Mies ei jaksa eikä pärjää nykytyössään, irtisanoutuminen ja karenssi??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja simple
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

simple

Vieras
Kauanko mahtaa kestää tuo karenssi? On tehnyt muita kuin oman alansa töitä nyt 4kk eikä suju hyvin, koska ala on miehelle aivan väärä. Jatkuvasti saa kuulla naputusta työnsä laadusta, vaikka on ahkera ja parhaansa yrittää. Häntä ylempänä olevat vitsailevat aiheella "sitten kun sä saat potkut" viikottain. Mies on purrut hammasta ja kestänyt, mutta tänään sanoi suoraan että hänelle riittää ja aikoo irtisanoutua.

Ymmärrän miestä hyvin, mutta mites työkkärin suhteen? Oma ala ei ns. vedä juuri nyt ja viimeksi eilen sai tietää, ettei saanut työtä jota haki (on hakenut jatkuvasti alansa hommia laidasta laitaan). Kuinka pärjäämme taloudellisesti? Palkka on ollut melko huono, koska on tehnyt tuntityöläisen hommia taulukkopalkalla, mutta kyllä sillä on vuokra maksettu...minä jäin juuri äitiyslomalle ja tukeni ei ole suuri, sillä maksaa lähinnä ruoat ym. päivittäistarvikkeet. En kaipaa nyt vittuilua asioidemme tilasta vaan neuvoja:

Miten toimitaan työkkärin suhteen, eikös se ollut niin että eka työttömyyspäivä mennään ilmoittautumaan?

Onko se automaattinen karenssi, jos irtisanoutuu, vai katsovatko yhtään syytä?

Mistä apua vuokraan ym.? Asumistukea saamme reilun 150€/kk tällä hetkellä, Kelaan varmaan tarkistushakemus?

Jne.

Kiitos mahdollisesta avusta!

Karenssi tulee ilman muuta, jos itse irtisanoutuu. Pärjääkö hän omalla alallaan? Pärjäämättömyys tai se, ettei joku työ huvita, eivät ole mitään syitä välttää karenssia. Useimmiten se pärjäämättömyys on omasta päästä kiinni, jos työnantaja on töihin ottanut.

Olen tällä hetkellä työtön, aiemmin ollut mm. työharjoitteluissa. Minulla on hyvät työtodistukset, mutta en ole saanut töitä mistään koska perheessä oleva erityislapsi on rajoittanut mahdollisuutta vuorotyöhön (jota mies puolestaan tehnyt) ja nykyään on vaikea saada puhdasta päivätyötäkään mistään. Harkitsen nyt, että lähtisin viimeistään alkuvuodesta aikuiskoulutukseen tms. opiskelemaan, koska en pysty tekemään sen alan töitä johon minulla on alunperin ollut koulutus. Olen ihan motivoitunut ja uskon että työkkäri tukee minua tässä, siitä on ollut aiemmin puhetta myös.

Mieheni piti alunperin jäädä vanhempainvapaalle muutenkin kesällä.

Mielestäni eivät katso syytä. Olisikohan ollut 3 kk rahatta, näin muistelisin kun itse lähdin vakituisesta työpaikasta... Itse olin säästänyt sitä lähtöä varten, että pärjään ne 3 kk. En tiedä, mistä apua vuokraan tms.

Onko mahdollista muuttaa nyt työn perässä muualle, kun molemmat olette ilman työtä. Karenssihan tuosta varmasti tulee, joten kannattaa sinnitellä siihen asti, että saa uuden työn tai sinne vanhempainvapaalle saakka.

[QUOTE="vieras";28218739]Karenssi tulee ilman muuta, jos itse irtisanoutuu. Pärjääkö hän omalla alallaan? Pärjäämättömyys tai se, ettei joku työ huvita, eivät ole mitään syitä välttää karenssia. Useimmiten se pärjäämättömyys on omasta päästä kiinni, jos työnantaja on töihin ottanut.[/QUOTE]

Kyse ei ole huvittamisesta, vaan työ aiheuttaa ihan oikeasti ahdistusta miehelleni. Hän on tehnyt alallaan vaikka kuinka pitkiä päiviä uransa aikana, mutta tällä nykyisellä jo normipäivätkin vetävät hänet ihan maahan ja mies on jatkuvasti väsynyt sekä pahantuulinen. En ole koskaan ennen nähnyt häntä tämmöisenä...ei siis todellakaan työtä pelkää, vaan tämä nykyinen homma vaan ei hänelle sovi. Kyllä hän on periaatteessa pärjännyt, mutta ei vaan pysty sellaiseen työtahtiin mitä kokeneemmat tekevät ja monena päivänä on mennyt siksi ylitöiksi. Lisäksi hänellä ei ole kiinnostusta alaa kohtaan (otti työn vastaan vain siksi, ettei muuta saanut), joten sekin syö motivaatiota.

[QUOTE="vieras";28218763]Onko mahdollista muuttaa nyt työn perässä muualle, kun molemmat olette ilman työtä. Karenssihan tuosta varmasti tulee, joten kannattaa sinnitellä siihen asti, että saa uuden työn tai sinne vanhempainvapaalle saakka.[/QUOTE]

Asumme pk-seudulla, ei mitään järkeä muuttaa siinä mielessä. Mies on hakenut kyllä töitä ympäri Suomea, mutta ei vaan tärppää. Alansa työt ovat vähissä, vielä pari vuotta sitten tilanne oli ihan toinen.

Asumme pk-seudulla, ei mitään järkeä muuttaa siinä mielessä. Mies on hakenut kyllä töitä ympäri Suomea, mutta ei vaan tärppää. Alansa työt ovat vähissä, vielä pari vuotta sitten tilanne oli ihan toinen.
Miksi ei ole mitään järkeä muuttaa, jos miehelle ei töitä löydy ja sinä olet jo työtön? Jos taas mistään päin Suomea ei miehen alan töitä löydy, niin sitten on edessä alan vaihto, joko kouluttautumalla tai muuten.

Olen tällä hetkellä työtön, aiemmin ollut mm. työharjoitteluissa. Minulla on hyvät työtodistukset, mutta en ole saanut töitä mistään koska perheessä oleva erityislapsi on rajoittanut mahdollisuutta vuorotyöhön (jota mies puolestaan tehnyt) ja nykyään on vaikea saada puhdasta päivätyötäkään mistään. Harkitsen nyt, että lähtisin viimeistään alkuvuodesta aikuiskoulutukseen tms. opiskelemaan, koska en pysty tekemään sen alan töitä johon minulla on alunperin ollut koulutus. Olen ihan motivoitunut ja uskon että työkkäri tukee minua tässä, siitä on ollut aiemmin puhetta myös.

Mieheni piti alunperin jäädä vanhempainvapaalle muutenkin kesällä.
Jos miehen piti joka tapauksessa jäädä vanhempainvapaalle kesällä, onko hänen mitään järkeä irtisanoutua nyt työpaikasta?

[QUOTE="Siis";28218847]Miksi ei ole mitään järkeä muuttaa, jos miehelle ei töitä löydy ja sinä olet jo työtön? Jos taas mistään päin Suomea ei miehen alan töitä löydy, niin sitten on edessä alan vaihto, joko kouluttautumalla tai muuten.[/QUOTE]

Tarkoitan että muuttaminen ns. ilman syytä ei ole järkevää. Pk-seudulla on kuitenkin paras mahdollisuus löytää töitä. Toki jos hän saisi paikan muualta, voisimme muuttaakin. Tosin se sitten vaikeuttaisi mm. esikoisen hoitoa (Lastenlinnan asiakkuus tällä hetkellä viikottainen jne.), eli asia ei ole ihan niin yksinkertainen.

Alaa voi toki vaihtaa, mutta ei päivässä tai kahdessa.

Suosittelen, että joko
a) mies pyytää, että hänet irtisanotaan
b) sinnittelette sinne kesään asti, jolloin mies jää alkuperäisen suunnitelman mukaisesti kotiin hoitamaan lasta.

Kuulostaa että miehesi kannattaisi käydä puhumassa jonkun kanssa. Olisiko vähän mieli painuksissa? Irtisanoutua ei kannata. Karenssi voi olla pisimillään 6kk tosin saisitte rahaa sossusta mutta kannattaako tuo.. Mielummin hakee sairaslomaa jos tuntuu ettei jaksa ja mieli on matalalla.. Pitäähän tuo tutkia...Ja jos vielä juttelun jälkeen tuntuu ettei työ innosta niin pyytää että irtisanovat työpaikan puolesta...

Jos hän ei työtään jaksa niin hakee saikkua, meillä täällä pohjoisessa tuntuu aika herkästi saavan nuo työkaverit sairaslomaa henkiseen väsymykseen.... Karensia todellakin tulee jos itse irtisanoutuu.

Juttelin miehen kanssa ja mieleen tuli sellainenkin asia, että hänhän voisi edes yrittää pyytää vähemmän työtunteja, tuntityöläisenä kun on. Tällä hetkellä on tehnyt yli 35h/vko (sopimus sanoo 25-30h/vko) ja koska palkka on niin pieni, eipä tuo älyttömästi vaikuttaisi jos viikkotunneista osan leikkaisikin pois. Miehen jaksaminenkin saattaisi parantua ja saisi sinniteltyä kesään saakka.

Kiitos asiallisista viesteistä!

Yhteistyössä