Mies oli menny teinille kertomaan, että mahdollisesti eroamme

  • Viestiketjun aloittaja argh!!!!!
  • Ensimmäinen viesti
argh!!!!!
Mun ja miehen tilanne ollu huono jo pitkään. On puhuttu erosta, mutta mitään ei olla vielä päätetty. Talo pitäs laittaa myyntiin jne. Ajattelin, että kerrotaan lapsille vasta, kun tilanne on selvä. En halunnu lapsia turhaan saada murehtimaan liika ajoissa.
Nyt toi meidän esikoinen 14v oli lähdös kouluun ja sanoi, että eihän me vaan muuteta toiselle paikkakunnalle. Kysyin että mistä se semmosta on saanu päähänsä ja kertoi isän sanoneen jo ajat sitte, että ero on tulossa.
Mä olisin halunnu, et puhutaan lapsille yhdes ja kaikille kerralla sit ku asia on varma. Kai se sit on mihen puolesta.
Kamala vaan, kun lapsi murehtii asioita, joilta sen olis vielä voinu säästää.
Olisin halunnu tän hoitaa jotenki paremmin :(
 
ggsg
no kannattaa muistaa, että miehillä ei ole tapana puhua asioista, jollei ne ole siinä jo pitkällä...siis nainen voi vaikka kesken riidan sanoa erosta, tarkoittamatta sitä kuitenkaan, mutta kun mies puhuu erosta niin se todellakin on jo pidemmälle ajateltu juttu.

Tosin ei fiksua toimintaa mieheltä, mennä lapsille juttelemaan tuollaisia asioita, ennenkuin asia on päätetty. Ehkä teillä on ollut nyt vaan erilaiset ajatukset asiasta ja mies on tosiaan pitänyt jo eroa selvänä.

Hienoa, että sulle om tärkeää huolehtia lasten hyvinvoinnista eronkin keskellä. aina pitäisi muistaa että ero on lapsille iso kriisi ja muutos myös.
 
"..."
Ymmärrän kyllä. Tottakai tuollainen asia olis mukava ensin puhua selväksi, ja sitten yhdessä kertoa lapsille.

Meillä on miehen kanssa mennyt jo pidemmän aikaa huonosti, välillä väläytelty eronkin mahdollisuutta, mutta kyllä mä repisin peliverkkarini jos mies siitä lapsille jotain sanois, ennen kun välit olisi ihan oikeesti SELVÄT. Molemmille.
 
Kepsis
no kannattaa muistaa, että miehillä ei ole tapana puhua asioista, jollei ne ole siinä jo pitkällä...siis nainen voi vaikka kesken riidan sanoa erosta, tarkoittamatta sitä kuitenkaan, mutta kun mies puhuu erosta niin se todellakin on jo pidemmälle ajateltu juttu.

Tosin ei fiksua toimintaa mieheltä, mennä lapsille juttelemaan tuollaisia asioita, ennenkuin asia on päätetty. Ehkä teillä on ollut nyt vaan erilaiset ajatukset asiasta ja mies on tosiaan pitänyt jo eroa selvänä.

Hienoa, että sulle om tärkeää huolehtia lasten hyvinvoinnista eronkin keskellä. aina pitäisi muistaa että ero on lapsille iso kriisi ja muutos myös.
 
Kepsis
[QUOTE="...";27431820]Ymmärrän kyllä. Tottakai tuollainen asia olis mukava ensin puhua selväksi, ja sitten yhdessä kertoa lapsille.

Meillä on miehen kanssa mennyt jo pidemmän aikaa huonosti, välillä väläytelty eronkin mahdollisuutta, mutta kyllä mä repisin peliverkkarini jos mies siitä lapsille jotain sanois, ennen kun välit olisi ihan oikeesti SELVÄT. Molemmille.[/QUOTE]

Niin koska aina voi selittää kuinka "lasten takia" tehtiin sitä ja tätä, ilman että lapsille oikeasti keskustelee asiasta kun asia on vielä kesken ja mielipiteet voisi oikeasti vaikuttaa tilanteeseen jos kerta lapsien vuoksi tehdään jotain mahdollisesti...


saattoi olla vaikea kommentti mutta kokeile silti :)
 
Niin koska aina voi selittää kuinka "lasten takia" tehtiin sitä ja tätä, ilman että lapsille oikeasti keskustelee asiasta kun asia on vielä kesken ja mielipiteet voisi oikeasti vaikuttaa tilanteeseen jos kerta lapsien vuoksi tehdään jotain mahdollisesti...


saattoi olla vaikea kommentti mutta kokeile silti :)
Niin siis yritätkö nyt sanoa, että 14-vuotiaan kanssa pitäisi keskustella asiasta niin, että hänen mielipiteensä ehkä vaikuttaa tilanteeseen?

"Me ollaan ajateltu, että ehkä erotaan, mutta mitäs mieltä sinä olet?"

Kuinka paljon vaikeampaan tilanteeseen voi lapsensa laittaa? Ei lapset päätä sitä loppuuko kahden aikuisen ihmisen avioliitto vaiko ei. Lasten mielipidettä kysytään mielestäni sitten, jos/kun ero on selvä ja mietitään kuka missäkin asuu ja kenen kanssa.

Ja silloinkin mielestäni teinille tehdään selväksi, että aikuiset tekevät päätökset, mutta lasten mielipiteet otetaan huomioon.
 
Lasten hyvinvointi krrisin yhteydessä on kaikkein tärkeintä. Ja jo siinä vaiheessa, kun teinit huomaa ikäviä toisessa vanhemmassaan. Lapsilta on aivan turha salata mitään, ovat usein tarkkanäköisempiä kuin hyväuskoinen puoliso. Itsensä pettämistä on ajatella, ettei lapsiin muutos parisuhteessa aiheuta mitään ongelmia tai että ei satuta lapsia. Ne henkiset kivut lapsen mielessä ja sydämessä ovat harvoin korjattavia ja voivat ilmetä vuosienkin kuluttua erilaisina vaikeuksina. Harkintaa toivoisi edes lasten suhteen, heillä on kuitenkin koko elämä edessään eväillä, jotka he vanhempiensa parisuhteesta saavat.
 
  • Tykkää
Reactions: erinys
Kepsis
Niin siis yritätkö nyt sanoa, että 14-vuotiaan kanssa pitäisi keskustella asiasta niin, että hänen mielipiteensä ehkä vaikuttaa tilanteeseen?

"Me ollaan ajateltu, että ehkä erotaan, mutta mitäs mieltä sinä olet?"

Kuinka paljon vaikeampaan tilanteeseen voi lapsensa laittaa? Ei lapset päätä sitä loppuuko kahden aikuisen ihmisen avioliitto vaiko ei. Lasten mielipidettä kysytään mielestäni sitten, jos/kun ero on selvä ja mietitään kuka missäkin asuu ja kenen kanssa.

Ja silloinkin mielestäni teinille tehdään selväksi, että aikuiset tekevät päätökset, mutta lasten mielipiteet otetaan huomioon.
väännä väännä...

Jos haluaa käyttää tekosyytä "lasten takia" niin sitten olisi syytä keskustella lapsien kanssa myös ennen päätöksen tekoa.
 
  • Tykkää
Reactions: erinys
Hmm...
Mitä jos lapsi on ihan suoraan kysynyt isältään, että aiotteko te erota. Pitäisikö siihen vastata, että no tuota me pidetään tästä asiasta yhdessä tiedotustilaisuus sitten kun ollaan ihan varmoja. 14-vuotiaalla on rankkaa muutenkin, joten mielestäni hän ansaitsee rehellisen vastauksen.

Kai lapset näkevät, missä tilassa suhde on, kun saman katon alla asuvat. Minä ainakin näin.
 
väännä väännä...

Jos haluaa käyttää tekosyytä "lasten takia" niin sitten olisi syytä keskustella lapsien kanssa myös ennen päätöksen tekoa.
Aa no siinä tapauksessa sitten.

Mulle ei kyllä muutenkaan ihan aukea, mitä väliä sillä ulkopuolisille kerrotulla syyllä oikeastaan on. Nyt kun mietin, en tiedä olenko koskaan kuullut, että kukaan olisi sanonut eroavansa lasten takia. Enemmänkin kuulee sitä, että lasten takia jatketaan yhdessä.
 
ap*
eli olisit ITSE halunnut kertoa, kenties puolueellisesti?
Mielestäni jo sanoin, että olis kerrottu YHDES kaikille lapsille kerralla. Mä jotenki ajattelin, että se olis ollu reilua. Lapset olis voinu sitte kysyä molemmilta niitä askarruttavia asioita.
Nyt mies on kertonu tytölle ties mitä ja ties miten puolueellisesti. En kuitenkaan viitti tyttöö ruveta asiasta tenttaamaan. Nyt on vaan mentävä näillä, mitä on. Harmittaa kuitenki.
 
Mielestäni jo sanoin, että olis kerrottu YHDES kaikille lapsille kerralla. Mä jotenki ajattelin, että se olis ollu reilua. Lapset olis voinu sitte kysyä molemmilta niitä askarruttavia asioita.
Nyt mies on kertonu tytölle ties mitä ja ties miten puolueellisesti. En kuitenkaan viitti tyttöö ruveta asiasta tenttaamaan. Nyt on vaan mentävä näillä, mitä on. Harmittaa kuitenki.
Jos unohdetaan nämä omat puolet ja omat versiot...

Ehkä mies onkin kertonut asiat ihan neutraalisti.
 
mun mielestä 14 vuotiaan voi ottaa mukaan tilanteeseen, jossa asiasta ihan asioilla ja rauhallisesti jutellaan, hyvässä hengessä siis, ei niin, että lapsen on tarkoitus päättää, erotaanko, EIKÄ ainakaan niin, että lapselle tulee olo, että hän on erosta vastuussa, mutta ihan oikein tos ylhäällä jo vastailtiinkin, normaalilla kapasiteetilla varustettu lapsi ja nuori aistii kyllä ilmapiiristä paljon ja silloin usein saattaa syyttää itseään.
Jos tilanne menee kilpailuksi, kumpi vanhemmista saa asiasta puhua tms sontaa, niin ei ihme, että ei oo asiat kohdallan. Nyt on asia sanottu ap:n tapauksessa, siitä sitten kokoonnutte yhdessä asiasta puhumaan, sen enempää syyllistämättä ketään missään asiassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Lilith
ap*
Totta moni kommentti. Ehkä tää nyt vaan vituttaa siksi, että mies oli kertonut lapselle, että me erotaan ja mä en asiasta ollu varma. No, nyt oon. Soitin miehelle ja se sano kertoneensa tytölle, että ero on varma. Kiva, kun kerto sille ennenku mulle...Tollasesta ukosta joudan erotakin... Oli kuulemma vielä sanonu, että pitää varautua siihen, että me muutetaan toiselle paikkakunnalle, kun käyn siellä töissä. Voi viddu taas, mä en ole koskaan sanonu paikkakuntaa vaihtavani! En voisi kuvitella vielä muuttavani teinin ja ala-asteikäisten koulua tän eron lisäksi.
 
Kepsis
Aa no siinä tapauksessa sitten.

Mulle ei kyllä muutenkaan ihan aukea, mitä väliä sillä ulkopuolisille kerrotulla syyllä oikeastaan on. Nyt kun mietin, en tiedä olenko koskaan kuullut, että kukaan olisi sanonut eroavansa lasten takia. Enemmänkin kuulee sitä, että lasten takia jatketaan yhdessä.
Niinpä, ja silti se olisi ihan yhtä validi syy, erota lapsien takia kuin jäädä yhteen, vaikka lapset ei minusta ikinä saisi olla syy yhteen jäämiseen tai eroamiseen, vaan parisuhde, toinen ihminen kuuluu olla se syy miksi yritetään.

Mutta lapsen kanssa keskusteleminen asiasta on aikas tärkeä juttu.
 
Niinpä, ja silti se olisi ihan yhtä validi syy, erota lapsien takia kuin jäädä yhteen, vaikka lapset ei minusta ikinä saisi olla syy yhteen jäämiseen tai eroamiseen, vaan parisuhde, toinen ihminen kuuluu olla se syy miksi yritetään.

Mutta lapsen kanssa keskusteleminen asiasta on aikas tärkeä juttu.
Olemme ilmeisesti samaa mieltä, en vain osannut ilmaista itseäni riittävän selkeästi. Erinys tuolla aiemmin kirjoittikin oikeastaan sen, mitä minä yritin sanoa.
 
  • Tykkää
Reactions: erinys
paska temppu
Mistä tiedän että väärin, koska mulle on tehty samalla lailla isän toimesta, hiukan nuorempana. Se lapsi on 14vee ja jätetty tuon asian kanssa yksin. Äiti ei edes tiedä että isä tuollaista sanonut, joten ei ole pystynyt edes toisen kanssa siitä juttelee. Jos isä on tuollainen p*housu ettei muuta pysty kuin selän takana tuollaisen tekemään niin ei siitä ole sen lapsen kanssa jutteleenka oma-aloitteisesti. Eli se lapsi on yksin ollut tuon uutisen kanssa, kyllä se stressaa lasta ja olisi tarvinut muutakin kuin että "hei sulta lähtee perhe" uutistiedotteen.
 
"vieras"
eli olisit ITSE halunnut kertoa, kenties puolueellisesti?
Sulla lienee jotain ongelmaa luetun ymmärtämisessä tai sitten jätät huomioimatta, mitä muut kertovat, vaan päättelet omien ennakkokäsitystesi mukaan asioita.

Miten pääsit tohon tulkintaan, kun ap aloitusviestissään kirjoitti lauseen: "Mä olisin halunnu, et puhutaan lapsille yhdes ja kaikille kerralla sit ku asia on varma."???
 
Mä olen sisarusparven vanhin ja olin juurikin 14 vuotias, kun isä sanoi, että tää isänpäivä on todennäköisesti viimeinen yhdessä. Reilun puolen vuoden päästä äiti sitten lähti sisarusten kanssa.
Itse olin mielissäni, kun isä halusi mua ennalta varoittaa, ettei tule sitten eroilmoitus, muutto yllätyksenä. Ehdin pohtia, että kumman kanssa haluan asuakin. Ja koin asian luottamuksen osoituksena.
Ei ollut ehkä ihan reilua äitiä kohtaan, mutta mun mielestä mua kohtaan oli.
 
Blue
Lapsille (oli ne minkä ikäisiä tahansa) EI MENNÄ SANOMAAN että me mahdollisesti eroamme kun meillä nyt menee vähän huonosti tms.

Se kerrotaan sitten kun asia on tosiasia ja sen kertovat vanhemmat yhdessä ja harkitusti, eikä vain sivulauseessa möläytetä suusta.

Toki sitten kerrotaan aiemmin kuin edellisenä iltana ennen toisen muuttoa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä