Miehen tilanne töissä ahdistaa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mieheni on ollut samassa työpaikassa 5 vuotta. Alkuun hän sai ns. unelmapaikan. Mieheni oli ennen sitä tehnyt 10 vuotta pätkäduuneja tehtailla ja varastoissa ja sitten sai vakipaikan päiväduunissa ihan kivalla palkalla. 2 vuotta sitten hän sai ns. ylennyksen. Käytännössä siirtyi siis huomattavasti vastuullisempiin tehtäviin (ei kuitenkaan esimieheksi). Palkka ei paljoa noussut (muutaman satasen).

Tuon kaksi vuotta hän on ollut aivan käsittämättömän ahdistunut ja stressaantunut. Hakenut koko ajan toisia duuneja, mutta eipä niitä liikaa täällä tarjolla ole.

Sinällään tuo vastuullisempiin tehtäviin siirtyminen oli onni, että hänen aikaisempi työ käytännössä ulkoistettiin. Nyt on vaan niin, että hän on omassa työssään ihan kusessa. Duunin kulttuuri on "miehinen", eli ei siellä voi pahemmin alkaa uikuttaa. Olen sanonut, että tää ei voi jatkua ja että hänen pitäisi puhua töissään esimiehelleen. Ongelma on vaan se, että esimies on täysin kyvytön. Mitä tuossa on tehtävissä?
 
Mieheni on ollut samassa työpaikassa 5 vuotta. Alkuun hän sai ns. unelmapaikan. Mieheni oli ennen sitä tehnyt 10 vuotta pätkäduuneja tehtailla ja varastoissa ja sitten sai vakipaikan päiväduunissa ihan kivalla palkalla. 2 vuotta sitten hän sai ns. ylennyksen. Käytännössä siirtyi siis huomattavasti vastuullisempiin tehtäviin (ei kuitenkaan esimieheksi). Palkka ei paljoa noussut (muutaman satasen).

Tuon kaksi vuotta hän on ollut aivan käsittämättömän ahdistunut ja stressaantunut. Hakenut koko ajan toisia duuneja, mutta eipä niitä liikaa täällä tarjolla ole.

Sinällään tuo vastuullisempiin tehtäviin siirtyminen oli onni, että hänen aikaisempi työ käytännössä ulkoistettiin. Nyt on vaan niin, että hän on omassa työssään ihan kusessa. Duunin kulttuuri on "miehinen", eli ei siellä voi pahemmin alkaa uikuttaa. Olen sanonut, että tää ei voi jatkua ja että hänen pitäisi puhua töissään esimiehelleen. Ongelma on vaan se, että esimies on täysin kyvytön. Mitä tuossa on tehtävissä?
Se, että asettaa omat rajansa ei ole uikuttamista. Jokainen firma repii kyllä kaiken irti työntekijästään, mikäli tämä antaa sen tapahtua. Mikäli ei suoriudu tehtävistään, kannattaa paikka jättää jollekkin pätevämmälle.
En nyt ihan tarkalleen mistä miehesi ongelmat johtuvat.
Jos tuntuu, että vika ei ole itsessä, ja esimiehelle puhuminen tuntuu vaikealle, niin kannattaa kääntyä työterveyden puoleen. Sitäkautta asiaa voi alkaa purkaa.
 
vierailija
Se, että asettaa omat rajansa ei ole uikuttamista. Jokainen firma repii kyllä kaiken irti työntekijästään, mikäli tämä antaa sen tapahtua. Mikäli ei suoriudu tehtävistään, kannattaa paikka jättää jollekkin pätevämmälle.
En nyt ihan tarkalleen mistä miehesi ongelmat johtuvat.
Jos tuntuu, että vika ei ole itsessä, ja esimiehelle puhuminen tuntuu vaikealle, niin kannattaa kääntyä työterveyden puoleen. Sitäkautta asiaa voi alkaa purkaa.
Tämä juuri. Omat rajat on asetettava ja niistä on selvästi esimiehelle kerrottava. Itse olen sanonut monta kertaa esimiehelle, että jos tämäkin projekti tulee minulle, niin mulla ei yksinkertaisesti aika riitä. Joudun tekemään osin hutiloiden ja se pitää nyt sitten tiedostaa. Tämän laitan aina sähköpostilla, että jää todiste. Sitten kun tulee se reklamaatio, että vaikka projektin kustannukset on laskettu väärin ja näin, niin laitan saman viestiketjun vastauksella täydennettynä esimiehelle, että näinhän minä sen taisin ennustaa jo kaksi kuukautta sitten. Sittemmin hän on alkanut kuunnella minua. Enää ei tule lisäprojekteja, jos kerron että nyt on jo kädet täynnä. Rekrytoikaa lisää porukkaa.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Tämä juuri. Omat rajat on asetettava ja niistä on selvästi esimiehelle kerrottava. Itse olen sanonut monta kertaa esimiehelle, että jos tämäkin projekti tulee minulle, niin mulla ei yksinkertaisesti aika riitä. Joudun tekemään osin hutiloiden ja se pitää nyt sitten tiedostaa. Tämän laitan aina sähköpostilla, että jää todiste. Sitten kun tulee se reklamaatio, että vaikka projektin kustannukset on laskettu väärin ja näin, niin laitan saman viestiketjun vastauksella täydennettynä esimiehelle, että näinhän minä sen taisin ennustaa jo kaksi kuukautta sitten. Sittemmin hän on alkanut kuunnella minua. Enää ei tule lisäprojekteja, jos kerron että nyt on jo kädet täynnä. Rekrytoikaa lisää porukkaa.
Kätevää. Kun kertoo aina etukäteen, että tekee sutta ja sekundaa, ei tule valituksia! :D
 
  • Haha
Reactions: Echo
vierailija
Kätevää. Kun kertoo aina etukäteen, että tekee sutta ja sekundaa, ei tule valituksia!
Juu olen kertonut hyvin selvästi, että mulla on kaksi poikaa ja yksi tyttö kotona. Jonain iltana voin toki joustaa ja tehdä, mutta en esimerkiksi viikottain tai saati päivittäin. Että teen sen mitä työajan puitteissa pystyy. Ja jos projekteja on liikaa, niin laatu kärsii. Tekemättähän niitä ei voi jättää. Sitten tehdään sillä laadulla minkä ehtii. Se näkyy helposti meillä kustannuksissa. Jos on aikaa, niin pystyt kilpailuttamaan ja tarkastamaan jokaisen hinnan huolella. Kiireessä otan vastaan minkä tahansa, mikä vain nopeiten sähköpostiin tulee. Eli projekti voi tulla maksamaan työnantajalle melkein ehkä tuplat siitä mitä voisin, jos olisi aikaa tehdä se kunnolla. Tästä jouduin kerran puhutteluunkin, kun esimies repi peliverkkarinsa. Sanoin että olen hyvin selvästi tuonut ilmi, että mulla ei tähän aika riitä. Silti se minulle osoitettiin, joten tässä on tulos. Esimiehen esimies ymmärsi asian oikein hyvin.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Kätevää. Kun kertoo aina etukäteen, että tekee sutta ja sekundaa, ei tule valituksia!
Niin, sitähän siitä syntyy, jos vaaditaan liikaa tulosta liian pienessä ajassa. Jos sinun pitäisi loihtia lounas sadalle henkilölle puolessa tunnissa alkutekijöistään, niin ehkä onnistuisit kyhäämään jotain, mutta tuskin se kovin hyvää olisi?

Työnantaja kyllä antaa tekemistä niin paljon kuin mukisematta otetaan vastaan. Tämä on nähty aika monessa yrityksessä. Yleensä asiat menee perille vasta sitten kun ne konkretisoituu.
 
Aloittaja_eli_se_avaaja
Niin, sitähän siitä syntyy, jos vaaditaan liikaa tulosta liian pienessä ajassa. Jos sinun pitäisi loihtia lounas sadalle henkilölle puolessa tunnissa alkutekijöistään, niin ehkä onnistuisit kyhäämään jotain, mutta tuskin se kovin hyvää olisi?

Työnantaja kyllä antaa tekemistä niin paljon kuin mukisematta otetaan vastaan. Tämä on nähty aika monessa yrityksessä. Yleensä asiat menee perille vasta sitten kun ne konkretisoituu.
No juuri näinhän se on. Mies välillä kyllä sanoo kyllä, että heidän osasto on niin ohut, että jossain vaiheessa kosahtaa joka tapauksessa. Osastolla on kuitenkin vain esimies ja kolme alaista. Yksi alaisista on aivan toisissa hommissa ja ei voi korvata millään tavalla muita. Kollega pystyy miestäni joten kuten tuuraamaan viikon. Kesälomilla kaikki asiat jää odottamaan mieheni paluuta ja sitten onkin hirveä työtaakka.

No jännä nähdä miten käy. Nyt tuntuu, että kun olen miehelleni tästä puhunut, niin hänenkin asenne on vähän muuttunut.
 
No juuri näinhän se on. Mies välillä kyllä sanoo kyllä, että heidän osasto on niin ohut, että jossain vaiheessa kosahtaa joka tapauksessa. Osastolla on kuitenkin vain esimies ja kolme alaista. Yksi alaisista on aivan toisissa hommissa ja ei voi korvata millään tavalla muita. Kollega pystyy miestäni joten kuten tuuraamaan viikon. Kesälomilla kaikki asiat jää odottamaan mieheni paluuta ja sitten onkin hirveä työtaakka.

No jännä nähdä miten käy. Nyt tuntuu, että kun olen miehelleni tästä puhunut, niin hänenkin asenne on vähän muuttunut.
Olen siinä suhteessa samanlaisessa tilanteessa, ettei minua kukaan paikkaa kesällä. Se tarkoittaa sitä, että työt kasaantuu. Hoidan niitä työajanpuitteissa ja useimmiten homma on tasaantunut jouluun mennessä. En aio stressata asiasta, jolle minä en voi mitään.
 
ALOITTAJA_ELI_SE_AVAAJA
Vaikuttaa, että teillä on asiat hoidettu huonosti. Ilmeisesti säästösyistä?
Monessa hommassa, mikä vaatii osaamista, ei kuka vaan voi tulla tuuraamaan. Toki kun on osaavia ihmisiä enemmän, niin tuuraajiakin. Samassa duunissa aika usein esim. pomo voi tuurata jotain, mutta mun miehen pomo ei pysty tuuraamaan häntä missään, Mieheni sitten taas tuuraa pomon erittäin vähäiset hommat hänen lomaillessaan.

Onhan se aika huvittavaa, että esimiehellä on kolme alaista, joiden hommia hän ei pysty yhtään tuuraamaan. Pomolla on pari operatiivista tehtävää ja niihin hän aikansa käyttää. Nämä samat tehtävät mieheni tuuraa vasemmalla kädellä...

Omassa duunissa mulla on pomolla 10 alaista. Silloin mä ymmärrän, että voi keskittyä johtamiseen.
 
vierailija
Ei liity säästösyihin. Suomessa ei ole kovin montaa ihmistä,. jotka osaavat tehdä sitä mitä minä. Kyvykästä sijaista ei siis tästä kaupungista löydy.
Voisitko kertoa mitä teet, edes suuntaa-antavasti. Ihan kiinnostaa.

Minunkin hommani on sellainen, että ei sitä kovin montaa saa tekemään ainakaan näin paskalla palkalla. Pitää nimittäin osata laskea. Juu kyllä tähän pystyisi kuka matikanopettaja vaan tai insinööri, mutta tekevät isommalla palkalla hommiaan. Ja ei noistakaan kuitenkaan kukaan tätä hommaa parissa kuukaudessa oppisi.

Meidän duunissa ns. laskutaitoisia on todella vähän. Ei tässä mitään ihmeitä tarvi osata, mutta pitää esim. ymmärtää differentiaalilaskennan alkeet. Luvut kyllä vaan syötetään ohjelmiin ja se laskee kaiken, mutta pakko oikeesti ymmärtää mitä se tarkoittaa. Tässä mielessäni olen työpaikallani "guru" :)
 
Aloittaja_eli_se_avaaja
Joo, munkin miehen erottaa tuossa porukassa se, että se ymmärtää lukuja. ELi sielläkin kyllä kaikki lasketaan ohjelmilla, mutta pitää ymmärtää mitä tekee. Sen takia sitä ei kukaan oikein osaa tuurata. Joku voisi tietenkin sanoa, ettei miksi tuota asiaa ei voisi opettaa niille muille (etenkään esimiehelle), mutta fakta on vaan se että kaikista ei tuohon ole.

Esimies ollut 10 vuotta tehtävässään ja aika usein on ollut tarkoitus, että hän oppii ymmärtämään noita laskelmia. Ja on ilmeisesti ymmärtävinään, mutta todellisuudessa ei kertakaikkiaan osaa. Joka kerta kun asioita aletaan käymään läpi, ei kiinnosta pätkääkään. Paitsi kun iso pomo on paikalla niin teeskentelee kiinnostusta. Ei ihme, että miestäni todella paljon vituttaa kyseinen henkilö.
 
vierailija
Mikään ei muuten ärsytä enempää kuin helkkarin tyhmä esimies. Siis ei esimiehen tarvi osata kaikkea, mutta just huvittavinta jos on pienen ryhmän esimies eikä osaa oikein mitään. Meillä on oikeesti niin, että koko osastolla on director, 2 ryhmäesimiestä ja 2 alaista. Molemmilla esimiehillä 1 alainen!

Dirikka ei osaa mitään. Ryhmöesimiehet ei osaa mitään. Alaiset tekee duunit. Jos tulee kiire ja kaikkea ei ehdi, niin sitten joku soittaa dirikalle tai esimiehille ja ne tulee sanomaan, että tee tämä/tee tuo...

Ihan oikeesti... Kyseinen osasto voisi olla kahden ihmisen osasto ja toisen osaston esimiesten alaisuudessa, mutta täällä maksetaan dirikalle 8000 ja esimiehille 5000 for nothing, Hieman vituttaa, varsinkin kun itellä vastuu ja kiire kaatuu päälle ja 3 tonnia maksetaan siitä.
 

Yhteistyössä