MIES lakkasi syömästä, mitäs nyt?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anoreksiateinin mutsiko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

anoreksiateinin mutsiko?

Vieras
Huoh. Vauvamme on kuukauden ikäinen ja jaamme hoidon tasapuolisesti. Mies on ollut kärttyinen jo useamman viikon, johon olen yrittänyt etsiä syytä. Luulin tämän johtuvan vauva-ajan univelasta ja annoin tietoisesti hänen nukkua univelkansa pois. Kiukkuisuus ja vittuilu eivät kuitenkaan poistuneet, olin pettynyt ja osin myös hieman katkera. Hiljattian mies totesi itse, että ongelmana lieneekin syömättömyys. Saattaa kuulemma olla 24h syömättä kokonaan, "kun ei vaan maistu". En ole pystynyt seuraamaan hänen syömisiään, kun syömme usein eri aikaan ja pienempiä aterioita. Olen kuitenkin yrittänyt raahata kaupasta pieniä, helppoja ja mieluisia syömisiä hänelle. Joskus tietoisesti jopa normaalia enemmän herkkujakin.

Mies ei itse ole halukas tekemään asialle mitään. "Kun ei vaan maistu", niin hän jättää syömättä. Ei vaan kuulemma pysty eikä kiinnosta syödä. Vauvan lisäksi minulla ei ole voimia tai jaksamista syöttää myös miestäni. Olen loukkaantunut, koska perheenisän tulisi pitää huolta perheestään, ei niin, että minä koen eläväni vauva-arkea raivokkaan anoreksia-teinin kanssa joka ei syö, mutta purkaa syömättömyyden aiheuttaman kiukkunsa minuun. En osaa arvioida, onko hän laihtunut, varmasti on tai alkaa pian olla, jos ei kerran syö. Sanoin, että hänen kannattaisi hankkiutua lääkäriin, suuttui vain entistä enemmän.

Neuvoja, apuja? Alan olla todella loppu miehen jatkuvaan kiukkuisuuteen ja olen huolestunut siitä että hän on lopettanut syömisen lähes kokonaan...

Suuttui, kun ehdotin lääkäriin menoa. Stressiä varmasti, mutta miten pitkään tuollainen voi sitten jatkua, ettei ehdi päästä hengestään?

On vaikea arvioida syömistä, kun hoidamme lasta "vuoroissa", olen vain luottanut, että aikuinen ihminen osaa ottaa kaapista ruokaa tasaisesti. Ei ole ollut moista aiemmin, tai jonkin lääkkeen sivuvaikutuksena, muttei normaalisti muuten. En tiedä onko masentunut. Joskus aiemmin, vuosia sitten masennuksen mahdollisuudesta hänelle eri yhteydessä mainitsin, mutta loukkaantui ja tiuskaisi että tunnistaisi kyllä oman masennuksensa ja osaisi hankkiutua hoitoon. Sanoin, etteivät masentuneet usein kylläkään tunnista ja tiedosta omaa tilaansa, mutta oli voimakkaasti eri mieltä.