, että vauva nielee aina vähän vettä ja liika määrä uima-allasvettä kuormittaa munuaisia. siis ei sinänsä liity siihen refleksiin.

Niinkun yritin miettiä asiaa niin, että jos tuollainen refleksin laukeaminen ois vaarallista niin sittenhän asiasta kerrottaisiin kaikille vanhemmille neuvolassa. Netissä on aika vähän asiasta ja se on kai turvallinen menetelmä, joten pitäisi kai sitten unohtaa tämä juttu. Ja kuten totesin niin laukeaahan se refleksi esimerkiksi kovassa tuulessakin. Sitä vain tuskin huomaa tai tulee ajatelleeksi sellaiset, joilla ei ole kokemusta vauvauinnista.

:o Meillä ei mitään sen hauskempaa olekaan kuin harson heittely nassulle, tekee sitä itsekseenkin aamulla kun herää. Ei ole tullut mieleenkään että siitä voisi olla jotain haittaa!

Riepu on vauvalle "kaikki kaikessa", ilman sitä ei nukuta :heart:

En näe mitään syytä räksyttää miehelle tuosta, kyllä vauva kertoo jos sillä on huono olla.

Alkuperäinen kirjoittaja ruttulantäti:
Anna lapsen leikkiä isänsä kanssa :D

Mä olen itse todennut, että kannattaa vaan kääntää pää pois ja kuunnella sitä hillitöntä kikatusta :heart: On nimittäin meilläkin välillä aika rajun oloista leikkiä :whistle:

Samoin...elä ap sit ihmettele, että miks isä ei halua leikkiä vauvan kanssa, kun sä KIELLÄT aikiusta ihmistä!! Tottakai eri asia jos ihan oikeesti olisi vahingoittanu vauvaa, mut eiköhän normaalijärjellä varustettu ISÄKIN osaa leikkiä oman lapsensa kanssa tätä vahingoittamatta!
Ja varmaan vauva olis alkanu iotkeä, jos leikki olis tuntunut epämiellyttävältä

että aina sukeltaessaan vauva nielee vähän vettä ja vaarallista se on jos se vedenmäärä ylittää 10% painosta, siksi on se sääntö että sukeltaa niin monta kertaa kuin ikä kuukausina! :)

No, tuskimpa on ollu kuule haittaa. Mun mielestä ressaat turhaan. Kyllä mun mielestä vauva ilmasee ite jos ei jostakin asiasta tykkää. Tuskin sun mies kuitenkaan on aikonu tukehduttaa vauvaa. Kyllähän 7kk jo saa ite revästyä sen tyynyn naamaltaan.

Voi ihme ihmiset! Miten ollaan näin hysteerisiä? Vauva NAUROI, sillä ei siis ollut hätää. Ei ne vauvat nyt niin herkkiä/arkoja/rikkimeneviä ole. Eikä etenkään jo 7kk ikäinen, johan sen ikäinen painaa itse menemään, kaatuu, muksahtelee, kolhii jne. Ja ei kai päähän kohdistuvat iskutkaan kuitenkaan suositeltavia ole, niiltä vaan ei voi välttyä.

Jos lapsi nauraa käkättää, niin sukellusrefleksi eli hengityksen pidättäminen ei ole lauennut.
On aika vaikea nauraa ja pidättää hengitystä samaan aikaan... kokeilkaapa itse. :)

Yhteistyössä