Miehen suku painostaa jäämään kotiin lapsen kanssa! Sukupuolirooleista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huhh!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huhh!

Vieras
Olemme 30-vuotias pariskunta, olemme olleet yhdessä 8 vuotta ja koko sen ajan olen joutunut todella tsemppaamaan kestääkseni mieheni sukua. Heidän arvonsa ja tavoitteensa ovat niin suurelta osin erilaisia kuin meidän. He ovat kovin vanhoillisia ja koko suvussa vallitsee erittäin sukupuoliroolittunut ilmapiiri. Olemme kuitenkin tulleet toimeen (olen toella tehnyt töitä sen eteen) toistaiseksi, mutta nyt tilanne on räjähtänyt, kun saimme esikoisemme 4kk sitten.

Tilanne on klassisesti se, että itse olen akateemisesti kouluttaunut, tottunut tulemaan toimeen omillani, elänyt koko nuoruuteni itsenäistä elämää, vaikka suhteessa olenkin. Eli siis tavallinen nuori nainen. Paitsi miehen suvun mielestä.

Nyt tilanne on se, että mies on jäämässä vuorostaan kotiin ja itse palaan parin viikon päästä pikkuhiljaa töihin ja arkeen, ihan omasta tahdostani ja perheessämme kaikki on hyvin. Lasta rakastetaan ja hänestä pidetään hyvää huolta. Mutta kuin en ole se 1950-luvun pullantuoksuinen kotiäiti, joka tuo miehelle tohvelit ja asettaa kaiken itsensä edelle omat tarpeensa ja tavoitteensa sivuuttaen.

Tästä syystä minua on melkeinpä alettu vihata miehen suvussa ja olen perhejärjestelymme ansioista saanut todella nuivaa kohtelua osakseni. Miehen perhe myös kuvittelee, että pakotan mieheni jäämään kotiin ja estän hänen etenemisensä uudessa työpaikassaan.

Olemme muuttaneet pariin otteeseen työni perässä ja anopin mielestä mieheni kärsii, kun joutuu elämään armoillani. Heille mies on elättäjä ja nainen synnyttäjä ja miehen ja lasten huoltaja. Heidän määritelmänsä vanhemmuudelle ja tasa-arvolle on aivan erilainen kuin omamme.

Esim. anoppini on aikoinaan kasvatettu tiukasti tieynlaiseen rooliin ja hänelle iskostettu tiukasti, mitä hänestä kuuluu tulla ja millainen olla. Itsellänihän tilanne on aivan toinen, minulla on ollut mahdollisuuksia, siksi myös olen voinut haluta muutakin ja kiinnostuksenkohteeni ja urapolkuni poikkeavat rajusti anopin valinnoista.

Tuntuu todella oudolta ja ahdistavalta vielä vuonna 2011 perustella normaalin nuoren naisen/ihmisen tavallisia valintoja kuin maailman ihmettä. Kuunnella vittuilua ja syyllistämistä, epäkunnioitusta. Ja asiathan eivät tosiaan heille edes kuulu, mutta puuttuvat todella hyökkäävästi elämäämme. En täytä rooliani (jota ei vaadi kukaan muu kuin heidän suku) ja saan kärsiä
Anoppi mm. uhkasi jättää mieheni perinnöttömäksi, jos ei pistä minua kuriin ja jää itse kotiin. Vaikka siis se oli yhteinen ja sovittu päätöksemme. Ei sillä, että se perintö merkkaisi mitään sinänsä, mutta kertonee jotain muuta katsantokannasta.

no joo, pitkä sepustus ja tylsä juttu, mutta oli pakko avautua.

hankalia juttujahan nuo ovat, mutta suvun kanssa olisi hyvä lapsenkin kannalta tulla toimeen. olisiko mitään kompromissia jos suku on tiiviisti elämässänne? sellaista, että sinä saisit toteuttaa itseäsi, mutta anoppi ja muu sukukin kokisi että heidän tapaansa elää arvostetaan ja siirretään heidänkin arvojaan jälkipolville? esim. leivot vaikka anopin kanssa, tai jäät vielä hetkeksi kotiin, niin tilanne rauhoittuu. monesti pienikin ele auttaa kun vastapuoli kokee, että hänet hyväksytään ja arvostetaan.

Sinun miehesi taitaa olla oikea tossu? Asiathan selviäisivät sillä, että sinun miehesi kertoisi OMALLE SUVULLEEN, että hän nyt haluaa olla kotona lapsen kanssa. SE on hänen valintansa. Turha sinun on mitään marmattaa, jos miehesi ei viitsi oikoa väärinkäsityksiä.

Kuulostaa kurjalta :( Mitä miehesi on mieltä, sanooko suvulleen ikinä vastaan tai mitään?

On hän sanonut, mutta eipä se tunnut auttavan mitään. Tokihan mies on valinnoillaan ja teoillaan tehnyt kantansa ja arvonsa selväksi. Mutta nykyään on katsonut turhaksi väittää vastaan ja riidellä, kun se ei hyödytä ketään ja vie mitään eteen päin. Ja eihän kukaan varmaan mielellään laita välejäkään poikki sukuunsa.

> palaan parin viikon päästä pikkuhiljaa töihin
Tottakait palaat, kerran niin olette sopineet. Tuskin töihin menoasi on edes mahdollista peruuttaa enää tässä kahdessa viikossa.
Uskon, että miehesi suku sopeutuu asiaan, kun olet ollut jonkin aikaa töissä ja huomaavat, että miehesi pärjää hyvin lapsen kanssa. Minä olen myös mennyt aikaisin töihin ja mies jäänyt vauvan kanssa kotiin. Hyvin mennyt eikä ole edes tullut nurinoita mistään suunnasta.

Eläkää perheenne omaa elämää, älkää kuunnelko muita!

• Tykkää
Reactions: Blue cat ja emppu75
[QUOTE="Lila";24123906]Sinun miehesi taitaa olla oikea tossu? Asiathan selviäisivät sillä, että sinun miehesi kertoisi OMALLE SUVULLEEN, että hän nyt haluaa olla kotona lapsen kanssa. SE on hänen valintansa. Turha sinun on mitään marmattaa, jos miehesi ei viitsi oikoa väärinkäsityksiä.[/QUOTE]

Ei, mieheni ei ole tossu. hän on kyllä selvitellyt ja kertonut näkemyksiään, oikonut ja perustellut monesti, mutta kun kyse on nyt siitä, että asiat eivät mene perille.

Ei, mieheni ei ole tossu. hän on kyllä selvitellyt ja kertonut näkemyksiään, oikonut ja perustellut monesti, mutta kun kyse on nyt siitä, että asiat eivät mene perille.

Sitten pitää muuttaa keskustelusävyä paria astetta tiukempaan. Yleensä silloin, kun höystää sanomansa parilla kirosanalla, menee aika hyvin perille. Jopa niille luupäisimmillekin.

> palaan parin viikon päästä pikkuhiljaa töihin
Tottakait palaat, kerran niin olette sopineet. Tuskin töihin menoasi on edes mahdollista peruuttaa enää tässä kahdessa viikossa.
Uskon, että miehesi suku sopeutuu asiaan, kun olet ollut jonkin aikaa töissä ja huomaavat, että miehesi pärjää hyvin lapsen kanssa. Minä olen myös mennyt aikaisin töihin ja mies jäänyt vauvan kanssa kotiin. Hyvin mennyt eikä ole edes tullut nurinoita mistään suunnasta.

Eläkää perheenne omaa elämää, älkää kuunnelko muita!

Tälle iso peesi. Yritä kärvistellä vielä jonkun aikaa, jospa suku hieman heltyisi kun näkevät että homma toimii hyvin näinkin. Älä lähde toimintaasi muuttamaan, koska et ole tehnyt mitään väärin. Pullantuoksuäidit ei ole nykyään monellekaan realistinen rooli. Jos tilanne kärjistyy entisestään, täytyy miehesi ottaa pientä etäisyyttä sukuunsa.

Tämä taitaa olla niitä tilanteita, että ei kuulu miehesi sukulaisille. Jos ovat niin tyhmiä, että eivät tajua sitä itse, niin ei auta kuin sanoa suoraan, että asia ei kuulu heille eikä heidän mielipiteensä kiinnosta teitä.

Harmi, jos pistävät välit poikki sen takia. Sanokaa, että olisitte toivoneet, että lapsella olisi hyvät välit isovanhempiinsa ja sukulaisiin muutenkin, mutta ette ole valmiita järjestelemään elämää ulkopuolisten asettamien vaatimusten mukaan, jotka ovat ristiriidassa omien toiveidenne kanssa.

Minun mieheni suku, tai lähinnä appi ja anoppi, eivät ole ihan noin jyrkästi vanhoillisia mutta olen saanut kuulla moneen otteeseen mm. siitä, että kun mieheni kanssa olemme pyrkineet jakamaan lapsen sairasteluista tulevat kotipäivät, "Mutta voiko se XXX olla pois?! Eihän se nyt voi töistä pois olla!", tämä paheksuvalla äänellä lausuttuna. Niin, minähän se tietenkin voin olla sujuvasti viikon putkeen pois töistä...

Tai kun mies piti molempien lasten kanssa huikean 4 viikon isäkuukauden. Tämäkin oli ihan kamalaa. "Ettei vain ura lähde laskuun...", huokaistiin ahdistuneesti. Pieneen mieleenkään ei tietenkään tullut, että minä olin lasten takia yli 3 vuotta yhteensä pois töistä. Ja minä teen ihan vastaavanlaisia, yhtä haastavia töitä kuin mieheni.

Mutta sulla on sinänsä helppoa että se sun mies on sun kanssa samaa mieltä.

Tiedän, että se ei ole helppoa kun suku näkee asian eri tavalla. Mutta mieti sitä tilannetta jossa miehesi antaisi sun palata työelämään mutta heittäisi asian aina päällesi että olet huono äiti kun et kotona voi olla??

Mun mies meinaa tekee noin. Olen yrittäjänä ja pakko oli palata takaisin kun tuuraaja otti ja lähti ennen aikojaaan.. mieheni ei sitä ymmärrä vaan vaikka töihin palaamisesta on aikaa jo pari vuotta niin edelleen kuulen kuinka paska äiti olen.
No nämä näkemyserot ovat vaan yksi asia siinä, että harkitsen teidemme erottamista...

Mutta siis yleisesti ottaen. Mun miehen isä eli avoappi kun emme ole naimisissa pitää yleisesti minua syypäänä jos riitelemme, aina kyselee että mitäs se xxx nyt riitelee?? Äitinsä arvostelee minua kun kiellän poikiani ja jos ei tottele niin pistän jäähylle, tämä on liian rankkaa hänen mielestään.... Hänen mielestään riittää kun pari kertaa sanoo ei ja sitten antaa poikien jatkaa kiellettyä toimintaa..
Ja tämä samainen anoppi eli isoäiti tuo mukanaan kun tulee päiväksi hoitaa lapsiamme suklaavanukkaita ja syöttää niitä pojille vaikka 2 päivässä. ja hän tuo ne salaa ja mä vaan iltapäivällä näen roskissa tyhjiä purkkeja... Ei ihme että pojat tykkää mummista :) Mä en niin tykkää....

Älkää nyt ainakaan antako periksi miehen suvulle!! Miehes voisi sanoa heille kovemmin vastaan. Ja tuo joka ehdotti mielistelyä jatkamalla kotonaoloa ja leipomalla pullaa, huh! Ei tuollaisia ihmisiä tartte mielistellä jotka ei kunnioita toisten mielipiteitä ja anna aikuisten elää omaa elämäänsä. Tottakai miehes jää kotiin jos se on teidän perheelle hyvä ratkaisu, älkää kuunnelko muita!!

"Tuntuu todella oudolta ja ahdistavalta vielä vuonna 2011 perustella normaalin nuoren naisen/ihmisen tavallisia valintoja kuin maailman ihmettä. Kuunnella vittuilua ja syyllistämistä, epäkunnioitusta. Ja asiathan eivät tosiaan heille edes kuulu, mutta puuttuvat todella hyökkäävästi elämäämme."

Paskamainen tilanne; tiedän kokemuksesta, että moinen käytös tuntuu todella pahalta. Onneksi miehesi on kuitenkin samoilla linjoilla kanssasi, ja sehän se on tärkeintä. Voit toki jatkaa yrityksiä keskustella valinnoistasi paheksujien kanssa, mutta se on todennäköisesti turhaa, sillä he ovat kantansa valinneet, eikä sillä välttämättä ole mitään tekemistä järjellisten perusteiden kanssa. Et kai oikein voi muuta kuin elää omaa elämääsi ja puolustaa niitä arvoja, jotka katsot oikeiksi; valitse taistelusi :)

Jos välit ovat kovin tulehtuneet, on ehkä parempi että mies hoitaa toistaiseksi pääosan kanssakäymisistä sukunsa kanssa ihan itsekseen, jotta viiskytlukulaiset ehtivät vähän rauhoittua ja opetella käytöstapoja ;) Voi tietysti olla, että ajan mittaan kumpikin osapuoli sopeutuu tilanteeseen ja hyväksyy, että toisella on erilainen maailmankuva, mitäs siitä, halataan, minkä jälkeen saavutatte rauhallisen rinnakkaiselon vaiheen. Kenenkään ei kuitenkaan tarvitse eikä pidäkään sietää törkeää ja loukkaavaa käytöstä.

Mutta sulla on sinänsä helppoa että se sun mies on sun kanssa samaa mieltä.

Tiedän, että se ei ole helppoa kun suku näkee asian eri tavalla. Mutta mieti sitä tilannetta jossa miehesi antaisi sun palata työelämään mutta heittäisi asian aina päällesi että olet huono äiti kun et kotona voi olla??

Mun mies meinaa tekee noin. Olen yrittäjänä ja pakko oli palata takaisin kun tuuraaja otti ja lähti ennen aikojaaan.. mieheni ei sitä ymmärrä vaan vaikka töihin palaamisesta on aikaa jo pari vuotta niin edelleen kuulen kuinka paska äiti olen.
No nämä näkemyserot ovat vaan yksi asia siinä, että harkitsen teidemme erottamista...

Mutta siis yleisesti ottaen. Mun miehen isä eli avoappi kun emme ole naimisissa pitää yleisesti minua syypäänä jos riitelemme, aina kyselee että mitäs se xxx nyt riitelee?? Äitinsä arvostelee minua kun kiellän poikiani ja jos ei tottele niin pistän jäähylle, tämä on liian rankkaa hänen mielestään.... Hänen mielestään riittää kun pari kertaa sanoo ei ja sitten antaa poikien jatkaa kiellettyä toimintaa..
Ja tämä samainen anoppi eli isoäiti tuo mukanaan kun tulee päiväksi hoitaa lapsiamme suklaavanukkaita ja syöttää niitä pojille vaikka 2 päivässä. ja hän tuo ne salaa ja mä vaan iltapäivällä näen roskissa tyhjiä purkkeja... Ei ihme että pojat tykkää mummista :) Mä en niin tykkää....

No tuo kuulostaa kyllä jo tosi ikävältä. Meillä tilanne ei tosiaan ihan noin ikävä, en ehkä pystyisi itse elämään kuvaamassasi suhteessa. En tiedä sitten, millaista tulee olemaan, kun lapsi kasvaa ja suku haluaa tietysti olla kovasti läsnä hänen elämässään. En välttämättä halua, että miehen suku kovasti siirtäisi tyttärellemme ahtaita arvojaan.

No tuo kuulostaa kyllä jo tosi ikävältä. Meillä tilanne ei tosiaan ihan noin ikävä, en ehkä pystyisi itse elämään kuvaamassasi suhteessa. En tiedä sitten, millaista tulee olemaan, kun lapsi kasvaa ja suku haluaa tietysti olla kovasti läsnä hänen elämässään. En välttämättä halua, että miehen suku kovasti siirtäisi tyttärellemme ahtaita arvojaan.

Mä olen sitä mieltä, että kun lapset noista isovanhemmista tykkää ja he tykkäävät lapsista niin niin kauan kun voivat olla heidän elämässään mukana, saavat olla. Mä sitten nielen näitä asioita sen verran kun voin. olen aika kärkäs sanomaan oman mielipiteen, josta aiheutuu mulkoilua mua kohtaan. Appi sen vuoksi kun eihän nainen voi olla perheessä eri mieltä kun miehensä, anoppi sen takia kun hän ei ole sen oloinen että sanoisi vastaan miehelleen. Vähän sellainen ressukka.. Sen takia varmaan se niitä vanukkaita meille salaa roudaa kun pelkää että mä kiellän.. en toki, mutta joku raja määrillä pitää olla.

Meillä miehen kanssa tuntuu olevan noita perusongelmia, hän olettaa että mä olen kuin äitinsä ja mä en missään nimessä ole kuin hän. mies ei saa mennä ja tulla miten sattuu ja mä odottaisin kotona ruoan kanssa että mies suvaitsee tulla kotiin. ei ei ei... meillä sovitaan menoista ja molemmilla on omaa aikaa, tekemistä ja lasten hoitoa..

Mutta eniten varmaan harmittaa se, että mies kokee että mä en ole hyvä äiti kun en ollut äitiyslomaa kokonaan kotona. harmi ettei se näe miten kasvatan lapsiani. Onneksi on ystävät jotka välillä sanovat, että vitsit, osaisinpa olla samanlainen äiti kuin sinä. Sillon lämmittää. Ja kun ei noi meidän lapset ole pellossa kasvaneet.. ihan on rakkautta ja rajoja!

Yhteistyössä