Mielenterveydestä asiaa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hei vain kaikille,

Kuten monet täällä ovat varmasti huomanneet, tälläkin palstalla kirjoittelee yksi tai kaksi, ehkä useampi, mielenterveysongelmista, jopa mielensairauksista kärsivä henkilö.

Oikeastaan yksi syy, miksi jaksan vielä tätä välillä niin negatiivissävytteistä palstaa seurata, on se, että minua kiinnostaa ihmismieli. Yksi haaveistani olisi vielä psykologiaa opiskella, ei niinkään välttämättä ammattimielessä, koska ikää on jo reilusti, mutta muuten.

Haluan kysyä, mitä ajattelisitte siitä, jos oma lapsi sairastuisi mieleltään? Uskon ja toivon, että jokainen vanhempi tekisi voitavansa. Tiedän ja tunnen tapauksen, jossa molemmat lapset sairastuivat perinnölliseen sairauteen. Perheen toinen vanhempi teki itsemurhan, esikoinen kuoli, koska ei ollut balanssissa hoidon suhteen. Yksi lapsi jäljellä, mutta ei ole kunnossa. Jäljelle jäänyt vanhempi ei enää jaksa. Toisaalta lähipiirissä on sattunut ikäviä, kun molemmat vanhemmat ovat päihteiden vuoksi kuolleet ja nyt heidän jo aikuiset lapsensa pärjäävät hienosti, vaikka vaikutuksia on heidän elämäänsä ollut ja olen itse ollut isossa roolissa heidän elämässään ollut. Ja nyt ne hyvät asiat plus heidän oma työnsä kantaa hedelmää. Olen niin ylpeä!

Mutta paljon on hirveän surullisia kohtaloita. Tosiaan, mitä itse tekisitte, jos huomaisitte lapsessanne mielenterveyteen liittyvää ongelmaa ja huolta?

Itse toivon, että olisin riittävän valpas ja huomaisin, jos jotakin hälyttävää tapahtuu, ja heti hakisin apua. Ehkä kouluterveydenhuollosta ensiksi.

Ja lopuksi, ihanaa kesää kaikille!

PS: En saanut tähän lisättyä mitään muuta "vierailjan" perään mutta olkoon se jatkossa vierailijaSini, jos keskustelua syntyy. Ja asiallista toivon tietysti. Kiitos <3
 
Mikäli lapsellani olisi mielenterveyteen liittyviä ongelmia, niin kai sitä yrittäisi kaikin mahdollisin keinoin tukea ja auttaa lasta tervehtymään ja/tai elämään ongelmansa kanssa. Vanhemman täytyy myös tarjota lapselle mahdollisimman normaalia, rauhallista ja tasapainoista arkea.

Alkoholista ja muista päihteistä täytyy tietenkin pidättäytyä, jos on lääkitys kyseiseen mielen sairauteen. Yleensä päihteet pahentavat oireita. No tämä koskee toki hieman varttuneempia ihmisiä kuin lapsia.

Kiitos samoin, hyvää kesää vaan sinnekin. Niin ja koskaan ei ole liian myöhäistä opiskella sellaista mikä aidosti kiinnostaa.
 
vierailija
Mikäli lapsellani olisi mielenterveyteen liittyviä ongelmia, niin kai sitä yrittäisi kaikin mahdollisin keinoin tukea ja auttaa lasta tervehtymään ja/tai elämään ongelmansa kanssa. Vanhemman täytyy myös tarjota lapselle mahdollisimman normaalia, rauhallista ja tasapainoista arkea.

Alkoholista ja muista päihteistä täytyy tietenkin pidättäytyä, jos on lääkitys kyseiseen mielen sairauteen. Yleensä päihteet pahentavat oireita. No tämä koskee toki hieman varttuneempia ihmisiä kuin lapsia.

Kiitos samoin, hyvää kesää vaan sinnekin. Niin ja koskaan ei ole liian myöhäistä opiskella sellaista mikä aidosti kiinnostaa.
Kiitos kivasta ja hyvästä kommentoinnista ja kannustuksesta 👍😊

Tosiaan esimerkkitapauksessa oli kyse ihan psykiatrisesti diagnosoiduista tapauksista, mutta hoidot eivät pelastaneet.

Toisessa alkoholi sekoitti vanhempien päät ja lopulta kuolivat ja olen aikanaan hoitanut näitä lapsia/nuoria. Samaan aikaan, kun itselläni oli ihan pienet lapset ja omat vanhemmat iäkkäitä ja sairaita ja heistä huolehdin. Oli se melkoista. Olin jo vähällä luovuttaa, kun en enää olisi jaksanut.

Onneksi jaksoin. Kiitos 😘
 
  • Tykkää
Reactions: KalaMies
vierailija
Aina voi opiskella. Ja mukavaa lukea pos. sävytteisiä juttua välillä vaikkakin rankoista aiheista.

Olen hoitopuolella töissä. Toki lapsiaan vanhemmat tukevat ja hakevat apua omien voimavarojensa mukaan. Joskus vaan tuntuu, ettei ole oikein tämä mielenterveysongelmien hoito Suomessa kovinkaan tehokasta. Päästetään liian nopeasti osastohoidosta itsemurhavaarassa olevia potilaita ulos ja avohoitoon, joka ei siis toimi eikä synnyt luottamuksellisia hoitosuhteita. Kouluterveydenhuollossa ei ehditä tehdä kuin lakisääteiset tarkastukset, vaikka olisi varmaan tarvetta kuuntelulle ja läsnäololle, tukea nuorta.

Alkoholistiperheiden lapset ovat yleensä pärjääjiä, osa ottaa mallia vanhemmistaan ja sortuvat samaan kaavaan eli alkoholiin. Mikä on vahva geenialkoholistiperimän osuus, en tiedä. Lapset sairastuvat vahvuuteen, hoitavat vanhempiensa asiat, häpeä on aina läsnä, ei puhuta kenellekään mitään.
Kaikki on hyvin kulisseissa ja sisältä ovat rikki.
 
vierailija
”häpeä on aina läsnä, ei puhuta kenellekään mitään.”
Ap. on oikeassa. Tämä palsta on raadollinen ja mt-ongelmaisten tyyssija.
Opiskelemalla alaa saat vastauksia kysymyksiisi.
Häpeästä perustin tälle palstalle oman ketjun.
Eppu Normaalin laulussa kuvataan hyvin suomalaista kansanluonnetta.
Tämä on tuhansien laulujen maa.
 
vierailija
”häpeä on aina läsnä, ei puhuta kenellekään mitään.”
Ap. on oikeassa. Tämä palsta on raadollinen ja mt-ongelmaisten tyyssija.
Opiskelemalla alaa saat vastauksia kysymyksiisi.
Häpeästä perustin tälle palstalle oman ketjun.
Eppu Normaalin laulussa kuvataan hyvin suomalaista kansanluonnetta.
Tämä on tuhansien laulujen maa.
Korjaan: Murheellisten laulujen maa.

”Syyttömänä syntymään sattui hän
tähän maahan pohjoiseen ja kylmään,
jossa jo esi-isät juovuksissa tottakai
hakkasivat vaimot, lapset jos ne kiinni…”
 
vierailija
Aina voi opiskella. Ja mukavaa lukea pos. sävytteisiä juttua välillä vaikkakin rankoista aiheista.

Olen hoitopuolella töissä. Toki lapsiaan vanhemmat tukevat ja hakevat apua omien voimavarojensa mukaan. Joskus vaan tuntuu, ettei ole oikein tämä mielenterveysongelmien hoito Suomessa kovinkaan tehokasta. Päästetään liian nopeasti osastohoidosta itsemurhavaarassa olevia potilaita ulos ja avohoitoon, joka ei siis toimi eikä synnyt luottamuksellisia hoitosuhteita. Kouluterveydenhuollossa ei ehditä tehdä kuin lakisääteiset tarkastukset, vaikka olisi varmaan tarvetta kuuntelulle ja läsnäololle, tukea nuorta.

Alkoholistiperheiden lapset ovat yleensä pärjääjiä, osa ottaa mallia vanhemmistaan ja sortuvat samaan kaavaan eli alkoholiin. Mikä on vahva geenialkoholistiperimän osuus, en tiedä. Lapset sairastuvat vahvuuteen, hoitavat vanhempiensa asiat, häpeä on aina läsnä, ei puhuta kenellekään mitään.
Kaikki on hyvin kulisseissa ja sisältä ovat rikki.
Hei! Kiitos kommentista 😊

Todella surullista kuulla, että hoito ei aina ole tehokasta ja näin olen vähän ymmärtänytkin. Joo, kouluterveydenhoitokin on aika rutiininomaista ja koronan aikana kaikkia tarkastuksiakaan ei saatu tehtyä. Toisella lapsellani on perussairaus ja siellä klinikalla kysellään vähän kuulumisia perustarkastuksen yhteydessä. Valitettavasti lääkärit ovat vaihtuneet, joten sitä mainitsemaasi luottamuksellista hoitosuhdetta ei sielläköön ole oikein syntynyt. Kavereiden kanssa nuoret puhuvat asioista, joista eivät vanhempien kanssa halua tehdä. Niin taisin itsekin tehdä.

Alkoholistiperheistä puheen ollen, olen samaa mieltä siitä vahvuuteen sairastumisesta ja vaikenemisesta, kun olen sen vierestä havainnut. Onneksi saivat lopulta apua.

Kuvaa kesäpäivää sinulle 😊🌻

t. vierailijaSini
 
vierailija
Hei! Kiitos kommentista

Todella surullista kuulla, että hoito ei aina ole tehokasta ja näin olen vähän ymmärtänytkin. Joo, kouluterveydenhoitokin on aika rutiininomaista ja koronan aikana kaikkia tarkastuksiakaan ei saatu tehtyä. Toisella lapsellani on perussairaus ja siellä klinikalla kysellään vähän kuulumisia perustarkastuksen yhteydessä. Valitettavasti lääkärit ovat vaihtuneet, joten sitä mainitsemaasi luottamuksellista hoitosuhdetta ei sielläköön ole oikein syntynyt. Kavereiden kanssa nuoret puhuvat asioista, joista eivät vanhempien kanssa halua tehdä. Niin taisin itsekin tehdä.

Alkoholistiperheistä puheen ollen, olen samaa mieltä siitä vahvuuteen sairastumisesta ja vaikenemisesta, kun olen sen vierestä havainnut. Onneksi saivat lopulta apua.

Kuvaa kesäpäivää sinulle

t. vierailijaSini
.. Siis "Kivaa" 😅 Mut kyllähän sitä kesäpäivää kannattaa kuvatakin 😅
 
vierailija
”häpeä on aina läsnä, ei puhuta kenellekään mitään.”
Ap. on oikeassa. Tämä palsta on raadollinen ja mt-ongelmaisten tyyssija.
Opiskelemalla alaa saat vastauksia kysymyksiisi.
Häpeästä perustin tälle palstalle oman ketjun.
Eppu Normaalin laulussa kuvataan hyvin suomalaista kansanluonnetta.
Tämä on tuhansien laulujen maa.
Kiitos hyvästä kommentista ja kannustuksesta :)

Joo kyllä se opiskelu kiinnostaisi kovasti! Ai niin, se häpeä-ketju, täytyypä kaivaa esiin. Kiitos muistutuksesta :)

t. vierailijaSini
 
vierailija
Kiitos hyvästä kommentista ja kannustuksesta

Joo kyllä se opiskelu kiinnostaisi kovasti! Ai niin, se häpeä-ketju, täytyypä kaivaa esiin. Kiitos muistutuksesta

t. vierailijaSini
Kiva kun innostuit aiheesta.
Mietin ensi syksyn kursseja. Nykyään voin hyvin ja ongelma on ainoastaan rahasta.
Ihaninta olisi karistaa Suomen tomut jaloista lopullisesti. Kun viime talvena tulin matkalta oli vaikea päästä ulko-ovesta sisään, koska talo oli hautautunut lumeen.
Kaduilla piti köpötellä viikkotolkulla hitaasti liukkauden takia.
Nyt on helle ja liikaa valoa. Suomi on ääripäiden maa. Eipä ihme, että kansa on ristiriitaista populaa
 
vierailija
Kiva kun innostuit aiheesta.
Mietin ensi syksyn kursseja. Nykyään voin hyvin ja ongelma on ainoastaan rahasta.
Ihaninta olisi karistaa Suomen tomut jaloista lopullisesti. Kun viime talvena tulin matkalta oli vaikea päästä ulko-ovesta sisään, koska talo oli hautautunut lumeen.
Kaduilla piti köpötellä viikkotolkulla hitaasti liukkauden takia.
Nyt on helle ja liikaa valoa. Suomi on ääripäiden maa. Eipä ihme, että kansa on ristiriitaista populaa
Joo innostuin! Kiva kuulla, että voit hyvin 😊

Olen itse asunut monta vuotta ulkomailla, ja just nyt on hyvä näin Suomessa, mutta mistä sitä tietää, jos joskus vielä lähtisi.

Kivaa päivää sinulle 🌻

t. vierailijaSini
 
vierailija
Joo innostuin! Kiva kuulla, että voit hyvin

Olen itse asunut monta vuotta ulkomailla, ja just nyt on hyvä näin Suomessa, mutta mistä sitä tietää, jos joskus vielä lähtisi.

Kivaa päivää sinulle

t. vierailijaSini
Kyllä täällä pärjää, kun ei ota asioita liian vakavasti. Pieni maa ja vähän väkeä.
Muista pitää itsestäsi hyvää huolta ja varo läheisriippuvuussyndroomaa.
 
vierailija
Kyllä täällä pärjää, kun ei ota asioita liian vakavasti. Pieni maa ja vähän väkeä.
Muista pitää itsestäsi hyvää huolta ja varo läheisriippuvuussyndroomaa.
Joo näin se on. Kiitos kyllä yritän pitää, enkä kärsi läheisriippuvuudesta. Olen itse asiassa hyvinkin itsenäinen ihminen ja jos ero sattuisi tulemaan, niin pärjäisin yksin oikein hyvin.

t. vierailijaSini
 

Yhteistyössä