Miehen oma vuorokausirytmi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mies tuli eilen töistä kotiin vasta kahdeksalta. Sitten hän valvoi varmaan yli puolenyön ja oli aamulla kiukkuinen kun menin nukkumaan kymmenen maissa.

Viikonloppuisin on sama juttu. Mies valvoo yksinään yöllä pitkään ja aamulla nukkuu pitkään. Mun pitää aina herätä aamulla lasten kanssa.

Mies ei tajua eikä ehkä haluakaan mennä aamulla töihin aikaisin esim. lähtisi kotoa jo klo 7, jolloin olisi aikaisemmin kotona.

Mies ihmettelee miksi olen kiukkuinen. Kyllä pistää kiukuksi kun olen yksin koko päivän lasten kanssa. Miehen vanhemmat eivät ole oikeastaan auttaaneet paljoakaan lasten hoidossa. Lapsia ei ole esim. jätetty heille pariksi tunniksi hoitoon kuin ehkä pari kertaa ja vanhin lapsi on eskari-ikäinen.

Muutenkin olen vähän kyllästynyt tilanteeseeni kun kaipaisin joskus apua lastenhoidossa. Mies tekee pitkiä työpäiviä. Lapset kiukuttelevat ja koettelevat minua eniten.

Jatkanpa vielä: ap kerta on kotona ja ilmeisesti kaikki lapsetkin, niin hänellä ei ole periaatteessa aikatauluja. Mies on selvästi iltavirkku ja koska hänen pitää jaksaa päivätyössä, niin on luontevaa noudattaa hänen eikä kotona olevan päivärytmiä.

Ja kyllä, mun mielestä ensisijaisesti kotona olevan pitää sovittaa elämäänsä työläisen elämään eikä päinvastoin.

Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Nyt mun on pakko kysyä, että miksi et itse myöhästytä muun perheen päivärytmiä muutamalla tunnilla?

:-O Ja mun on pakko kysyä että ootko sä tosissasi? Jos mies tahtoo valvoa myöhään, niin sitten kaikkien on valvottava, vai?

Jatkanpa vielä: ap kerta on kotona ja ilmeisesti kaikki lapsetkin, niin hänellä ei ole periaatteessa aikatauluja. Mies on selvästi iltavirkku ja koska hänen pitää jaksaa päivätyössä, niin on luontevaa noudattaa hänen eikä kotona olevan päivärytmiä.

Ja kyllä, mun mielestä ensisijaisesti kotona olevan pitää sovittaa elämäänsä työläisen elämään eikä päinvastoin.

Ja mun mielestä ensisijaisesti mennään lasten rytmin mukaan. Eskari-ikäisellä on sitäpaitsi jo aamuherätyksiäkin.

Onko mahdollista, että miehellesi ratkaisu on ihan tietoinen? Eli haluaa kantaa vastuunsa työstään, mutta ei muusta?

Voimia sinulle, itsekin elelen tilanteessa, jossa mies elää vähän kuin poikamies - tosin on paljon kotona ja siinä mielessä ihan mukavaa - mutta kun on koko ajan omissa aatoksissaan ja osallistumaton. Onneksi lapsista tykkää ja ainakin heitä huomioi ja paijaa. Yksin kuitenkin pyöritän arkea.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Nyt mun on pakko kysyä, että miksi et itse myöhästytä muun perheen päivärytmiä muutamalla tunnilla?

:-O Ja mun on pakko kysyä että ootko sä tosissasi? Jos mies tahtoo valvoa myöhään, niin sitten kaikkien on valvottava, vai?

Kyllä, ja herätä myöhemmin. En tajua miksi pitää tehdä ongelma tollasesta asiasta.

Kyllä, ja herätä myöhemmin. En tajua miksi pitää tehdä ongelma tollasesta asiasta.

Ja mun mielestä ensisijaisesti mennään lasten rytmin mukaan. Eskari-ikäisellä on sitäpaitsi jo aamuherätyksiäkin.

Mutta eskarikin alkaa vasta klo 9. Aamuherätys kahdeksalta on silloin aivan riittävän aikaisin.

Mutta eskarikin alkaa vasta klo 9. Aamuherätys kahdeksalta on silloin aivan riittävän aikaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja as:

Ai että muun perheen pitäs ruveta elään miehen rytmin mukaan?? :D :D

Hassuja ihmisii täällä.... :laugh:

Kyllä silloin, kun mies on ainoa, jolla on oikea aikataulu, jota noudattaa. Miksi ihmeessä miehen pitäisi joustaa ja panna perhe "edelle"?

Mies tekee paljon töitä ja ehkä hänen omasta lapsuudenkodista on jäänyt nyt päälle tuo, ettei tarvitsisi osallistua lastenhoitoon jne. Aikaisemmin nuorempana teki paljon kotitöitä ja ekaa lasta hoiti hyvin koko isyysloman ajan. Nyt on tilanne muuttunut. Antaa kyllä paljon neuvoja lastenhoitoon ja kodinhoitoon ja pitää mua laiskana, koska en siivoa tarpeeksi ja keittiö koko ajan kiillä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap jatkaa:
Mies tekee paljon töitä ja ehkä hänen omasta lapsuudenkodista on jäänyt nyt päälle tuo, ettei tarvitsisi osallistua lastenhoitoon jne. Aikaisemmin nuorempana teki paljon kotitöitä ja ekaa lasta hoiti hyvin koko isyysloman ajan. Nyt on tilanne muuttunut. Antaa kyllä paljon neuvoja lastenhoitoon ja kodinhoitoon ja pitää mua laiskana, koska en siivoa tarpeeksi ja keittiö koko ajan kiillä.

Varmaan vikana saattaa olla myös se, että siinä vaiheessa, kun mies on "ladannut akkuja" työpäivän päätteeksi, on muu perhe jo nukkumassa. Ja jos ei saa olla arjessa mukana, niin on vaikeata olla hyvä viikonloppuisä.

Alkuperäinen kirjoittaja as:

Ai että muun perheen pitäs ruveta elään miehen rytmin mukaan?? :D :D

Hassuja ihmisii täällä.... :laugh:

Kyllä silloin, kun mies on ainoa, jolla on oikea aikataulu, jota noudattaa. Miksi ihmeessä miehen pitäisi joustaa ja panna perhe "edelle"?

No miksi ihmeessä juu, eihän se perhe nyt voi miehen kukkumishalujen edelle mennä :D

Meidän lapset esim. on aamunvirkkuja molemmat. Heräävät seiskan pintaan riippumatta siitä, mihin aikaan menevät nukkumaan. Menevät siispä aikaisin, koska muuten seuraava päivä on yhtä väsykiukkua.

Minunkin mielestäni se kotona oleva perhe voi sitä rytmiä vähän muuttaa, se ei todellakaan ole maailmanloppu. Miksi herätä kukonlaulun aikaan jos voi nukkua vaikka yhdeksään? Ei sillä että mitään mahdottomia aikatauluja tarvitsisi ryhtyä noudattamaan, mutta kyllä noin yhtäkkiseltään tuntuu melko helpolta meidän täällä muuttaa rytmiä miehen menojen mukaan kuin toisinpäin. Ehkä paras vaihtoehto olisi että te myöhästytätte vähän ja mies aikaistaa vähän? Kompromissit on oikeasti hyviä asioita.

Mutta tuo tuskin on teidän perheenne ainoa ongelma kuten tuosta myöhäisemmästä viestistä käy ilmi. Minä en sietäisi mieheltä arvostuksen puutetta ja rutinaa, varsinkaan jos mies ei edes tee kotona mitään. Ihan se ensimmäinen ihmisyyden ja kohteliasuuden perusta on, että ei rutista jos toinen hoitaa sinun kotiasi, lapsiasi ja laittaa ruuan pöytään. Se seuraava aste on huomioida ja olla apuna. Jos jo ensimmäinen puuttuu eikä parin puhuttelun jälkeen tilanne muutu, niin kenkää saisi täältä persuksiin. Ajan myötä myös tuon toisen tulisi toteutua. Kyllä minäkin olen koulussa ja töissä ollut eikä sitä nyt ole sen jälkeen niin poikki etteikö voisi vaikka ruokaa laittaa tai pyykkejä ripustaa. Lastenkin kanssa jaksaa hetken leikkiä ja viikonloppuna vaikka tarttua imuriin.

Mä ja lapset eletään lomalla miehen rytmin suuntaisesti. Ei, me emme valvo aamuviiteen kun iskä on töissä ja tulee kotiin aamulla 04:30, mutta me valvomme illalla 23-24 asti kun iskä tulee töistä kello 20. Lapset petiin kello 23 maissa, minä ja mies valvomme vaikkapa yhteen. Jne.

Ja kas; perheellä on yhteistä aikaa, ja vanhemmilla parisuhdeaikaa.

Meillä sama homma. Mies valvoo öisin, ja aamuisin makaa. Elää poikamieselämää. Viimeyönä oli valvonut 2 asti. Lähtee töihin yhdeksäksi (vaikka mahdollisuus olisi lähteä jo seitsemäksi) ja on klo. 18-19 asti töissä (töistä saisi lähteä jo klo. 15). Liukuva työaika.

Minä pyöritän huushollia yksin. Jos mies menisi ihmisten aikaan nukkumaan, heräisi perheen kanssa samaan aikaan, lähtisi töihin ajoissa ja tulisi ajoissa kotiin, helpottaisi se minunkin elämää. Lapset näkisivät isäänsä. Plus se, että arkipäivisin saataisiin jotain aikaiseksikin, talon rakentamista ja pihan laittoa riittää. Mutta ei. Mies ei kuulemma pysty omaa vuorokausirytmiään muuttamaan. On se ihme että minä pystyn mukautumaan lapsien rytmin mukaan.

Meillä siis lapset ja minä herätään kuuden pintaan aamuisin, lapset menee nukkumaan klo. 20, ja minä viimeistään klo. 21.30.

Jos lapset herää klo 7.30-8.00, miksi ihmeessä sinun täytyy mennä kymmeneltä nukkumaan? Minulle ainakin riittää loistavasti 7,5-8 tunnin unet, eli voisin mennä miehen kanssa puolitaöin nukkumaan ja silti herätä lasten kanssa pirteänä. Ja miksi vaatisit, että miehen pitäisi herätä paljon aiemmin kuin muut ja mennä seitsemäksi töihin?

Viikonloppuina voisitte sopia vuorot, eli toisena aamuna toinen herää lasten kanssa ja toisena toinen. Kymmeneen asti nukkuminen ei sinänsä kuulosta kovin erikoiselta, onhan siinä vielä päivää jäljellä vaikka miten.

Eli hiukan kuulostaa siltä että aamuvirkun mukaan pitäis taas mennä, iltavirkku on kukkuja joka ei ajattele mitään? Jos mies ei tee kotona mitään on homma eri, mutta minusta rytmejä voisi kyllä tasoittaa toisinkin päin.

[QUOTE="vieras.";29435457]Jos lapset herää klo 7.30-8.00, miksi ihmeessä sinun täytyy mennä kymmeneltä nukkumaan? Minulle ainakin riittää loistavasti 7,5-8 tunnin unet, eli voisin mennä miehen kanssa puolitaöin nukkumaan ja silti herätä lasten kanssa pirteänä. Ja miksi vaatisit, että miehen pitäisi herätä paljon aiemmin kuin muut ja mennä seitsemäksi töihin?

Viikonloppuina voisitte sopia vuorot, eli toisena aamuna toinen herää lasten kanssa ja toisena toinen. Kymmeneen asti nukkuminen ei sinänsä kuulosta kovin erikoiselta, onhan siinä vielä päivää jäljellä vaikka miten.[/QUOTE]

Ei, vaan lapset herää noin klo.6. Ja siksi menen ajoissa nukkumaan, koska herään lasten takia yöllä 1-3 kertaa, milloin mihinkin ongelmaan. Mies nukkuu omassa huoneessaan rauhassa.

En vaadi että mies herää aikaisemmin kuin muu perhe, vaan samaan aikaan. Tulisi auttamaan aamupalan laitossa tai edes syömään yhtäaikaa.

[QUOTE="kukkuja";29435493]Eli hiukan kuulostaa siltä että aamuvirkun mukaan pitäis taas mennä, iltavirkku on kukkuja joka ei ajattele mitään? Jos mies ei tee kotona mitään on homma eri, mutta minusta rytmejä voisi kyllä tasoittaa toisinkin päin.[/QUOTE]

Kyllä. Mies ei ajattele kuin itseään. Hän ei pysty muuttamaan omaa poikamiesrytmiään perheen mukaan.

Ja ei tee kotona oikeastaan mitään, arkisin. Koska on pitkään töissä.

Ollaan joskus yritetty pidentää lasten nukkumaanmenoaikoja, tuloksena että heräsivät silti kello kuuden jälkeen. Eikä minusta ole järkeä alkaa lasten rytmejä muuttamaan. Aikuinen on se minkä pitää sopeutua. Niinhän minäkin olen tässä vuosien saatossa sopeutunut, ennen lasten hankkimista ei tullut kuuloonkaan että heräisin kuudelta!

Miksi antaa lasten elää rytmissä, joka tekee vanhemmat väsyneiksi tai kiukkuisiksi?

Meillä pieni lapsi, mies vuoroviikoin aamussa (7-14) vuoroviikoin illassa (14-22) ja koska en haluamme elää kokonaisena perheenä, eikä niin että minä ja lapsi eletään ihan eri aikataulussa, kuin mies, on pohdittu yhdessä asiaa. Päädyimme ajoittamaan lapsen iltatouhut niin, että nukahtaa n. Klo 22, aamuvuoroviikolla mennään koko perhe siihen aikaan nukkumaan, iltaviikolla minä nukutan lapsen, ja voidaan miehen kanssa valvoa vaikka puolilleöin tai vähän ylikin, jolloinka meille jää aikaa olla kahden. Vauva herää klo 8-9 välillä aamuisin, ja iltaviikolla koko porukka herää siihen aikaan, näin isä ehtii olla lapsen kanssa myös iltavuoroviikolla, minä saan tehdä hetken ihan omia juttujani tai viettää aikaa miehen ja lapsen kanssa kolmistaan :)

Parisuhteessa ja perheessä pitää voida keskustella ja jakaa aikaa ja vastuita, on turha syyttää vain toista, jos itse ei ole valmis joustamaan ja tulemaan vastaan asioissa. Lapsista tai kodinhoidosta saa helposti taakan itselleen, jos ei edes halua miettiä, kuinka tehdä elo helpoksi kaikkien kannalta ja marttyyrina ryhtyy tekemään kaiken itse. Hyvin organisoitu on puoliksi tehty.

Yhteistyössä