Mielenkiinnosta kysyn, te joilla ei ole varaa laittaa edes pariakymppiä lapsen lahjaan, mikä on ajanut tähän tilanteeseen?

• Viestiketjun aloittaja hei
  • Ensimmäinen viesti
hei
Oletteko tietoisia toimeentulotuesta? Tuntuu että monet ei tiedä mikä se on ja milloin sitä voi saada. Itse olemme olleet puolisen vuotta toimeentulotukiasiakkaita tyttömyyden takia. lapsia kaksi. Varaa on ostaa muutamalla satasella lahjoja lapsille. Jos emme hakisi toimeentulotukea niin ei olisi meilläkään yhtään rahaa lahjoihin.

Myy
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Oletteko tietoisia toimeentulotuesta? Tuntuu että monet ei tiedä mikä se on ja milloin sitä voi saada. Itse olemme olleet puolisen vuotta toimeentulotukiasiakkaita tyttömyyden takia. lapsia kaksi. Varaa on ostaa muutamalla satasella lahjoja lapsille. Jos emme hakisi toimeentulotukea niin ei olisi meilläkään yhtään rahaa lahjoihin.
Muutamalla satasella lahjoja muksuille ja elätte toimeentulotuella? Ei taida olla ihan minimissä tuo tuki. Meidän perheessä ei satasia käytetä lasten eikä koko suvunkaan lahjoihin, vaikka työelämässä olemme kummatkin. Ei todellakaan olisi varaa.

yks
Jos ootte ttt-asiakkaita, miten teillä on varaa ostaa muutamalla satasella
lahjoja? Sehän on valtava raha. eikös tt-tukea haeta viimeisenä keinona?
Ja normien mukaan lasketaan eläminen.
Itselläni on mennyt terveydenhoitoon rahaa ja uutta sairautta taas pukkaa.
Ja kun terv.asemalta ei saa apua, korkeintaan lääkereseptin.
Täytyy yrittää pärjätä. Ostan lahjat divarista.

ap
Kyllä, laitamme lahjoihin lapsille n. 400e. Tulomme ovat yhteensä 2090e kuussa. Siitä menee vuokraan 870 kuussa, ruokaan 500e, laskuihin n. 300e ja loput lahjoihin eli pikkusen reilu 400e. Tuloina siis toimeentulotukia, työttömyyspvraha, opintotuki, asumistukia ja lapsilisät.

:D No mä en kyllä todellakaan. siksi hae toimeentulotukea että saisi ostettua lapsille joululahjoja. Kyllä musta toimeentulotuki on sitä varten että saa maksettua vuokran, ruoat, lääkkeet ja sähkön. Jos toimeentulotukiasiakkaalla on varaa ostaa satasilla lapsille lahjoja, niin musta tuki menee väärään osoitteeseen.

ap
Ja jos joku ei usko tätä niin toimeentulotukilaissa on ilmoitettu hyvibkin selvästä perusosat mitä perheelle kuuluu jäädä. Siksipä minusta tuntuu että moni ei tajua hakea avuksi toimeentulotukea, koska aina ihmetellään miten se niin paljon on?

ap
Niin siis emme tietty hakeneet lahjoihin toimeentulotukea vaan saamme sitä joka kuukausi. Tässä kuussa tuo osuus mikä normaalisti menisi vaatteisiin yms. meneekin lahjoihin. Kyllä ttt-asiakkaallakin on oikeus ostaa ylimääräistä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin siis emme tietty hakeneet lahjoihin toimeentulotukea vaan saamme sitä joka kuukausi. Tässä kuussa tuo osuus mikä normaalisti menisi vaatteisiin yms. meneekin lahjoihin. Kyllä ttt-asiakkaallakin on oikeus ostaa ylimääräistä.
No mun mielestä menee sittenkin väärään osoitteeseen jos joka kuukausi on ihan satasia ylimääräistä.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
No mun mielestä menee sittenkin väärään osoitteeseen jos joka kuukausi on ihan satasia ylimääräistä.
Pakko olla samaa mieltä.

häh
Johan on toimeentulotuki sitten noussu huimasti sitten kun viimeksi olin yhden lapen yh-
Minulla hyvä jos pakollisten laskujen jälkeen jäi käteen sen verran että kerran kuussa sain lapselleni tarjota kunnon lihaa,siis muuta kuin jauhelihaa.
Omista menoista ei tarvinnut haaveilla sillä ei ollut rahaa,lapselle ostin kaikki kirppikseltä ja muistan kuinka yksi joulu minulla ei ollut vara ostaa kuin se yksi pikkuauto mutta joulu meillä siltikin oli.
Onko tosiaan tuet näin kovin noussut vai enkö osannut tarpeeksi kerjätä-valehdella sossussa kun kaikki tuloni ja menosi sinne vein ja silti sain leipäjonossakin jonottaa meille leipää.

vieras
No mun vauva on onneksi vielä niin pieni, ettei lahjojen päälle ymmärrä. Saan nimittäin itsekin toimeentulotukea, mutta tässä kuussa sitä tuli vain 80e:( viime kuussa tuli useita satasia, mutta ne menivätkin sitten kaikenlaisiin hankintoihin vauvalle yms. Mulle lasketaan 1390 riittäväksi menoihin, siitä 700 vuokraan, loput aikalailla menee laskuihin ja ruokaan.
Ärsyttää, kun pitää joka kuu hakea uudelleen tukea, ei koskaan tiedä etkäteen paljon sieltä tulee...
nytkään en tajunnut, että veronpalautukset vähennetään tuista, nehän on joskus aiemmin mun maksamia veroja, eikä mitään tuloja...

clivia
Jos ei ole muita menoja kuin vuokra,sähkö ja esim. lääkkeet ja saa toimeentuotukea niin kyllä sillä rahalla elää.
Mutta kun siitä alkaa maksamaan nettimaksut,tv-luvat,puhelinlaskut,mahdolliset osamaksut niin tiukille vetää.
Mielenkiinnolla odotan alkuvuotta jolloin mun pitäis laskelmieni mukaan jäädä toimeentulotuen varaan että kuinka paljon mä siitä rahasta sitten säästän.
Ilmoittelen täällä kyllä sitten miten ruhtinaallisesti sillä eletään.

Myy
Kyllä, laitamme lahjoihin lapsille n. 400e. Tulomme ovat yhteensä 2090e kuussa. Siitä menee vuokraan 870 kuussa, ruokaan 500e, laskuihin n. 300e ja loput lahjoihin eli pikkusen reilu 400e. Tuloina siis toimeentulotukia, työttömyyspvraha, opintotuki, asumistukia ja lapsilisät.
Siis käteenkö tulee noin paljon toimeentulotuilla ynnä muilla? Ei helvatta, mä jätän työt tekemättä

ap
Samanverran kaikilla ne perusosuudet ovat. Riippuu perheen koosta ja vuokrasta tietty. Mutta ne mitä pitää lain mukaan jäädä käteen kuussa on samat. Ja sähkölaskut sekä kotivakuutuksen ja reseptilääkkeet ja julkisen terveydenhuollon menot saa kanssa lisäksi.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Myy:
Siis käteenkö tulee noin paljon toimeentulotuilla ynnä muilla? Ei helvatta, mä jätän työt tekemättä

Kyllä. Siis tuosta 2090 e maksetaan vuokra 870e kuussa, loput on tarkoitettu laskuihin ja elämiseen.

sama
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mun vauva on onneksi vielä niin pieni, ettei lahjojen päälle ymmärrä. Saan nimittäin itsekin toimeentulotukea, mutta tässä kuussa sitä tuli vain 80e:( viime kuussa tuli useita satasia, mutta ne menivätkin sitten kaikenlaisiin hankintoihin vauvalle yms. Mulle lasketaan 1390 riittäväksi menoihin, siitä 700 vuokraan, loput aikalailla menee laskuihin ja ruokaan.
Ärsyttää, kun pitää joka kuu hakea uudelleen tukea, ei koskaan tiedä etkäteen paljon sieltä tulee...
nytkään en tajunnut, että veronpalautukset vähennetään tuista, nehän on joskus aiemmin mun maksamia veroja, eikä mitään tuloja...
mutta siis toki mullakin on laittaa n.100e yhteensä joululahjoihin lapselle ja muille läheisille, en mäkään ymmärrä miten lapsen lahjaan ei olis pariakymppiä, eihän sitä tarttis ku vähän jostain muista menoista tinkiä

Alkuperäinen kirjoittaja Myy:
Juu näin vois ajatella. Henk.koht. olen sitä mieltä, että jos on tulot sellaiset, että jää toimeentulotuen tukirajojen alle, niin ehdottomasti se kannattaa hakea. Toimeentulotuki on kuitenkin viimesijainen yhteiskunnan tukimuoto, jota mun mielestä ei tarvitse, jos on satasia rahaa ruokaan ja lahjoihin. Silloin voisi ennemminkin jättää sen ttt:n hakematta ja opetella elämään vähemmällä, niukemmin. Itse en sinänsä näe vähillä tuloilla kituuttamisessa sinänsä mitään sankarillista, mutta täytyy sanoa, että nyt tunnen kyllä ylpeyttä, että ainakin minussa on sen verran selkärankaa että edes yritän tulla toimeen omillani, vaikka rahat on todella tiukassa, enkä hae rahaa siksi, että lapset saisivat satojen eurojen edestä lahjoja ja vaatteita.

Minkä ihmeen takia muksuille pitäis satasilla ostaa lahjoja?Eikö nykyään kakarat osaa enää arvostaa itse tehtyä ja kaunista kun kaikki on aina vaan rahasta kiinni...Ei, en aio laittaa KENENKÄÄ lahjoihin kiinni satasia..

Vieras
Meidän tulot on 2180e, tähän siis laskettu myös toimeentulotuki jota saadaan n.280e/kk ja vammaistuki 199e, jota ei oteta huomioon toimeentulotukilaskelmassa.

Muut tulot työttömyyspäiväraha, kotihoidontuki, lapsilisät ja asumistuki. Meidän perhe on 4 henkinen.

Kyllä tuolla pärjää ja ostaa lapsille joululahjat ja paljon muutakin, silti mun mies menis kiljuen töihin, jos työpaikka löytyisi, ei se kotona olo herkkua ole, vaikka tuet onkin ihan hyvät.

Saatiin tt-tukea myös kesällä kun mies oli töissä, oli niin pieni palkka. Tosin silloin vähemmän.

ex-yrittäjän vaimo
Joo tiedetään toimeentulotuesta ja sillä osteltais lahjoja, mutta, kun ei saada sitä.
Kaikki aikaisemmat kk tulot lasketaan tuloksi vaikka jääneet alle tuon toimeentulotuen koko vuoden ajalta.
ja Joulun tiedettiin kyllä tulevan, mutta ei konkurssin.
Haluavat sitten sossussa vielä odotta, että mikä on konkurssin lopullinen tulos ja paljonko jäi voittoa vaikka mitään sieltä ei jää, mutta heidän pitää nähdä se paperilla. Viis siitä, että joulu (ja viivyttävät pyhät) tulee, mutta odotetaan papereita ja nähdään nälkää meillä ei sitten osteta lahjoja ja vuokriakin on 1kpl jo rästissä. Tuloina siis tän kuun asumistuki ja lapsilisä ja kodinhoidontuki (ei kuntalisää)viime kuulta. Yllättäen ne meni/menee laskuihin ja ruokaan
Joulua enne ei sitten enää rahaa tule...
Ja tulkaa sitten perkele sanomaan, että olisipitänyt varautua. Oma syy...

ex-yrittäjän vaimo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras':
Nuo teidän tulot on todella hyvät tuiksi. Ja muutenkin niillä elää ruhtinaallisesti.
Ehkä heillä on useampi lapsi ja siksi hyvät tuet ja siitä syystä lahjoihinkin uppoaa satasia. Samanverran ne on kaikille, jotka tukia saavat

Yhteistyössä