Mielipiteitä! Otanko karenssia vai en?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Oma tilanne on nyt sellainen, että olen hakenut koulutukseen johon sisältyy työharjoittelua. Matkaa on yhteen suuntaan 60km ja saan soviteltua päivärahaa vajaa 300e/kk. Ylläpitokorvaus, 8e ei riitä päivän bensoihin (viikossa menee 70e). Ja lisäksi tulee lasten ilttis ja hoitomaksut 250e/kk. Eli menoja "työssäkäynnistä" 530e/kk. ylläpitokorvausta 160e/kk. Jos siis pääsen tuohon koulutukseen niin talous menee kyllä ihan perseelleen ja nyt mietinkin, että onko se työharjoittelu sen arvoista, että kannattaa pistää oma talous peliin. Harjoittelu kestää 4kk ja tavoitteena olisi työllistyä harjoittelupaikkaan. Olen valmis elämään vaikka luotolla tämän ajan jos tiedän, että harjoittelupaikkaan olisi mahdollisuus rekrytoitua, mutta epäilen suuresti että kaikilla harjoittelupaikoilla on tarjota palkallista koulutusta jatkossa. Pelkään kuitenkin, pysyykö työmotivaationi kunnossa, kun joudun maksamaan työssäkäynnistä.

No mikä sinulla on toinen vaihtoehto? Olla työttömänä ja työllistyä heikommin? Mitäs jos hankit itse paremman harjoittelupaikan? Opiskelu on yleensä aikaa, jolloin ei rikastumaan pääse, mutta sillä on tarkoitus hyötyä siitä myöhemmin.

No mikä sinulla on toinen vaihtoehto? Olla työttömänä ja työllistyä heikommin? Mitäs jos hankit itse paremman harjoittelupaikan? Opiskelu on yleensä aikaa, jolloin ei rikastumaan pääse, mutta sillä on tarkoitus hyötyä siitä myöhemmin.

Vaihtoehto on joko ottaa harjoittelu vastaan tai sitten ei. Jos en ota saan karenssia, mutta taloudellisesti ei vaikuta asiaan.

Olen juuri valmistunut amk:sta vuoden nopeammin kuin olisi pitänyt. Ja todellakin pidän opiskelua sijoituksena tulevaisuuteen.

Mieluummin menisin vaikka 1000e/kk töihin kuin saaden tuota soviteltua rahaa alle 300e/kk. Joudunko siin olemaan viikonloput töissä, että pystyn käymään arkisin työharjoittelussa.

Sun auto kuluttaa aika paljon bensaa...
Eikun sori, ei mitään.

Eikö työkkäristä saa mitään matka-avustusta tmv?

Tiedän, että kuluttaa. Iso auto, jota en ala yhden harjoittelun vuoksi vaihtamaan. Auto kuluttaa 10l/100km pitkällä matkalla ja kaupunki ajossa pari kolme litraa enemmän. Ja Viimeiset 15km on kaupunki ajoa.

Mitään muuta avustusta ei ole mahdollista saada kuin tuo 8e/työpäivä.

[QUOTE="vieras";25627684]omalla alueella :(

olin aivan innoissani tästä mahdollisuudesta, mutta kyllä alkaa ottaa pannuun jos minä olen se joka joutuu siitä maksamaan...[/QUOTE]

miten hoitomaksut nousee nuin ylös? onko mahollista että lapset ois hoijossa 3-4/pvä viikko että hoitomaksu pienenis? isovanhemmat apuun?? tilanne on tuttu.. silloin tuli mietittyä kaikki maholliset..

[QUOTE="öööö";25627653]No mut ei sillä opiskelulla/työharjottelulla pitäis talouden mennä miinuksellekkaan...[/QUOTE]

Niinpä! Jos tietäisin, että harjoittelupaikassa on oikeasti rekrytointitarve ja saisin siellä näyttää kykyni niin ilman muuta söisin koko harjoitteluajan vaikka makaroonia.

Ehkä kuitenkin päädyn tuohon talouden miinukselle menoon, kunhan vain varmistelen tässä sitä että pysyn päätöksessä ja olen valmis maksamaan harjoittelusta.

miten hoitomaksut nousee nuin ylös? onko mahollista että lapset ois hoijossa 3-4/pvä viikko että hoitomaksu pienenis? isovanhemmat apuun?? tilanne on tuttu.. silloin tuli mietittyä kaikki maholliset..

Täysi hoitomaksu, miehellä ihan ok tulot.

Isovanhemmat asuu kaukana ja ovat työelämässä.

Voi kenkku! Olin jotenkin tyhmästi ajatellut, että saisin täyttä rahaa harjoitteluajalta, mutta en tietenkään saa, kun on tuloja.

Ei oikeuta tietenkään aikuiskoulutustukeen - ??
nyt on niitä uusia koulutustuki - vai mikä se termi nyt on - juttuja ?
Niissä tais olla eri ehdot, en muista..., oliko jopa 700e kk
ei taida oikeuttaa... milloin on päätöksesi oltava valmis?

Itselläni kanssa jatkuva mietintä päällä, olen nyt jo maksellut liian kauan töissäkäynnistä, ei ole varaa enää pian.

Asiassasi hyvä puoli, jos mies kuitenkin tienaa ok.

Alkuperäinen kirjoittaja lasipää harmaana;25628666:
Ei oikeuta tietenkään aikuiskoulutustukeen - ??
nyt on niitä uusia koulutustuki - vai mikä se termi nyt on - juttuja ?
Niissä tais olla eri ehdot, en muista..., oliko jopa 700e kk
ei taida oikeuttaa... milloin on päätöksesi oltava valmis?

Itselläni kanssa jatkuva mietintä päällä, olen nyt jo maksellut liian kauan töissäkäynnistä, ei ole varaa enää pian.

Asiassasi hyvä puoli, jos mies kuitenkin tienaa ok.

Kyselin asiasta niin tuki jonka saan nyt on se tuki jota saa koulutusajalta, eli ei oikeutta koulutustukeen.

se tässä on hullua, että jos minä saan maksaa työkokemuksen kartuttamisesta ja kuitenkin joku yritys hyötyy työpanoksestani. onko se oikein?

[QUOTE="öööö";25627653]No mut ei sillä opiskelulla/työharjottelulla pitäis talouden mennä miinuksellekkaan...[/QUOTE]
Sehän riippuu ihan kulutuksesta. Ei opiskelu ole koskaan palkkatyöhön verrattavaa ja ja jos on valinnut alan, jossa harjoittelu on palkatonta, niin.... Lastenhoidon laskeminen sinun kuluiksi on ok, jos olet yh, mutta muuten kyllä perheessä on yhtälailla toinenkin ihminen jonka pitää osallistua niihin kuluihin. Eihän hänkään töihin pääse ellei joku lapsia hoida.

Jos koulutuksesta on hyötyä, niin investointi on kannattava. Vastavalmistuneella työkokemuksen hankkiminen on todella tärkeää, sillä ei pelkällä koulutuksella töitä näinä päivinä helposti saada. Eikä myöskään vain kortistossa olemalla. Työttömänä on paljon kokeneitakin ihmisiä.

[QUOTE="vieras";25627562]Oma tilanne on nyt sellainen, että olen hakenut koulutukseen johon sisältyy työharjoittelua. Matkaa on yhteen suuntaan 60km ja saan soviteltua päivärahaa vajaa 300e/kk. Ylläpitokorvaus, 8e ei riitä päivän bensoihin (viikossa menee 70e). Ja lisäksi tulee lasten ilttis ja hoitomaksut 250e/kk. Eli menoja "työssäkäynnistä" 530e/kk. ylläpitokorvausta 160e/kk. Jos siis pääsen tuohon koulutukseen niin talous menee kyllä ihan perseelleen ja nyt mietinkin, että onko se työharjoittelu sen arvoista, että kannattaa pistää oma talous peliin. Harjoittelu kestää 4kk ja tavoitteena olisi työllistyä harjoittelupaikkaan. Olen valmis elämään vaikka luotolla tämän ajan jos tiedän, että harjoittelupaikkaan olisi mahdollisuus rekrytoitua, mutta epäilen suuresti että kaikilla harjoittelupaikoilla on tarjota palkallista koulutusta jatkossa. Pelkään kuitenkin, pysyykö työmotivaationi kunnossa, kun joudun maksamaan työssäkäynnistä.[/QUOTE]

saat matkakorvauksia harjoittelun ajalta kerran matkaa on noin paljon. kysyppä asiasta työkkäristä.

[QUOTE="vieras";25629523]saat matkakorvauksia harjoittelun ajalta kerran matkaa on noin paljon. kysyppä asiasta työkkäristä.[/QUOTE]

Kysyin jo ja muuta ei heru kuin ylläpitokorvaus.

Tuttu tunne. Olin työttömänä(ansiosidonnaisella) ja halusin työttömänä töihin eli mikäs se nyt on, työelämävalmennus? Noh, koska mun ansiosidonnainen päiväraha oli 63 euroa päivältä, tämä ei kannattanut. Nimittäin muistaakseni kuvio meni siten, että olisin tippunut peruspäivärahalle ja saanut siihen lisäksi sen 8 euron päiväkorvauksen, jolloin tulotasoni olisi tipahtanut lähes puolella. Työnteko ei siis kannata.

Nykyään ei ole enää työssäkäyntialueita, muistaakseni se on joku kilometrimäärä, olisko 80 km mikä katsotaan, että ihminen voi vielä inhimillisesti sen ajella suuntaansa töiden perässä. Ja jos matka on yli tuon 80 km, niin sitten saa tuplana sen päivärahan (onkohan se nykyään jopa 9 euroa päivässä, eli yli 80 km matkasta 18 euroa päivässä).

Saisitko kimppakyytiä järjestymään? Voitko neuvotella firman kans etukäteen mahdollisesta jatkotyöpaikasta?

[QUOTE="vieras";25629537]Kysyin jo ja muuta ei heru kuin ylläpitokorvaus.[/QUOTE]

aika hassua ku täällä saa heti matkakorvauksen, 9e/pvä muuten lisää + korotukset lapsista ja muutenkin isompaa korvausta kuin normaalisti.

Sehän riippuu ihan kulutuksesta. Ei opiskelu ole koskaan palkkatyöhön verrattavaa ja ja jos on valinnut alan, jossa harjoittelu on palkatonta, niin.... Lastenhoidon laskeminen sinun kuluiksi on ok, jos olet yh, mutta muuten kyllä perheessä on yhtälailla toinenkin ihminen jonka pitää osallistua niihin kuluihin. Eihän hänkään töihin pääse ellei joku lapsia hoida.

Jos koulutuksesta on hyötyä, niin investointi on kannattava. Vastavalmistuneella työkokemuksen hankkiminen on todella tärkeää, sillä ei pelkällä koulutuksella töitä näinä päivinä helposti saada. Eikä myöskään vain kortistossa olemalla. Työttömänä on paljon kokeneitakin ihmisiä.

Perheessämme ei lasketa sinun tuloja ja minun tuloja vaan yhteiset tulot. Yhteisiin tuloihin tulee muutoksia kilometrikulujen ja päivähoitamaksun verran jos menen koulutukseen.

Minulla on alan työkokemusta vajaa vuosi, ja kaikki harjoittelut olen tehnyt palkallisena. Sen vuoksi onkin niin hullua lähteä nyt valmistuneena ja ns. pätevänä työntekijänä alan työhön josta en saa palkkaa vaan joudun jopa itse maksamaann siitä työssäkäymisen ilosta!

[QUOTE="kerttu";25629541]Tuttu tunne. Olin työttömänä(ansiosidonnaisella) ja halusin työttömänä töihin eli mikäs se nyt on, työelämävalmennus? Noh, koska mun ansiosidonnainen päiväraha oli 63 euroa päivältä, tämä ei kannattanut. Nimittäin muistaakseni kuvio meni siten, että olisin tippunut peruspäivärahalle ja saanut siihen lisäksi sen 8 euron päiväkorvauksen, jolloin tulotasoni olisi tipahtanut lähes puolella. Työnteko ei siis kannata.

Nykyään ei ole enää työssäkäyntialueita, muistaakseni se on joku kilometrimäärä, olisko 80 km mikä katsotaan, että ihminen voi vielä inhimillisesti sen ajella suuntaansa töiden perässä. Ja jos matka on yli tuon 80 km, niin sitten saa tuplana sen päivärahan (onkohan se nykyään jopa 9 euroa päivässä, eli yli 80 km matkasta 18 euroa päivässä).

Saisitko kimppakyytiä järjestymään? Voitko neuvotella firman kans etukäteen mahdollisesta jatkotyöpaikasta?[/QUOTE]

Tämä koulutus on sellainen, että itse ei etsitä harjoittelupaikkoja vaan ne on työkkäri valmiiksi katsonut. Siinä ei paljoa neuvotella, mennään vaan. Kuukausi tai vielä kaksikin menisi, mutta että kolmannes vuodesta menee tappiolle niin ei naurata.

Yhteistyössä