Mielenkiintoinen eettinen dilemma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rutukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rutukka

Vieras
Robottiauton ohjelmoinnissa on tehtävä suuria valintoja, kuten se, että suojellaanko ensijaisesti autossa olevia vai joitain muita, kuten jalankulkijoita.

Miten itse ratkaisisit seuraavan valintatilanteen:

Ajat liikenteessä 100km/h. Kyydissäsi on myös lapsesi tai muita läheisiä. Yllättäen tien oikealta puolelta hiihtää tielle eteesi peräkanaa lauma lapsia. Sinulla on vain kaksi vaihtoehtoa;

1. Voit ajaa lasten yli jolloin ainakin muutama heistä kuolee ja te pelastutte
2. Voit ohjata auto päin vastaantulevaa rekkaa ja todennäköisesti kuolette

Miten ratkaiset tilanteen jos ajat autoa itse?
Jos autoa ohjaa robotti, pitäisikö se ohjelmoida tekemään sama ratkaisu?

Robottiauton ohjelmoinnissa on tehtävä suuria valintoja, kuten se, että suojellaanko ensijaisesti autossa olevia vai joitain muita, kuten jalankulkijoita.

Ajat liikenteessä 100km/h. Kyydissäsi on myös lapsesi tai muita läheisiä. Yllättäen tien oikealta puolelta hiihtää tielle eteesi peräkanaa lauma lapsia. Sinulla on vain kaksi vaihtoehtoa;

Kyllä mä valitsen 1. .
Ja näillä vajaavaisilla tiedoilla mitä mulla on Robottiautosta, niin en menis kyytiin lainkaan.

Jarruttaisin tietty täysillä, mutta jos se ei riittäisi eikä turvallisesti voisi väistää, jäisi auton alle hyppelijät sitten vaan alle. Nokkakolari rekan kanssa ei kuulosta senkään puoleen järkevältä, että äkkiähän se auto tai rekka sinkoaisi/kaatuisi sen tiellä tepastelevan lapsijoukon päälle ja sitten kuolisi lapset sekä tiellä että autossa.

Easy as one-two-three! Ei OLE olemassa ainoastaan kahta vaihtoehtoa, vaan on myös KOLMAS! Jarrutan rajusti, ohjaan auton oikeanpuoleiseen ojaan, ja turvavyöt, air bagit ja muut auton turvavarusteet pelastavat autossa olijat.

Easy as one-two-three! Ei OLE olemassa ainoastaan kahta vaihtoehtoa, vaan on myös KOLMAS! Jarrutan rajusti, ohjaan auton oikeanpuoleiseen ojaan, ja turvavyöt, air bagit ja muut auton turvavarusteet pelastavat autossa olijat.

FAIL! Vastausvaihtoehtoja on vain kaksi. Kuten sanottu, mitään muuta ei voi tehdä. On liukasta, jarrututtaa ei ehdi ja lapsia tulee tielle katkeamattomana virtana...

Ajaisin sen lapsilauman päälle. Ja niin tekisi valtaosa ihmisistä.
Robotin voisi ohjelmoida toimimaan korkeammalla etiikalla, eli säästämään ne toiset, koska kuskihan oletettavasti useimmiten on syyllinen.

Ajaisin sen lapsilauman päälle. Ja niin tekisi valtaosa ihmisistä.
Robotin voisi ohjelmoida toimimaan korkeammalla etiikalla, eli säästämään ne toiset, koska kuskihan oletettavasti useimmiten on syyllinen.

Aivan. Ohjelmointiin liittyy kyllä paljon ongelmia, kuten se, että tehdäänkö valinta sillä perusteella, miten todennäköisesti eniten ihmishenkiä säästyy ja asetetaanko autossa olevat suojelussa muita korkeammalle tasolle. Ja jos asetetaan, niin mihin se voi johtaa? Kenties rikkaille tarjottottaviin maksullisiin ohjelmiin, joissa autossa olijoita suollaan muiden kustannuksella.

Mielenkiintoista on myös se, että poikkeaako ihmisen liikenteessä sekunnin murto-osassa tekemä ratkaisu siitä ratkaisusta, jonka hän tekisi jos saa miettiä asiaa pitkään näin teoreettisella tasolla.

Aika tyhmiä lapsia jos lähtevät hiihtämään tien yli vaikka toisesta suunnasta tulee rekka ja toisesta auto ja molemmat ovat niin lähellä ettei varmasti kerkeä yli, koska kerta ei jarruttamaankaan kerkeä. Kuolkoot kerta niin tyhmiä ovat, ettei laumasta edes yksi järkevä tajua pistää stoppia typerälle toiminnalle.

Aivan. Ohjelmointiin liittyy kyllä paljon ongelmia, kuten se, että tehdäänkö valinta sillä perusteella, miten todennäköisesti eniten ihmishenkiä säästyy ja asetetaanko autossa olevat suojelussa muita korkeammalle tasolle. Ja jos asetetaan, niin mihin se voi johtaa? Kenties rikkaille tarjottottaviin maksullisiin ohjelmiin, joissa autossa olijoita suollaan muiden kustannuksella.

Mielenkiintoista on myös se, että poikkeaako ihmisen liikenteessä sekunnin murto-osassa tekemä ratkaisu siitä ratkaisusta, jonka hän tekisi jos saa miettiä asiaa pitkään näin teoreettisella tasolla.
Mielenkiintoista kun nyt alkoi oikein pohtimaan asiaa... ja varmasti monia aika vaikeita päätöksiä pitäisi tehdä.

Yhteistyössä