Mielipiteitä pienten lasten äidistä, joka ei koskaan tee ruokaa kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelen

Vieras
Kahden taaperon äiti, päivät kotona, eikä koskaan tee ruokaa. Aamuisin puurot laittaa lapsille..that`s it.

Perheen isä käy töissä, on tavallinen duunari. Neljän aikoihin tulee kotiin ja alkaa tekemään ruokaa samantien kun pääsee töistä. Vaimo sitten valittelee kun ei ole koko päivänä syönyt mitään (!!). Mitä mieltä olette tästä? Kyseessä melkein kolmekymppinen nainen.

Jos ovat keskenään noin sopineet ja järjestely sopii molemmille, niin miksikäs ei? Jos tämä vaimo vaikka hoitaa muut kotityöt? Mieluusti minäkin delegoisin ruuanlaiton miehelle, on se niin epämiellyttävää hommaa!

Mies voisi tehdä pakkaseen paljon hyvää ruokaa jota vaimoke lämmittelee ettei nälkä tule.
Nainen puolestaan hoitaa ne hommat mitkä sujuu.
Kunhan molemmat kokevat että toinen osallistuu omalla panoksellaan riittävästi niin kaikki hyvin.

Ei musta mitenkään kummallista, johtuen ehkä siitä, että meillä tilanne on tuo. Meille nyt on vain sopinut, että mies tekee toistaiseksi ruoat. Ei kuulemma koe sitä mitenkään rasittavaksi.

Paitsi, että meillä on vauva ja minä kyllä syön päivällä. Lämmittelen edellisen päivän ruokia. Lapselle toki annan myös ruokaa, mutta koska ei syö vielä samoja kuin me, lämmitän ruokaa pakkasesta. Ei ole järkeä tehdä niin pieniä ruokamääriä joka päivä erikseen.

Hmm.. puhutaankohan tässä musta? Tosin minulla on vain yksi taapero enkä ole puoleen vuoteen ollut kotona. Päivällä en vain yksinkertaisesti kerennyt laittaa ruokaa, kun vilkas taapero oli vieressä ja vaikka yleensä syötiin edellisen illan ruokaa lounaaksi, en itse ehtinyt juurikaan syödä lapsen syöttämiseltä ja muilta touhuilta ennen lapsen päiväunia ja silloin teki mieluummin mieli ottaa kuppi teetä ja istua sohvalle lepäämään. Mies kun tekee mielellään ruokaa ja on siinä paljon parempikin kuin minä, niin hän yleensä tekee ruoan tultuaan töistä. Minä sitten puolestani hoidan pyykit, tiskit ja siivoukset sekä huolehdin että siellä kaapissa on aina jotain mistä ruokaa tehdä.

Joskus muiden perheiden käytännöt tuntuu varsin omituisilta, mutta täytyy muistaa, että jos järjestely on molemmille osapuolille ok, niin muut pitäköön suut supussa.
Meillä esim. mies siivoaa huomattavan paljon enemmän kun minä.. se on kerännyt lähipiiriltä kommentteja ja aiheuttanut minulle usein pahan mielen, vaikka mieheni ei itse moiti tätä( hän on siistimpi luonne kun minä:))

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
JA ellei tosiaan sitä ruokaa tee, niin turha mun mielestä narista että ku on niiin näääälkäää.

tämä minua siis ärsyttääkin, kun hän alkaa päivisin narisemaan kun ei ole syönyt muuta kuin leivän koko päivänä. Jos on niin nälkä niin ei luulisi olevan kovin vaikeaa jotain ruokaa laittaa, eikä odottaa miehen kotiutumista. Ovat todennäköisesti näin sopineet että mies hoitaa ruokapuolen, mutta en ymmärrä ihmisiä jotka ovat niin uusavuttomia etteivät saa itselleen ruokaa laitettua. Lapset syövät pitkin päivää erilaisia välipaloja ennenkuin isä tulee kotiin laittamaan ruokaa :(

Kyllä sitä päivällä pitäis jotain väsätä ainakin lapsille. Mutta ymmärrän kyllä ettei kaikki vaan tykkää ruuanlaitosta. Itsekin olen tullut siihen tulokseen että ruuanlaitto on veemäisin kotityö mitä löytyy. Jos saisin päättää meillä syötäis pelkästään salaattia kun mun ruuanlaittovuoro on.

Ruova kyllä hoitaa muut kotiaskareet, mutta minun mielestäni ei ole järin hyvä esimerkki lapsille jos ei itse syö mitään... asiahan ei tieten minulle kuulu, kasvattavat lapsensa miten haluavat..mutta mutta...

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Hmm.. puhutaankohan tässä musta? Tosin minulla on vain yksi taapero enkä ole puoleen vuoteen ollut kotona. Päivällä en vain yksinkertaisesti kerennyt laittaa ruokaa, kun vilkas taapero oli vieressä ja vaikka yleensä syötiin edellisen illan ruokaa lounaaksi, en itse ehtinyt juurikaan syödä lapsen syöttämiseltä ja muilta touhuilta ennen lapsen päiväunia ja silloin teki mieluummin mieli ottaa kuppi teetä ja istua sohvalle lepäämään. Mies kun tekee mielellään ruokaa ja on siinä paljon parempikin kuin minä, niin hän yleensä tekee ruoan tultuaan töistä. Minä sitten puolestani hoidan pyykit, tiskit ja siivoukset sekä huolehdin että siellä kaapissa on aina jotain mistä ruokaa tehdä.

Onkohan sun päivässä jotenkin vähemmän tunteja kun mun... Mä kerkeän pyykkien, tiskien, siivousten, päikkäreiden, ruuanlaiton, chattailyn :D , yms. lisäksi käydä taaperon kanssa kerhoissa ja jumpissa...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
JA ellei tosiaan sitä ruokaa tee, niin turha mun mielestä narista että ku on niiin näääälkäää.

tämä minua siis ärsyttääkin, kun hän alkaa päivisin narisemaan kun ei ole syönyt muuta kuin leivän koko päivänä. Jos on niin nälkä niin ei luulisi olevan kovin vaikeaa jotain ruokaa laittaa, eikä odottaa miehen kotiutumista. Ovat todennäköisesti näin sopineet että mies hoitaa ruokapuolen, mutta en ymmärrä ihmisiä jotka ovat niin uusavuttomia etteivät saa itselleen ruokaa laitettua. Lapset syövät pitkin päivää erilaisia välipaloja ennenkuin isä tulee kotiin laittamaan ruokaa :(

No tuo on kyllä typerää. Lapset tarvitsevat kunnon lounasruoan päivällä eikä mitään pikkuvälipaloja pitkin päivää, ja jos äiti ei saa itselleen tehtyä edes voileipää, niin silloin on jo kyse aikamoisesta avuttomuudesta.

Juu en minäkään tee ruokaa kotona ollessani. Tehdään aina miehen työvuorojen mukaan, jos on aamuvuoro, tehdään (tai oikeasti mies tekee nyt melkein aina) päivälliseksi ja seuraavana päivänä lämmitetään samaa lounaaksi. Iltaviikoilla päin vastoin.

Hyvin toimii.

Alkuperäinen kirjoittaja kummallinen:
Miksi muuten kysymyksessä pohditaan vain mitä mieltä naisesta ollaan? Mulla on tuollainen ruokaa laittava mies ja hänestä sanoisin, että on aivan ihana:)

kyllä minunkin mieheni laittaa kotona ruokaa ja myönnän että hän on parempi kokki kuin minä. Mutta minä pääasiassa hoidan kuitenkin taloudessamme ruuanlaiton ja huolehdin että lapset saavat kaksi lämmintä ruokaa päivässä..samalla syön itsekin.

En muuten ihmettele järjestelyä, mutta sitä ettei nainen saa ruokaa kaapista ja syötyä päivän aikana on musta jo käsittämätöntä.. Mulla on itelläki sellasia päiviä et tuntuu ettei oo syöny mitään ku vasta silloin kun mies tulee kotiin ja yhessä syödään, mutta kyllä se tosiaan on omasta laiskuudesta kiinni jollei saa leipää tehdyksi. Lapset kun normaalisti nukkuu edes pienen hetken päivässä. Monesti syön samalla kuin poikakin, hän sottaa ku opettelee itse syömään ja itse välistä auttelen häntä ja toisella kädellä ruokaa omaan suuhun, mikä siinä on niin vaikeaa?

Jos kotityöt muuten jakautuvat kohtuullisesti, lapset tulevat ravituiksi ja pari on onnellinen, niin mikäpä siinä.

Mutta jos nainen ei osaa/halua edes syödä yksin ollessaan, herää minulla kysymys, miten häneltä muut rutiinit onnistuvat. Olisiko tässä perheessä isällä paremmat valmiudet olla kotona lasten kanssa ja pyörittää rutiineja. En tunne perhettä, en syytä enkä syyllistä, kunhan pohdiskelen.

mullakin heräs kysymys että onko lapsien ainoa ruoka aamupuuro ennenkuin isi tulee kotiin :o
terve koira ei nälkään kuole, ja sama pätee ihmiseen, kyllä pitää osata sinne jääkaapille mennä ja tehdä sapuskaa jos on nälkä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lode84:
Jos mies olisi vastaavanlainen uusavuton, sitä tuskin kukaan ihmettelisi. Perheen äidinhän kuuluu hoitaa ruuan laitto ym. taloustyöt ;)

No ei mielestäni näin mustavalkoisesti, mutta se joka siellä kotona on, laittaa ruuat tai sitten kokataan YHDESSÄ kun toinen puolisoista tulee kotiin. Jos ei se äiti (tai isä) vaikka lastenhoidoltaan siihen yksinään ehdi. Ja tietysti kannattaa tehdä sitä ruokaa sitten niin paljon että riittää seuraavalle päivälle lämmitettävksi lounaalla.