Menu
Kaksplus
VAUVAHAAVEET
Hedelmällisyys
Lapsettomuus
Adoptio
Ovulaatiolaskuri
RASKAUS
Raskaus viikko viikolta
Synnytys
Synnytystarinat
Raskauslaskuri
VAUVA
Imetys ja vauvan ruoka
Vauvan kehitys
Vauvan terveys
Nimikone
LAPSI
Lapsen kehitys
Lapsen terveys
Pituuslaskuri
PERHE-ELÄMÄ
Ruoka
Vaatteet ja varusteet
Koti
Vapaa-aika
Parisuhde
Työ ja raha
VANHEMMUUS
Kasvatus
Vanhemman terveys
Minun tarinani
LASKURIT
Ovulaatiolaskuri
Raskauslaskuri
Raskaus viikko viikolta
Kiinalainen syntymäkalenteri
Nimikone
Pituuslaskuri
PODCAST
KILPAILUT
BLOGIT
Menu
ETUSIVU
KESKUSTELUT
Aihe vapaa
Lapsen saaminen
Vauva ja taapero
Lapset ja teinit
Perhe-elämä
Seksi
Seksinovellit ja eroottiset tarinat
KÄYTTÄJÄT
OHJEITA
Kirjaudu
Rekisteröidy
Hae
Hae vain otsikoista
Käyttäjältä:
Hae vain otsikoista
Käyttäjältä:
Kaksplussan Keskustelupalsta
Kirjaudu
Kaksplus
VAUVAHAAVEET
Hedelmällisyys
Lapsettomuus
Adoptio
Ovulaatiolaskuri
RASKAUS
Raskaus viikko viikolta
Synnytys
Synnytystarinat
Raskauslaskuri
VAUVA
Imetys ja vauvan ruoka
Vauvan kehitys
Vauvan terveys
Nimikone
LAPSI
Lapsen kehitys
Lapsen terveys
Pituuslaskuri
PERHE-ELÄMÄ
Ruoka
Vaatteet ja varusteet
Koti
Vapaa-aika
Parisuhde
Työ ja raha
VANHEMMUUS
Kasvatus
Vanhemman terveys
Minun tarinani
LASKURIT
Ovulaatiolaskuri
Raskauslaskuri
Raskaus viikko viikolta
Kiinalainen syntymäkalenteri
Nimikone
Pituuslaskuri
PODCAST
KILPAILUT
BLOGIT
Aihe vapaa
Mies teki omia merkintöjään opettajan tarkistamaan ja pisteyttämään lapsemme kokeeseen..
JavaScript is disabled. For a better experience, please enable JavaScript in your browser before proceeding.
Vastaa viestiketjuun
Muistiinpanot
<p>[QUOTE=""muhvi", post: 25737968"]</p><p>On sillä minusta merkitystä, että osaa käyttää oikeita termejä oikeassa paikassaja esim. tietää että lause 3x4 luetaan ääneen "kolme kertaa neljä" eikä "neljä kertaa kolme" tai "kolme kerrottuna neljällä". Tässä yksinkertaisessa tapauksessa se ehkä tuntuukin siltä, että sillä ei ole niin väliä miten se merkitään tai sanotaan; kuitenkin mitä edistyneempiin asioihin siirrytään, sitä tärkeämpää on olla mahdollisimman eksakti joka asiassa. Muuten edessä on vaikeuksia.</p><p></p><p>Laitan tähän vielä lainaukseni mielestäni selkeästä juuri tähän asiaan liittyvästä tekstistä jonka löysin Joensuun yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan webbisivuilta:</p><p></p><p>"1. Teoria</p><p></p><p>Peruskoulun opetussuunnitelmassa sanotaan, että peruskoulussa opeteltava matematiikka on nähtävä laajempana kuin vain tiettyjen laskutaitojen oppimisena. Saadut matemaattiset perus- tiedot ja -taidot tulisi antaa valmiuksia selviytyä jokapäiväisessä toiminnoissa ja työelämässä. Tunnekokemuksen suunnan maaärää usein opiskelukokemukset, odotukset ja oppimistilanteiden ulkoiset puitteet ja toteutus. </p><p></p><p>Kertolasku on peruskoulun ala-asteella opeteltava matematíikan perusasia. Kaavamaisen ulkoaopettelun sijaan tulisi opetuksessa painottaa käytännön sovelluksia. Kertolaskun käsitteen opettamisessa tärkeitä käsitteitä ovat kertoja, kerrottava ja tulo. Kertojaa ja kerrottavaa voidaan sanoa myös tulontekijöiksi. Kertolaskun käsite luonnollisilla luvuilla perustuu toistettuun yhteenlaskuun. Tätä voidaan havainnollistaa erillisten yhtä monen alkion joukkojen avulla. </p><p></p><p>Hyvällekin laskijalle voi tulla myöhemmin, esimerkiksi murtolukujen yhteydessä vaikeuksia ymmärtää kertolaskuja, jos hän ei ymmärrä kertolaskun käsitteitä. Piirtäminen ja puhuttu selostus piirtämisestä auttaa lasta ymmärtämään kertolaskun merkityksen eri asiayhteyksissä. Esimerkkejä tulisi ottaa käytännön tilanteista heti alusta alkaen. Tätä kautta käsite sovelletaan ymmärtämisen ja motivaation takia. </p><p></p><p>Pelit ovat suunniteltu niin, että ne voisi toteuttaa työpistetyöskentelynä. Jokaista työpistettä kohden voi varata aikaa ainakin kymmenen minuuttia tai oppilaiden kiinnostuksen mukaan. Kiertävissä ryhmissä tulee oppilaita olla vähintään kaksi.</p><p></p><p>2. Domino</p><p></p><p>Tarvikkeet: </p><p>dominokortit</p><p></p><p>Peliä pelataan kuten dominoa yleensä. Dominokortin toisessa päässä on tulontekijät (esim. 3 X 2) ja toiseen korttiin tulee tulo eli 6. Tulontekijöitä voi vastata myös kuvallinen ilmaisu asiasta </p><p>( esim. jos on kyseessä kertolasku 4 X 5, niin kuvassa on 4 viiden rypästä marjoja eikä 5 neljän rypästä). "</p><p></p><p>Teksti jatkuu kuvaten muita matematiikan opiskeluun suunniteltuja pelejä.</p><p>[/QUOTE]</p>
[QUOTE=""muhvi", post: 25737968"] On sillä minusta merkitystä, että osaa käyttää oikeita termejä oikeassa paikassaja esim. tietää että lause 3x4 luetaan ääneen "kolme kertaa neljä" eikä "neljä kertaa kolme" tai "kolme kerrottuna neljällä". Tässä yksinkertaisessa tapauksessa se ehkä tuntuukin siltä, että sillä ei ole niin väliä miten se merkitään tai sanotaan; kuitenkin mitä edistyneempiin asioihin siirrytään, sitä tärkeämpää on olla mahdollisimman eksakti joka asiassa. Muuten edessä on vaikeuksia. Laitan tähän vielä lainaukseni mielestäni selkeästä juuri tähän asiaan liittyvästä tekstistä jonka löysin Joensuun yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan webbisivuilta: "1. Teoria Peruskoulun opetussuunnitelmassa sanotaan, että peruskoulussa opeteltava matematiikka on nähtävä laajempana kuin vain tiettyjen laskutaitojen oppimisena. Saadut matemaattiset perus- tiedot ja -taidot tulisi antaa valmiuksia selviytyä jokapäiväisessä toiminnoissa ja työelämässä. Tunnekokemuksen suunnan maaärää usein opiskelukokemukset, odotukset ja oppimistilanteiden ulkoiset puitteet ja toteutus. Kertolasku on peruskoulun ala-asteella opeteltava matematíikan perusasia. Kaavamaisen ulkoaopettelun sijaan tulisi opetuksessa painottaa käytännön sovelluksia. Kertolaskun käsitteen opettamisessa tärkeitä käsitteitä ovat kertoja, kerrottava ja tulo. Kertojaa ja kerrottavaa voidaan sanoa myös tulontekijöiksi. Kertolaskun käsite luonnollisilla luvuilla perustuu toistettuun yhteenlaskuun. Tätä voidaan havainnollistaa erillisten yhtä monen alkion joukkojen avulla. Hyvällekin laskijalle voi tulla myöhemmin, esimerkiksi murtolukujen yhteydessä vaikeuksia ymmärtää kertolaskuja, jos hän ei ymmärrä kertolaskun käsitteitä. Piirtäminen ja puhuttu selostus piirtämisestä auttaa lasta ymmärtämään kertolaskun merkityksen eri asiayhteyksissä. Esimerkkejä tulisi ottaa käytännön tilanteista heti alusta alkaen. Tätä kautta käsite sovelletaan ymmärtämisen ja motivaation takia. Pelit ovat suunniteltu niin, että ne voisi toteuttaa työpistetyöskentelynä. Jokaista työpistettä kohden voi varata aikaa ainakin kymmenen minuuttia tai oppilaiden kiinnostuksen mukaan. Kiertävissä ryhmissä tulee oppilaita olla vähintään kaksi. 2. Domino Tarvikkeet: dominokortit Peliä pelataan kuten dominoa yleensä. Dominokortin toisessa päässä on tulontekijät (esim. 3 X 2) ja toiseen korttiin tulee tulo eli 6. Tulontekijöitä voi vastata myös kuvallinen ilmaisu asiasta ( esim. jos on kyseessä kertolasku 4 X 5, niin kuvassa on 4 viiden rypästä marjoja eikä 5 neljän rypästä). " Teksti jatkuu kuvaten muita matematiikan opiskeluun suunniteltuja pelejä. [/QUOTE]
Esikatsele
Nimimerkki
Varmistus
Järjestä seuraavat numerot pienimmästä suurimpaan: 3 6 1
Lähetä vastaus
Uusimmat
Luetuimmat
Kuumimmat
Uusimmat
Näytä kaikki
1.
Miten sanoa nätisti miehelle että en tykkää siitä mitä se tekee
20 min sitten
vierailija
3 Viestiä
Aihe vapaa
2.
Arvot|”Ei demareita, kiitos!” lukee Akseli Lehtosen, 22, makuuhuoneen ovessa – tällaista on olla nuori konservatiivi vihervasemmistolaisten keskellä
41 min sitten
vierailija
0 Viestiä
Aihe vapaa
3.
Relaatio 1065
Tänään 08:21
vierailija
1 Viestiä
Aihe vapaa
4.
Järkevä artikkeli kaksplussalla: lasten teko pitää aloittaa 23-vuotiaana.
Tänään 02:06
Johnny Appleseed
3 Viestiä
Aihe vapaa
5.
Kuu. Muilla kuvia?
Tänään 00:23
-roosaruusa-
1 Viestiä
Aihe vapaa
6.
Mitäs tänne kuuluu? Pitkästä aikaa päätin kirjautua tänne
Eilen 22:11
Scarlett-79
13 Viestiä
Aihe vapaa
7.
Viikon OrpoPurra: Vihantunteet politiikkaa kohtaan nousseet vuodessa 33%:sta 50%:iin
Eilen 21:32
vierailija
4 Viestiä
Aihe vapaa
8.
Hallituksen velkakello käy, mutta kasvua ei vain näy
Eilen 21:08
vierailija
1 Viestiä
Aihe vapaa
Luetuimmat
1.
Järkevä artikkeli kaksplussalla: lasten teko pitää aloittaa 23-vuotiaana.
Started by Johnny Appleseed
Tänään 02:06
Luettu: 89
Aihe vapaa
2.
Kuu. Muilla kuvia?
Started by -roosaruusa-
Tänään 00:23
Luettu: 66
Aihe vapaa
3.
Relaatio 1065
Started by vierailija
Tänään 08:21
Luettu: 40
Aihe vapaa
4.
Arvot|”Ei demareita, kiitos!” lukee Akseli Lehtosen, 22, makuuhuoneen ovessa – tällaista on olla nuori konservatiivi vihervasemmistolaisten keskellä
Started by vierailija
41 min sitten
Luettu: 20
Aihe vapaa
Kuumimmat
Näytä kaikki
1.
Ovulaatiotestistä
Latest: vierailija
1 min sitten
Aihe vapaa
2.
N. 15 minuuttia sitten järisi maa etelä ruotsissa 4,4 magn voimalla
Latest: vierailija
1 min sitten
Aihe vapaa
3.
Onnenarpa ja Janne Antin
Latest: vierailija
2 min sitten
Aihe vapaa
4.
Järkevä artikkeli kaksplussalla: lasten teko pitää aloittaa 23-vuotiaana.
Latest: vierailija
2 min sitten
Aihe vapaa
5.
K/B-komposti
Latest: vierailija
4 min sitten
Aihe vapaa
6.
"Epäily: Pyöräilijä heitti spermaa ihmisten päälle Helsingin arvoalueella. Tapauksesta on kirjattu rikosilmoitus torstaina."
Latest: vierailija
6 min sitten
Aihe vapaa
7.
Lähetä terveisesi kaipaamallesi ihmiselle yöketju
Latest: vierailija
6 min sitten
Aihe vapaa
8.
Sanna Marin - läpinäkyvä pusero vai Naton vahvistaminen?
Latest: vierailija
13 min sitten
Aihe vapaa
Yhteistyössä
Aihe vapaa
Mies teki omia merkintöjään opettajan tarkistamaan ja pisteyttämään lapsemme kokeeseen..
Ylös
Bottom
+ Aloita uusi keskustelu