Miehet ja kotityöt

• Viestiketjun aloittaja Huivipää
  • Ensimmäinen viesti
Huivipää
Hyvää päivää!

Kuinka monesta tuntuu, että hakkaa päätään näin :headwall: kotitöiden kanssa. Minä en aiemmin tullut "vaatineeksi" mieheltä, että hänen tulisi tyhjentää pesukoneita, laittaa pyykkejä, imuroida jne. Vaikka molemmat olemme työelämässä olevia, ja itse asiassa minä teen sillä tavoin epäsäännöllistä työtä, että monesti meni ylitöiksi. Minä tein kotityöt sitten kun tein.

Muuttui menneeseen aikamuotoon tämä tarina, koska olen nyt siis sairaslomalla, ja olosuhteiden pakosta mies on joutunut tekemään hommia. Välillä hermostun odottelemaan, että hän saisi tiskikoneen tyhjennettyä, ja teen sen jälleen lopulta itse, vaikka semmoset "rehkimiset" on kielletty minulta ainakin koko ajan tehtynä. Ja aina aiemmin tein itse kun en jaksanut toista pyydellä. Eilen hän laittoi verhot... viikonloppuna kuurasi maton ja imuroi jne. JA OSAA IHAN HYVIN! Itse asiassa verhot sai laitettua paljon fiksummin kuin minä oisin ne tällännyt.

Kuulostaako siltä, että puhun koirasta tai lässytän... ei ole tarkoitus, vaan tarkoitus kirjoittaa siitä, että moni meistä (kuten minä) sanoo, että kun joutaa kaiken tekemään ja ukot vaan kulkee ja makaa sohvalla. Pakkotilanne voikin tuoda ihan uusia ulottuvuuksia...

Mitenhän minä nyt ylläpitäisin tämän tilanteen sittenkin kun olen vauvan synnyttänyt ja pystyn hoitamaan kaikki työt!?

Onko kokemuksia? MIten eri perheissä jaetaan kotitöitä? Kuitenkaan nykyajan huusholleissa ei ole samalla lailla niitä miesten töitä kuin entisajan mökeissä. Hyvää siivouspäivää kaikille... meillä ei kyllä siivota, mies on iltatuurissa... :whistle:

mami32
Meillä tällä hetkellä tilanne et minä töissä ja mies pitkällä sairaslomalla.. Mun onnekseni mies ahkera kotitöiden tekijä (täyttää astianpesukoneen,tekee ruoan,pyykkää ja korjaa jopa astiat pois ja pyykit vaatekaappeihin..)välillä täytyy ihan sanoa hälle,et minäkin voisin jotain tehdä.. :) Saan olla iloinen ja olenkin :D :D :D

Jenni
Mepä justiin riideltiin kotitöistä. Se on usein riidan aiheena ja ihmekkö tuo ku ollaan eri kulttuurista. Mies muslimina kokoajan narisee ku hänen on kanssa siivottava ja laitettava ruokaa. Ne pitäis kuulemma olla pelkästää mun hommia. Sanoo miehen kunnioitukseks. Kyllä hän sitten siivoaakin ja laittaa ruokaa mutta narinan kera. Mä teen sille selväks että maassa maan tavalla ja täällä molemmat laittaa kotia ja molemmat käy töissä ja hoitaa lapsia. Meillä on kohta 3kk ikänen poika ja hän vie paljon mun aikaa. Yöllä valvottaa ja päivällä jos ei nuku ni on ihme jos viihtyy lattialla. Vaatii että on otettava syliin ja kuljettava huoneesta toiseen. Tee siinä samalla sitten kotitöitä, väsyneenä. Sitten ku pieni nukkuu päivällä ni on valittava kotitöiden tai nukkumisen välillä. Mies saa sitten käydä uimassa ja tapaamassa kavereitaan. :( Sitten se väittää kiven kovaa että meidänki kulttuurissa naisen on tehtävä kotityöt ja miehen ei. Sanokaa mulle että on väärässä!!!! Sanoo Jumalan sanomaks. En usko että Jumala haluaa että nainen on ihan lopussa ja mies saa olla tekemättä mitään. Mun miehellä ei oo töitä. Tai on mutta vain silloin tällöin. Mä oon välillä niin poikki että en jaksa ees itelleni laittaa ruokaa ni sit pitäis miestä passuuttaa ja hän vaa saa istuu koneen ääressä. Oli kiva lukea teidän viesteistä että miehen on myös siivottava. Jos joku haluaa kommentoida mun viestiin ni siitä vaan. Kannustus tekis hyvää!!!!

Huivipää
=) Hei! Käsittääkseni se aika jolloin akkojen tuli tehdä kotityöt yksinään on mennyttä aikaa, sellaista aikaa, jolloin naisten työ oli kodinhoito ja mies toi tilipussin kotiin. Nykyäänhän meidän naisten tulee tienata siinä missä miestenkin. Ja mielestäni huolimatta siitä, että nainen on kotiäitinä tai mies koti-isänä, minusta kuuluu molempien niitä kodin töitä tehdä. Usein se päivä kuluu kotona olevalta lapsia hoitaessa, ruokaa laittaessa jne. ei siinä enää suurempia kotitöitä rehkitä. Tietysti on asiallista, että sen tekee siinä päivän aikana minkä ehtii, pystyy jne. Ja sellaisessa tilanteessa, että toinen vaikka teke monta vuoroa töitä, olisi aika kohtuutonta odottaa, että sen päälle tulee kotiin vielä tekemään täysin kaiken.

Minä en tunne läheisesti muslimikulttuuria, joten en pysty kommentoimaan siitä käsin edellisen kirjoittajan tarinaa. Mutta ainakaan minulla luterilaisena kristittynä ei ole sellaista käsitystä, että Jumalan mukaan olisi naisen työ tehdä kaikki kotityöt. En ala Raamattua siteeraamaan, mutta ainakin se fiilis mikä sieltä näihinkin asioihin tulee, on ennen kaikkea toinen toisensa kunnioittaminen ja tukeminen, ja se ettei sovi toista tylysti kohdella.

Aikansa siinä menee että tämänkään sukupolven miehet hoksaavat kotitöihin ryhtyä, jos kotona on tilanne ollut että äiti on hoitanut koko kodin. Isä on käynyt töissä ja sen jälkeen rojahtanut sohvalle sapuskaa odottelemaan. Mutta kuten sanottu, miesten töitä niin kutsutusti ei nykyajan asunnoissa enää niin paljon ole, että töistä olisi jaettavaksi asti naisten ja miesten kotitöihin, ja toiseksi nykyään miehetkin alkaa olla enemmän ja enemmän muun alan kuin käytännön kädentaitojen taitajia.
:whistle: :whistle: :whistle:

kotitöistä
Itse teen kaikki kotityöt.Mies just jokupäivä kysy et mites astianpesukone aukeaa..Ollaan reilu vuosi asuttu nykysessä kodissa ja nyt tuli hänelle ajankohtaiseksi avata ekan kerran kone.
Oon 9kk lapsen kanssa kotona ja mies käy töissä,mut kyl silti vois minústa jotain tehr,edes joskus!!Mitäs sit ku mäkin meen töihin..Tarvii varmaa ottaaa siivoojaa=)vitsivitsi..oiski rahaa palkat sellanen..
Välil ärsyttää ku mies ei ymmärrä kuinka paljon on tekemistä jotta koti pysyy kondiksessa ja sittenkun tarvii kuiteskin pikkuneidin kanssa seurustella..
Nii ja parasta on se et mies on tosi tarkka siisteydestä!kaiken tulee olla tiptop.Mut silti ei ite auta \|O \|O \|O :headwall:

Huivipää
=) Itse olen ainakin nyt sitä opetellut, etten huomauta esim. jos pyykit on ruttusina laitettu kuivumaan, tai jos ei nyt ihan joka villakoiraa ole imurinsuutin haaviinsa saanutkaan... Ja olen muistanut olla hyvilläni kun on aamulla ollut tiskipöytä raivattuna, kun olen illalla mennyt miestä aiemmin nukkumaan. =) Ihan hyvää tekee miestenkin varmasti huomata, ettei se koti itsestään pysy järjestyksessä, varsinkin niille jotka vaativat sitä tip top kuntoa itse tikkua ristiin panematta... =)

Meillä on sellanen systeemi että miehen on jotkut tietyt hommat mihin mä en millään tavalla puutu: saa tehdä omassa tahdissaan ja silloinkun itselleen sopii kunhan ne tulee tehtyä. Miehen työ kun on sellainen ettei ole kotona juurikaan: käy nukkumassa. On siis selvää etten toki yöllä imurin varteen laita. Tällä hetkellä kun minä olen lapsen kanssa kotona (joka ei siis ihan vauva enää ole ja näin jättää vapaammat kädet minulle) ja mies tekee pitkää päivää töissä minä teen täällä kotona suurimman osan, mutta jos mies olisi myös kotona (esim lomilla on näin) tilanne on ihan eri. Silloin osallistuu enemmän: ei vapaasta tahdostaan vaan minä yksinkertaisesti pyynnön muodossa käsken tekemään enkä itse puutu taaskaan: vaikka siihen tekemiseen menisi koko päivä. Kyllä tuo taatusti muistaa jos tarpeeksi monta kertaa menenkin itse tekemään kuitenkin: ja oppii vitkuttelemaan niin kauan että kaikki jää sitten mulle. Odotan myös että kun minä tästä kotoa lähden muihin töihin kotityöt jaetaan erilailla taas ja mies tekee siinä missä minäkin.

mun mielipide on et kyl pitää molempien tehdä kotitöitä ihan samanvertasesti!!! Onks se reiluu, ku meilläkin on usein niin, et mä teen hikihatus kotitöitä ja vahdin muksuja ja ku ukol on hommia ( esim. remonttia tms. omia hommia) ja tarvii apua niin silloin mun on kyllä joudettava auttamaan, mut mä teen kotitöitä silloinkin kun ukko vaan makaa sohvalla kattelee telkkaria tai pelaa pleikkaria, kun pyytää esim. tyhjentää tiskikoneen niin se kyl tapahtuu muutaman muistutuksen jälkee tai sit kun mun äänensävy alkaa olee sitä luokkaa et koht hermostun. Miten se onkin noil miehil niin vaikeeta oma-aloitteisesti auttaa kotitöissä? Sitte ei kyllä vahingossakaan tehdä mitään ylimäärästä, jos sanotaa, et tyhjennätkö tiskikoneen niin kyl se tyhjennetää, mut ei sit voi samal kuitenkaa täyttää sitä vaan ne likaset tiskit lojuu edellee siinä pesukoneen vieressä, ÄRSYTTÄVÄÄ!!!!
Surffailin äskettäin tuol jossain sivuil mis oli avioliittolaista (mikä kyllä mun mielest kuuluu myös avoliittoon) tekstiä, niin siel sanottii ihan selkeesti et puolisot ovat keskenään tasavertaisia yms. ja et toista pitää auttaa ja tukea kaikin mahdollisin keinoin ja noudattaa tasa-arvoa!!! Ihan sanatarkast en muista mitä siin oli muutakin, mut muistaakseni tost 2+ linkistä sinne pääsee kattelee...
Muistakaa, maassa maan tavalla ja eiköhän me ite omat uskontomme tunneta paremmin, kun toisen uskontokunnan edustaja...Suomessa ainakin on tasa-arvo kunniassa (tai pitäis olla)!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.09.2004 klo 13:39 -ä77- kirjoitti:
mun mielipide on et kyl pitää molempien tehdä kotitöitä ihan samanvertasesti!!! Onks se reiluu, ku meilläkin on usein niin, et mä teen hikihatus kotitöitä ja vahdin muksuja ja ku ukol on hommia ( esim. remonttia tms. omia hommia) ja tarvii apua niin silloin mun on kyllä joudettava auttamaan, mut mä teen kotitöitä silloinkin kun ukko vaan makaa sohvalla kattelee telkkaria tai pelaa pleikkaria, kun pyytää esim. tyhjentää tiskikoneen niin se kyl tapahtuu muutaman muistutuksen jälkee tai sit kun mun äänensävy alkaa olee sitä luokkaa et koht hermostun. Miten se onkin noil miehil niin vaikeeta oma-aloitteisesti auttaa kotitöissä? Sitte ei kyllä vahingossakaan tehdä mitään ylimäärästä, jos sanotaa, et tyhjennätkö tiskikoneen niin kyl se tyhjennetää, mut ei sit voi samal kuitenkaa täyttää sitä vaan ne likaset tiskit lojuu edellee siinä pesukoneen vieressä, ÄRSYTTÄVÄÄ!!!!
Naiset ja miehet on tässä asiassa vaan erilaisia: miehiä ne lattioilla lojuvat sukat ja likaset astiat altaassa ei häiritse toisin kun meitä naisi useimmiten: pitäis näissä asioissa muistaa myös nämä sukupuolten väliset erot eikö?

Ja minusta ei ole reilua että kotona oleva äiti vaatii miestä joka käy työssä tekemään tasan puolet kotitöistä vielä työpäivän päätteeksi, kerran minä ihan hyvin kerkiän tekemään tässä kotosalla ollessani useimmiten. Vauva-aika oli eri, kun tuntui että aika riittänyt ikinä mihinkään.

Sarita-80
Ennen (kun opiskeli) mun miehellä oli sentää jotain oma-aloitteellisuutta, mut nykyään kun on töissä jää kodinhoito mun vastuulle kaikilta osin.
Ja tosiaan se ärsyttää että kaikesta pitää sanoa - edes omat likaiset vaatteet eivät mene pyykkikoriin jos en käske.
Mä en kyllä tajua miten tää tilanne on päässy luisumaan tälläiseksi :headwall: :headwall:

äeppä-73
:headwall: hakata on saanut ja näyttää pahasti siltä että saa hakata tulevaisuudessakin! Arg! Jokapäiväinen riidan aihe. Meillä 3 pientä lasta ja tekemistä riittää....mies saattaa imuroida jos murjotan tai niiskutan tarpeeksi.Jos pyytää jotain tekemään... vastaus on kohta ja sit se unohtuu.

Meillä tekee kotityöt se joka jaksaa/ehtii. Viikkosiivous tehdään yleensä viikonloppuna niin, että toinen on silloin pojan kanssa ulkona ja toinen saa rauhassa siivoilla. Arkisin meillä on tosi vähän mitään hommia, mitä nyt astiat koneeseen ja pois sekä pyykinpesua aina joskus. Silti meillä pysyy hyvin järjestys ja siivo, mutta meillähän onkin vaan yks lapsi, joten aikaa jää hyvin kaikkeen.

Liisukka
Meillä tekee myös mies kotitöitä kiitettävästi, mutta johtuu varmaan siitä kun myös lapsuudenkodissa on aina isä osallistunut kotitöihin. Koti antaa kyllä hyvän mallin moneen asiaan, myös hyvään =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.10.2004 klo 21:12 Liisukka kirjoitti:
Meillä tekee myös mies kotitöitä kiitettävästi, mutta johtuu varmaan siitä kun myös lapsuudenkodissa on aina isä osallistunut kotitöihin. Koti antaa kyllä hyvän mallin moneen asiaan, myös hyvään =)
Juuri tätä ajattelin, kun luin viestiketjua läpi! Useimmiten kotoaan lapset saavat mallin, oli kyse sitten kotitöistä, ihmissuhteista esim. miten vanhemmat kohtelevat toisaan ja lapsiaan, väkivallasta, yhdessä ruokailusta...

Kannattaa hoitaa ajoissa asiat sellaiseen kuntoon kuin haluaa ne lastensa perivän.

Meillä kotityöt hoidetaan yhdessä vaihtelevalla menestyksellä. Mä teen yleensä keittiöhommat, mies remontoi ja yhdessä siivotaan.
Meillä ei kauheasti narista toisen tekemisistä tai tekemättä jättämisistä. Jätän mäkin paikat välillä kauheeseen kuntoon ja sukat löytyy lattialta.
Mulle tärkeämpää on sopu, kuin se kumpi tyhjentää tiskikoneen. Lapsuudenkodissa tapeltiin joka asiasta liikaa...

Meillä kotityöt tehdään yhdessä. Mies on kova siivoomaan, on oppinut sen jo kotoaan.. Sen haluan myös poikani oppivan. Mielestäni aika jolloin naisen paikka oli kotona ja miehen töissä on todellakin mennyttä aikaa!!!
Kun vauva tuli kotiin niin ensimmäisen kuukauden jälkeen mies hieman vihjaili että kun nyt kotona kerrran päivät olen niin voisin hoitaa enemmän siivous puolta.. Lomalla sitten sovittiin että mies hoitaa vauvan ja minä saan omaa aikaa. Jo katosi puhtaana pito miehen mielestä kun viihdytti, kantoi ja piti tyytyväisenä vauvaa yksin paripäivää. Nyt hän ymmärtää ettei päivät mene löhöillessä ;) :)

Vilpertiini
Meillä aika ajoin myös kiistellään kotitöistä. Mutta paljon enemmän siitä kumpi ottaa mistäkin asiasta vastuun. Siivouspäivistä näin jossain vinkin että ne sujuu paremmin jos neuvottelee miehen kanssa ennakkoon mikä päivä siivotaan. Meillä on ollut aika jaoin käytäntönä että kysyn painutko mielummin muksujen kanssa pihalle vai siivoatko. Yleensä valitsee muksut. Toinen tapa on ollut, jos muksut on pidetty mukana, kysyä kumman teet mieluummin, imuroit vai luutua tai keräät tavarat paikoilleen vai imuroit... Kun on mistä valita, ainakin meillä mies tekee mieluummin. Sitä en osaa sanoa, miten meillä on tähän ajauduttu, mutta meillä tiskikoneen täytön ja tyhjennyksen hoitaa pääsääntöisesti mies. Amoin rokien viennin. Minä vastaan sitten pyykkihuollosta. Tosin nyt kun mies tulee töistä kotiin ennen minua, niin pyydän yleensä panemaan pyykkikoneen päälle (olen lastannut valmiiksi). Lapset hoidetaan tasavertaisesti. Mutta sen oppiminen onkin ollut työntakana. Siihen on kyllä paljon auttanut se että ollaan keskusteltu ja se että nyt mies hoitaa lapset iltapäivisin. Näin se vastuunotto muulloinkin on luonnollisempaa.

Mitä kristinuskoon ja kotitöiden jakamiseen tulee, niin raamatussa miehen käsketään kohdella naista kuin Jeesus kohteli seurakuntaa. Ja Jeesushan jopa pesi opetuslasten jalat! Eli vaikka mies on perheen pää ja siten ylin päättävä elin, niin naista pitää kohdella hyvin ja palvellen. Ja naisen pitää antaa miehen olla se perheen pää, rakastaa ja palvella miestään. Raamatussa myös sanotaan, kilpailkaa toistenne palvelemisessa! Eli ei siellä kehoteta siihen että toinen vaan raataisi.Ja päätösvaltahan voi olla ihan positiivista, eli tiperissä tilanteissa me naiset voidaan jättää päätäntävalta miehille, mutta jos olemme jossain asiassa asiantuntijoita niin voimme toki asioista päättää.

Itse olen ollut koko raskausajan la 21.10 saikkulilla joten miehen on pitänyt vähä jo osallistua kotitöihin. Mutta monesti tulee itse tehtyä kun ei tosiaan viitti aina pyytää erikseen kun harvoin miehillä on sitä ominaisuutta että joo käyn jääkaapilla ja vienpäs mennessäni tuon vaatekasan pyykkiin ja laitan tiskit koneeseen eli joka hommaan täytyy erikseen ryhtyä. Onneksi meidän kohta 3vee poika patistaa iskää hommiin esim, tiskikoneen tyhjäämiseen. No iteppä oon mieheni aikoinaan opettanut rakkauden ensihuumassa liian hyvälle. Ja toisaalta saanpas minä olla kotona lasten kanssa kun mies raataa rahaa tilille. Että en viitsi suuremmin valittaa mutta joskun ottaa aivoon kun kämppä kaameessa kunnossa samoin kuin itte niin toiselle ei tule pineen mieleenkään laittaa tikkua ristiin. \|O :heart: :headwall:

Mä taidan olla onnellisessa asemassa. Mun mies hoitaa kotitöitä siinä missä minäkin. Välillä jopa vähän enemmän. Hän on meidän pikkuperheessä se jota ensimmäisenä alkaa "ahdistaa" jos ei pariin päivään ole imuroitu.
Ennen nykyistä talon rakennusprojektia meillä oli tapana aina lauantaiaamuisin yhdessä siivota koko kämppä. Viikolla sitten imuroi,pyykkäsi,tiskasi ym. se joka jaksoi. Nyt kun on tuo projekti menossa niin minä hoidan nykyisen kodin ja mies rakennuksen. Tosin minä siellä käyn siivoamassa, että saa rakentaa rauhassa. Viikonloppuisin tuo mies innostuu ruoan laitosta ja tekeekin hyvää ruokaa. Mä itse en tykkää laittaa ruokaa, mieluummin leivon.

=)
meillä mies tekee kotitöitä :)
siivoa mielellään ja yleensä ainaa yhdessä siivotaan.
monesti mies siivoaa myös itse omaaloitteesti ja on monet monet kerrat yllättänyt minut että on siivonnut koko kodin :flower:
muutenkin mieheni on "nais"mainen :ashamed: ..on aina hoitanut vauvan yöllä(ei enää vauva).
tiskaa mielellää,tekee ruokaa(jota rakastaa tehdä) ja pesee aina pyykit.joskus tuntuu pahalta kun mä olen vain kotona ja mun kuuluisi tehdä noi jutut kun mieheni on töissä mut mut..se vain tykkää tehdä niitä hommia :heart:
voih,se on kyllä kultainen :heart:
toinen mistä olen todella iloinen on: mieheni tuo minulle usein kukkia ilamn mitään syytä.
kerran päätin että ostan välillä miehelleni ison nipun ruusuja(tykkää kukista) koska minusta hän myös ansaitsee niitä ilman syytä :)
olen kyllä onnellinen.

Meillä tekee kuka ehtii ja viitsii, nyt kun on vauva talossa (1kk),kolmen koululaisen lisäksi, minä istun usein sohvalla imettämässä, ja mies häärää keittiössä, ainoa mihin mies ei saa koskea on pyykit, se onnistuu värjäämään kaikki vaatteet, ja itse pidän paljon pyykin pesusta. Meillä ei tämmösistä tapella, eipä kyllä muustakaan. :D

Meillä tekee kotityöt se kumpi on kotona, eli minä. Mies tekee töissä pitkiä päiviä, enkä raaski sen jälkeen häneltä enää vaatia kotitöiden tekoa. Illalla on sitten paljon yhteistä aikaa, kun laitan kaiken valmiiksi kun mies tulee töistä. Viikonloppuisin annan miehen viettää aikaa lasten kanssa. Meillä tämä toimii ainaskin, eikä kumpikaan valita.

Yhteistyössä