Mies pelkää ensikosketusta lapseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja peloton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

peloton

Vieras
Ollaan juteltu paljon tulevasta synnytyksestä ja mm.isän roolista siinä, lisäksi olemme lukeneet netistä synnytyskertomuksia ja erilaisia tietopaketteja. Viimeisten kuukausien aikana mieheni on alkanut oikeasti pelkäämään sitä, että kun lapsi on syntynyt ja isän pitäisi ekaa kertaa ottaa lapsi syliin, mahd. kylvettää sitä jne. Mieheni mm. sanoi, että pelkää, että kädet tärisee tai että lapsi tippuu ja jos kätilö synnytyksen jälkeen painostaa miestäni ottamaan lasta syliin tms. niin tilanne/mieheni ännitys vain lisääntyy.
Lapsi on siis meille todellakin toivottu ja odotettu ja rakkaudella loppuun asti hiottu. Mieheni rakastaa yli kaiken lasta jo nyt ja liikuttuu kaiketi varmasti enemmän synnytyksessä kuin minä. Enkä ole miestäni painostanut mihinkään, ainut mitä pyydän, että hän tulee mukaan. Ja toki tulee ja haluaa ehdottomasti, mutta kun lapsi on tullut maailmaan.. mieheni pelkää jollain tavalla tekevänsä jotain väärin tai satuttavansa sitä pientä ja niin viatonta.. Sanoin miehelleni ettei hänen tarvitse heti ottaa lasta syliin jos pelkää sillä suurella hetkellä, mutta onko se näin?
Mieheni varmasti osallistuu lapsen hoitoon vähintään yhtä paljon kuin minä alusta asti, mutta tuo tilanne tuntuu vaikealta..

Ehkä turhin pelko mitä voi olla. Ei sen miehen tarvi lapsesta koppia ottaa, kun maailmaan tulee. Voi mennä kauankin, ennen kuin lasta edes annettaisiin miehen käsiin, jos synnytyksessä on vähänkään ongelmia. Voitte sanoa heti synnytyssaliin mennessänne, että mies ei halua kylvettää, eikä heti pitää lasta sylissä. Saa sitten valmiin paketin syliin kun on ehtinyt rauhoittua. Musta kyllä suoraan sanottuna kuulostaa, että mies yrittää keksiä syyn kieltäytyä mukaantulosta. Ehkä häntä oikeasti pelottaa joku ihan muu?

Kertoa pelosta kätilölle, tai muuten vaan ilmoittaa synnyttämään mennessänne teitä hoitavalle kätilölle, että kylvettävät ja pitävät vauvaa.
Tämä järjestely on ok ja sopii heille. Ei ole mikään pakko ottaa vauvaa syliin jos pelotta.
Tosin esim. kylvetyksen jälkeen kun vauvalle on jo vaatteet puettu, niin isähän voi mennä istumaan jolloin voitte pyytää kätilöä antamaan vauva isän syliin .:hug:

Synnytyksen jälkeen vauva nostetaan heti sun rinnalle jossa on ensi-imetykset ja ihmettelyä. Siitä sitten vauva viedään kätilön opastuksella siistittäväksi ja puettavaksi, ja kätilöt kyllä opettaa isää kädestä pitäen tai tilanteen mukaan hoitavat homman itse, että minkäänlaista painostusta ei kätilöiltä tule. Sairaalassa kannattaa rohkeasti pyytää että kätilöt opastaisivat miestä vauvan pitelyssä, navan puhdistamisessa ja kylvetysasennoissa niin osaa mies sitten jännittämättä tehdä nämä kotona.

Meillä mies hoiti aina alkuun vauvan kylvetyksen niin minulla oli iso kynnys ensimmäistä kertaa yksin kylvettää vauva. Olisi pitänyt mennä rohkeammin alusta asti siihen mukaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Maisuli:
Ehkä turhin pelko mitä voi olla. Ei sen miehen tarvi lapsesta koppia ottaa, kun maailmaan tulee. Voi mennä kauankin, ennen kuin lasta edes annettaisiin miehen käsiin, jos synnytyksessä on vähänkään ongelmia. Voitte sanoa heti synnytyssaliin mennessänne, että mies ei halua kylvettää, eikä heti pitää lasta sylissä. Saa sitten valmiin paketin syliin kun on ehtinyt rauhoittua. Musta kyllä suoraan sanottuna kuulostaa, että mies yrittää keksiä syyn kieltäytyä mukaantulosta. Ehkä häntä oikeasti pelottaa joku ihan muu?

Täh? ihanko oikeesti susta tuntuu ettei ap:n mies ehkä halua mukaan koko synnytykseen?? Vähän liioteltua..
Ap älä huoli, en usko että tästä on kyse :)

Alkuperäinen kirjoittaja no just:
Alkuperäinen kirjoittaja Maisuli:

Täh? ihanko oikeesti susta tuntuu ettei ap:n mies ehkä halua mukaan koko synnytykseen?? Vähän liioteltua..
Ap älä huoli, en usko että tästä on kyse :)

Kyllä, tarkoitin juuri sitä, että ehkä se pelottavin asia miehen mielessä onkin jotain muuta. Jos sitä on vaikeampi pukea sanoiksi kuin vauvan sylissä pitelemisen pelkoa. Tosin eihän mies joudu synnytyshelvataa kokemaan, joten voi pelätäkin jotain niin käsittämätöntä asiaa. :)

Omalla miehellä oli myös pientä stressiä ko asiasta... juteltiin siitä muutaman kerran ja lopulta totesin, että hyvin se menee, älä murehdi.

Pojan synnyttyä käyttäytyi ihan luonnollisesti, tosin hartiat jännittyneenä ettei lapsoi pääsis putoamaan :laugh:

Kätilöt tajuaa kyllä neuvoa kun on kyseessä ensikertalainen ja siinä tilanteessa ei moinen varmasti tule edes mieleen :D

mun mies oli kanssa tuollanen - esikoisen aikaan luonnoliisesti pahempi. ei voinut esim kuvitellakaan leikkaavansa napanuoraa ( kummallakaan kertaa ) ja kylvetykset on luovuttanut ihan suosiolla joko minulle tai hoitajalle.
hyvä isä tuo on kuitenkin kaikinpuolin - joskin meistä kahdesta ehkä vähän enempi edelleen "hössöylivarovainen" poikien kanssa :)

Meillä tuo tilanne oli toisinpäin.Mua pelotti aivan kamalasti etten osaa hoitaa vauvaa ja pitää sitä sylissä ym.Mun mies oli tosi varmaotteinen ja heti tiesi miten vauvaa hoidetaan.Mies sitten hoiti ekat kylvetykset ja opetti mua kädestä pitäen vauvaa hoitamaan.Ja lapsi oli tosiaan eka kummallekkin mutta miehellä oli ennestään kokemusta vauvanhoidosta.

Kyllä mieheni synnytykseen haluaa, siitä olen varma. Mutta luulen, kun mieheni on vähän hiljainen, luulen että jännittää oikeasti tilannetta ja että tekee sille pikkuiselle jotain väärää tai epäonnistuu. tai että tulee paineita siitä, kun muutkin isät tekevät näin jne.. että jollei hän sillä hetkellä esim.pysty kylvettämään lasta niin onko se tuomion paikka? Mieheni jännittää kovasti synnytystä ja kaikkea mitä siinä eteen tulee ja jos vaan on niin jännittynyt ja "ulapalla" lapsen syntyessä niin pelkää sitä kun ekaa kerran siinä lapsi otetaan syliin. Luulen että asia on täysin toinen kun kätilö poistuu huoneesta ja olemme sitten kahden ja minä vaikka opetan asioita hänelle..

Pyh, osasinkohan tuoda kaiken esille mitä halusin sanoa.. on niin sekalaista tekstiä..
Mutta joka tapauksessa mies tulee mukaan! enkä ainenkaan itse pidä häntä yhtään huonompana isänä vaikka ei heti lasta salissa syliin ottaisikaan, koska tiedän että hän varmasti on 100 prosenttisesti mukana koko ajan ja syliin ottaa heti kun on siihen valmis. Ajattelin vain, jos olisi jollain ollut vastaavanlaisia tuntemuksia tms.

No eihän se sille vauvalle mitään traumoja jätä jos kätilo ensimmäiset jutut hoitelee. Meillä mies kylvetti kätilön opastuksella, mutta kätilö sitten puki ja kapaloi, ettei tulisi kylmä:D

Voithan sanoa miehellesi, että keskittyy sinun hoivaamiseen, siitä taitaa kuitenkin suurempi apu olla ;)

Itse olen tehnyt niin, että lykännyt vauvan vaan rohkeasti isän syliin ja sanonut, että kyllä ne otteet siitä löytyy.. ajattelisin, että jos jättää sen sylittelyn ja kylvettelyn myöhempäään kunnes "uskaltaa", niin se helposti voi siirtyä ja siirtyä. Esikoisen isää kyllä jännitti ja oli jopa kauhuissaan kuinka kestää kakkavaippojen vaihdot, että jos se väkisinkin etoo niin että tulee oksennus. Eipä tuo kertaakaan laatannut :D Ja moni on sanonut, että toisen lapsen synnyttyä on ollut vastasyntyneen kanssa lähespä yhtä jähmeänä kun ensimmäisellä kertaakin, kyllä sitä itsekin hyvin varovasti vauvaa ensin puki ja kosketti ikäänkuin tosiaan olisi edes riskiä, että vauva putoaisi, mutta pieni kun on.. ja ensimmäisinä päivinä ne otteet kyllä löytyvät, niin ne otetaan löydettäviksi.

Eli rohkeasti vaan lapsi isän syliin, en usko että hän yrittää laistaa asiaa vaan että kyse on puhtaasta jännityksestä.