Mies sai TYÖTEKNIKON arvonimen. Onko se arvostettu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Irmuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vastaa entistä opistoastetta. Kuten merkonomi ennen, nyt teknikon arvostus ei ole kovin kummoinen kun insinöörejä on valmistunut niin paljon. Mielestäni insinöörejäkään ei juuri arvosteta enää. Tohtorit ja lisensiaatit saavat jo arvostusta, maisterit eivät käsittääkseni saa.

Kun nää nykyiset koulutetut opisto tai Amk inssit ei oikeen hallitse työelämän lain alaisuuksia ja raakatyön johtamisesta mitään.Tässä tilanteessa tulee esiin kouluttaa osaavista työn tekijöistä/nokkamiehistä tuottavan työ organisaattoreita...
Tää on vain mun mieli pide talotekniikassa mukana olleena vuodesta 1981

Mun ukko on vastaava työnjohtaja isommassa firmassa ja ei sillä oo ku pelkkä amiskoulutus... rakennusalalta. Ei siinä paljon tarvita, jos on kätevä työssään, voi edetä ilman mitään turhanpäiväisiä tutkintoja.

Sen voi suorittaa myös ammattikikorkeakoululla, kävin itse sen: minulla on myös ylioppilastutkinto. Edellisen mukaan, insinööri tekee aputyöt, kirvesmiestyöt ja mittatyöt. Rakennuksilla on monentasoista porukkaa kaikki saavat työskennellä rakennuksilla, jopa siivoojat. Korjaa näkemyksesi...

[QUOTE="vieras";23755120]Vähänkö täällä on tyhmää porukkaa... Kun näitä vastauksia lueskelee... Minkä ikäisiä te oikein olette?[/QUOTE]

samaa täs repeilen. mistä näitä urpoja löytyy...

Itse olen valmistunut 2008 Työteknikoksi.Nmityksen saa kun valmistuu Erikoisammattitutkinnosta.Koulutus on joskus aikoinaan (70/80-luvulla) ollut arvostettu ja näitä on silloin valmistunut rinnakkain teknikkojen kanssa.Joku voi tuntea myös vanhan nimityksen "leka teknikko".

Koulutus sinällään on sinällään ihan ok.Käydään tärkeitä asioita läpi ja itsenäisellä opiskelulla on pääpainopiste suurimmalta osalta.Tarkoituksena ei ole muistaa kaikkea vaan opppia löytämään ja soveltamaan tietoja taitoja.Näiden toteamiseksi on tehtäviä jotka pitää palauttaa ja ne arvostellaan joista muodostuu numero.

Yleisissä aineissa kuten matikka ja fysiikka sekä ammattililiset aineet on ihan kokeet.Lopuksi pitää tehdä päättötyö joka on kehitystyön tyyppinen yleensä omalle yritykselle.

Koulutus sinällään ei vaadi ydinfyysikon ajatuksen juoksua mutta lähinnä asialle omistautumista ja kärsivällisyyttä.Paperista on mielestäni lähinnä hyötyä niille joilla on jo työpaikka joka sitoutuu koulutukseen jollain tavoin ja näkee jonkinlaisena arvona tämän suorittamisen.Itselläni yritys maksoi 30% kustannuksista ja valmistuttuani pääsin toimihenkilötasolle.

Opiskelin työteknikoksi kolmisenkymmentä vuotta sitten. Työteknikoita on paljon mm. erilaisina esimiehinä, suunittelijoina ja erikoisammattimiehinä. Paikoissa, joissa joutuu ottamaan vastuuta projekteista yms. Nykyään opiskelu kestää useimmiten kaksi vuotta. Työteknikko - nimi kertoo, että siinä on opiskeltu työn ohella, ja työtehtävät pitää olla sen verran vaativia, että Rastorissa ne hyväksytään osana opiskelua. Ne korvaavat teknikon laboratoriotyöt. Siitä on joskus juttua, että vastaako tutkinto päiväkoulun käynyttä teknikkoa. Ei se ole sama asia. Loppujen lopuksi riippuu kaverista itsestään, miten sijoittuu työmarkkinoilla yms. Työteknmikon koulutukseen kuull mm. työnjohto-oppia, työlainoppia,menetelmä. ja palkkaustekniikkaa jne. riippuen linjasta. Kyllä niitä mm. pomoina on. Itse olen sijoittunut varsin hyvin julkishallinnoliselle alalle, muutaman hengen ryhmän esimieheksi, kuukausipalkalle. Ei nällä tämän alan liksoilla muutenkana juhlita, mutta jälkeen päin olen pitänyt hyvänä ratkaisuna, että tuli tuokin käytyä. Riipuen alasta enemän on ollut hyötyä kuin esim. ylioppilaslakilla. Rastor kouluttaa työteknikoita, kannattaa katsella Rastorin sivuilta, siellä lisää juttua.

-Pena

Kyllä tuo minulla ainakin vastaavan koulutuksen myötä arvostus työpaikalla nousi. Omat taidot ja itsevarmuus lisääntyi. Ja minä olen siis se hyvä duunari, josta tehtiin työnjohtaja. Mitään ammatillista koulutusta minulla ei tuon "teknikon"- tutkinnon lisäksi ole. Nykyään toimin samaisessa 50 hengen firmassa tuotantopäällikkönä. Peruspalkka 4197€/kk + bonus 1,5-2,5€ / h. Ja tietysti lakisääteiset lomarahat + palvelusvuosilisät.

Nykyään ei työnjohtajia kouluteta enää teollisuuteen tekuisssa. Työteknikko on se korvaava koulutus joka on tarkoitettu teollisuuden työnjohtajaksi halajaville. Vähän niinkuin ennen oli esim. sahateknikko.

Työteknikko ei ole sama kuin entinen sähköteknikko tai sahateknikko. Työteknikko on vain perustaitoja lisäävää aikuiskoulutusta, jonka tarkoituksena on parantaa ammatillisia taitoja. Esim. suuri osa entisistä osuuskaupan myymälänhoitajista oli kauppateknikoita, samoin osa ns. piirimyyjistä, jotka jobbasivat jotain sälää.

[QUOTE="jape";25461248]Kyllä tuo minulla ainakin vastaavan koulutuksen myötä arvostus työpaikalla nousi. Omat taidot ja itsevarmuus lisääntyi. Ja minä olen siis se hyvä duunari, josta tehtiin työnjohtaja. Mitään ammatillista koulutusta minulla ei tuon "teknikon"- tutkinnon lisäksi ole. Nykyään toimin samaisessa 50 hengen firmassa tuotantopäällikkönä. Peruspalkka 4197€/kk + bonus 1,5-2,5€ / h. Ja tietysti lakisääteiset lomarahat + palvelusvuosilisät.[/QUOTE]

Nimitettiinhän yksi naishenkilö tasa-arvovaltuutetuksikin yo-todistuksella. Hyvä-veli pohjalta tuo tietysti onnistuu. Onnittelut siitä.

[QUOTE="vieras";23755356]Vastaa entistä opistoastetta. Kuten merkonomi ennen, nyt teknikon arvostus ei ole kovin kummoinen kun insinöörejä on valmistunut niin paljon. Mielestäni insinöörejäkään ei juuri arvosteta enää. Tohtorit ja lisensiaatit saavat jo arvostusta, maisterit eivät käsittääkseni saa.[/QUOTE]

Menipä vähän pieleen, työteknikot ja teknikot.

[QUOTE="vieras";25461362]Nimitettiinhän yksi naishenkilö tasa-arvovaltuutetuksikin yo-todistuksella. Hyvä-veli pohjalta tuo tietysti onnistuu. Onnittelut siitä.[/QUOTE]

Niin no.. Mikäli mistään mitään ymmärtäisit, niin ei tuohon kuitenkaan ihan pelkkä yo-todistus tainnut kuitenkaan riittää?

Ja mikäli viittasit minun saavuttamaani asemaan hyvä-veli järjestelmän perusteella, niin erehdyt pahasti. Onneksi toimin asemassani täysin markkinatalouden ehdoilla ja luulen, että kenkää tulisi, jos en hommaani osaisi. Ja vieläpä melko nopeasti. Minä arvostan kyllä korkeakoulun käyneitä henkilöitä, mutta kyllä tuo henkiin herätetty teknikon koulutus tuli ainakin teollisuudelle tarpeeseen. Minun paikkani työnjohtajana sai kokenut duunari käytyään tuollaisen koulutuksen. Käytännön työnjohtoon ei insinööriä tarvita. Eikä näköjään tarvita tuotantopäälliköksikään. Koulutus ja osaaminen eivät aina välttämättä korreloi.

Itse olen kuitenkin halunnut hieman laajentaa näkemystäni ja olenkin suorittanut joitakin opintoja avoimessa yliopistossa (tuotantotaloutta). Sopii minulle, kun saan kuoria vain kermat päältä, ts. lukea vain sitä mistä tiedän olevan hyötyä yritykselle.

Suosittelen kyllä kaikille, jotka haluavat syventää osaamistaan omalla alallaan, hakeutumaan tuollaiseen teknikko-koulutukseen. Kannattaa kysellä mahdollisuutta opiskella oppisopimuksella. Silloin on oikeutettu saamaan opintososiaalisia etuja, jos sattuu ettei työnantaja maksa palkkaa koulupäiviltä. Teknikkoja kouluttavat tahot saavat reaaliaikaista tietoa yritysten tarpeista ja koulutus kehittyy koko ajan yritysten tarpeiden mukaan. Tämä toimii mielestäni huomattavasti tehokkaammin, kuin esimerkiksi ammattikorkeakoulujen ja yritysten välillä.

Pieni tarkennus käsitteeseen "teknikko". Tuo tämän hetkinen erikoisammattitutkinto siis ei ole teknikko. Asia on kyllä ministeriössä vireillä ja tämän vuoden lopulla pitäisi selvitä, ovatko tuon opintokokonaisuuden suorittaneet sitten valmistuttuaan teknikoita. Tuskin tuota titteliä tuossa kuitenkaan moni miettii, koska tuollaiselle koulutukselle selvästi on kysyntää aivan kuten tästäkin ketjusta olemme saaneet lukea. Ja sitä kautta sitten tuon koulutuksen arvostuskin muodostuu.

Opetushallitus on päättänyt hyväksyä Tekniikan erikoisammattitutkinnon vastaavaksi tutkinnoksi. http://fi.wikipedia.org/wiki/Teknikko. Työteknikko on aivan yhtä pätevä tutkinto muodollisesti kuin teknikkokin.

http://rastor.fi/koulutukset/tekniikan-ala/tyoteknikon-koulutusohjelma

Rastor taitaa olla ainoa paikka Suomessa, josta voi saada työteknikon arvonimen. Sen yhteydessä opiskellaan yleensä myös tekniikan erikoisammattitutkinto (TEAT).

Yhteistyössä