Miehet kätilöinä?

  • Viestiketjun aloittaja J79
  • Ensimmäinen viesti
J79
Hei,

Olen nyt raskaana viikolla 29. Muutettiin juuri miehen kanssa keski-suomeen ja lähin synnytyssairaala on jyväskylässä. Kuulin neuvolassa, että jyväskylässä olis mieskätilö töissä? Onko kellään kokemuksia? En tiedä miten suhtautuisin jos mies tulis mun synnytystä hoitamaan...
 
vieras
Mä veikkaan että esim. miespuolinen kätilöopiskelija on rönkkinyt erilaisia pimppoja paljon enemmän kuin naispuolinen opiskelutoverinsa, osaa tehdä sen hellemmin yms. joten mä kyllä ottaisin mielelläni miehen. Kaikki miesgynetkin olleet todella helläkätisiä ja ammattitaitoisia. Eikä kaikki kätilöt ole synnyttäneet, joten omakohtaisen kokemuksen puutteeseenkaan ei voi vedota.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä veikkaan että esim. miespuolinen kätilöopiskelija on rönkkinyt erilaisia pimppoja paljon enemmän kuin naispuolinen opiskelutoverinsa, osaa tehdä sen hellemmin yms. joten mä kyllä ottaisin mielelläni miehen. Kaikki miesgynetkin olleet todella helläkätisiä ja ammattitaitoisia. Eikä kaikki kätilöt ole synnyttäneet, joten omakohtaisen kokemuksen puutteeseenkaan ei voi vedota.
Mutta ei se sukupuoli tee hyvää gyneä tai kätilöä miehestäkään. Mulla oli neuvolassa viimeksi mieslääkäri sijaisena. Ei se ollut mitenkään erityisen hellävarainen eikä mukavakaan, todella paska fiilis jäi siitä reissusta.
 
Mulla oli miespuolinen harjoittelija synnytyksessa ja oli siis ihan sairaan suloinen tapaus. Aina sisätutkimusta tehdessä pyysi anteeksi jo etukäteen ja oli paljon hellempi kuin mun oma kätilö. Ja lopulta pojan synnyttyä oli ihan ihmeissään, ihan tippa linssissä ja kehu mua kauheen paljon :D
 
Mä en ole vielä tähän saakka vapaaehtoisesti miesgynelle mennyt, mutta synnytyksessä olis kyllä ollut aivan yksi hailee kuka alapäätä kaivelee, sen verran piti keskittyä selviämään supistuksista ja ponnistamisesta että ei todellakaan kiinnostanut muu kuin että joku asiansa osaava ihminen on paikalla ja auttaa tarvittaessa :)
 
Itse en ole koskaan tykännyt miesgyneistä vaikka olen heilläkin käynyt kun en ole jaksanut alkaa nillittämään mutta toisen lapsen synnytyksen minulla hoisi aivan ihana mieskätilö ja oli varmaan paras mahdollinen kokemus. Osasi asiansa ja oli todella asiallinen ja mieskin tykkäsi kun tulivat juttuun ja odotellessa juttelivat niitä näitä. Ainakin tuo kättärin mieskätilö osaa asiansa paremmin kuin moni naispuolinen kollegansa joten itselläni ei ole pahaa sanottavaa. :)
 
minä vaan
Mulla oli naiskätilön lisäksi mies synnytyssalissa, en tiiä oliko kätilö vai mikä lie avustaja. Jäi vaan mieleen, että kun ulisin ponnistusvaiheessa tuskissani etten kestä enää, niin se ärähti, että ethän sä ole ollut siinä ku vartin!
seuraavaan synnytykseen en miehiä huoli.
 
Mulla oli kummatkin kätilöt kylläkin naispuolisia mutta lääkärigyne oli miespuolinen ja mielestäni hän oli paljon parempi kuin naisgyne esimerkiksi koska naisgyne on aika kovakourainen,tai ainakin ne mitä mulla on ollut aikasemmin.
 

Yhteistyössä