Mies mukaan

• Viestiketjun aloittaja neuvolaan
  • Ensimmäinen viesti
neuvolaan
Ensimmäinen neuvolakäynti tulossa, ja nyt on mietitty, että lähtisikö mies sinne mukaan. Täällä ihmiset yleensä kirjoittavat yksikössä (""kävin neuvolassa""), ja tätikin sanoi puhelimessa, että sitten kun _tulet_ käymään.... toisaalta ajattelisi, että jos isä on mukana synnytyksessä ja vauvanhoidossa, niin miksei neuvolassa.

Eli kuinka yleistä on, että odotusaikana mies on mukana neuvolakäynneillä? Kannattaako miehen yleensä lähteä mukaan, vai keskittyykö jutut vaan pahoinvoinnin yms. ympärille näin alkuvaiheessa?

*
Jos miehelläsi ei ole mitään sitä vastaan, niin ota toki mukaan! Kyllä nykyään yhä useammat (etenkin esikoistaan odottavat) isät ovat neuvolakäynneillä ja ultrissa mukana. Ekalla käynnillä kysytään myös isän suvun sairauksista yms. joten hänenkin tietonsa ovat tärkeitä. Ja pääseehän isä siellä edes jotenkin jyvälle, mitä raskausaikana tapahtuu ja mihin varautua. Ja jos ei ekalla niin ainakin tokalla käynnillä kuunnellaan myös sydänääniä :) Suosittelen.

Minde
Mun mies on ollut mukana neuvolassa, yhtenä kertana ei päässy mukaan. Ultrassa oli myös. Neuvolassa terkka jututtaa isääkin ja meidän terkka on sanonu et tosi hieno juttu kun isä tulee mukaan. Kovin moni isä ei ilmeisesti ole äidin mukana.
Yhdessähän tätä vauvaa ootellaan ja kun mies ei niin konkreettisesti odota kuin äiti ni musta ainakin on hienoa et käy neuvolassa kuulemassa sydänäänet jne. :)
Meillä viikkoja nyt 26+3.

omppu
Keskustelkaa mikä tapa sopii teillle. Itse olin eka kerran ilman miestä rv 9, kun tällöin lähinnä kerättiin tieoja minun terveydestä ja juteltiin yleisesti raskaudesta, ruokatottumuksista jne.

Seuraavalla kerralla oltiin yhdessä, kun kuunneltiin sydänääniä eka kerrran. Tämä lienee sen verran ainutlaatuinen kokemus, että kannattaa kokea se yhdessä!

Muuten olen ollut pääsääntöisesti yksin, koska ei siellä nyt mitään niin ihmeellistä tapahdu jatkossa. Tosin nyt oltiiin ihan vasta yhdessä rv 28, kun olimme molemmat lomalla. Oikein oli lepponen tunnelma myös neuvolassa näin heinäkuussa. Oli aikaa jutustella.

riippuu
Jokainen tyylillään. Mieheni on lääkäri eikä hän halua tulla mukaan, koska ""tietää jo mitä neuvolassa tapahtuu"". En halua itsekään häntä sinne, koska ne kerrat, kun hän on ollut mukana (ultrissa ja kerran lääkärissä) lääkärit ja hoitsut puhuivat koko ajan hänelle ja jättivät minut täysin paitsioon.

Toisaalta voisin kuvitella, että jos hän ei olisi terveydenhoitoalalla, niin hänellekin olisi hieno kokemus päästä mukaan raskaudenseurantaan. Ainakin pari kertaa, suurin osa käynneistähän on tylsää labrakokeiden tekemistä ja rutiineja.

-SS-
No ekalle käynnille mun mielestä on turha ottaa miestä mukaan... Yleensä sydänäänetkään ei kuulu ja lähinnä kysellään SUN vointia ym. Ultriin kannattaa ottaa mies mukaan... Ja sitten kun sydänäänet kuuluu niin sinne kans :)

Mimmu
Minä taas suosittelisin kysymään ihan suoraan sieltä neuvolasta. Meillä nimittäin neuvolasta suositeltiin, että mies tulisi mukaan nimenomaan sillä ensimmäisellä kertaa. Ja hyvä oli, että tuli, sillä kyseltiin molempien sukujen sairauksista, tuli aivan hirvittävästi uutta asiaa (kaksi korvaparia oli paikallaan) ja kuunneltiin sydänäänet (viikkoja jotain 9+, mutta hyvin kuului).

Sen jälkeen käynnit ovatkin olleet enemmän pissanäyte-hemoglobiini-paino-verenpaine-sydänäänet -tyyppisiä rutiinikäyntejä, joten ei kiireisen mieheni meidän kummankaan mielestä kannata niiden takia alkaa töitään järjestellä. Lisäksi käydään korkeintaan minun oloani läpi, kun 154 päivää tuli täyteen, katsottiin Kela-lappujen täyttö yms. Eli ei minusta mitään kovin mielenkiintoista miehen kannalta. Mutta jos mies haluaa mukaan, hänellä on siihen aikaa ja sinä haluat hänet sinne, niin ota ihmeessä mukaan vaan! Ei sitä kukaan nykyaikana varmasti ihmettelekään, aina täältäkin löytyy niitäkin, joiden miehet ovat aina mukana :)

Papuli
Riippuu ihan miehestä, että miten häntä kiinnostaa. Väkisin ei kannata pakottaa.
Meillä neuvolasta on oikein erityisesti toivottu, että mies tulisi mukaan, jotta isäkin tuntisi enemmän olevansa mukana odotuksessa. Tosin ensimmäisestä käyntikerrasta sanottiin, että se on vaan papereiden täyttöä jne.,joka ei miestä välttämättä kiinnosta, mutta toki saa silloinkin tulla jos haluaa.
Meillä mies ei ollut ekalla kerralla mukana, muuten on tullut mielellään. Lääkärikäynneille en miestä halua, koska tunnen oloni jo valmiiksi epämukavaksi kun joku sorkkii - saatikka että siinä olisi vielä yksi ylimääräinen silmäpari seuraamassa tilannetta.

alkup.
Mies kyllä lähtisi varmaan mielellään itse mukaan, mutta on nyt kysellyt lähinnä siinä mielessä, että kattooko ne siellä ihan vinoon, jos hän on mukana. Tarvii joko a) kysyä kaverilta, mitä he tekivät (asuu saman neuvolan alueella, mutta en kyllä ole vielä kertonut olevani raskaana) tai b) soittaa neuvolaan ja kysäistä, minkälaista sisältöä on luvassa. Neuvola on viikolla 8, ja täti sanoi, että reilu tunti menee... varmaan jotain kartoitusta tiedossa. Minä en kyllä miehen suvun sairauksista tiedä mitään, mutta epäilen, ettei se tiedä itsekään :)

jaana
eka neuvola on lähinnä semmoinen keskustelukerho, joten on ihan ok lähteä mukaan, näkeepähän mieskin sen paikan missä tulet ramppaamaan tihenevää tahtia! Jos sielä käyminen tuntuu hänestä kiusalliselta niin voi jättää menemättäkin, ihan ok. Sitten kun on vähän pidemmällä ja kuunnellaan sikiön sydänääniä yms voi olla mielekkäämpää kun tapahtuu jotain konkreettisempaa. Ultraan ota mukaan ihmeessä :)

Yhteistyössä