Opiskelin työteknikoksi kolmisenkymmentä vuotta sitten. Työteknikoita on paljon mm. erilaisina esimiehinä, suunittelijoina ja erikoisammattimiehinä. Paikoissa, joissa joutuu ottamaan vastuuta projekteista yms. Nykyään opiskelu kestää useimmiten kaksi vuotta. Työteknikko - nimi kertoo, että siinä on opiskeltu työn ohella, ja työtehtävät pitää olla sen verran vaativia, että Rastorissa ne hyväksytään osana opiskelua. Ne korvaavat teknikon laboratoriotyöt. Siitä on joskus juttua, että vastaako tutkinto päiväkoulun käynyttä teknikkoa. Ei se ole sama asia. Loppujen lopuksi riippuu kaverista itsestään, miten sijoittuu työmarkkinoilla yms. Työteknmikon koulutukseen kuull mm. työnjohto-oppia, työlainoppia,menetelmä. ja palkkaustekniikkaa jne. riippuen linjasta. Kyllä niitä mm. pomoina on. Itse olen sijoittunut varsin hyvin julkishallinnoliselle alalle, muutaman hengen ryhmän esimieheksi, kuukausipalkalle. Ei nällä tämän alan liksoilla muutenkana juhlita, mutta jälkeen päin olen pitänyt hyvänä ratkaisuna, että tuli tuokin käytyä. Riipuen alasta enemän on ollut hyötyä kuin esim. ylioppilaslakilla. Rastor kouluttaa työteknikoita, kannattaa katsella Rastorin sivuilta, siellä lisää juttua.
-Pena