Mielipiteitä päiväunista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pph"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pph"

Vieras
Nukkuvatko teidän lapsenne perhepäivähoidossa tai päiväkodissa päiväunia? Mulla on se tilanne, että hoidossa on kaksi 4-vuotiasta tyttöä. Tyttö1 ei kuulemma ole nukkunut kotona päiväunia enää 2½- vuotiaana. Toinenkaan tyttö ei kotona nuku. Meillä perhepäivähoitajilla on se periaate, että kaikki lapset menevät lepäämään n. 45-60 minuutiksi. Jos sinä aikana ei nukahda, saa tulla pois sängystä. Tyttö1 tulee hoitoon kuuden maissa. Touhutaan aamusin aika paljon, varsinkin pihalla juostaan ja leikitään liikunnallisia leikkejä. Lisäksi ennen ruokailua pidetään ns. ruoanjäähtymistanssi/-jumppa. Melkein päivittäin tyttö1 alkaa kiukutella jossain vaiheessa aamupäivää ja on selvästi väsynyt. Välillä jopa kysyy, koska pääsee nukkumaan. Ongelma on se, että vanhemmat eivät haluaisi, että tämä tyttö nukkuisi ollenkaan. Vaikka kunnioitan vanhempia ja heidän toiveitaan, päiväuniasiassa toimin lapsen, en vanhempien parhaaksi. En myöskään herätä lasta kesken unien, vaan annan nukkua niin kauan kuin nukkuu. Nyt nämä tytön vanhemmat ovat valittaneet, kun tyttö ei millään nukahda iltaisin. Ajattelin, että pitää vaikka aikaistaa niitä unia, ettei tyttö nukkuisi pitkään iltapäivästä. Sitten kuulin, että tämä myöhään nukahtaminen tarkoittikin, että tyttö nukahtaa vasta 20-21 välillä. Tein päätöksen, että päivälevolle mennään niin kuin ennenkin, mutta käyn nukkumahuoneessa aikaisemmin kuin yleensä ja jos tyttö herää siihen, hän on nukkunut tarpeeksi. Joka kerta tyttö nukkuu kuin tukki, eikä havahdu vaikka pitäisin vähän ääntäkin. (toinen tyttö herää siinä vaiheessa ja saa tulla pois.) Kerran oli pakko herättää, koska tyttö haettiin jo kahdelta, enkä oikeasti meinannut saada lasta millään ylös sängystä. Kyselin vielä tältä tytöltä mitä he tekevät kotona iltaisin, niin vastaus oli, että syödään, katsotaan lastenohjelmia ja sit mennään nukkumaan. Ei ihme, että uni ei tule, kun pitää jo seitsemältä mennä nukkumaan, eikä illalla ole enää mitään toimintaa kotona. Kaiken lisäksi perheen yhteinen aika jää tosi vähälle mun mielestä.

Eihän ne kivat ole, mutta päiväkodissa näköjään pakolliset. 6v ei nukahda, mutta 75min pitää maata. Aika on mielestäni järkyttävä. Viimetalven oli vielä pph:lla. Kahteen edelliseen talveen ei käynyt lepäämässä ollenkaan tai korkeintaan sadun ajan. Emme tätä vaatineet, mutta hoitaja itse sanoi, ettei lapsi hänestä tarvitse päivälepoa. Yöuni on 20.30-7. Haetaan kolmen ja neljän välillä, joten iltaa jää minusta hyvin

[QUOTE="jepp";29622831]Eihän ne kivat ole, mutta päiväkodissa näköjään pakolliset. 6v ei nukahda, mutta 75min pitää maata. Aika on mielestäni järkyttävä. Viimetalven oli vielä pph:lla. Kahteen edelliseen talveen ei käynyt lepäämässä ollenkaan tai korkeintaan sadun ajan. Emme tätä vaatineet, mutta hoitaja itse sanoi, ettei lapsi hänestä tarvitse päivälepoa. Yöuni on 20.30-7. Haetaan kolmen ja neljän välillä, joten iltaa jää minusta hyvin[/QUOTE]

Oikeestiko jossain makuutetaan eskari-ikäisiä yli tunti? :-O Meillä ne ei mee pötkölleen ollenkaan, satu/rauhoittumishetki tosin on.

AP:lle - ei ihme jos lasta väsyttää, kun on aamukuudesta ollut liikkeellä. Annat nukkua, ja annat vanhempien puheiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

[QUOTE="Jenis";29622838]Oikeestiko jossain makuutetaan eskari-ikäisiä yli tunti? :-O Meillä ne ei mee pötkölleen ollenkaan, satu/rauhoittumishetki tosin on.

AP:lle - ei ihme jos lasta väsyttää, kun on aamukuudesta ollut liikkeellä. Annat nukkua, ja annat vanhempien puheiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.[/QUOTE]

Täyttänyt tälle vuodelle 6, joten ei vielä eskarissa, mutta kyllä. Tunti ja 15 min pitää maata ja lukeminen ei edes kuulu tuohon...

[QUOTE="jepp";29622848]Täyttänyt tälle vuodelle 6, joten ei vielä eskarissa, mutta kyllä. Tunti ja 15 min pitää maata ja lukeminen ei edes kuulu tuohon...[/QUOTE]

Mulla sisältyy siihen 45-60 minuuttiin satu sekä musiikin kuuntelua. Yleensä kaikki hoitolapset nukahtavat 10-15 minuutissa. Ennätys tällä tytöllä taitaa olla 1 min. 30 sek.

[QUOTE="jepp";29622848]Täyttänyt tälle vuodelle 6, joten ei vielä eskarissa, mutta kyllä. Tunti ja 15 min pitää maata ja lukeminen ei edes kuulu tuohon...[/QUOTE]

No on sairasta hommaa. Meillä ei kuopuksen ryhmässäkään (3-5-vuotiaita) tarvi pötkötellä kuin sadun aika ja vartti päälle, eli noin puoli tuntia maksimissaan.

Mulla on kaks virkeetä tenavaa, joista kumpikaan ei ole nukkunut päiväunia kolme täytettyään. Onneks päiväkoti on ymmärtänyt ja joustanut.

[QUOTE="pph";29622853]Mulla sisältyy siihen 45-60 minuuttiin satu sekä musiikin kuuntelua. Yleensä kaikki hoitolapset nukahtavat 10-15 minuutissa. Ennätys tällä tytöllä taitaa olla 1 min. 30 sek.[/QUOTE]

Jos nukahtaa noin nopeasti, on väsynyt ja tarvii unta. Minkä tietty jo tiesitkin :)

Joo, en siis vastusta päiväunia, mutta vastustan tuollaisia minuuttirajoja. Kirja luetaan ja se joka vartissa nukahtaa, niin antaa nukkua. Se joka ei nukahda, niin nouskoon pois. Tunti on lapselle ikuisuus ja näillä saadaan vain unihäiriöitä aikaiseksi, jos pakotetaan makaaamaan vaikkei nukuta. Ap:n tapauksen tyttö selkeesti unensa tarvii!

Voisitko ap kysellä tytön vanhemmilta, että miten illat sujuvat jos ei kerran uni meinaa tulla. Samalla yrittäisit jotenkin vinkata, että lisää toimintaa niihin iltoihin, niin unikin tulee helpommin. Ja tosiaan nukkumaanmenoaikaa illalla myöhäisemmäksi. Jos vanhemmat ovat jostain saaneet päähänsä, että lasten nyt vaan kuuluu käydä seitsämältä nukkumaan.

[QUOTE="mie";29622907]V Ja tosiaan nukkumaanmenoaikaa illalla myöhäisemmäksi. Jos vanhemmat ovat jostain saaneet päähänsä, että lasten nyt vaan kuuluu käydä seitsämältä nukkumaan.[/QUOTE]

Jos lapsi aloittaa kuudelta hoidon, niin seitsemältä on ihan hyvä nukkumaanmenoaika. Vanhemmatkin varmaankin haluavat ajoissa nukkumaan, jos herätys on ennen viittä.

Mulla on neljä lasta. Ensimmäinen nukkui päikkärit kuusivuotiaaksi, toinen nelivuotiaaksi. Kolmas lopetti kaksivuotiaana. Ja neljäs nukkui kolmevuotiaaksi.

Persoonaeroja!

Ja koetahan itse pysyä sängyssä ja olla hiljaa jos ei yhtään nukuta!

Meillä lapsi aloitti 3 v:nä hoidossa pph:lla ja pyysin että nukkuisi päikkäreitä max tunnin, jotta saisin sitten illallakin lapsne nukkumaan. Mutta, meillä lapsi ei sitten tosiaan nukahtanut ennen puoltayötä. Jos nukahtaa tuolla rutiinilla 20-21 aikaan niin en näkisi mitään ongelmaa, vanhempien on vaan ymmärrettävä sitten laittaa nukkumaan vähän myöhemmin.

Lapsi hoidossa 9-10h päivässä.
Tottakai siellä nukutaan kun ollasn väsyneitä.
Illalla kaikki menee nukkuun kymmeneltä ja valot sammuu niin kyllä nukkuu lapsikin. Eikä valvo puolille öille.

Jos tyttö tulee sinulle jo kello kuudelta, tarkoittaa se sitä, että tyttö herännee kotona klo 5-5.30 välillä. Jos nukkumaanmeno sitten venyy klo 21 asti, jäävät yöunet todellakin liian vähäisiksi tuon ikäiselle! Eli sinuna muuttaisin toimintatapoja, tyttö tarvitsee pidemmät yöunet, ja kun sinä annat hänen nukkua iltapäivällä ties kuinka pitkään, ei ihme, että illalla ei sitten uni maistu.

Niin, no tuo perhe elää tavallista varhaisemmassa rytmissä, joten jos he haluavat saada kahdenkeskistä aikaa lasten mentyä nukkumaan, niin lapset pitäisi saada aiemmin nukkumaan. Vanhemmat varmaan itsekin menee nukkumaan yhdeksän maissa, jos herätys on ennen viittä.

Ei sillä, minulle oli hoitopäivien jälkeen tärkeämpää viettää aikaa lapsen kanssa, kuin saada omaa tai parisuhdeaikaa, joten itse en päiväunia vastustanut, vaikka se sitten tarkoitti, että lapsi valvoi yhtä pitkään kuin me aikuiset. Mutta monille tuo aika lasten nukkumaan mentyä on tärkeää ja pitää sitäkin ymmärtää.

Kysy vanhemmilta, miten lapsen päivät menevät viikonloppuisin. Herääkö hän yhtä aikaisin kuin arkipäivinä ja jaksaako silti päivät ilman päikkäreitä. Herkästi tuo menee niin, että viikonloppuna lapsi nukkuu pidempään eikä siksi tarvitse päiväunia. Maanantaiaamuna hänet kuitenkin herätetään ennen kuin unikiintiö on täynnä ja sitten lapsi onkin taas päiväunien tarpeessa. Vanhempien pitäisi siis pitää kiinni toivomastaan arkirytmistä myös viikonloppuisin.

[QUOTE="Vieras.";29624074]Jos herää klo 5 niin silloin pitää ehdottomasti nukkua 12.30-14.30.
Lapsen pienet aivot tarviivat lepoa.[/QUOTE]

Ja jos nukkuu kahden tunnin päikkärit, niin silloin 8-9 tunnin yöunet ovat ihan tarpeeksi. Eli ihan hyvin voi käydä nukkumaan vasta 20-21.

moneltako laitat hänet nukkumaan ja moneltako herää?Päiväkodissa lapset laitetaan nukkumaan klo 12.30-12.45 ja klo 14 herätys.Mielestäni ihan kelpo ja hyvä systeemi.

Vai että iltaisin pitäisi vielä järjestää toimintaa lapselle, joka on jo ollut päivän hoidossa..
Ei hyvänen aika!
Toki on vähän eri asia olla pph.lla kuin päiväkodissa isossa lapsiryhmässä, mutta silti.
Meillä on 6.v joka herää 6.30 aamuisin ja hoitopäivä alkaa klo. 8.
Haetaan siinä 16 maissa, kotona ollaan klo.17 aikaan.
Tehdään ruokaa,jutellaan, katsotaan lastenohjelmat ja tehdään kotitöitä.
2 tuntia tai vähemmän on aikaa siihenkun pitää alkaa nukkumahommiin ja kyllä uni maittaa kun on pitkä päivä takana!
Ei minulla ainakaan ikinä olisi voimia 7-8 tunnin päivän ja 2 h bussimatkojen lisäksi alkaa järjestämään jotain toimintaa illoiksi.

esikoisen kanssa päiväunet olivat iso ongelma, poika ei nukahtanut ennen puoltayötä, yleensä n.00.30. Itse menin kuudeksi töihin ,joten kello soi 4.45... Ryhmiksessä KAIKKIEN LASTEN PiTI OLLA AINAKN 1H 45MIN. NUKKARISSA, niinpä minun poika nukkui yleensä yli 3h.
Onneksi kuopuksen kanssa ei ole ollut tätä ongelmaa, nukkuu päikkäreitä tunnin ja nukahtaa illalla n.21.30, toki olisi kiva jos vähän aikaisemmin nukahtaisi, mutta tämä ihan ok.

Yhteistyössä