miehen piti tuoda lämminsavulohta,toi kylmäsavulohta,onko se kypsää? miten valmistan sen?

  • Viestiketjun aloittaja "papu"
  • Ensimmäinen viesti
"papu"
oli tarkotus tehä perunamuusi ja sen kans lämmittää lämminsavulohi mikrossa,mut nyt ku kala onkin kylmäsavulohta,en tiedä miten pääsen yhtä hyvään lopputulokseen(koskaan en ole ostanu kylmäsavulohta)
 
kylmäsavulohi on lähellä graavilohta mutta se maistuu voimakkaasti savulle

pilko se ja kypsennä paistinpannulla, kun lorautat päälle kermaa niin siinä on sulla oiva kastike pottumuusille

ja jatkossa käyt ite kaupassa kun sun ukko näkyy olevan lievästi tumpelo
 
[QUOTE="papu";29295496]voiko tota siis syödä raakanakin?
hertta lämminsavulohi on kypsää siksi olisin lämmittäny sen nopeasti mikrossa. toi ei taida olla kypsää.

kiitos krut[/QUOTE]

kylmäsavulohi ei varsinaisesti ole kypsää (vrt graavilohi) mutta sen voi toki syödä ihan siltäänkin

ja niin se yleensä nautitaankin, esim. samoin kuin silli uusien perunoiden kanssa
 
Blue
Älkää käyttäkö mikroa ruoanlaitossa.

Korkeintaan lämmittäkää sillä jo aiemmin tehty ruoka.

Jos joku aines on jo kypsä ja sille tehdään jotain lisää niin samalla sitten lämmittää tai jatkojalostaa sen toisenkin aineksen ettei tarvitse mikrossa sitä pilata.

Lämmisavukalaa ei tarvitse edes lämmittää. Se maistuu ihan yhtä hyvältä (ellei paremmaltakin) kylmänä sen perunamuusin kanssa.

Kylmäsavulohen käsittelyyn krut antoikin jo hyvän ohjeen. Sama pätee kyllä lämminsavuloheenkin jos se on pakko lämmittää.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
jeeww
[QUOTE="papu";29295496]voiko tota siis syödä raakanakin?
[/QUOTE]

"Kylmäsavustettu ruoka on joko kypsytettävä ennen savustusta, tai sen jälkeen kuten Pastrami joka joko keitetään tai höyrytetään sen savustamisen jälkeen. Tavallisin tapa kalalle on raakakypsyttää, tai graavisuolata, se ennen sen kylmäsavustusta."
 
Blue
"Kylmäsavustettu ruoka on joko kypsytettävä ennen savustusta, tai sen jälkeen kuten Pastrami joka joko keitetään tai höyrytetään sen savustamisen jälkeen. Tavallisin tapa kalalle on raakakypsyttää, tai graavisuolata, se ennen sen kylmäsavustusta."
Eli ap:lle selvennökseksi. Se on kypsää, sitä ei tarvitse erikseen kypsentää enää, ja ei edes maistu kamalan hyvältä lämpimänä. Perempaa kylmänä. Mutta kerma toimii jos lämmittää haluat.
 
mä olisin eri mieltä tosta kypsästä, mun mielestä graavi- ja kylmäsavukala eivät ole varsinaisesti kypsiä

jollain lailla raakakypsytetty pikemminkin, syömäkelpoisia joka tapauksessa ja syödäänhän lohta ihan raakanakin esim. sushissa
 
"papu"
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29295517:
Mulle ei tulis kyllä mieleenkän pilata lämminsavulohta lämmittämällä sitä mikrossa. Hyi helvata.
Miksi se pitää lämmittää?
kylmää kalaa ja lämmintä muusia,ei maistu mulle niin.

saalatissa asia erikseen
 
nuin
Jos ei pidä raa'asta kalasta kannattaa kokeilla seuraavaa: Paista kylmäsavulohisuiivut pikaisesti pienessä määrässä öljyä. Älä lisää suolaa. Njam! Hyvää perunoiden tai muusin kanssa.
 
Se ei ole rakaakaan. Mutta oikeassa olet siinä että esim. järvikalaa ei saa kraavata, koska loiset eivät häviä raakakypsennyksessä. Ja kalan pitää olla ehdottomasti tuoretta koska sitä ei lämmitetä joten pöpöt eivät kuole.
"Silakan ja Suomessa viljellyn kirjolohen sekä siian loisriski on kuitenkin niin pieni ettei näitä kalalajeja välttämättä tarvitse pakastaa. Norjan viljeltyä lohta, eikä muutenkaan kasvatettua ja viljeltyä kalaa kuitenkaan tarvitse pakastaa suositusten mukaan koska ne ovat Eviran valvonnan alaisia ja ne tarkastetaan EU-säädöksien mukaan. Joten silakkaa, norjalaista lohta, kirjolohta sekä siikaa ei tarvitse pakastaa ennen niiden raaka-kypsennystä esimerkiksi graavamalla."

Siikaa voi ;) Tosin en ole ikinä pakastanut graavikaloja etukäteen, enkä kylmäsavustettuja. Ei ole tullut matoja. Kylmäsavukaloja olen kyllä savustuksen jälkeen säilyttänyt pakastimessa.
 
vierailija
"Silakan ja Suomessa viljellyn kirjolohen sekä siian loisriski on kuitenkin niin pieni ettei näitä kalalajeja välttämättä tarvitse pakastaa. Norjan viljeltyä lohta, eikä muutenkaan kasvatettua ja viljeltyä kalaa kuitenkaan tarvitse pakastaa suositusten mukaan koska ne ovat Eviran valvonnan alaisia ja ne tarkastetaan EU-säädöksien mukaan. Joten silakkaa, norjalaista lohta, kirjolohta sekä siikaa ei tarvitse pakastaa ennen niiden raaka-kypsennystä esimerkiksi graavamalla."

Siikaa voi ;) Tosin en ole ikinä pakastanut graavikaloja etukäteen, enkä kylmäsavustettuja. Ei ole tullut matoja. Kylmäsavukaloja olen kyllä savustuksen jälkeen säilyttänyt pakastimessa.
Se, ettei ole ikinä "tullut matoja" (tai listeriabakteeria tai muuta vakavaa sairautta) ei millään tavalla ehkäise bakteerin tarttumista ja sairastumista seuraavalla kerralla.

Pyydän vähintään muille ruokaa tarjotessa huolehtimaan hygieniasta, kypsentämisestä ym. ruoan oikeaoppisesta käsittelystä.

Kiitos teille kaikille jotka näistä huolehditte!!
 
vierailija
Piti tehdä salaattia ja ostin sitten vahingossa kylmäsavulohta kun piti ostaa ihan vain savulohta, voiko kylmäsavulohta siis laittaa salaattiin, maistuuko se hyvältä vai tarvitseeko minun kypsentää se kylmäsavulohi?
 

Yhteistyössä