Mielenkiintoinen juttu kiinalaisen tehdastyöläisen näkökulmasta: Länsimaiset ovat sikoja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jessi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Paljon - niin paljon. Mutta kyllä he itsekin sitä krääsää osaa käyttää. Se tavaran määrä mikä paikallisissa ostoskeskuksissa on saa voimaan pahoin. Zhuhaissa törmäsin tavarataloon jonka yksi kerros oli pelkää Hello Kitty- krääsää...Ja siellä paikalliset teinit/aikuiset naiset hurmoksessa osti kaikkea mihin vaan varat riittää.

Oikeasti sitä tavaran paljoutta ei osaa edes selittää - sen tajuaa vasta kun sen näkee. Olen asunut kiinassa useamman vuoden ja ihmetellyt hieman samaa kuin tuossa artikkelissa - mihin sitä kaikkea tarvitsee. Asian positiivinen puoli on että paikalliset saavat töitä - mutta nälkäpalkalla. Se on sairasta. Eniten mua ällöttää ylikansalliset yhtiöt, isot brändit ja "mukamas merkki"-tuoteet...Surutta käyttävät halpatyövoimaa hyväksi ja kuitenkin myyvät tuoteensa hemmetin kalliilla ulos, brändin siivittämänä. Lapsityövoimaa käytetään, vaikka moni firma väittääkin toisin. Totta, jotkut tarkastavat kyllä tehtaansa vaan eivät alihankintaketjuja tai niiden alihankintaa.

Työskentely noissa tehtaissa on epäinhimillistä, itsekin linjoja käynnistäneenä olen sen nähnyt. Jos tavoitteeseen ei päästä voi esimies vaikkapa piestä alaisensa. Siinä ei ole mitää outoa...

Yhteistyössä