Mieletöntä: rakennustöiden hinnasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Rakennustöiden hinta on aivan karannut tavallisen (korkeakoulutetun) palkansaajan käsistä.

Pyysimme tarjousta työstä, jossa (naapurissa samanlainen työ) menee ammattilaisella noin viikonloppu, korkeintaan viikko aikaa. Hän sanoi hinnaksi useampi tuhat euroa.

Mietin, että jos teetämme tuon velaksi, menee maksamiseen vähintään 4 kuukauden palkka minulta. Siis omasta palkasta vähennän verot, lasten päivähoitomaksut, sekä työssäkäyntikulut.

Palkkaa jää siis noin 1000 euroa kuukaudessa käteen 2000 euron palkasta, josta on vähennetty velat, lasten hoitomaksut ja auton pitäminen. Ja kun tuon työn maksaa, sen hinta lähes kaksinkertaistuu, kun sen teettää velaksi. (pankki omistaa tästä talosta suurimman osan, olemme rakentaneet, ja joka kuukausi maksamme lähes yhtä paljon korkoa kuin lyhennystä).

Olen usein sanonut miehelle, jolla on vain hieman parempi palkka kuin minulla, molemmat olemme keskituloisia, että hänen olisi kannattanut ottaa aivan reilusti virkavapaata, ja tehdä talo itse, ja meillä ei olisi velkaa oikeastaan ollenkaan.

Niin, siis loput näistä rakennustöistä on tehtävä itse, koska ei ole mitään järkeä maksaa noita palkkoja, ja koska mies ei jaksa, minun on tehtävä.

Ei varmaan ketään kiinnosta, mutta aika järjettömiä on rakennusalan ihmisten palkat.

Ja siis meillä ei miehellä ole oikein laskupäätä, hän ei ymmärrä vaan haluaisi vaan teettää vieraalla. Ei siis ymmärrä mitä maksaa ottaa velkaa... Huoh.

Ja mies oli tyhjätasku kun tutustuimme, minulla oli ihan kiva säästöt omista kesätöistä, joten on todistettu myös käytännössä että mies ei ymmärrä rahan päälle.

Karanneet ehkä, mutta ei siitä yrittäjälle jää yhtään sen enempää käteen.

Äijä ei tee mitään duunia alle kolmenkympin/tunti, mutta siitä menee kaksi kolmannesta yrittäjän (pakollisiin) vakuutuksiin, maksuihin sun muihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:

Äijä ei tee mitään duunia alle kolmenkympin/tunti, mutta siitä menee kaksi kolmannesta yrittäjän (pakollisiin) vakuutuksiin, maksuihin sun muihin.

Ohhoh. Miten voi noin paljon mennä? On kalliit vakuutukset. Jostain luin, että 1/3 menee sivukuluihin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ohhoh. Miten voi noin paljon mennä? On kalliit vakuutukset. Jostain luin, että 1/3 menee sivukuluihin.
Pimittää vaimoltaan yhden kolmanneksen...

Mutta siis jos saan 4 kuukaudessa tuon työn tehtyä, olen siis "tienannut" saman kuin olisin palkkatyössä ja maksaisimme tuota usesamman tuhannen euron velkaa, jonka ottaisimme lisää kun ammattilainen tekee työn muutamassa päivässä.

ja aika monta muutakin työtä samalla periaatteella.

Lähes 1/3 menee pelkästään veroihin.

Mutta siis jos saan 4 kuukaudessa tuon työn tehtyä, olen siis "tienannut" saman kuin olisin palkkatyössä ja maksaisimme tuota usesamman tuhannen euron velkaa, jonka ottaisimme lisää kun ammattilainen tekee työn muutamassa päivässä.

ja aika monta muutakin työtä samalla periaatteella.

Se on kyllä totta, eipä meidänkään kannata remonttitöitä vieraalla teettää, ei vaikka siitä saisi niin paljonmainostetun kotitalousvähennyksen.

mut kannattaa oikeesti laskeskella myös, mitä se ihan todellisuudessa maksaa, kun rakennustöitä alkaa tekemään ihminen, joka ei niitä hallitse!! Usein seurauksena on ns. "moneen kertaan tekemistä", pahimmassa tapauksessa isojakin mokia..

Mut samaa mieltä ooon, että kalliita miehiä on rakennusalalla, meilläkin talonrakennus menossa ja joka kerta kun maksan kirvesmiehille palkkaa, niin kyllä kirpasee, samoin putkimiehet, sähkömiehet...

Meillä mun mies tekee kyllä ns. perustöitä (maalaaminen, levyttäminen, villoittaminen...) itsekin ja on n.2,5kk palkkatyöstä poissa. Silti laskimme, että on kannattavampaa teettää työ ammattilaisilla, saada kunnon jälkeä huomaattavasti nopeammassa ajassa kuin itse tehden kuin jäädä tekemään itse.

Ihmistyövoima maksaa.
Erikoisosaaminen maksaa.
Rakennusalan ihmiset ovat "vain" ammattikoulun käyneitä duunareita, mutta työ on raskasta ja likaista. Joka osaa tekee itse, joka ei osaa, ostaa palvelun ja työn siltä, joka alan ja hommat hallitsee.

Kuten Töllin Ruusa kirjoitti, yrittäjälle ei paljoakaan jää kun on maksanut kaikki juoksevat kulut ja päälle tietysti työntekijän palkan kaikkine sotu ja eläkemaksuineen, sairaspoissaolot on niin kalliita, että siihen voi firma vaikka kaatua. Esim. monet parturi-kampaamot ovat kaatuneet siihen, kun työntekijät jää äitiyslomalle. Tulee siis tuplapalkkamenot, mutta tuloja ei voi tuplata, kun asiakkailta ei voi ottaa niin paljon, että todelliset kulut peittyy.

Ja pitää muistaa, että sen yrittäjänkin pitää elää ja saada itselleen jonkinlainen palkka. Se palkka yrittäjälle tulee vasta sitten, kun on ensin maksettu työntekijöiden palkkakulut ja firman kulut, lainat, tarvikemaksut, vakuutusmaksut, yrittäjän omat eläkemaksut ja jestas sentään mitähän kaikkea muuta..

Luulisi että korkakoulun käynyt tämän ymmärtää, samoin luulisi, että korkeakoulun käyneellä olisi alkeellinen matikkapää, jolla voi laskea mitä mikäkin maksaa. Minun duunari-yrittäjä-mieskin sen osaa.

Jos rakennusalan palkat tuntuu järjettömiltä, mene hetkeksi katsomaan mitä se työ on. Kuvittele että itse teet sitä, joka päivä. Lisäksi se ihan oikeasti vaatii osaamista, ammattitaitoa, koulutusta. Raksamiehet ovat koulutettuja oman alansa ammattilaisia.
Millä tuntipalkalla sinä olisit valmis tekemään tuota työtä?

Ja joka yrittäjyyttä kadehtii, jokaisella on vapaus alkaa yrittäjäksi. Ei muuta kuin firma pystyy, liiketilat ja välineet, ja pääset suurten lihapatojen ääreen .. :)

Ps. emme ole rakennusalan ihmisiä.

mut kannattaa oikeesti laskeskella myös, mitä se ihan todellisuudessa maksaa, kun rakennustöitä alkaa tekemään ihminen, joka ei niitä hallitse!! Usein seurauksena on ns. "moneen kertaan tekemistä", pahimmassa tapauksessa isojakin mokia..

Mut samaa mieltä ooon, että kalliita miehiä on rakennusalalla, meilläkin talonrakennus menossa ja joka kerta kun maksan kirvesmiehille palkkaa, niin kyllä kirpasee, samoin putkimiehet, sähkömiehet...

Meillä mun mies tekee kyllä ns. perustöitä (maalaaminen, levyttäminen, villoittaminen...) itsekin ja on n.2,5kk palkkatyöstä poissa. Silti laskimme, että on kannattavampaa teettää työ ammattilaisilla, saada kunnon jälkeä huomaattavasti nopeammassa ajassa kuin itse tehden kuin jäädä tekemään itse.

Mutta oikeasti, onko ammattilaisten työ nykyään laadukasta? Ketkä hakeutuvat rakennusalan ammattilaiseksi? (olen kuullut, että ihmiset jotka eivät muualle pääse). Ja siis kiireellä tehdään huonoa, kun ammattilaisista on pulaa.

Mä olen aina ajatellut, että jos menisi (täällä pyörii nytkin nonstopina hakua työvoimapoliittisiin koulutuksiin) ja opiskelisi itsensä sähkö- lvi, putki, ja aitonkorjausalan taitajaksi, säästäisi pitkän pennin. :D

Mutta joo, viemärin haju :x , rasvainen autonosa :/ , pölyinen ilmanvaihtohormi hämähäkkeineen :o . Juu, kiitti ei.

Mutta oikeasti, onko ammattilaisten työ nykyään laadukasta? Ketkä hakeutuvat rakennusalan ammattilaiseksi? (olen kuullut, että ihmiset jotka eivät muualle pääse). Ja siis kiireellä tehdään huonoa, kun ammattilaisista on pulaa.

Se vähän riippuu millasen firman ja millasen duunarin sinne vasaran varteen saa, mutta näin se ikävä kyllä on joka alalla. Ei ne paremmin koulutetutkaan aina töitään niin perusteellisen hyvin tee...

Ne rakennusalan amislaiset mitä minä aiemmasta elämästä tunnen ja tiedän, olivat kyllä ihan normaalijärkisiä ihmisiä, jotka halusi vain TEHDÄ KÄSILLÄÄN KONKREETTISTÄ TYÖTÄ JA NÄHDÄ TYÖNSÄ TULOKSET.
Lukeminen ei niinkään kiinnosta, teoreettiset asiat. Vaan konkreettinen tekeminen.
Tyhmän merkki???

Meille on kodin remonttiin tilattu putkimies. Ja parkettimiehet, lopputulos oli älyttömän hyvä. Ei me itse välineitä vuokraamalla olisi samaan lopputulokseen päästy.

Alkuperäinen kirjoittaja duunarit:
Ihmistyövoima maksaa.
Erikoisosaaminen maksaa.
Rakennusalan ihmiset ovat "vain" ammattikoulun käyneitä duunareita, mutta työ on raskasta ja likaista. Joka osaa tekee itse, joka ei osaa, ostaa palvelun ja työn siltä, joka alan ja hommat hallitsee.

Kuten Töllin Ruusa kirjoitti, yrittäjälle ei paljoakaan jää kun on maksanut kaikki juoksevat kulut ja päälle tietysti työntekijän palkan kaikkine sotu ja eläkemaksuineen, sairaspoissaolot on niin kalliita, että siihen voi firma vaikka kaatua. Esim. monet parturi-kampaamot ovat kaatuneet siihen, kun työntekijät jää äitiyslomalle. Tulee siis tuplapalkkamenot, mutta tuloja ei voi tuplata, kun asiakkailta ei voi ottaa niin paljon, että todelliset kulut peittyy.

Ja pitää muistaa, että sen yrittäjänkin pitää elää ja saada itselleen jonkinlainen palkka. Se palkka yrittäjälle tulee vasta sitten, kun on ensin maksettu työntekijöiden palkkakulut ja firman kulut, lainat, tarvikemaksut, vakuutusmaksut, yrittäjän omat eläkemaksut ja jestas sentään mitähän kaikkea muuta..

Luulisi että korkakoulun käynyt tämän ymmärtää, samoin luulisi, että korkeakoulun käyneellä olisi alkeellinen matikkapää, jolla voi laskea mitä mikäkin maksaa. Minun duunari-yrittäjä-mieskin sen osaa.

Jos rakennusalan palkat tuntuu järjettömiltä, mene hetkeksi katsomaan mitä se työ on. Kuvittele että itse teet sitä, joka päivä. Lisäksi se ihan oikeasti vaatii osaamista, ammattitaitoa, koulutusta. Raksamiehet ovat koulutettuja oman alansa ammattilaisia.
Millä tuntipalkalla sinä olisit valmis tekemään tuota työtä?

Ja joka yrittäjyyttä kadehtii, jokaisella on vapaus alkaa yrittäjäksi. Ei muuta kuin firma pystyy, liiketilat ja välineet, ja pääset suurten lihapatojen ääreen .. :)

Ps. emme ole rakennusalan ihmisiä.

Enhän ole väheksynyt heidän työtä. Mutta ei ennenkään maksettu miljoonia raskaan työn lisää. Varmasti kaikki työ on raskasta. Myös lastenhoito, sekä fyysisesti että henkisesti, eikä siitä makseta mitään.

Rakennusalan yrittäjät, joita täällä liikkuu, ajelevat tuliterillä pakettiautoilla...

Mutta onko asuminen kohta enää tavallisen palkansaajan ulottuvilla, näillä hinnoilla?

Mä olen aina ajatellut, että jos menisi (täällä pyörii nytkin nonstopina hakua työvoimapoliittisiin koulutuksiin) ja opiskelisi itsensä sähkö- lvi, putki, ja aitonkorjausalan taitajaksi, säästäisi pitkän pennin. :D

Mutta joo, viemärin haju :x , rasvainen autonosa :/ , pölyinen ilmanvaihtohormi hämähäkkeineen :o . Juu, kiitti ei.

Aivan. Olen miettinyt aivan samaa. (En vielä toistaiseksi koulutuksessa. En usko, että ihmisillä on oikeasti kohta enää varaa maksella tuollaisia hintoja, joten liian myöhäistä, kun valmistun, ei enää todennäköisesti kukaan rakenna näillä hinnoilla).

Mutta silti normaali palkansaaja ei pysty kohta asua näillä hinnoilla.

Kysynnän ja tarjonnan lakihan sen viimekädessä säätää.
Jos te päätätte olla maksamatta ja teette itse, jos muutkin päättävät samoin, jää yrittäjille turhia päiviä ja kannattaa alkaa pohtia palkkavaatimuksien kohtuullistamista.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Aivan. Olen miettinyt aivan samaa. (En vielä toistaiseksi koulutuksessa. En usko, että ihmisillä on oikeasti kohta enää varaa maksella tuollaisia hintoja, joten liian myöhäistä, kun valmistun, ei enää todennäköisesti kukaan rakenna näillä hinnoilla).

Mutta silti normaali palkansaaja ei pysty kohta asua näillä hinnoilla.

Ja tämä yrittäjän vaimo asustaa yhä torpassa jossa ei ole suihkutiloja/kodinhoitotiloja...

Kaikki maksaa, jokaiselle.

Se vähän riippuu millasen firman ja millasen duunarin sinne vasaran varteen saa, mutta näin se ikävä kyllä on joka alalla. Ei ne paremmin koulutetutkaan aina töitään niin perusteellisen hyvin tee...

Ne rakennusalan amislaiset mitä minä aiemmasta elämästä tunnen ja tiedän, olivat kyllä ihan normaalijärkisiä ihmisiä, jotka halusi vain TEHDÄ KÄSILLÄÄN KONKREETTISTÄ TYÖTÄ JA NÄHDÄ TYÖNSÄ TULOKSET.
Lukeminen ei niinkään kiinnosta, teoreettiset asiat. Vaan konkreettinen tekeminen.
Tyhmän merkki???

Meille on kodin remonttiin tilattu putkimies. Ja parkettimiehet, lopputulos oli älyttömän hyvä. Ei me itse välineitä vuokraamalla olisi samaan lopputulokseen päästy.

Siis minä en ole haukkumassa ketään tyhmäksi. Omat lapseni saavat myös hakeutua tekemään työtä käsillään, jos heitä kiinnostaa. Tärkeintä että on onnellinen ja tekee työnsä hyvin.

Mutta siis yleisesti tällä hetkellä rakennustyön laatu on heikkoa.(aivan uusia rakennuksia on, jotka heti asumiskelvottomia, kuten tehdään nopeasti huonoa) Ja kuinka monta prosenttia suomen rakennuksista on kosteusvaurioisia tai muuten vaillisia?

Juttuhan menee niin, että minä haluan hyvän palkan, ja joka vuosi kunnollisen palkankorotuksen.

En kuitenkaan halua maksaa mistään palvelusta yhtään mitään.

Miten tämä yhtälö käytännössä onnistuu ??? Miettikää sitä !

Oi, tätä autuutta.
Rahaa on kuin roskaa,lyhyet työpäivät, pitkät lomat ja sairastaakin saa ihan koska haluaa.
Tyytyväiset asiakkaat lompakkoaan aukoo ja yrittäjän ilkimys tyhjäksi sen kaluaa.
Jos et lukea jaksa, yrittäjäksi ryhdy, tietoa et tarvii kun kädet vaan jaksaa.

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

mut Mutta oikeasti, onko ammattilaisten työ nykyään laadukasta? Ketkä hakeutuvat rakennusalan ammattilaiseksi? (olen kuullut, että ihmiset jotka eivät muualle pääse).

Siis minä en ole haukkumassa ketään tyhmäksi. Omat lapseni saavat myös hakeutua tekemään työtä käsillään, jos heitä kiinnostaa. Tärkeintä että on onnellinen ja tekee työnsä hyvin.

Ketkä sinne rakennusalalle hakeutuvat? Nekö, jotka ei muualle pääse? MIksi he he eivät pääse minnekään muualle?
Tähän takerruin.

Omalle pojalleni sanoin, että siihen malliin ammattisi hanki, että jos kirvesmieheksi / rakennusalalle hakeudut, minä en avita opinnoissa. Miksikö? Siksi, että ala on fyysisesti raskas. Vähemmälläkin voisi palkkansa tienata.
No, poika on vasta lukion raapinut läpi, ja totesi, ettei aio jatkaa mihinkään korkeakopuluun, haluaa alalle jossa työn tulos, tekeminen, näkyy heti, haluaa tehdä käsillään jotain.. että ehkä minun pitäisi se "raksa-alan opiskelukielto" yhtä voimakkain sanoin purkaa kuin mitä sen "langetin". Äidin sana on kuitenkin aika voimakas.

Olen itse ollut rakennusilla ihan palkkatöissä, ja tiedän mitä se on. Palkka oli hyvä, työolosuhteet ja hygieniatilat yms. mitä sattuu. vaikka lain mukaisia olivatkin siis, ei mitään kaikkein siloisinta ympäristöä..

Pimittää vaimoltaan yhden kolmanneksen...

Se 1/3 menee työntekijästä. Siis työnantajasi maksaa palkkasi+1/3 sivukuluja, mutta käytännössä summa on 50%, koska tuossa on huomioitu vain suorat sivukulut, ei esim. sairaslomakorvauksia firman kesäjuhlia, työpaikan tarjoamia kahveja tms, mitä joka työpaikassa käytännössä jotain on.

Yhteistyössä