Mieleenpainuvimmat muistisääntösi?

varis ja harakka
varis -> va=valkoinen
harakka-> ha=harmaa...
täytyy vaan muistaa, että tämä sääntö ei päde eli harakka on valkomusta ja varis harmaamusta

t. eräs erittäin huono biologiassa... ;)
 
kahden äiti
Alkuperäinen kirjoittaja EevaRouva:
Tornio Kemi Oulu ja Raahe, Kokkola Pietarsaari Uusikaarlepyy. Vaasa, Kaskinen, Kristiina, Pori, Rauma, Maarianhamina. Turku, Naantali, Uusikaupunki. Hanko, Tammisaari, Helsinki. Porvoo, Loviisa, Kotka, Hamina: TÄSSÄ ON RANNIKKOKAUPUNKEJA! Ja tätä ei muista jos ei osaa sitä laulua siihen;)
Eihän se noin mee. Tosta puuttuu osa, ja osa on väärässä järjestyksessä:
Tornio, Kemi, Oulu ja Raahe, Kokkola, Pietarsaari, Uusikaarlepyy. Vaasa ja Kaskinen, Kristiina, Pori, Rauma, Uusikaupunki, Naantali. Ja Turku kuuluisa ja Maarianhamina, Salo, Hanko, Tammisaari, Helsinki. Ja Porvoo, Loviisa ja Kotka, Hamina, nämä ovat rannikkokaupunkimme. Tai vikan lauseen paikalle voi laitaa myös historiaversion: Viipuri, Käkisalmi, Sortavala.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lumivalkoinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Perskärpänen:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumivalkoinen:
Sit tuli mieleen montaa on sontaa eli se on monta, ei montaa.
Nykyään on ihan oikein käyttää montaa-muotoakin tietyissä tilanteissa.
Ai on? Mun kouluajoista on kyllä jo aika kauan aikaa...
Muistaakseni sitä koskevaa ohjeistusta muutettiin vuonna 1995. Mutta ei se kyllä silloin vielä esim. useimpien opettajien tiedossa ollut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja varis ja harakka:
varis -> va=valkoinen
harakka-> ha=harmaa...
täytyy vaan muistaa, että tämä sääntö ei päde eli harakka on valkomusta ja varis harmaamusta

t. eräs erittäin huono biologiassa... ;)
Toisin päin, variksessa on harmaata ja harakassa valkoista , siis se ha ja va menee ristiin.
 
kahden äiti
Alkuperäinen kirjoittaja varis ja harakka:
varis -> va=valkoinen
harakka-> ha=harmaa...
täytyy vaan muistaa, että tämä sääntö ei päde eli harakka on valkomusta ja varis harmaamusta

t. eräs erittäin huono biologiassa... ;)
Mä muistan noi lauseesta "Harakka Hienohelma", eli harakka on se siistimmän näköinen noista.
 
:)
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja varis ja harakka:
varis -> va=valkoinen
harakka-> ha=harmaa...
täytyy vaan muistaa, ettätämä sääntö ei päde eli harakka on valkomusta ja varis harmaamusta

t. eräs erittäin huono biologiassa... ;)
Toisin päin, variksessa on harmaata ja harakassa valkoista , siis se ha ja va menee ristiin.
Niinhän "varis ja harakka" sanoi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja varis ja harakka:
varis -> va=valkoinen
harakka-> ha=harmaa...
täytyy vaan muistaa, että tämä sääntö ei päde eli harakka on valkomusta ja varis harmaamusta

t. eräs erittäin huono biologiassa... ;)
Toisin päin, variksessa on harmaata ja harakassa valkoista , siis se ha ja va menee ristiin.
No tuossahan sanotaankin niin, että varis on harmaamusta ja harakka valkomusta ;)

Mä muistan sen aina näin:
variksessa ei valkoista
harakassa ei harmaata

 
harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja varis ja harakka:
varis -> va=valkoinen
harakka-> ha=harmaa...
täytyy vaan muistaa, että tämä sääntö ei päde eli harakka on valkomusta ja varis harmaamusta

t. eräs erittäin huono biologiassa... ;)
Toisin päin, variksessa on harmaata ja harakassa valkoista , siis se ha ja va menee ristiin.
No tuossahan sanotaankin niin, että varis on harmaamusta ja harakka valkomusta ;)

Mä muistan sen aina näin:
variksessa ei valkoista
harakassa ei harmaata
"Harakka on harmaa - ei kun varis" :D
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena71:
INES ELA ILLA, ADES ABLA ALLA
Mulla on parempi tähän:

inestä
elasta
illaan
adelta
ablalta
allalle
Paitti että se on inessa :)
Ai paha, pääsi ope kuittaan. Nopeeta kirjotin ja harmaana ei voi korjata. Mut tää on musta ollut paras muistisääntö, mitä jankattiin ya:lla.

Muitakin äikän rimpsuja oli ja paljon, mut eipä niitä kaikkia enää muista. Joku meni, et raukka, rukka, parka, kulta, vainaja.. Kirjoitettiin erisnimen kans yhteen tai erikseen? Eli hyvin muistissa :D Ääh, en muista enempää :)
 
morset muistissa
Olen opetellut morset sanojen avulla. Sanoista laskettiin vokaalit per tavu ja ne määräsivät pisteet ja viivat eli lyhyet ja pitkät merkit.

A A-HAA eli .-
B BEE-RIN-ME-RI eli -...
C CEY-LON-SAA-RI eli -.-.
jne.
 
dfgh
Alkuperäinen kirjoittaja morset muistissa:
Olen opetellut morset sanojen avulla. Sanoista laskettiin vokaalit per tavu ja ne määräsivät pisteet ja viivat eli lyhyet ja pitkät merkit.

A A-HAA eli .-
B BEE-RIN-ME-RI eli -...
C CEY-LON-SAA-RI eli -.-.
jne.
Sama täällä.. A on a-haa, b on bee-si-pu-li....d on daa-deli!! ja räppinä
 
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja varis ja harakka:
varis -> va=valkoinen
harakka-> ha=harmaa...
täytyy vaan muistaa, että tämä sääntö ei päde eli harakka on valkomusta ja varis harmaamusta

t. eräs erittäin huono biologiassa... ;)
Toisin päin, variksessa on harmaata ja harakassa valkoista , siis se ha ja va menee ristiin.
No tuossahan sanotaankin niin, että varis on harmaamusta ja harakka valkomusta ;)

Mä muistan sen aina näin:
variksessa ei valkoista
harakassa ei harmaata
"Harakka on harmaa - ei kun varis" :D
Harakalla on "frakki" päällä ;) Auttaisko se paremmin muistamaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja liukumiina:
Yhdeksän kertotaulua helpotti, kun käytti sormia apuna. Niin mones sormi vasemmalta lukien alas, millä yhdeksän piti kertoa. Ja alhaalla olevan sormen vasemmalla puolelta sai vastauksen kymmenet ja oikealta puolelta ykköset.

Esim 4 x 9 = vasemman käden etusormi alas ja pystyyn jääneistä pikkurillistä, nimettömästä ja keskarista näki, että kolmekymmentä ja jotain on vastaus, peukalosta + oikean käden sormista näki tarkennukseksi kuusi sormea, eli 36 on vastaus. jne...
Tää on loistava! Kiitos!

:) *huono kertolaskupää huokaisee helpotuksesta*
 

Yhteistyössä