Mielipiteitä kaipailisin.. Tutti asiaa

• Viestiketjun aloittaja PikkuMyy88
  • Ensimmäinen viesti
PikkuMyy88
Mitäs mieltä olette jos lapsella on tutti? Onko teidän lapsosilla?

Meillä vauva on nyt vähän yli 3kk, ja on alkanut joku aika sitten syömään tuttia. Ihan vauvana ei edes syöny, nyt alkaa tutti olemaan tärkeä.

No, miehen vanhemmat + sisarukset on sitä mieltä ettei tuttia saa syödä :eek:
He ovat jopa kysyneet mieheltä että joko vauva on vierotettu tutista :eek: En voi uskoa.. :kieh: Minä olen pienenä syönyt tuttia, siskonikin on..
Ja vauva oli vähä yli 2kk sillon kun kysyivät joko on vierotettu..
Ei kai nyt oikeasti noin pieneltä tarvi tuttia vielä ottaa pois kun sitä kerta tarvii ja haluaa syödä sitä välillä, ei siis edes syö sitä aina, välillä vaan.
Ja miehen äiti on tehnyt mulle selväksi että niiden perheessä ei lapset tuttia oo koskaan syöny..

Meillä on esikoinen ja kuopus käyttäny tuttia, keskimmäinen ei siihen oppinut aluksi, ja sitten aattelin et turha yrittääkään. Vuoden vanhana on vierotettu tutista.
Mä olen sitä mieltä että tutti on hyvä asia ihan pienillä, eli alle 1½ vuotiailla. Imemisen tarve on yksilöllistä, ja jos ei esikoisella ois ollu tuttia se ois syöny koko ajan. Ja kun poika oli muutenkin pontevaa sorttia niin ei ois ollu hyvä...
Itse äitinä tiedät mikä on sun lapselle arasta, anna anopin pitää omat mielipiteensä...

Meillä mä annoin jo sairaalassa, nukkui sen kanssa paremmin enkä joutunut olemaan huvituttina, sillä sai tarpeen vaatiessa myös hyvin hiljaiseksi, toimi siis äänenvaimentimena :D Oli 2.5v kun suunnilleen vieroitettiin, alku oli nihkeetä, mut ihan hyvin meni. "pupuvauvoille" meni ja kuormurin puput oli jättänyt tuteista kiitokseksi :D

lapsi on sun lapsesi, ei anopin.

meillä esikoinen ei ikinä syönyt tuttia. sillon se oli mun mielestä turha kapine. kovasti mieli muuttui kun kuopus järsi kätensä verille parin kuukauden ikäisenä. opetin syömään tuttia ja kyllä se helpotti meidän elämää sen pari kuukautta mitä poika tuttia söi.
mä en siinä näe mitään pahaa, jos se tutti on tarpeen. on vauvoja jotka sitä tarvii ja vauvoja jotka ei sitä opi ikinä syömään (eivätkä syö nyrkkiäänkään tutin "sijasta").
mutta mua pistää silmään se jos isot lapset syö tuttia :whistle: vaikkei se nyt ap:n kysymykseen mitenkään liitykään.

hmm
sinä tietenkin päätät,mä kyllä en olisi sinun sijassasi antanut tuttia ollenkaan,miksi pitäisi jos ei lapsi huoli.meillä kaksi lasta enkä heille ole edes yrittänyt antaa.

Tinde
Meillä molemmat lapset ovat tuttia mutustaneet, ja hyvä niin, "rauhoittaa" monissa tilanteissa! Ja nukkumaan käydessä vaativat tutin suuhun ja isommaksi kun tyttö kasvoi niin nukkuessa toinen tutti piti olla suussa ja toinen kädessä! :D
Tyttö oli 2v kun luopui tutistaan itkuitta ja vietiin siilille. Ja toinen nyt 10kk ja tutti maistuu...

Äippä
Tutti on ihan OK, toisilla lapsilla jopa melkein välttämätön. Lapsilla on luontainen imemistarve, eikä aina tarvi työntää pulloa tai rintaa suuhun. Tutista vieroittaminen kävi meillä helposti 1,5 vuotiaana. Pelasti monet automatkat ja kauppareissut, kun ei muuten enää meinannut viihtyä, eikä nälkäkään kuitenkaan ollut. Parempi tutti kun omat sormet.

PikkuMyy88
Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:
lapsi on sun lapsesi, ei anopin.

meillä esikoinen ei ikinä syönyt tuttia. sillon se oli mun mielestä turha kapine. kovasti mieli muuttui kun kuopus järsi kätensä verille parin kuukauden ikäisenä. opetin syömään tuttia ja kyllä se helpotti meidän elämää sen pari kuukautta mitä poika tuttia söi.
mä en siinä näe mitään pahaa, jos se tutti on tarpeen. on vauvoja jotka sitä tarvii ja vauvoja jotka ei sitä opi ikinä syömään (eivätkä syö nyrkkiäänkään tutin "sijasta").
mutta mua pistää silmään se jos isot lapset syö tuttia :whistle: vaikkei se nyt ap:n kysymykseen mitenkään liitykään.
Meillä vauva alkaa kans syömään kättään tai alahuulta, niin olen antanut tuttia

Alkuperäinen kirjoittaja PikkuMyy88:

parempi se tutti kuin käsi. meillä poika tosiaan söi nyrkkinsä verille, ihan kauhea oli se imu. kauan meni ihon paranemiseenkin. esikoinen ei edes nyrkkiään syönyt niin ei sitten opetettu tutillekaan.

PikkuMyy88
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
sinä tietenkin päätät,mä kyllä en olisi sinun sijassasi antanut tuttia ollenkaan,miksi pitäisi jos ei lapsi huoli.meillä kaksi lasta enkä heille ole edes yrittänyt antaa.
Siis alussa ei halunnut enkä tuttia ole antanutkaan. En tosiaan "väkisin" anna, jos ei halua.
Mutta kun alkoi käsiään ja huultaan syömään niin kokeilin haluaisiko tutin, ja sitä alkoi syömään.
En siis anna tuttia kun silloin vaan kun sitä oikeasti näyttää tarvivan

PikkuMyy88
Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:
Alkuperäinen kirjoittaja PikkuMyy88:

parempi se tutti kuin käsi. meillä poika tosiaan söi nyrkkinsä verille, ihan kauhea oli se imu. kauan meni ihon paranemiseenkin. esikoinen ei edes nyrkkiään syönyt niin ei sitten opetettu tutillekaan.
Näin minäkin olen ajatellut. Meillä ei kuitenkaan kättään ole verille syönyt :eek:

Tinde
Ja miksipä ei voisi antaa tuttia? Kyllä niistä muksuista ihmisiä kasvaa vähemmälläkin vouhotuksella :D Enkä ole kyllä enää kenelläkään koululaisella tuttia nähnyt...! :D

meillä ei ole 2 pienintä syöneet tuttia ollenkaan, ja jos meille tulee vielä vauva niin en edes anna tuttia... Meidän muksut ei ole koskaan syöneet peukkua...tuo nyrkin/huulen syönti on ihan normaalia, eikä siihen tuttia tarvi..

huoh
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
meillä ei ole 2 pienintä syöneet tuttia ollenkaan, ja jos meille tulee vielä vauva niin en edes anna tuttia... Meidän muksut ei ole koskaan syöneet peukkua...tuo nyrkin/huulen syönti on ihan normaalia, eikä siihen tuttia tarvi..
no on normaalia joo, mutta ei oo kovin kivan näköstä jos huuli ihan punasena.
Minusta ei ole kovin vakavaa jos tuttia syödään vaikka kerran päivässä

minä
Jos lapsella kerta imemisen tarve niin ehdottomasti tutti. Sitä ajatellaan helposti, että on onnistunut vanhempi/lapsi kun ei ole tuttiin kajonnut :) Näinhän se ei ole. Huomaa vanhempien olevan ylpeitä tästä asiasta.
Aikanaan, kun imemisen tarve vähenee voit alkaa pikkuhiljaa vierottamaan. Ensin esim. päivät ilman tuttia ja siitä sitten vähitellen.
Jätä ne anopin kotkotukset omaan varjoonsa.

Yhteistyössä