Mielipiteitä alan vaihtoon ja vakkarin työn irtisanomiseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmmm"

Vieras
Nyt kaipailisin mielipiteitä tilanteeseeni.
Mulla siis on vakituinen työ. Töissä on pieni pelko, että pian alkaa irtisanomiset. Ja koska mut on viimeksi palkattu, olisin siis lähtevien joukossa. Mitään virallista varoitusta ei siis vielä ole tullut. Olen jo jonkin aikaan ettinyt alani töitä, mutta ei ole tärpännyt. Pakko tunnustaa, ettei koko ala eikä työkään enään nappaa. Nyt sit olen miettinyt vakavissani alan vaihtoa. Joko oppisopimuksella tai sit ihan aikuiskouluun menolla. Työtä ja koulua en jaksa enään käydä samaan aikaan (niin kun nuorempana), eli täytyisi irtisanoa itseni. Nyt sit mietityttää että uskallanko. Kumminkin on asuntolaina maksettavana ja kaksi pientä lasta. Mies kyllä tukisi minua.
Osaisikoa joku sanoa, mitä rahaa sillon saisi jos opiskelee vain muutamana iltana viikossa?? Kyseessä siis omaehtoinen aikuiskoulutus. Ja vaikuttaako siihen rahaan jotenkin se että, en ole ollut työtön vaan itse irtisanonut itseni.

En tiedä muuten noista asioista, mutta onnistuisiko sun kartoittaa oppisopimusmahdollisuutta jo nyt ennen irtisanoutumista? Voithan mennä oppisopimustoimistoon kertoen että pelkäät mahdollista irtisanomista, ja kysyt onko heillä tiedossa haluamasi alan yrityksi jotka ovat oppisopimuksella kouluttaneet väkeä. Se olis mulle itelle ainoa vaihtoehto alanvaihtoon näin perheellisenä ja velallisena.

Vaikuttaa tosi paljon irtisanoudutko itse vai irtisanotaanko sinut. Ensinnäkin jos irtisanoudut itse, sulle tulee pitempi karenssi.

Toisekseen jos tulet irtisanotuksi, voi olla mahdollista opiskella työttömyyspäivärahalla, jos työkkäri tekee kanssasi työllistymissuunnitelman ja siihe merkitään tuo koulutus mitä olet ajatellut. Jos taas aloitat opiskelut irtisanoutumisen jälkeen, saat pelkän normaalin opintotuen.

Jos taas voit ottaa työpaikaltasi opintovapaata, voit saada koulutusrahastosta aikuisopiskelutukea opintoja varten (jos työssäoloehdot ym täyttyvät). Lisää tästä www.koulutusrahasto.fi

Eli jos olisin sinä niin joko A) odottaisin että sut irtisanotaan tai B) pyytäisin sitä opintovapaata, koska silloin voit saada aikuisopintorahaa

Yhteistyössä