Miehen työpaikan huono ilmapiiri->miehen muuttunut käytös

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
Mies aloitti uudessa työpaikassa (pieni muutaman miehen firma, mies ainoa joka ulkopuolisena työntekijänä muut jollain tapaa kytköksissä firmaan) muut työntekijät kuulemma mukavia mutta ns pomo (omistaa isoimman osuuden firmasta) on ilkeä ja joka asiasta naputtamassa ja keljuilemassa ja asenne on jo valmiiksi negatiivinen oli kyse asiasta kuin asiasta.

Nyt minusta tuntuu että mies on ihan loppu, kotona on vaisu ja ärähtelee vain kun koitat puhua. Jos käännät puheen hänen töihinsä niin menee tosi vakavaksi ja "itkuiseksi", myös töihin meno tuntuu olevan aika hankalaa, ennen nousi paljon ennen kellon soittoa, ja saattoi lähteä työpaikalle jo tuntia aijemmin jatkamaan edellisenä päivänä kesken jääneitä puuhia, nyt nippa nappa menee siihen kun virallinen työaika alkaa jne..

Tekee pahaa katsoa vierestä kun miehen on paha olla, mutta minkäs teet. :(

Meillä on vähän samaa havaittavissa. Mies hukkuu kirjaimellisesti töihinsä. Lisää tunteja pitäs tehdä, lisää asiakkaita otetaan vaikka vanhojakaan ei ehditä työstämään loppuun. Deadlinet kusee = äkäsiä asiakkaita. Pomo käskyttää lisää työtunteja vaikka samalla lähti perheensä kanssa 1,5kk ulkomaille talvea pakoon vaikka omat työntekijät kärsii työnpaljoudesta.

KOtona on sitten erittäin väsynyt ja äkäinen mies.

Tai no meillä mies tykkää työstään ja kavereista mutta lähinnä toi työnpaljous rokottaa sit perhe-elämää. Lisätään siihe mun vuorotyö niin paljoa ei yhteistä vapaata ole.

Viimeksi muokattu:
Niinpä. Maailma on muuttunut ja nykyään joutuu tekemään töitä. Kyse ei ole varmaankaan työstä sinänsä, vaan nykyään jopa palstalaiset kehuvat kilpailuttavansa lähes kaikki pankeista ja sähköstä lastenvaunuihin ja remppoihin. Jos et tee halvalla ja revi sitä omsta tai työntekijöiden selkänahasta, niin eipä ole töitä. Kauppakin on joutunut vahentämään henkilökuntaa ja palvelua, kiitos näiden innokkaiden nettiostajien, jotka tilaavat kaiken ulkomailta, kun se on niin hienoa. Samalla ihmetellään kotimaan työttömyyttä. Kiiinassa valmistettu tuote kun jättää suomalaiseen yhteiskuntaan kuitenkin n. 75% kuluttajahinnastaan, työnä, veroina, palveluina ja investointeina. Ulkomaisesta nettikaupasta ostettuna sama tuote ei tuo yhtään Euroa Suomeen. Jotenkin kaksinaamaista sanoisin monien valitus. Tämä yleisenä, ei ap:lle ja hänen miehelleen.

Tsemppiä teille kotiin. Ymmärrän tilannetta itsekin työuupumuksesta kärsineenä. Jospa osaisin hieman neuvoa, yritän, pari sanaa teille. Te ette voi muuttaa niitä asioita työssä. Keskittykää siihen että puolison kotielämä on hyvää. Olkaa iloisia ja järjestäkää puolisolle mukavaa aikaa ja mukavia asioita kotiin ja parielämään, siten että hän saa ajatuksensa positiivisesti pois niistä työasioista. Kun näin on tarpeeksi käynyt, voitte alkaa painottaa 'Elämä ei ole vain työtä, koti ja perhe ovat ihmisen parhaita asioita elämässä' , 'Ihmisen elämä ei ole pelkkää työtä' filosofiaa eri tavoin. Jos työssä on kurjaa, mutta kotona asiat ovat hyvin, ihminen jaksaa paremmin. Onnellinen kotielämä, on paras asia millä voitte tukea puolisoitanne.
Työasioista ei kannata kysellä toiselta juurikaan. Mutta jos hän itse kertoo, kuunnella ja tukea ajatuksin 'voi kuinka ikävää joudut kokemaan, onneksi meillä kotona ei ole tuollaista!' , 'toimit ihan oikein, älä välitä miten muut käyttäyvät kun tiedät että itse toimiit oikein, se riittää', 'minä olen ylpeä sinusta kun jaksat/toimit noin,muut toimivat sinua kohtaan väärin' .
Jos olette kahden, ja on hyvä tunnelma, mutta huomaat miehen olevan surullinen ajatuksissaan voit kysäistä 'Haluatko kertoa työasioistasi?'. Jos hän haluaa, kuuntele ja tue mutta yritä olla menemättä mukaan pahoihin tunteisiin tai negatiivisuuteen. Lopuksi päätät osaltasi taas 'ikävää että työssäsi on noin, mutta onneksi meillä kotona on kivaa'.
"Miehen muuttunut käytös": yritä olla kuin sitä ei olisikaan. Ole itse iloinen, puhele iloisesti kodin positiivisista asioista, menneisttä ja tulevista 'olisi kivaa on jos vkonloppuna tehdään lihasoppaa, vai mitä tykkäät?' tyylillä. Koeta saada miehen ajatus siirtymään ikävistä työasioista positiivisiin yhteisiin ja kodin asioihin. Älä siirrä puhetta hänen työasioihinsa, jos hän ei itse tee niin.
"työnpaljous" yleensä viisaat, tunnolliset ja kunnianhimoiset kärsivät tästä.(Kyse voi olla myös siitä että mies nauttii hurjasti työstään, mutta ei uskalla sitä tunnustaa puolisolleen joka ei jaa samaa näkökulmaa).Jos miehen palkka on tosi hyvä,yleensä isopalkkaiset antavat vastineena suuren työpanoksen.. Eli mikä todella aiheuttaa sen työnpaljouden, jäi epäselväksi. Jos mies todella on normaalipalkkainen, kannattaa asiaan puuttua vaikka työpaikan vaihtamista tukemalla, tai ohjaamalla miestä hakemaan palkankorotusta.

Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä kotiin;23054740:
Tsemppiä teille kotiin. Ymmärrän tilannetta itsekin työuupumuksesta kärsineenä. Jospa osaisin hieman neuvoa, yritän, pari sanaa teille. Te ette voi muuttaa niitä asioita työssä. Keskittykää siihen että puolison kotielämä on hyvää. Olkaa iloisia ja järjestäkää puolisolle mukavaa aikaa ja mukavia asioita kotiin ja parielämään, siten että hän saa ajatuksensa positiivisesti pois niistä työasioista. Kun näin on tarpeeksi käynyt, voitte alkaa painottaa 'Elämä ei ole vain työtä, koti ja perhe ovat ihmisen parhaita asioita elämässä' , 'Ihmisen elämä ei ole pelkkää työtä' filosofiaa eri tavoin. Jos työssä on kurjaa, mutta kotona asiat ovat hyvin, ihminen jaksaa paremmin. Onnellinen kotielämä, on paras asia millä voitte tukea puolisoitanne.
Työasioista ei kannata kysellä toiselta juurikaan. Mutta jos hän itse kertoo, kuunnella ja tukea ajatuksin 'voi kuinka ikävää joudut kokemaan, onneksi meillä kotona ei ole tuollaista!' , 'toimit ihan oikein, älä välitä miten muut käyttäyvät kun tiedät että itse toimiit oikein, se riittää', 'minä olen ylpeä sinusta kun jaksat/toimit noin,muut toimivat sinua kohtaan väärin' .
Jos olette kahden, ja on hyvä tunnelma, mutta huomaat miehen olevan surullinen ajatuksissaan voit kysäistä 'Haluatko kertoa työasioistasi?'. Jos hän haluaa, kuuntele ja tue mutta yritä olla menemättä mukaan pahoihin tunteisiin tai negatiivisuuteen. Lopuksi päätät osaltasi taas 'ikävää että työssäsi on noin, mutta onneksi meillä kotona on kivaa'.
"Miehen muuttunut käytös": yritä olla kuin sitä ei olisikaan. Ole itse iloinen, puhele iloisesti kodin positiivisista asioista, menneisttä ja tulevista 'olisi kivaa on jos vkonloppuna tehdään lihasoppaa, vai mitä tykkäät?' tyylillä. Koeta saada miehen ajatus siirtymään ikävistä työasioista positiivisiin yhteisiin ja kodin asioihin. Älä siirrä puhetta hänen työasioihinsa, jos hän ei itse tee niin.
"työnpaljous" yleensä viisaat, tunnolliset ja kunnianhimoiset kärsivät tästä.(Kyse voi olla myös siitä että mies nauttii hurjasti työstään, mutta ei uskalla sitä tunnustaa puolisolleen joka ei jaa samaa näkökulmaa).Jos miehen palkka on tosi hyvä,yleensä isopalkkaiset antavat vastineena suuren työpanoksen.. Eli mikä todella aiheuttaa sen työnpaljouden, jäi epäselväksi. Jos mies todella on normaalipalkkainen, kannattaa asiaan puuttua vaikka työpaikan vaihtamista tukemalla, tai ohjaamalla miestä hakemaan palkankorotusta.

Pomo oli sanonut että pitää saada lisää rahaa taloon= lisää asiakkaita=lisää työtä

Ei kyllä käynyt ilmeisesti pomolla mielessä et nostais ennemmin hintoja kuin haalii asiakkaita kun ei niitä vaan ehdi tekemään. Lisää porukkaa ei ole tulossa ja pari tyyppiä on jo lähtenyt.

Kyllä mä kysyn et miten töissä on menny ja osoitan kiinnostusta hänen työhönsä ja kyllä kertookin ihan mielellään jos on jotain kerrottavaa.

Mä teen vuoroduunia ja joskus saattaa mennä viikossakin useita päiviä jolloin nähdään aamulla vajaa tunti ja illalla tunti ja nukkumaan. Viikonloppuisin jos on vapaata niin mies on vielä sit sellanen et se vaatii sitä omaa rauhoittumista. Mä taas haluaisin yhdessäoloa. Meillä ei ihan aina mene nää näkökannat yksiin. Kyllä me asioita tehdään yhdessä mutta ei ihan niin paljoa kuin toivoisin.

Mies sai just palkankorotuksen ja sekään ei ollu mitenkää helppo saada vaikka on osaamista todella monella osa-alueella sekä on erittäin hyvä tekijä ( palkittukkin sellainen )

Helsingistä on tarjottu töitä ja tarjottu tuplanakin sitä mitä nyt saa mutta hesaan muutto ei tule kysymykseen.

Mutta mun on pakko myöntää et mä lähen aika helposti mukaan siihen et jos toinen kiukkuaa ja äksyilee ja ja niin mulla ei kestä hermo. Mullakin on työ ja sen päälle vielä hoidan paljon muutakin. Teen ruuat, pyykit, siivoon jne. Annan vapaata, omaa aikaa ja sen päälle vielä saan väsynyttä äksyilyä. Tekis mieli laittaa sille pomolle viestiä et koittaa nyt aatella pikkasen sitä työilmapiiriä jos meinaa et sillä on vielä 6kk päästä työntekijöitä...

Ei ole niinkään työn määrästä kiinni, vaan työpaikan ilmapiiristä. Ei ole mielekästä työskennellä paikassa jossa joka asiasta saa vittuilua osakseen, vaikka hoidat oman työsi huolellisesti ja juuri niinkuin on sovittu ja se valmistuu ajallaan, ja päälle hoidat vielä muiden tekemättömiä hommia, ja mikä on tulos huutoa ja valitusta asioista joihin et itse edes liity, tai koko kadoksissa olevaan esineeseen et ole koskenutkaan, eikä se ole sinun työsi ollut sen olinpaikasta huolehtiakkaan.

Toki mies on jonkin verran ylitöissä jos tarve vaatii, jos joku seuraavan päivän homma on vaikka kesken niin tekee sen loppuun eikä niin kelloa tuijota, että kello onkin jo neljä heippa, työaika loppui tähän.

Yhteistyössä