Mies haluaisi vielä neljännen lapsen, mutta mä en jaksa enää yhtäkään raskautta, enkä pikkuvauva-aikaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Mä voisin kyllä ottaa sellaisen valmiin paketin, eli kyllä meille vielä yksi lapsi mahtuisi, mutta kunhan se olis about vuoden ikäinen.

Mä olen paljon tätä asiaa nyt kelannut, mutten oikein ole päässyt minkäänlaiseen loputulokseen.

Toisaalta tiedän, että se raskaus, synnytys ja ensimmäinen vuosi on sen arvoista, että se kannattaa...mutta kun mä en millään jaksais. Musta on tullut laiska ja itsekäs.

Tänään ei tarvitse päätöstä tehdä, eikä huomennakaan, sillä NYT meille ei tule yhtään lasta. Mutta jos ehkä vähän ajan päästä? En tiedä, kun en tosiaan tiedä.

Onko joku pähkäillyt vastaavaa asiaa ja miten sitä on lähdetty purkamaan. Meille on siis mun puolestani vähän myöehmmin lapsi tervetullut, mutta kun mä en jaksa sitä alkua. Miten siis kehittää itseään siten, että raskauteen ja ensimmäiseen vuoteen saisi asennoiduttu vähän paremmin? Vai onnisuuko se edes, jos asene on tämä, mikä se on?

Taustasta senvertaa, että olen pää pytyssä ensimmäiset 3-4 kk ja olen tuolloin henkisesti ihan ihmisraunio, koska voin fyysisesti niin pahoin. Lisäksi väsyttää, viluttaa ja vähän vatuttaakin. Lopua kohden alkaa kivut ja kolotukset ja ihan järettömät liitoskivut, jolloin menee taas loppuraskaus itkemiseksi. Synnytys...noh, kyllä sen kai kestää, mutta en mä siitä puuhasta kyllä tykkää. Synnytyksen jälkeen takki on ihan tyhjä sekä fyysisesti, että henkisesti. Muutama eka viikko vauvan kanssa menee seinillä kiiveten ja voi luoja sitä horomoonimyrskyä. Jos mies sanoo rakastavansa, se sanoo sen mielestäni väärällä äänensävyllä, eikä siis tarkoita sitä. Tämän jälkeen alkaakin koliikki ja siinä vaiheessa alkaa yöheräämiset väsyttämään ja ja ja ja vielä kerran ja.

Onneksi sitten tulee se päivä, kun vuoden ikä alkaa lähenemään ja lapsesta pääsee nauttimaan ihan erillä tapaa. Ja sitten kaikki onkin ihanaa. Mutta millä hitolla sitä sitten jaksaa tuonne asti?

Eikö riitä että olen jo kolmesti jaksanut? Pitääkö sitä jaksaa vielä kerta...vai oiskohan se nyt jo helpompaa.

Kyllä on hankalaa :D

Aikalisä. Ei sun tarvii tehdä päätöstä nyt eikä edes miettiä koko asiaa. Kyllä sä jossain kohtaa joko alat kaipaamaan sitä vauva-aikaa (aika kultaa muistot) ja lämpenemään ajatukselle, tai sitten varmistut entisestään että ei missään nimessä enään uudestaan sitä rumbaa.

Ja siitähän ei voi tietää tuleeko neljännen kanssa olemaan yhtä hankalaa, vielä hankalampaa tai helpompaa. Sitä kun ei tiedä ensinnäkään etukäteen millainen paketti sielt tulee :)

• Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="Ninni";24068152]Aikalisä. Ei sun tarvii tehdä päätöstä nyt eikä edes miettiä koko asiaa. Kyllä sä jossain kohtaa joko alat kaipaamaan sitä vauva-aikaa (aika kultaa muistot) ja lämpenemään ajatukselle, tai sitten varmistut entisestään että ei missään nimessä enään uudestaan sitä rumbaa.

Ja siitähän ei voi tietää tuleeko neljännen kanssa olemaan yhtä hankalaa, vielä hankalampaa tai helpompaa. Sitä kun ei tiedä ensinnäkään etukäteen millainen paketti sielt tulee :)[/QUOTE]

Aikalisä kuulostaa hyvälle. Ei tätä asiaa tosiaan tarvitsisi nyt pohtia, mutta kun näen miten mies vielä haluaisi yhden, niin haluaisin jotenkin mahdollisimman nopeasti antaa vastaukseni sille, että haluanko minä vai en. Kun tuntuu ilkeältä jättää toinen ns. tyhjän päälle odottamaan. Jos en haluakaan, on hän odottanut ikuisuuden turhaan. Toisaalta jos nyt sanoan, että kyllä, enkä sittenkään haluakaan, on se vielä enempi väärin.

Olenkin pohtinut, että ehkä se sitten vaan joku päivä kolahtaa...KYLLÄ tai ihan selvä EI. Ja se on sitten siinä. Kai :D

"Musta on tullut laiska ja itsekäs."

Mä en ymmärrä tällaista. Onpa joo todella itsekästä ja laiskaa, kun ei halua neljättä lasta :O Miksi sitten tekisit sen neljännen? Enkä tarkoita pahalla, minä vain en oikeasti ymmärrä :)

Meillä on yksi lapsi eikä enempää tule. Meillä on todella hieno, hyvä ja helppo elämä enkä näe sitä yhtään itsekkäänä. En ole koskaan ymmärtänyt miksi ihmiset tekevät elämästään vaikeaa ja raskasta. En minä halua elää päivääkään tässä lyhyessä elämässäni "ihmisrauniona" tai ahdistuneena.. minä haluan olla onnellinen :)

No, meillä vähän sama tilanne ja mulla on ihan samanlaisia ajatuksia kuin sulla. Tosin meillä on nyt 2 lasta enkä millään jaksaisi sitä kolmannen alkua. En niinku millään. Toisaalta ikäkin alkaa tulla kohta vastaan (nyt 34v). Olen hyvin vahvasti päätymässä siihen, että 2 lasta on hyvä määrä.

Meillä on ollut samoja mietintöjä. Tosin mä itse haluaisin enemmän vielä yhden, mutta juuri noista mainituista syistä en usko sellaista tulevan. Ollaan jo siurtymässä isompien lasten kanssa puuhailuun ja en halua jäädä tästä paitsi olemalla raskauspahoinvoinnissa, väsynyt ja hormoonihuuruissa. Mä tykkään nyt tästä vaiheesta ja hyvä niin.

Miä haluisin mieluummin koiran ja mies vauvan eikä tästä jankkaamisesta päästä puusta pitkään. Mä ne molemmat joudun hoitamaan joten koira tuntuu nyt helpommalle vaihtoehdolle :D Ei mustaole enää vauva-aikaa viettämään...

Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinen juuri näin;24068179:
"Musta on tullut laiska ja itsekäs."

Mä en ymmärrä tällaista. Onpa joo todella itsekästä ja laiskaa, kun ei halua neljättä lasta :O Miksi sitten tekisit sen neljännen? Enkä tarkoita pahalla, minä vain en oikeasti ymmärrä :)

Meillä on yksi lapsi eikä enempää tule. Meillä on todella hieno, hyvä ja helppo elämä enkä näe sitä yhtään itsekkäänä. En ole koskaan ymmärtänyt miksi ihmiset tekevät elämästään vaikeaa ja raskasta. En minä halua elää päivääkään tässä lyhyessä elämässäni "ihmisrauniona" tai ahdistuneena.. minä haluan olla onnellinen :)

Mä kyllä ehkä haluaisin sen neljännen lapsen, mutta mä en halua kokea neljättä raskautta, neljättä synnytystä, enkä neljättä vauva-aikaa.

Eli ei se homma ole niin mustavalkoista. Ja se se ongelma tässä nyt onkin.

Mä en saa neljättä lasta kokematta noita em. ikäviäkin puolia. Toisaalta kokemalla hetken ajan ikävää, saan siitä loppuelämäkseni ihanaa. Eli jos jaksan sen vajaa 2 vuotta siten, että ajoittain on rankempaa, saan seuraavaksi 60 vuodeksi jotain ihanaa, eli lapsen.

Mutta miten paljon sitä rankkuutta sitten todellisuudessa on. Siihen ei kukaan osaa vastata kun sitä ei tiedä. Niinpä pitäisi saada psyykattua itselle sellainen fiilis pintaan, että ne jaksaa, eikä niitä ota NIIN rankkoina.

Tai sitten pitää unohtaa koko juttu.

Mä en usko, että yhdenkään ihmisen elämä voi olla 24/7/365 pelkkää happy happy joy joytä, vaan kyllä siihen elämään kuuluu myös vaikeammat ajat. Ja ilman niitä vaikeita aikoja, en osasisi nauttia niin hyvin niistä hyvistä ajoista.

[QUOTE="vieras";24068195]No, meillä vähän sama tilanne ja mulla on ihan samanlaisia ajatuksia kuin sulla. Tosin meillä on nyt 2 lasta enkä millään jaksaisi sitä kolmannen alkua. En niinku millään. Toisaalta ikäkin alkaa tulla kohta vastaan (nyt 34v). Olen hyvin vahvasti päätymässä siihen, että 2 lasta on hyvä määrä.[/QUOTE]

Mulla on kyllä vielä 10v aikaa, mutta mä olen jo kertaalleen aloittanut alusta (yli 6v ikäero) enkä mä kyllä enää meinaa niin tehdä. Tai niin mä ainakin luulen.

Miä haluisin mieluummin koiran ja mies vauvan eikä tästä jankkaamisesta päästä puusta pitkään. Mä ne molemmat joudun hoitamaan joten koira tuntuu nyt helpommalle vaihtoehdolle :D Ei mustaole enää vauva-aikaa viettämään...

Me otettiin justiinsa koira, mutta se ei kyllä lainkaan helpottanut tilannetta. Ei siitä ollut vauvankorvikkeeksi miehelle :D

Meillä minä ns. vauvakuumeilen. Minusta olisi niin ihanaa olla vielä kerran raskaana ja kokea synnytys, mutta sitten se ensimmäinen vuosi. Miten sen jaksaa? Kaksi lasta entuudestaan ja molemmilla dysfasia. Miten isolla varmuudella kolmaskin sen saisi? Ja kun nyt lapset ovat niin isoja ettei vaippoja tarvitse vaihtaa ja syövät itse ja muutenkin, niin jaksanko aloittaa taas vaipparumban alusta ja kestää tissitakiaista vuoden ajan itsessä kiinni?
Mieskin haluaisi kolmannen lapsen, mutta ei vielä. "Sitten vasta kun isommat on jo koulussa." Minusta silloin nykyisen kuopuksen ja tulevan vauvan välille tulisi aivan liian iso ikäero. Jos taas nyt tulisin raskaaksi, ikäeroksi tulisi "siedettävät" neljä vuotta, esikoisen kanssa viisi vuotta.

Pohdintaa, pohdintaa.

Mä kyllä ehkä haluaisin sen neljännen lapsen, mutta mä en halua kokea neljättä raskautta, neljättä synnytystä, enkä neljättä vauva-aikaa.

Eli ei se homma ole niin mustavalkoista. Ja se se ongelma tässä nyt onkin.

Mä en saa neljättä lasta kokematta noita em. ikäviäkin puolia. Toisaalta kokemalla hetken ajan ikävää, saan siitä loppuelämäkseni ihanaa. Eli jos jaksan sen vajaa 2 vuotta siten, että ajoittain on rankempaa, saan seuraavaksi 60 vuodeksi jotain ihanaa, eli lapsen.

Mutta miten paljon sitä rankkuutta sitten todellisuudessa on. Siihen ei kukaan osaa vastata kun sitä ei tiedä. Niinpä pitäisi saada psyykattua itselle sellainen fiilis pintaan, että ne jaksaa, eikä niitä ota NIIN rankkoina.

Tai sitten pitää unohtaa koko juttu.

Mä en usko, että yhdenkään ihmisen elämä voi olla 24/7/365 pelkkää happy happy joy joytä, vaan kyllä siihen elämään kuuluu myös vaikeammat ajat. Ja ilman niitä vaikeita aikoja, en osasisi nauttia niin hyvin niistä hyvistä ajoista.

Ehkä nyt ymmärrän vähän paremmin, kiitos selityksestä. :)

Ei elämä toki aina ole pelkkää ruusuilla tanssimista, ei tietenkään. Mutta oma elämän asenteeni on se, että pitää tehdä juuri niitä asoita mitä todella haluaa ja olla tekemättä niitä mitkä aiheuttaa vaikeita aikoja. Kaikkea ei tietty voi ennalta määrätä, mutta ne mitä voi, niin niistä pidän kiinni! Hyvin on toiminut kohdallani, koska oikeasti elämäni on onnellista ja hyvää.

Tottakai jokainen tekee omat ratkaisunsa, ehkä teille paras on se neljäs lapsi, muutaman vuoden rankkuudesta huolimatta :) Me ollaan kaikki niin erilaisia ja hyvä niin :) Toiv pääsette mmolempia tyydyttävään ratkaisuun!

[QUOTE="heips";24068265]Onpas sulla ollu rankka vauva-aika! Musta se taas oli paljon helpompaa kuin villi taapero... Vauva nukkui hyvin ja kun ei liikkunut oli tosi helppo vahtia.[/QUOTE]

No totta puhuakseni kolmannen lapsen kanssa ei ollut. Kolmonen oli laitoksella ihan hirveä (siis oikeasti, jopa huonekaverini ihmettelivät ääneen, miten vauvani voi olla jatkuvasti niin tyytymätön ja kiljua yöt läpeensä) mutta kotiin päästyämme tilanne tasoittui ja hän on ehdotttomasti ollut ns. helppo vauva. Mutta kaksi ekaa oli koliikkivauvoja ja se koliikkiaika oli kyllä äärimmäisen ahdistavaa.

Mutta jokainen vauva sinänsä sitoo. Mä haluan koko ajan enenevissä määrin tehdä juttuja, joiden tekemistä pikkuvauva "häiritsee". Ikävästi sanottu, mutta niin se on. Isommat lapset menee monessa mukana paljon paremmin, kuin vauva, jota pitää viihdyttää enempi. Toisaalta ei ihme, että haluan nyt "elää enempi itselleni", kun olin enisn 2 vuotta putkeen raskaana ja mulla on ollut 2 vuotta putkeen vauva...nyt lapset on 1v ja 2v ja pääsen elämään ihmisenä ja yksilönä, enkä ole vain äiti.
Aikansa kutakin, vain äitinä olokin oli pääsääntöisesti ihanaa, mutta tuntuu ettei se enää riitä.

Toisaalta epäilen, että kun olen taas saanut vähän aikaa olla muutakin, haluan taas enenevissä määrin olla äiti.

Taaperoita meillä on 2 ja koen, että ennemmin otan 2 taaperoa, kuin yhden vauvan :D

[QUOTE="mamma";24068268]Meillä minä ns. vauvakuumeilen. Minusta olisi niin ihanaa olla vielä kerran raskaana ja kokea synnytys, mutta sitten se ensimmäinen vuosi. Miten sen jaksaa? Kaksi lasta entuudestaan ja molemmilla dysfasia. Miten isolla varmuudella kolmaskin sen saisi? Ja kun nyt lapset ovat niin isoja ettei vaippoja tarvitse vaihtaa ja syövät itse ja muutenkin, niin jaksanko aloittaa taas vaipparumban alusta ja kestää tissitakiaista vuoden ajan itsessä kiinni?
Mieskin haluaisi kolmannen lapsen, mutta ei vielä. "Sitten vasta kun isommat on jo koulussa." Minusta silloin nykyisen kuopuksen ja tulevan vauvan välille tulisi aivan liian iso ikäero. Jos taas nyt tulisin raskaaksi, ikäeroksi tulisi "siedettävät" neljä vuotta, esikoisen kanssa viisi vuotta.

Pohdintaa, pohdintaa.[/QUOTE]

Mä olen kokenut 1v ikäeron ja 6v ikäeron omalla kohdallani. Molemmissa on ehdottomasti hyvät puolensa, mutta kyllä mä jatkossa meinaan tehdä lapset vähintään 4v ikäerolla, jos meinaan. 6v on vielä ihan loistava ikäero, 10 on sitten jo liikaa, koska mä haluan joskus aloittaa elämään myös itselleni ja se menee sitten taas 10v eteenpäin, jos teen uuden vauvan vasta 9v kuluttua :)

Mä en enää jaksaisi neljättä vauvaa. En millään. En haluaisi olla raskaana, en haluaisi synnyttää (vaikka ne ovat mulla olleet aika helppoja kaikki kolme) enkä MILLÄÄN jaksaisi vauva-aikaa. Mä jotenkin ajattelen sen niin, että se aika meidän elämässä alkaa olla ohi ja n. vuoden mulla on ollut sellainen kaipuu, että "nyt mulle itselleni jotain omaa". Olenhan ollut 12 vuotta raskaana tai pienten lasten äiti.

Toki olen edelleen lasteni äiti ja lapseni tarvitsevat minua (ja minä heitä). Mutta enää en jaksaisi olla heissä niin kiinni, kuin mitä vauva-vaihe vaatii. Olen viimeisen vuoden aikana laihtunut 14kg, vaihtanut uuteen, haastavampaan työhön ja aloittelen syksyllä vielä kevyesti opintojakin. Mä olen potenut kroonista vauvakuumetta 18 vuotiaasta saakka (tulin äidiksi 27-vuotiaana) ja nyt on hassua, kun en tuota tautia enää sairasta ;) Meillä onneksi mies on ihan samalla sivulla asian kanssa l. hänkään ei halua enempää lapsia. Meidän perhe on kokonainen näin :)

Mä en enää jaksaisi neljättä vauvaa. En millään. En haluaisi olla raskaana, en haluaisi synnyttää (vaikka ne ovat mulla olleet aika helppoja kaikki kolme) enkä MILLÄÄN jaksaisi vauva-aikaa. Mä jotenkin ajattelen sen niin, että se aika meidän elämässä alkaa olla ohi ja n. vuoden mulla on ollut sellainen kaipuu, että "nyt mulle itselleni jotain omaa". Olenhan ollut 12 vuotta raskaana tai pienten lasten äiti.

Toki olen edelleen lasteni äiti ja lapseni tarvitsevat minua (ja minä heitä). Mutta enää en jaksaisi olla heissä niin kiinni, kuin mitä vauva-vaihe vaatii. Olen viimeisen vuoden aikana laihtunut 14kg, vaihtanut uuteen, haastavampaan työhön ja aloittelen syksyllä vielä kevyesti opintojakin. Mä olen potenut kroonista vauvakuumetta 18 vuotiaasta saakka (tulin äidiksi 27-vuotiaana) ja nyt on hassua, kun en tuota tautia enää sairasta ;) Meillä onneksi mies on ihan samalla sivulla asian kanssa l. hänkään ei halua enempää lapsia. Meidän perhe on kokonainen näin :)

Kun saisikin tuon tunteen. Siis että perhe on tässä ja nyt ja piste.

Mä pidin kummityttöä sylissä muutama päivä sitten, ja voi jösses että se ipana oli suloinen. Ikää lapsella nyt 6kk ja hän alkaa hiljalleen ottamaan enempi kontaktia ja kasvaa siis koko ajan isommaksi ja "mukavammaksi"...kohta me voidaan jo leikkiä ja opetella kuvakirjoista tuolia, kukkaa, autoa yms.

Vielä muutama viikko sitten kummityttö sai mussa aikaan lähinnä semmoisia tunteita että "joo tää on ihan kiva, kunhan tää ei ole oma". Mutta nyt se vauva näyttää paljon enemmän ruusunpunaiselta :D

Eli selvästikään mä en ole vielä varma siitä, että perheemme on nyt tässä. Joskaan en todellakaan ole varma siitäkään, etteikö ole. Ja sekös nyt ärsyttää.

Toisaalta eihän kaikki raskaudet ole samanlaisia, ei kaikissa tule yrjöolo vaikka aiemmissa olisikin ollut. Ja sitten toisaalta, etkö sinä ole luovuttanut munasoluja joten niitä "sinun lapsia" tulee varmasti lisää tähän maailmaan vaikket itse enää lisääntyisikään.

Miehille on varmasti helppo haluta lisää, kun heidän osallistuminen koko touhuun on kuitenkin minimaalista äitiin verrattuna, aivan turha tulla niuhottamaan mistään tuesta sun muusta kun tosiasia kuitenkin on että nainen ne kaikki kivut ja säryt kärsii.

Minä olisin tehnyt vielä yhden näin vanhoilla päivillänikin jos se olisi ollut mahdollista.

Tee sellainen ratkaisu minkä kanssa voit elää, ettei jälkikäteen kaduta.

Toisaalta eihän kaikki raskaudet ole samanlaisia, ei kaikissa tule yrjöolo vaikka aiemmissa olisikin ollut. Ja sitten toisaalta, etkö sinä ole luovuttanut munasoluja joten niitä "sinun lapsia" tulee varmasti lisää tähän maailmaan vaikket itse enää lisääntyisikään.

Miehille on varmasti helppo haluta lisää, kun heidän osallistuminen koko touhuun on kuitenkin minimaalista äitiin verrattuna, aivan turha tulla niuhottamaan mistään tuesta sun muusta kun tosiasia kuitenkin on että nainen ne kaikki kivut ja säryt kärsii.

Minä olisin tehnyt vielä yhden näin vanhoilla päivillänikin jos se olisi ollut mahdollista.

Tee sellainen ratkaisu minkä kanssa voit elää, ettei jälkikäteen kaduta.

???

Tietääkseni mä en kylläkään ole saamassa yhtään lasta lisää pois luovuttamillani soluilla. Katsos kun tässä avauksessa oli kyse nyt siitä, että tuleeko meille neljäs lapsi vai ei...eikä se liity niin mitenkään siihen, että olenko mä antanut jollekin muulle perheelle mahdollisuuden omaan lapseen.

Ja pieni painotus sanaan oma...ei entisistä soluistani syntyneet lapset ole millään muotoa mun, vaan sen parin, joka toivottavasti lapsen niistä soluista saa.

Eli en koe kostuvani sitten niin pätkääkään siitä, jos joku muu perhe saa vanhoilla soluillani lapsen, sillä se ei liity niin millään taolla minun lapsilukuuni.

???

Tietääkseni mä en kylläkään ole saamassa yhtään lasta lisää pois luovuttamillani soluilla. Katsos kun tässä avauksessa oli kyse nyt siitä, että tuleeko meille neljäs lapsi vai ei...eikä se liity niin mitenkään siihen, että olenko mä antanut jollekin muulle perheelle mahdollisuuden omaan lapseen.

Ja pieni painotus sanaan oma...ei entisistä soluistani syntyneet lapset ole millään muotoa mun, vaan sen parin, joka toivottavasti lapsen niistä soluista saa.

Eli en koe kostuvani sitten niin pätkääkään siitä, jos joku muu perhe saa vanhoilla soluillani lapsen, sillä se ei liity niin millään taolla minun lapsilukuuni.

No lisäämisestähän tässä olikin kyse. Sinähän olet jo kostunut rahaa niistä soluista ja kyllä ne tavallaan sinun perimääsi laittavat eteenpäin koska ovat sinun sisuskaluista lähtöisin. Tietenkään ne eivät ole SINUN LAPSIA kirjaimellisesti.

No lisäämisestähän tässä olikin kyse. Sinähän olet jo kostunut rahaa niistä soluista ja kyllä ne tavallaan sinun perimääsi laittavat eteenpäin koska ovat sinun sisuskaluista lähtöisin. Tietenkään ne eivät ole SINUN LAPSIA kirjaimellisesti.

Nimanomaan. Ne eivät ole MINUN LAPSIANI. Ja tässä ketjussa on kyse MINUN LAPSISTANI. Joten miksi otat tuon asian esiin tässä yhteydessä? Se kun ei liity tähän mitenkään.

Itseasiassa en ole saanut penniäkään rahaa soluista. Soluista ei makseta lainkaan. Sen sijaan matkakorvauksia, päiväraha yms. olen saanut. Mutta en tosiaan ole saanut minkäänlaista myyntikorvausta soluista, sillä Suomessa ei munasoluista makseta lainkaan.

On totta, että ne luovuttamani solut laittavat perimääni eteenpäin, mutta miten se nyt sillään muotoa liittyy siihen, että pohdin tuleeko meille lapsi vai ei? Ei mitenkään.

Eikä niistä luovutetuista soluista syntyneet lapset tosiaan ole minun lapsiani kirjaimellisesti. Eikä millään muullakaan asteella. Olen antanut pois soluja, en lapsia. Mikäli niistä luovuttamistani soluista syntyy joskus lapsia, ei ne lapset ole minun millään muotoa. Ne lapset on sen parin, joka lapsen on kantanut, synnyttänyt ja joka hoitaa ja hoivaa lasta pitäen hänestä huolen.

Sun ei tarvitse olla myötämielinen solujen luovutuksen tai vastaanoton suhteen, mutta en kyllä ymmärrä sitäkään, että miksi tuot sitä väkisellään esiin sellaisen asian tiimoilta, johon se ei mitenkään liity.

Naista vaihtamalla miehesi saattaisi saada sen pojan. Todennäköisesti sun PH suosii tyttösiittiöitä.

Mahdollisesti. Ja olen sitä akanvaihtoa hälle ehdottanutkin jo heti siinä kohtaa, kun hän aloitti puheet neljännestä lapsesta. Näyttää kuitenkin siltä, että mieheni haluaa ennemmin pitää minut (ja mahdollisesti vain 3 lasta), kuin vaihtaa naista, jonka kanssa hän saattaisi saada todennäköisemmin pojan.