Menu
Kaksplus
VAUVAHAAVEET
Hedelmällisyys
Lapsettomuus
Adoptio
Ovulaatiolaskuri
RASKAUS
Raskaus viikko viikolta
Synnytys
Synnytystarinat
Raskauslaskuri
VAUVA
Imetys ja vauvan ruoka
Vauvan kehitys
Vauvan terveys
Nimikone
LAPSI
Lapsen kehitys
Lapsen terveys
Pituuslaskuri
PERHE-ELÄMÄ
Ruoka
Vaatteet ja varusteet
Koti
Vapaa-aika
Parisuhde
Työ ja raha
VANHEMMUUS
Kasvatus
Vanhemman terveys
Minun tarinani
LASKURIT
Ovulaatiolaskuri
Raskauslaskuri
Raskaus viikko viikolta
Kiinalainen syntymäkalenteri
Nimikone
Pituuslaskuri
PODCAST
KILPAILUT
BLOGIT
Menu
ETUSIVU
KESKUSTELUT
Aihe vapaa
Lapsen saaminen
Vauva ja taapero
Lapset ja teinit
Perhe-elämä
Seksi
Seksinovellit ja eroottiset tarinat
KÄYTTÄJÄT
OHJEITA
Kirjaudu
Rekisteröidy
Hae
Hae vain otsikoista
Käyttäjältä:
Hae vain otsikoista
Käyttäjältä:
Kaksplussan Keskustelupalsta
Kirjaudu
Kaksplus
VAUVAHAAVEET
Hedelmällisyys
Lapsettomuus
Adoptio
Ovulaatiolaskuri
RASKAUS
Raskaus viikko viikolta
Synnytys
Synnytystarinat
Raskauslaskuri
VAUVA
Imetys ja vauvan ruoka
Vauvan kehitys
Vauvan terveys
Nimikone
LAPSI
Lapsen kehitys
Lapsen terveys
Pituuslaskuri
PERHE-ELÄMÄ
Ruoka
Vaatteet ja varusteet
Koti
Vapaa-aika
Parisuhde
Työ ja raha
VANHEMMUUS
Kasvatus
Vanhemman terveys
Minun tarinani
LASKURIT
Ovulaatiolaskuri
Raskauslaskuri
Raskaus viikko viikolta
Kiinalainen syntymäkalenteri
Nimikone
Pituuslaskuri
PODCAST
KILPAILUT
BLOGIT
Aihe vapaa
Mies teki omia merkintöjään opettajan tarkistamaan ja pisteyttämään lapsemme kokeeseen..
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
Vastaa viestiketjuun
Muistiinpanot
<p>[QUOTE="ope myös, post: 27860251"]</p><p>No tässä lyhyesti perustelu, varmaan moneenkin kertaan tässä ketjussa sanottu, mutta menköön vielä kerran. </p><p></p><p>2.luokalla opetetaan kertolasku todellakin yhteenlaskun kautta, sekä nimitykset kertoja ja kerrottava. Kertoja tulee ensin, sitten kerrottava. Otetaan kuva, jossa on 4 2:n karkin kasaa. Sen alle kirjoitetaan yhteenlasku 2+2+2+2. Monestiko luku 2 on laskettu yhteen? 4 kertaa. 4 on siis kertoja. Jolloin ko. kuvasta tulee nimenomaan lasku 4*2. Selatkaa niitä oppikirjoja, kenellä on tokaluokkalainen.</p><p></p><p>Käsittääkseni tämä perustuu siihen, että 2-luokkalaisen ajattelu on vielä konkreettisten operaatioiden vaiheessa, eli matemattinen ajattelu perustuu konkretiaan ja rakentuu sitä kautta. Vaihdannaisuutta ei opeteta samantien, jotta heikoinkin pysyy kärryillä ja oppii kertolaskun ensin mekaanisesti yhteenlaskun kautta. Jos heti aletaan sotkemaan että "oikeastaan on ihan sama kummin päin ne luvut on", niin heikolla oppilaalla yhteys konkretiaan saattaa katketa. Asiat tehdään siis hyvin tarkasti pilkkua viilaten, tietyn kaavan mukaan aluksi. Vasta sitten lähdetään soveltamaan, ja hyvin pian käy ilmi kertolaskun vaihdannaisuus, eli sama vastaus tulee kumminpäin vain. Matemaattisesti lahjakas oppilas tuskin kokee tätä alun pilkunviilausta ongelmaksi, vaikka oppiikin lähes saman tien näppärästi päässään kääntämään laskun kuinka päin vain haluaa. </p><p></p><p>Koulussa samanlaisia tehtäviä tehdään pilvin pimein. Siksi oppilas oppii tietynlaisen tehtävätyypin, ja uskoakseni samantyyppisiä tehtviä on sitten myös kokeessa. Näin ollen matemaattisesti lahjakas kakkosluokkalainen varmasti fiksuna huomaa heti, miten päin luvut "pitää" olla, ja haluaa ne nimenomaan niin päin laittaa. En usko, että hän laittaisi ne missään tapauksessa väärin. Heikompi oppilas sitä vastoin turvautuu ajatteluun: näinhän nämä tehtävät on tehty, joten laitan luvut nyt näin päin. Mutta jos ei ole varma, saattaa mennä väärin päinkin. Siksi päättelisin itse koetta arvostellessa, että hyvin todennäköisesti se, jolla luvut olleet oikeinpäin, on kertolaskun peruskäsitteenä ymmärtänyt siten, kun se on opetettu yhteenlaskun kautta. Jos luvut ovat "väärin päin", en ole enää varma, onko kyse arvauksesta vai osaamisesta. Varmin tapa on siis sakottaa hieman pisteitä väärästä järjestyksestä. Koskaan en kuitenkaan voi varmaksi tietää, miten oppilas on ajatellut. </p><p></p><p>Onneksi tämä tehtävätyyppi on niitä harvoja, jotka tekevät arvostelusta kyseenalaisen. </p><p></p><p>Tämä siis selityksenä sille, MIKSI näin toimitaan ko. tilanteessa; sen oikeellisuuteen en ota nyt kantaa. </p><p></p><p>Korostan vielä, että tiedän kyllä, että oppilaat ymmärtävät ja hahmottavat matematiikkaa eri tavoin. Mutta oman kokemukseni mukaan kertolaskun opettamisessa on loogista edetä juuri kuvaamassani järjestyksessä. Varmaan muitakin hyviä tapoja on.</p><p></p><p>Jokainen on vapaa hakeutumaan opettajankoulutukseen ja sitä kautta luokanopettajan hommiin toteuttamaan omanlaistaan pedagiogiikkaa ja testaamaan sen toimivuutta, kunhan muistaa toteuttaa opsia; se kun on kuitenkin luokanopettajan työtä ohjaava virallinen asiakirja, johon kirjatut tavoitteet ja sisällöt tulee toteutua.</p><p>[/QUOTE]</p>
[QUOTE="ope myös, post: 27860251"] No tässä lyhyesti perustelu, varmaan moneenkin kertaan tässä ketjussa sanottu, mutta menköön vielä kerran. 2.luokalla opetetaan kertolasku todellakin yhteenlaskun kautta, sekä nimitykset kertoja ja kerrottava. Kertoja tulee ensin, sitten kerrottava. Otetaan kuva, jossa on 4 2:n karkin kasaa. Sen alle kirjoitetaan yhteenlasku 2+2+2+2. Monestiko luku 2 on laskettu yhteen? 4 kertaa. 4 on siis kertoja. Jolloin ko. kuvasta tulee nimenomaan lasku 4*2. Selatkaa niitä oppikirjoja, kenellä on tokaluokkalainen. Käsittääkseni tämä perustuu siihen, että 2-luokkalaisen ajattelu on vielä konkreettisten operaatioiden vaiheessa, eli matemattinen ajattelu perustuu konkretiaan ja rakentuu sitä kautta. Vaihdannaisuutta ei opeteta samantien, jotta heikoinkin pysyy kärryillä ja oppii kertolaskun ensin mekaanisesti yhteenlaskun kautta. Jos heti aletaan sotkemaan että "oikeastaan on ihan sama kummin päin ne luvut on", niin heikolla oppilaalla yhteys konkretiaan saattaa katketa. Asiat tehdään siis hyvin tarkasti pilkkua viilaten, tietyn kaavan mukaan aluksi. Vasta sitten lähdetään soveltamaan, ja hyvin pian käy ilmi kertolaskun vaihdannaisuus, eli sama vastaus tulee kumminpäin vain. Matemaattisesti lahjakas oppilas tuskin kokee tätä alun pilkunviilausta ongelmaksi, vaikka oppiikin lähes saman tien näppärästi päässään kääntämään laskun kuinka päin vain haluaa. Koulussa samanlaisia tehtäviä tehdään pilvin pimein. Siksi oppilas oppii tietynlaisen tehtävätyypin, ja uskoakseni samantyyppisiä tehtviä on sitten myös kokeessa. Näin ollen matemaattisesti lahjakas kakkosluokkalainen varmasti fiksuna huomaa heti, miten päin luvut "pitää" olla, ja haluaa ne nimenomaan niin päin laittaa. En usko, että hän laittaisi ne missään tapauksessa väärin. Heikompi oppilas sitä vastoin turvautuu ajatteluun: näinhän nämä tehtävät on tehty, joten laitan luvut nyt näin päin. Mutta jos ei ole varma, saattaa mennä väärin päinkin. Siksi päättelisin itse koetta arvostellessa, että hyvin todennäköisesti se, jolla luvut olleet oikeinpäin, on kertolaskun peruskäsitteenä ymmärtänyt siten, kun se on opetettu yhteenlaskun kautta. Jos luvut ovat "väärin päin", en ole enää varma, onko kyse arvauksesta vai osaamisesta. Varmin tapa on siis sakottaa hieman pisteitä väärästä järjestyksestä. Koskaan en kuitenkaan voi varmaksi tietää, miten oppilas on ajatellut. Onneksi tämä tehtävätyyppi on niitä harvoja, jotka tekevät arvostelusta kyseenalaisen. Tämä siis selityksenä sille, MIKSI näin toimitaan ko. tilanteessa; sen oikeellisuuteen en ota nyt kantaa. Korostan vielä, että tiedän kyllä, että oppilaat ymmärtävät ja hahmottavat matematiikkaa eri tavoin. Mutta oman kokemukseni mukaan kertolaskun opettamisessa on loogista edetä juuri kuvaamassani järjestyksessä. Varmaan muitakin hyviä tapoja on. Jokainen on vapaa hakeutumaan opettajankoulutukseen ja sitä kautta luokanopettajan hommiin toteuttamaan omanlaistaan pedagiogiikkaa ja testaamaan sen toimivuutta, kunhan muistaa toteuttaa opsia; se kun on kuitenkin luokanopettajan työtä ohjaava virallinen asiakirja, johon kirjatut tavoitteet ja sisällöt tulee toteutua. [/QUOTE]
Esikatsele
Nimimerkki
Varmistus
Kirjoita seuraavat numerot pienimmästä suurimpaan ilman pilkkuja: 8, 5, 5
Lähetä vastaus
Uusimmat
Luetuimmat
Kuumimmat
Uusimmat
Näytä kaikki
1.
Järkevä artikkeli kaksplussalla: lasten teko pitää aloittaa 23-vuotiaana.
Tänään 02:06
Johnny Appleseed
2 Viestiä
Aihe vapaa
2.
Kuu. Muilla kuvia?
Tänään 00:23
-roosaruusa-
1 Viestiä
Aihe vapaa
3.
Mitäs tänne kuuluu? Pitkästä aikaa päätin kirjautua tänne
Eilen 22:11
Scarlett-79
13 Viestiä
Aihe vapaa
4.
Viikon OrpoPurra: Vihantunteet politiikkaa kohtaan nousseet vuodessa 33%:sta 50%:iin
Eilen 21:32
vierailija
4 Viestiä
Aihe vapaa
5.
Hallituksen velkakello käy, mutta kasvua ei vain näy
Eilen 21:08
vierailija
1 Viestiä
Aihe vapaa
6.
"Donald Trump teki harvinaisen comebackin, aivan kuten esikuvansa Richard Nixonkin"
Eilen 20:50
vierailija
0 Viestiä
Aihe vapaa
7.
Mummaa ja puppaa!!!👴🏻👵🏻
Eilen 20:48
vierailija
2 Viestiä
Aihe vapaa
8.
"Pormestariehdokas Wille Rydman: On aika tehdä Helsingistä jälleen saavutettava myös autoliikenteelle"
Eilen 20:47
vierailija
2 Viestiä
Aihe vapaa
Luetuimmat
1.
Järkevä artikkeli kaksplussalla: lasten teko pitää aloittaa 23-vuotiaana.
Started by Johnny Appleseed
Tänään 02:06
Luettu: 68
Aihe vapaa
2.
Kuu. Muilla kuvia?
Started by -roosaruusa-
Tänään 00:23
Luettu: 58
Aihe vapaa
Kuumimmat
Näytä kaikki
1.
"Pormestariehdokas Wille Rydman: On aika tehdä Helsingistä jälleen saavutettava myös autoliikenteelle"
Latest: vierailija
15 min sitten
Aihe vapaa
2.
K/B-komposti
Latest: vierailija
23 min sitten
Aihe vapaa
3.
Miss Universum-kisojen jatkot täällä
Latest: vierailija
55 min sitten
Aihe vapaa
4.
”Näyttelijä Eva Longoria jätti Yhdysvallat – masentui Trumpin voitosta.” Tsemiä ihqu Eva, ymmärrämme sinua. Ota ero ja tule minun luokseni 🥰
Latest: vierailija
Tänään 06:20
Aihe vapaa
5.
Lähetä terveisesi kaipaamallesi ihmiselle yöketju
Latest: vierailija
Tänään 05:24
Aihe vapaa
6.
mitä vanhoja lastenohjelmia muistat?
Latest: vierailija
Tänään 04:39
Aihe vapaa
7.
Onnenarpa ja Janne Antin
Latest: vierailija
Tänään 04:23
Aihe vapaa
8.
Järkevä artikkeli kaksplussalla: lasten teko pitää aloittaa 23-vuotiaana.
Latest: Johnny Appleseed
Tänään 03:09
Aihe vapaa
Yhteistyössä
Aihe vapaa
Mies teki omia merkintöjään opettajan tarkistamaan ja pisteyttämään lapsemme kokeeseen..
Ylös
Bottom
+ Aloita uusi keskustelu