Mielipiteitä koiran hankintaan liittyen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
hei
Olen ihan 15 vuotias tyttö ja haluaisin todella kovasti koiran. Ja olen siis halunnut sellaista jo monia vuosia. Tosin tässä on pari ongelmaa: 1) äiti ei todellakaan ole koira-ihminen eikä haluaisi koiraa koska en muka haluaisi lenkittää sitä, eikä hän haluaisi enempää siivottavaa kotona. Isäni kanssa en ole jutellut paljoakaan mutta hän on kai aika neutraali.
2) onko mitään järkeä ostaa nyt koiraa koska muutan ~4-5v päästä kotoa enkä ole täysin varma haluanko koiraa itselleni opiskelija-asuntoon, einkä tiedä haluisiko vanhempani että jätän se koiran niiden vastuulle.

( 3) meillä on myös läheinen tuttava perhe joilla on koira. Pelkään vähän heidän mielipidettään koska tietävät hyvin että äitini ei ole koraihminen)

Kysymys oikeastaan on että kannattaako vain lopettaa koirasta haaveileminen.
Älkääkä tulko sanomaan ”hanki koira sitten kun olet muuttanut pois kotoa ja jne” koska kun olen saanut opiskelut hoidettua haluan ulkomaille eikä silloin koira sovi enää elämääni, eli se olisi nyt tai ei ollenkaan!

Koira elää 15 vuotta. Se on pitkä aika. Kun se on vanha, olet itse 30-vuotias. On väärin koiraa kohtaan ottaa koira, jos tietää, ettei alunperinkään aio huolehtia siitä kuin pari vuotta, ja koira joutuu pahimmillaan kiertämään perheestä toiseen yli kymmenen vuotta, jos et löydä sille heti hyvää perhettä. Koira ei ole lelu jolla voit pari vuotta leikkiä ja sitten hylätä sen. Koirasta huolehtiminen on sitovaa, ja sekin on väärin, jos oma äitisi joutuu elämään koiran hoitamisen ehdoilla seuraavat vuodet, vaikka ei sitä halua. Kun koiran ottaa, ihan koko perheen pitää haluta sitä. Muuten sen hoitaminen muuttuu kaikille stressaavaksi, ja aiheuttaa perheen sisällä paljon pahaa mieltä.

Sinulla on elämässäsi kymmeniä vuosia hankkia vaikka mitä lemmikkejä. Ota sellaisia vasta, kun elämäntilanne on sellainen, että tiedät että voi lemmikistä huolehtia ihan joka päivä sen koko elämän ajan.

Koira elää 15 vuotta. Se on pitkä aika. Kun se on vanha, olet itse 30-vuotias. On väärin koiraa kohtaan ottaa koira, jos tietää, ettei alunperinkään aio huolehtia siitä kuin pari vuotta, ja koira joutuu pahimmillaan kiertämään perheestä toiseen yli kymmenen vuotta, jos et löydä sille heti hyvää perhettä. Koira ei ole lelu jolla voit pari vuotta leikkiä ja sitten hylätä sen. Koirasta huolehtiminen on sitovaa, ja sekin on väärin, jos oma äitisi joutuu elämään koiran hoitamisen ehdoilla seuraavat vuodet, vaikka ei sitä halua. Kun koiran ottaa, ihan koko perheen pitää haluta sitä. Muuten sen hoitaminen muuttuu kaikille stressaavaksi, ja aiheuttaa perheen sisällä paljon pahaa mieltä.

Sinulla on elämässäsi kymmeniä vuosia hankkia vaikka mitä lemmikkejä. Ota sellaisia vasta, kun elämäntilanne on sellainen, että tiedät että voi lemmikistä huolehtia ihan joka päivä sen koko elämän ajan.
En tietään ottaisi koiraa ellen pitäisi sitä koko sen elinikää.

Tämä. Muutenkaan sinun ikäinen ei pysty tekemään noin suuria päätöksiä.

Itse olen nyt 25-vuotias. Haluaisin kovasti oman koiran, halunnut lapsesta asti. Mutta elämäntilanne ei nyt ole sopiva. Voi kuinka niiin paljon haluaisin koiran! Uskollisen ystävän! Mutta pitää ajatella myöskin koiraa, ei vain itseään. Sinun tapauksessa myös se, että sysäisit sen sitten äidillesi ja hylkäisit koirasi, ulkomaille baila baila.

On sinulla vielä aikaa! Mites koirien hoitaminen muuten? 4h-dogsitteriksi?

Se voi olla, että vuoden päästä elät kiireistä teinin elämää eikä sua paljon kotoa kenties näy ja vanhemmatkin on perseestä jne, äitihän sen koiran sitten hoitaa ja koira sua ikävöi!

Nää on oikeesti tosi isoja päätöksiä!

Yhteistyössä