Mies ei halua lasta ennen kuin minulla on vakituinen työpaikka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pyppy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pyppy

Uusi jäsen
12.05.2008
11
0
1
Eli otsikossa tuliki murheen aiheeni. On sanonut tosiaan että sitten voidaan alkaa yrittää lasta ku mulla on vakityö ja oon ehtiny olee siel jonku aikaa. Vakityö siksi, että sitte ku jää äippälomalle ni saa parempaa äitiyspäivärahaa. Mä en vaa voi ymmärtää tätä. Sitä saa kuitenki vaa sen 10kk, ni onko toi nyt nii h....tin iso juttu. Onha se tietty sen kannalt, et ois sit työpaikka valmiina mihi mennä ku sen aika on. Miehellä kuitenki vakityö ja 6v oltu yhessä, kihloissaki ollaa. Ymmärtäisin jos ois joku muu syy, mut seo vaa tää. Miehel ennestää lapsi joka o joka toine vkl meil. Eli tietää mitä se pahimmillaa voi olla, liekö se sitte vaikuttaa asiaa. Mut mä en jaksa enää oottaa, mies kuitenki päälle 30 ja minäki pikku hiljaa. Ja mulla siis eio ku noita karvasia lapsia:) Ja kun se eioo nii helppoa kuten tiedetää, voi siis mennä vuosia enneku tärppää, JOS tärppää :(

Ootko laskenut paljonko se vaikuttaa teidän tuloihin että saatko minimiäippärahan vai ansioiden mukaan? On meinaan se 10 kk myös aika pitkä aika pienemmillä tuloilla jos on myös isot menot eikä säästöjä =) Ymmärrän kyllä sun miehen pointin ja musta se on ihan fiksua. Vauva-arki voi kiristää muutenkin hermoja ja rahapula voi olla se viimenen risu aasin selässä, jos hänellä on jo edellisen lapsen teosta sellaisia kokemuksia?

no ei se vaikuta, onko vakityö tai muu työ, eli jos oot tienannu viimeset puol vuotta ihan kohtuu palkkaa enne ä-lomaa, niin sit saat siitä olikos se 70/80% palkasta sitä ä-rahaa...mutta suoraan opintotuelta ei kannatta jäädä ä-lomalle....kokemus puhuu täällä...eli kyllä jos ikäkin alkaa painaa, niin.... Tietty kääntöpuolena työnhaku äiti-ihmisellä ei välttämättä ole niin antoisaa.... ja varsinkin jos on pitkäks aikaa jääny kotiin lapsen kanssa, niin alasta tietenkin riippuu, mitä työnantaja saattaa ajatella...että liian pitkään ollu työelämästä pois tms...naisvaltasella alalla ei varmaan niin paljon sit siihen tuijoteta...

No raha ei ole tähän miehen lapseen kyllä vaikuttanut. Maksaa kyllä elatusmaksut, mutta siihen se miltei jääkin. Meinasin tolla että vaikuttaakohan se haluamaani lapseen, että tämä miehen lapsi ei ole mikään helpoin. Nytkin oli todella rankka vkl. Ei se ainakaan kannusta hankkimaan yhteistä kun tämä tapaus on jo mitä on.

Alkuperäinen kirjoittaja Ä-2:
ja entäs jos ei löydykkään vakipaikkaa..........

Näimpä. Iso miinus tällä hetkellä onki, että oon työtön. Ja koulutusta vastaavaa työtä eioo tarjolla. Todellakin oon yrittäny saada töitä, mut ei niin ei. Loppuu ideat. . . . Niin ja lisätään viel, et mies eros lapsensa äidistä ennen ku lapsi oli edes syntynyt. Nyt lapsi on 10v.

no ei kyllä voi toiselle sanoo, että tee sitä ja tätä...mutta jos kuitenkin oot pitkään jo ollu työttöämänä, niin kai sen joutenolon vois hyödyntääkin...kuitenkin se lastenteko mahollisuus menee pian o´hi, mutta ns. paskatyöpaikat, jos ei vaan ala tulla koulutusta vastaavaa työtä, ei katoo mihkään....mutta tää on vaan mun ajatusmaailmaan ja itsepä kysyit;)

Alkuperäinen kirjoittaja JeNNiNeN:
no ei kyllä voi toiselle sanoo, että tee sitä ja tätä...mutta jos kuitenkin oot pitkään jo ollu työttöämänä, niin kai sen joutenolon vois hyödyntääkin...kuitenkin se lastenteko mahollisuus menee pian o´hi, mutta ns. paskatyöpaikat, jos ei vaan ala tulla koulutusta vastaavaa työtä, ei katoo mihkään....mutta tää on vaan mun ajatusmaailmaan ja itsepä kysyit;)

No nyt oon ollu 3kk työttömänä. Sitä ennen olin paskaduunissa reilun vuoden 7? tuntipalkalla. Todella köyhää, mut mies anto ymmärtää et mikä tahansa työ kelpaa, ni sit vois alkaa yrittää. Sitte ku aikani olin ollu siel ni se ei riittänytkään vaan piti löytää parempi palkkanen. Ja en haluis mennä tieten tahtoen mihkää paska duunii, ku sit se on samaa ku toi reilu vuos oli. Miltei joka aamu sai tapella et sai ittesä aamulla sängystä ylös ja lähettyy. Sit siit tuli jatkuvaa migreenii ja ja . . .

juu...paskaduunia vääntävänä ymmärrän kyllä...ei jaksais vaan enää... syksyllä kouluun ja sadan vuoden päästä valmistun ja kyllä ottais päähän, jos sen puurtamisen jälkeen pitäis palata taas tähän hommaan...en kyllä osaa sanoa, mitä sun pitäis tehä...helppo olis sanoo, että vaiha sellaseen ukkkoon, joka haluu niit lapsii äkkii...mut pitäähän sille miehelle muitakin kriteerejä asettaa...eikä voi sanoo, et vaiha miestä, jos kumminki toinen on tärkee ym.... :heart:

Tänä päivänä on lähes lottovoitto saada vakituinen työ,riippuu toki ammatista mut pätkätöitä teettää todella monet,niin mieti montako mahd. vuotta voi mennä työpaikan etsimiseen. Tosiaan suuremman äippärahan saat jo olemalla työssä puoli vuotta,vaikka eri töitä pätkissä. Jos olet kelan päivärahalla ennen lapsen syntymää,lasketaan äippäraha siitä,muttei ole paljon suurempi kuin opiskelun jälkeen.
Kerroit että olit jo työssä mutta miehesi vaati parempi palkkaista,kuulostaa tekosyiltä...
Harmillista jos miehelläsi onkin huonot kokemukset omasta lapsestaan,ja pelkää uuden tekemistä.
Voimia ja kannattaa kokeilla jutella tosissaan asiasta,mitä hän haluaa.
Kyllä minimilläkin pärjää,ainakin me vaikkei ollut mieskään silloin juuri työssä. Nyt seuraavan kohdalla aion olla työssä ennen syntymää.

Kyl mä ainakin uskon et minimiäippärahallakin pärjää ihan hyvin (tottunu ku oon kyllä opiskelijanakin kituuttelemaan) ja miehellä ny kyl on tuloja niin en välttämättä mee töihin ennen raskautumista, saa nyt nähdä, mies ei ainakaan pakota eikä patista ja hyvin kuulema elättää meidät molemmat (juuri vasta valmistun ni en oo töitä viel kahtellu kunnol).

Mut harmilline toi sun tilantees, munki mielestä se kyllä kuulostaa pahasti tekosyyltä tuo työn hankkiminen jos ei kerran huonompipalkkainen työ kelvannutkaan..

Onhan tässä joo nytkin kituuteltu ku en saa tällä hetkellä mistään rahaa. Mut ei siihen lapseen mitään miljoonia tartte sijotella. Eikä todellakaa kaiken pitäs olla uutta priimaa. Oli tossa yhes vaihees nii paha kuume et ostelin kaikkee mahdollista. 4 laatikollista löytyy vaatetta ym. Typerää, tiedän. . . Mut nyt tuntuu iha siltä et voisin ne laatikot tuolta penkoo ja laittaa kaikki myyntii. Tyhmää, mut jos too mies heräis ku olisin luopumas siit kaikest. On täs outo mahakipukin ollu pari vk, laittoivat pissikokeeseen varmistaakseen "ettei" oo raskaana. Just soitin ja kysyin tulokset ni negaa näytti. TAAS tyhmää mut salaa toivoin et ois näyttäny jotai muuta :headwall: Empä tiedä mitä mies ois meinannu jos ois ollukki positiivinen. Vieläki iha hermostunu olo ku jännitti soittaa ja kysyy tulokset.

no ei se vaikuta, onko vakityö tai muu työ, eli jos oot tienannu viimeset puol vuotta ihan kohtuu palkkaa enne ä-lomaa, niin sit saat siitä olikos se 70/80% palkasta sitä ä-rahaa...mutta suoraan opintotuelta ei kannatta jäädä ä-lomalle....kokemus puhuu täällä...eli kyllä jos ikäkin alkaa painaa, niin.... Tietty kääntöpuolena työnhaku äiti-ihmisellä ei välttämättä ole niin antoisaa.... ja varsinkin jos on pitkäks aikaa jääny kotiin lapsen kanssa, niin alasta tietenkin riippuu, mitä työnantaja saattaa ajatella...että liian pitkään ollu työelämästä pois tms...naisvaltasella alalla ei varmaan niin paljon sit siihen tuijoteta...

whaaaat?? saako oikeesti äippärahaa 70-80% palkasta jos on ollu sen 6kk töissä?? öö siis sehän on ihan sikana..nyt varmaa käsitin jotain väärin... :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja pikku87:

whaaaat?? saako oikeesti äippärahaa 70-80% palkasta jos on ollu sen 6kk töissä?? öö siis sehän on ihan sikana..nyt varmaa käsitin jotain väärin... :ashamed:

Ei kyl mun tietääkseni kans se on toi 70% jos oot ollu töissä edelliset 6kk enne lapsen syntymää.

On vaikea tietää, että onko tuo vak. työ vain tekosyy, niin kuin oli ensimmäiselle avomiehelleni, ja niinpä sitten erosimmekin, kun ensin piti valmistua, sitten löytää työ, sitten vakituinen työ ja vielä olisi pitänyt löytyä parempipalkkainen vakityö... :o

Mutta just eilen hesarista luin, että Harvardin yliopiston tutkimuksen mukaan avioparit ovat onnettomimpia lapsen syntymän jälkeen erityisesti rahavaikeuksien vuoksi, ja näin on ollut myös tuttavapiirissä. Ja suurin osa avioeroista astuu voimaan toisen lapsen syntymän jälkeen.
Niin että siinä mielessä ei miehesi välttämättä väärässäkään ole, koska vakityöhän palaat myös äippäloman jälkeen, kun taas uuden pätkätyön etsimisestä voi tulla vaikeampaa, kun on lapsen vuoksi poissa työelämästä. Näin valitettavasti on usein, vaikkei se kivalta ja reilulta kuulostakaan. Koska rahantarve vain kasvaa lapsen kasvaessa, eli vaikka pärjäät äippälomalla, niin miten sen jälkeen?

Kyllähän moni pärjää vähälläkin rahalla, mutta kylläpä monella pinnakin kiristyy rahavaikeuksien vuoksi.

Paljon tsemppiä teille, toivottavasti päädytte rakentavaan kompromissiin!

Alkuperäinen kirjoittaja lentoemo-76:
On vaikea tietää, että onko tuo vak. työ vain tekosyy, niin kuin oli ensimmäiselle avomiehelleni, ja niinpä sitten erosimmekin, kun ensin piti valmistua, sitten löytää työ, sitten vakituinen työ ja vielä olisi pitänyt löytyä parempipalkkainen vakityö... :o

Mutta just eilen hesarista luin, että Harvardin yliopiston tutkimuksen mukaan avioparit ovat onnettomimpia lapsen syntymän jälkeen erityisesti rahavaikeuksien vuoksi, ja näin on ollut myös tuttavapiirissä. Ja suurin osa avioeroista astuu voimaan toisen lapsen syntymän jälkeen.
Niin että siinä mielessä ei miehesi välttämättä väärässäkään ole, koska vakityöhän palaat myös äippäloman jälkeen, kun taas uuden pätkätyön etsimisestä voi tulla vaikeampaa, kun on lapsen vuoksi poissa työelämästä. Näin valitettavasti on usein, vaikkei se kivalta ja reilulta kuulostakaan. Koska rahantarve vain kasvaa lapsen kasvaessa, eli vaikka pärjäät äippälomalla, niin miten sen jälkeen?

Kyllähän moni pärjää vähälläkin rahalla, mutta kylläpä monella pinnakin kiristyy rahavaikeuksien vuoksi.

Paljon tsemppiä teille, toivottavasti päädytte rakentavaan kompromissiin!

Puhut kyllä asiaa! Ja ymmärrän kyllä miestäni. Et vakityö ni parempi äippäraha ja on työ mihin sitte palata. Mutta mitäpä jos tosiaan sellasta ei saa. Kuinka kauan odottaa ja tehä pätkätöitä tms ja toivoa vakituisen työn löytyvän. Kello kuitenkin tikittää vaikkei tässä ikäloppuja vielä olla. Koulukin on tietty yks vaihtoehto, mut jos nyt lähtisin opiskelee ni olisin vähintää 30v ku valmistun, sit vast jos alkaa ettiä sitä vakityötä ni ohhoijjaa. Kauhee ku kirjotan sekavasti. Mut meinaan siis jos uudelleen koulututtais ittesä. Si o viel se ku en o koskaa ollu mikää haka koulussa, edellisenki meinasin monesti lopettaa kesken ku ei vaa jotkut jutut menny jakeluu.

Minä haluasin kantaa korteni kekoon tähän keskusteluun.
Minulla ei ole vakituista työpaikkaa tällä hetkellä. Samassa työpaikassa olen ollut jo viidettä vuotta vakituisena sijaisena (määräaikaiset työsopimukset). Aina on sopimus jatkunut eikä ole pelkoa loppumisesta (hoitoalalla olen). Lähdin vakituisesta työpaikasta, koska siellä oli kaikki päin peetä. Olen ollut tyytyväinen tilanteeseen.
Minun mielestä sinun kannattaisi olla se puoli vuotta töissä ennen kuin jäät äitiyslomalle, koska saat paremmat tuet. Rahaa menee kuitenkin enemmän kuin tarpeeksi. Ei välttis vakituista työtä tarvii. Minä olin ensimmäisen lapsen kanssa minimi tuilla, koska jäin jäin ä-lomalle suoraan koulusta (olin ehtinyt valmistua, mutta ei kukaan palkaa ihmistä, joka jää pois kuukauden -kahden päästä). Raha ei kasvanut puussa, mutta jotenkin sitä selvittiin.
Päätöksen teette tietenkin te YHDESSÄ. Onnea neuvotteluille :flower: .
Mymmyryy ja Toivo 5+1

Alkuperäinen kirjoittaja mymmyryy:
Minä haluasin kantaa korteni kekoon tähän keskusteluun.
Minulla ei ole vakituista työpaikkaa tällä hetkellä. Samassa työpaikassa olen ollut jo viidettä vuotta vakituisena sijaisena (määräaikaiset työsopimukset). Aina on sopimus jatkunut eikä ole pelkoa loppumisesta (hoitoalalla olen). Lähdin vakituisesta työpaikasta, koska siellä oli kaikki päin peetä. Olen ollut tyytyväinen tilanteeseen.
Minun mielestä sinun kannattaisi olla se puoli vuotta töissä ennen kuin jäät äitiyslomalle, koska saat paremmat tuet. Rahaa menee kuitenkin enemmän kuin tarpeeksi. Ei välttis vakituista työtä tarvii. Minä olin ensimmäisen lapsen kanssa minimi tuilla, koska jäin jäin ä-lomalle suoraan koulusta (olin ehtinyt valmistua, mutta ei kukaan palkaa ihmistä, joka jää pois kuukauden -kahden päästä). Raha ei kasvanut puussa, mutta jotenkin sitä selvittiin.
Päätöksen teette tietenkin te YHDESSÄ. Onnea neuvotteluille :flower: .
Mymmyryy ja Toivo 5+1

Joo ihan vapaasti mukaan :) Kiva kuulla monta eri mielipidettä. Ja tiedän kyllä et toi on järkevintä. Tää kuume vaa on niin järjetöntä välillä ja ajatukset myllertää. Sit täs on viel sellanen juttu, että ku miehelleni en voi sanoo ettei o töitä. Koska hän on yrittänyt saada minua samalle alalle kuin itse on. Ala on todella miesvaltanen ja varmaan pääsisinki heti niihin töihin. Mutta, se juttu ei todellakaan ole mulle sopiva sitten niin millään lailla. Äh, rasittavaa. Ku vaa olis työ mistä tienaa edes sopivasti, ja sais oman nyytin. . .

Aloittajalle: Tiedäthän, että äp-raha maksetaan viimeisen vahvistetun verotuksen mukaan (ellei tulot ole siitä merkittävästi nousseet), sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko vakityö vaiko ei. Itse jäin äp-lomalle heinäkuussa 2007, ja äp-rahaa maksettiin 2005 verotuksen mukaan. 2005 olin töissä, 2006 jäin opintotuelle. Sain siis työnteon mukaan äp-rahaa, vaikka oikeasti olinkin jo opiskelija. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Noppis:
Aloittajalle: Tiedäthän, että äp-raha maksetaan viimeisen vahvistetun verotuksen mukaan (ellei tulot ole siitä merkittävästi nousseet), sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko vakityö vaiko ei. Itse jäin äp-lomalle heinäkuussa 2007, ja äp-rahaa maksettiin 2005 verotuksen mukaan. 2005 olin töissä, 2006 jäin opintotuelle. Sain siis työnteon mukaan äp-rahaa, vaikka oikeasti olinkin jo opiskelija. :)

Joo tiedän kyllä:) toi vakityö o miehen mielestä just siks hyvä et äippäraha ois isompi, JA et on työpaikka mihin mennä ku lapsi sen verran iso että viitsii/täytyy laittaa hoitoon. Vaik ois vaa jotaa pätkätöitä mist saa hyvin rahaa, ei riitä, ku sit se vakityö puuttuu ja tää sama ois sillon edessä. Mut mää e voi sille mittää ettei kukaa huoli minuu. Vaihan kohta maisemaa jonnekkin missä saa töitä. .

Kaivanpa tän esiin taas. Nyt olis kk ajan työharjoittelua, ja työvoimapulan takia vaikuttas siltä et palkkaavat mut sinne harjottelun jälkee. Harj ajan palkka n. 750?/kk kätee. En tiiä si mitä ite palkka tulee/tulis olee. Viimone pillerilaattaki lähti just kuluu. Niitte loputtua ku vois unohtaa koko pillerit ja sillo tietäs jatkon tosta työpaikastaki. Jos vois jatkaa siel ja vois alkaa yrittää. . . . . .

No niin. Hyvältähän tuokin vaikuttaa,menet harjoitteluun,siitä saat ainakin kokemusta ja jonkinlaista rahaa. Syöt pillerit ja katsot jatkoja,keskustele myös miehen kanssa.
Mulla ei ole vakituista työtä,miehellä nykyään on. Mutta en stressaa niin paljon rahasta koska lapsia tahdomme. Meillä alkaa yritys mahd syksyllä,kun uusi työni loppuu toukokuussa-09.
Voimia sulle,odottaminen on raastavaa! Tarkoitan päätösten ja asioiden etenemisen odottamista.

Alkuperäinen kirjoittaja Jennan äiti:
No niin. Hyvältähän tuokin vaikuttaa,menet harjoitteluun,siitä saat ainakin kokemusta ja jonkinlaista rahaa. Syöt pillerit ja katsot jatkoja,keskustele myös miehen kanssa.
Mulla ei ole vakituista työtä,miehellä nykyään on. Mutta en stressaa niin paljon rahasta koska lapsia tahdomme. Meillä alkaa yritys mahd syksyllä,kun uusi työni loppuu toukokuussa-09.
Voimia sulle,odottaminen on raastavaa! Tarkoitan päätösten ja asioiden etenemisen odottamista.

Kiva ku joku ymmärtää. Mekin ollaan tosiaan 6v oltu ja asuttu yhessä, 4v kihloissa, miehellä vakituinen työ. Kai sitä sitte hyvää kannattaa odottaa, niin tuskaa kun se välillä onkin:( Ja ONNEA etukäteen alkavasta yrityksestä!!!

Yhteistyössä