Mies ei ymmärrä rahatilannetta!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä ihmettä??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä ihmettä??

Vieras
Mitä pitäis tehdä? Auttakaa ihmistä hädässä...

Meillä on takana aika rankka vuosi ja toisen lapsen la on parin viikon päästä. Ollaan tehty remonttia taloon ja vielä tässä osa on vähän vaiheessa. Talossa voidaan jo asua sisällä ja tuossa vain pihan kanssa on kesken (salaojat). Mies alkaa oleen todella kireä ja varsinkin, kun meillä on rahatkin nyt todella tiukilla.

Siis nämä kaikki on tulleet ihan yllätyksinä, sekä talon remontointitarve että toinen lapsi. Jälkimmäinen on enemmän kuin tervetullut mutta remonttiin ei olisi ollut rahaa mutta oli pakko. Ja näillä mennään.

Tilanne on siis tämä: Mies jäi vähän aikaa sitten työttömäksi ja sai onneksi heti perään uuden työn. Palkka alhaisempi, tekee kyllä paljon ylitöitä. Lopullisia tuloja en osaa arvioida, mutta veikkaan, että koko palkka menee laskuihin ja lainan lyhennyksiin. (Remontista johtuviin lainoihin). Ja koko äitiyslomani ajan. Meillä tulot siis tippuu nyt n. 700 e/kk arviolta, mutta toinen lapsi tuo lisäkustannuksia elämiseen kuitenkin jonkin verran. Ja kaikki menee, mitä tulee.

Nyt siis mies suuttuu ja mitätöi ja haukkuu, kun yritän budjetoida ruokaostokset ja muut. Hän sanoi esim. tänään lapselle, että nyt on karkkipäivä tänään kun äiti ei ostanut kuin jotain tyhmiä popkorneja viikonlopuks. Oon kuulemma kamala natsi, kun yritän minimoida kuluja yms. Laitoin kaikki menot ylös tältä kuulta eikä mies suostu katsomaankaan kuiteista, paljonko rahaa menee esim. elämiseen. Sanoin hänelle, että saa mun puolesta ehdottaa muun laista ratkaisua, mutta on melkoinen haaste saada ruokakulut, vaateostot, hygienia, vaipat yms 500 e/kk ja bensaan yms pitäisi vielä jäädä n. 300 e/kk (olen tarkoituksella ylibudjetoinut, jotta yllättäviin menoihin voisi edes jokunen euro olla). Eli oikeasti meillä menee bensaan kahdesta autosta n. 100-200 e/kk, mutta parempi laskea yli kuin ali, sillä tuo 500 e/kk 4 hengelle on mielestäni melko vähän.

Mutta miten saisin hänet ymmärtämään, että esim. voisi syödä töissä eväät? Kun silläkin säästää n. 150 e/kk. Sanoi vain, että kun mäkin kävin raskaana ollessa töissä lounaan syömässä, mutta ei se ymmärrä sitä, että en oo enää töissä ja meidän tulot pienenee ja menot kasvaa. Ja hänelle pitäis aina olla saunan jälkeen olutta. Ihan siis sen vuoksi, kun työkin on niin raskasta. Yritin sanoa, että just kaikki tällainen sais loppua tai ainakin vähentyä. Luojan kiitos ei enää kumpikaan polta, sillä säästetään 40 e/vko. No kuitenkin, mies oli sitä mieltä, että summan voi laittaa haiseen sillä se olis mennyt röökiin. Mielestäni vois tämänkin laittaa vaikka säästöön tai niihin yllättäviin kuluihin.

Oonko teidän mielestä ihan sekopää kun haluaisin vähän kattoa, mihin ja miten rahat nyt riittää? Miten tuon miehen sais ymmärtään, että jos meillä menee kaikki rahat elämiseen, niin pitäis katsoa nyt joka ikinen euro, mihin laitetaan? Kun ei suostu kuunteleen eikä hyväksyyn asiaa...

Kiitos neuvoista jo etukäteen.

Ja ps. tilanne on väliaikainen, kunhan selvittäis vaikean ajan yli.

Tota noin. Käyttekö aina yhdessä kaupassa? Mä varmaan tekisin niin, et pitäisin sen kuukauden budjettia ni voisin näyttää, mihin rahat menevät. Sen jälkeen on helpompi perustella, et mitäs jos tehtäisiin niin tai näin. Meillä esim. mies syö lounaan töissä, mut niin söin minäkin. Mies syö paljon ja mulle ruuanlaitto ei ole herkkua, joten mun puolesta saa syödä, vaikka niin meneekin rahaa. Säästetään sit jostain muusta. Ja se tupakanpolton lopettaminen on tosi hieno juttu! Oothan muistanu kehua ;)

Mä siis antaisin miehen vähän rauhoittua ja olisin hiljaa hetken. Sillä aikaa seuraisin tekemääni budjettia ja ottaisin lukujen kanssa asian esille myöhemmin.

Mua ainakin ahdistaa kauheasti, jos toinen alkaa puhumaan, ettei ole varaa ja että pitää säästää. Olen valmis säästämään, mutta haluan tehdä sen omilla ehdoilla enkä toisen sanelun mukaan. Kertomastasi päätellen mies ei oikein osaa ottaa vastaa laskelmiasi ja säästösuunnitelmiasi, joten olisiko teillä sama ongelma. Teillä paineita lisää vielä tuleva perheenlisäys ja meneillään oleva remontti. Vastuu voi painaa liikaa ja siksi on helpompi suhtautua asiaan välinpitämättömästi.

Olen nyt katsonut Ylen Areenasta Teinipomo-ohjelmaa. Siitä voisi saada jotain ideoita, miten toisen saa mukaan yhteiseen rahankäyttöön.

Tässä on vain se ongelma, että miehen on vaikea katsoa tilannetta silmiin. Siis suuttuu, jos otan asian puheeksi. Miten saisin tuotua asian järkevästi esiin? Etten suututtaisi häntä ja saisin hänet ymmärtämään asioiden laidan? Hän siis esim. moittii tekemiäni ruokia tyyliin: taas jotain säästöpaskaa, joka on ihan siis normaalia kotiruokaa. Yritän tehdä niin, että saatais syötyä mahd. terveellisesti, mutta mies ei esim. syö vihanneksia tms. ja pitää rahan haaskauksena taas sitä, että ostan salaattia. Ihan jo lapseni takia haluan, että syö terveellisesti tätä ns. säästöpaskaa eli salaattiakin aina normaalin ruoan lisäksi...

Muutama viikko sitten tietokoneemme teki tiltin. Mies sai raivarin siitä, että kun hän ei saa koskaan ostaa sitä, mitä tarvitaan. Eli tarvisi juuri nyt uuden tietokoneen. Sanoin, että rahaa ei ole ostaa uutta konetta. Onneksi alkoi toimia, kyseessä joku google-ongelma tms. Ja sanoin, että hänellä on puhelimessa netti ja tietokonetta ei käytetä kuin laskujen maksuun ja siihen, että luetaan iltalehti ja mä hengaan täällä palstalla... Joten siihen ei mun mielestä tarvis nyt just tuhlata montaa sataa. Ja tästäkin riideltiin siis ainakin kaks päivää, ennen kuin suostu ymmärtään mun pointin. Kun tietokone on jo yli 6 vuotta vanha, niin pitäis jo saada uus. En ymmärrä, miks?

Tänään katsoi mua kieroon, kun otin kaapista vanhemmat leivät ruokapöytään, jotka voi siis syödä. Hän ei jaksa aina pelkkää ruisleipää (vaikka ostan toki kaupasta vaaleaakin). Siis hän ei ymmärrä sitä, että pienillä säästöillä saadaan säästettyä todella paljon. Kaupasta mies ostaa aina ostoslistan ulkopuolelta ja pitää niuhona, kun yritän sanoa, että ostetaan nyt sitä, mitä on suunniteltu ja mennään sillä. Nyt on maito loppu ja makkara leivän päälle ja kävisin hakemassa kaupasta (tytölle sitä isin lupaamaa karkkia myös... aarggh!!) ja kysyin, haluaako mies jotain evästä huomiseksi niin suuttui ja huusi mulle, että on päättänyt että ei syö mitään enää. Tahtoo mennä järki...

Laskettiin aiemmin, että meillä ei sinänsä oo varsinaisesti mitään hätää eikä muutenkaan. Itse valvoin yökaupalla miettien raha-asioita, miehelle kaikki on vaan: äääh, mitä noita miettii, kyllä se siitä. Mutta nyt viime kuun kirjaukset konkreettisesti tuo esiin sen asian, että rahaa menee ja heräteostoihinkin erittäin paljon, sais siis paljon säästöön jos haluais vain vähän kiristää jostain perustarpeesta, mm. ei saunaolutta 6 packina vaan vois vaikka sen yhden oluen ostaa niin ei menis siihenkään niin paljon... Syynään myös alekupongit ja tarjoukset tosi tarkkaan ja teen sen mukaan ruokaostokset. Meillä on mennyt aiemmin paljon ruokaa roskiin, nyt menee kaikki ja joskus joutuu käyttään sitä luovuttakin siihen, että mitä vois tehdä. Eli hyvin menee - ruoka syödään ja mitään ei jää roskiin. :) Ja kuitenkaan ei sitä nälkää nähdä, ainoastaan saunaolutta ei olis aina varaa ostaa...

Kommentoin vain että olemme 7 henkinen suurperhe pk-seudulla ja meillä menee ruokaan ja hygeniaan 600-650€/kk. Mielestäni 4 henkinen perhe pärjää hyvin 400€/kk. Itse olen kotiäiti ja mies töissä. Omassa asutaan.

Et ole mielestäni natsi:) Ei siinä tosiaan auta muu kun itse budjetoida.

Mun ukkeli on ollut aina tuollainen, että ostelee mitä sattuu ihan oman mielen mukaan, välillä on pakko vähän yrittää toppuutella.

Kun tulee tiukka tilanne, jonkun on otettava vastuu raha-asioista. Se olet nyt sitten ilmeisesti sinä. Tervetuloa kerhoon:D Yritä olla noteeraamatta miehesi mankumisia tollaisista "poppari asioista" sun muista. Sanot vaan että nyt asia on näin, ja se on piste. Älä jää neuvottelemaan asiasta.

Onneksi teillä on valoisammat ajat tulossa.

Tarvitsetteko välttämättä sitä toista autoa?
Voiko vedessä tai sähkössä säästää?
Huutonettiin tms. turhat kamat myyntiin?
Miehelle ei tarvitse ostaa kaljaa, anna pullo vettä (kraanasta) käteen kun tulee saunasta:D

Pojat on poikia ja äidit tekee uusia:D

Luin ton mun tekstin läpi ja kyllähän siitä paistaa läpi se, että minä yritän hallita nyt raha-asioita. Mies ei paljon saa omia näkemyksiään tuoda asiaan... nähtävästi. Ja uskon, että juuri tämä on se pointti, jonka joku jo tohon mainitsi, että haluaisi tehdä säästöjä omienkin näkemysten mukaan, ei siis toisen kontrolloimana... Ja tuo miehisyysjuttukin varmaan pitää osittain paikkansa.

En usko, että hän ymmärtää, kuinka tiukilla ollaan. Sain konkreettisesti menot tosiaan kirjattua ylös tältä kuulta ja säikähdin asiaa itsekin. Siis sitä, kuinka paljon todellakin rahaa menee elämiseen. No, yritän ostaa järkevästi ja toivon todellakin, että mieskin tekisi niin.

Voi jäädä töissä ulkopuoliseksi, jos ei käy lounaalla muiden mukana. Montako saunakaljaa menee viikossa, voi tuntua kohtuuttoman pienestä nipottamiselta. Sun pitää saada mies mukaan suunnitteluun, eikä vain ladella vaatimuksia.

Voisitko tehdä säästämisen stien, ettet puhu siitä tai tuo asiaa esille. Selvästikin mies ahdistuu siitä, kun tuntee, ettei raha meinaa riittää. Voisit ottaa kauppaostokset hoitaaksesi, niin mies ei pääse tekemään heräteostoksia. Kauppaostoksissa pystyy säästämään oikeilla valinnoilla aika paljonkin ilman, että se näkyy ruokapöydässä.

Meillä säästetään esim. leivässä ja teen itse tätä lähes päivittäin (vaihtelen hieman mausteita). Ei voisi olla helpompaa. Minä säästän ja mies on onnesta muikeena, kun on joka päivä tuoretta leipää... :D

http:// www.kotikokki.net/reseptit/nayta/61845/Ruutusämpylät/

Lispetti: Toisen auton tarvetta olen yrittänyt miettiä. Asutaan melko hyvin lähellä keskustaa, mutta luulen, että pitää hieman katsoa tätä asiaa. Kahden auton pitäminen on kyllä ihan sikakallista ja olis niin hyvä, jos ei tarvis. Pitää harkita ja katsoa. Lähes kaikkea ilman kyllä pärjää jos on pakko. :)

Tuo kraanavesijuttu on hyvä. ;) Taitaa kyllä sillä olla nyt pinna jo niin tiukalla, että jätän tuon välistä toistaiseksi. :) Itsehän tässä tilassa juon saunan jälkeen lasin vettä tai ite tehtyä limsaa... :)

Siis ongelmahan on tämä: Haluaisin nimenomaan, että mies osallistuisi budjetointiin ja kauppalistan llaatimiseen yms. elämisen suunnitteluun. Mutta hän ei halua. Sitten murjottaa ja suuttuu, jos ei ole kaupasta tuotu vaikka suklaalevyä tai karkkia tms. ja yleensä tekee niin, että lähtee erikseen hakemaan sen suklaalevyn.

Eli nytkin kysyin, haluaako hän jotain tiettyä asiaa kaupasta evääks ja vastaus oli, että en syö huomenna mitään.

Meillä on nyt siis oikeasti rahat niin tiukilla, että lounaisiin ei ole varaa ainakaan hetkeen. Valitettavasti. :( Toivoisin kyllä, että olisi, mutta ei oikeasti ole. Onneksi työpaikalla on muitakin eväsleipien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä ihmettä??;27240944:
Lispetti: Toisen auton tarvetta olen yrittänyt miettiä. Asutaan melko hyvin lähellä keskustaa, mutta luulen, että pitää hieman katsoa tätä asiaa. Kahden auton pitäminen on kyllä ihan sikakallista ja olis niin hyvä, jos ei tarvis. Pitää harkita ja katsoa. Lähes kaikkea ilman kyllä pärjää jos on pakko. :)

Tuo kraanavesijuttu on hyvä. ;) Taitaa kyllä sillä olla nyt pinna jo niin tiukalla, että jätän tuon välistä toistaiseksi. :) Itsehän tässä tilassa juon saunan jälkeen lasin vettä tai ite tehtyä limsaa... :)

Mietin myös tuota miehesi asennetta asiaan. Voihan se tosiaan olla että kokee jotakin alemmuuskompleksia kun sinä otat ohjat. Vastuu tuo myös valtaa, minkäs sille voi.

Meillä on toiminut ihan hyvin näin. Mies päättää aika paljon muista asioista.
Jos mua alkaa ahdistaa miehen käytös, niin palautan mieleeni että mieheni on maailman paras mies mulle, ja paras isä meidän lapsille. Se näkyy sitten muilla tavoin kuin raha-asioiden hoitamisella.
Voi tsiisus kun meni lällyks :D

Viimeksi muokattu:
Kuulostaa siltä että miestä stressaa ja ahdistaa, eikä hän ole valmis katsomaan totuutta silmiin vaan yrittää olla ajattelematta rahatilannettanne. Jossain kohtaa hänenkin taitaa se kuitenkin olla pakko tajuta, tai muuten olette kohta jossain pikavippikierteessä...

Oletko muuten toi sama kirjoittaja, joka muutama viikko sitten pohdiskeli, että miksi pankin mielestä teillä on liikä lainaa? Silloinhan teidän rahatilanne oli mielestäsi vielä varsin hyvällä mallilla? Jos siis olet se sama....

Mutta itse asiaan: ainaiseen säästämiseen väsyy, jokainen. Ja jos mies painaa niska limassa ylitöissä, niin voi jossain vaiheessa ruveta kyrsimään, että vaikka kuinka tekee töitä, niin ei ole varaa edes lounaseen ja saunakaljaan... Ymmärrän, että tyhjästä on paha nyhjästä ja jos ei sitä rahaa ole, niin ei vaan kertakaikkiaan ole. Kuinka väliaikaista se teidän taloudellinen tilanne on ? Itse miettisin, että onko tarvetta isommille muutoksille (toinen auto pois, asutteko liian kalliisti, onko lainat uudelleen neuvoteltavissa, onko kaikki kulut syynätty jne)

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä ihmettä??;27240962:
Siis ongelmahan on tämä: Haluaisin nimenomaan, että mies osallistuisi budjetointiin ja kauppalistan llaatimiseen yms. elämisen suunnitteluun. Mutta hän ei halua. Sitten murjottaa ja suuttuu, jos ei ole kaupasta tuotu vaikka suklaalevyä tai karkkia tms. ja yleensä tekee niin, että lähtee erikseen hakemaan sen suklaalevyn.

Eli nytkin kysyin, haluaako hän jotain tiettyä asiaa kaupasta evääks ja vastaus oli, että en syö huomenna mitään.

Meillä on nyt siis oikeasti rahat niin tiukilla, että lounaisiin ei ole varaa ainakaan hetkeen. Valitettavasti. :( Toivoisin kyllä, että olisi, mutta ei oikeasti ole. Onneksi työpaikalla on muitakin eväsleipien kanssa.

Mä olen vuosia yrittänyt miestä saada katsomaan "kirjanpitoa". Ei kiinnosta häntä tuon taivaallistakaan. Olen hyväksynyt asian. Tekee sitten jotakin muuta, kiikuttakoon vaikka niitä roskia ulos sitten:D

muista myös suhteuttaa:
kun seuraa tarjouksia, voi saada namitkin aika halvalla, esim.
lounas jotain 8, korvataa eväillä-=>n. 4 suklaalevyä,joilla mies tulee onnelliseksi.

karkkia voi tehdä itsekin, pullaa ja piirakkaa ja muuta sellaista, ei kannata miestä ärsyttää sokerin puutteella liusää, vaikkakin mielstäni teidän suurin ongelma on siinä, että mies ei nyt oikein "osallistu talkoisiin", vaikka perheen tilanne sitä vaatisikin.

• Tykkää
Reactions: Heartless Bitch
[QUOTE="niinpäniin";27241019]Oletko muuten toi sama kirjoittaja, joka muutama viikko sitten pohdiskeli, että miksi pankin mielestä teillä on liikä lainaa? Silloinhan teidän rahatilanne oli mielestäsi vielä varsin hyvällä mallilla? Jos siis olet se sama....

Mutta itse asiaan: ainaiseen säästämiseen väsyy, jokainen. Ja jos mies painaa niska limassa ylitöissä, niin voi jossain vaiheessa ruveta kyrsimään, että vaikka kuinka tekee töitä, niin ei ole varaa edes lounaseen ja saunakaljaan... Ymmärrän, että tyhjästä on paha nyhjästä ja jos ei sitä rahaa ole, niin ei vaan kertakaikkiaan ole. Kuinka väliaikaista se teidän taloudellinen tilanne on ? Itse miettisin, että onko tarvetta isommille muutoksille (toinen auto pois, asutteko liian kalliisti, onko lainat uudelleen neuvoteltavissa, onko kaikki kulut syynätty jne)[/QUOTE]

Peesaan tuota kakkoskappaletta. Että syö kyllä miestä jos raataa töissä niska limassa ja tekee ylitöitä eikä ole varaa edes syödä töissä tai pariin saunakaljaan tai karkkipäivänä karkkiin...Eli jos vaan mahdollista niin kyllä elämästä pitäisi pystyä nauttimaan.

En nyt muista mitä tuohon alkuun kirjoitit, oletko jo äippälomalla vai raskaana, mutta onko mahdollista että itse tekisit enemmän töitä (ja saisit parempaa äippärahaa myös sen tulevan vuoden) tai jotain ylimääräistä keikkaa, että olis varaa sentään viikossa laittaa muutaman kymppi niihin elämän pikku ylellisyyksiin.

Hyvä että näitä mietit ja ihan järkevästi mietitkin, mutta tosiaan uskon hyvin että käy miehisyyden päälle kun mikään ei riitä jne. Äippälomalla ei välttämättä menot nouse, kun äippäraha on usein ihan hyvä, päälle lapsilisä yms. eikä pieni yleensä kuluta yhtään mitään, varsinkin kun teilläkin on jo lapsi niin hänen vanhoja juttuja voi hyvin kierrättää.

tsemppiä ja tosiaan "höllää vähän" ainakin niin ettet puhu asiasta vaikka itse olisitkin säästäväinen.

Mulle tulee sellainen mieleen, että miestä ehkä ahdistaa se että kaikki tuntuu niin ankealta. Terveellisesti toki kannattaa syödä, mutta jos samaan aikaan pitää nipistää menoista, niin ruuasta tulee kyllä helposti sellaista puisevaa. Leivo itse sämpylöitä ja pullaa, koita saada vaihtelua siihen kotiruokaan esim. tekemällä jotain chiliä, itämaista kanakastiketta, tortilloja, pizzaa tai lasagnea. Jotain "hauskaa" ruokaa siis. :)

Kokeile jos miehesi haluaisi sopia esim. 4 päivää viikosta jolloin syödään halpaa ja terveellistä, ja 3 päivää jolloin syödään vähän paremmin. Ja minusta kannattaa ennemmin budjetoida vaikka 20 euroa viikossa herkkuihin plus juomiin, kuin että tyytymätön mies ostaa joka kerta kaupasta jotain ylimääräistä.

Ehkä voisit kysyä olisiko miehelläsi jotain ehdotuksia miten ja mistä voisitte säästää. Ja toisaalta miten voisitte sovitusti saada arkeen vähän juhlaa. Jos tilanne on väliaikainen, niin tietyistä asioista voit/jaksat sinäkin varmasti joustaa.

Yhteistyössä